مراحل صفر تا صد ساختمان سازی به زبان ساده

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی به زبان ساده

مراحل ساختمان سازی به زبان ساده

پست مراحل ساختمان سازی ویژه برای کسانی تولید شده که قصد ورود به صنعت پولساز و مهم ساختمان سازی و پروژه های عمرانی را دارند. در این پست شما با مراحل صفر تا صد ساختمان سازی به طور شفاف آشنا میشوید. اگر میخواهید در مراحل ساختمان سازی هیچ چیز را از قلم نیندازید؛ پس مطلب پیش رو که از زبان متخصصان نوشته است را بخوانید. مراحل ساختمان سازی با عکس توضیح داده شده است.

 

مراحل ساختمان سازی با عکس و توضیحاتی شفاف

امروزه مراحل ساختمان سازی نسبت به گذشته کم و بیش دست خوش تغییراتی شده است. در واقع در این عصری همه چیز طبق تکنولوژی و فناوری های نوین پیش میبرود. به همین دلیل مهندسین عمران دهه ۵۰ و ۶۰ باید فکری به حال بروزرسانی دانش خود نمایند. درست است که کلیت مراحل ساختمان سازی تغییر نکرده اما بسته به تغییر نیاز و وجود فناوری های نوین، نحوه اجرا کمی تغییر کرده است. به همین دلیل مهندسین عمران باید به صورت دوره ای دانششان را بروز کنند و مهارتشان را ارتقا ببخشد.

حال به سراغ اصل مطلب یعنی مراحل صفر تا صد ساختمان سازی میرویم. نوشته های زیر از زبان مهندسین و متخصصین عمران برگرفته شده است.

 

بیشتر بخوانید: طراحی تاسیسات مکانیکی

 

مرحله اول ساختمان سازی: اخذ گواهی مجوز ساخت

ساختمان سازی با اخذ مجوز شروع میشود. قبل از هر کاری باید نسبت به پروژه ساخت ساختمان، به شهرداری شهر بروید و با ارائه مدارک لازم و پرداخت عوارض نیز آستین‌ها را برای شروع بالا بزنید. در این مرحله بازرسین شهرداری طبق قوانین و طرح های شهری، تعداد مجاز طبقه ساختمان مشخص کرده و مجوز رسمی را پس از چند روز صادر میکند.  لازمه مجوزهای شروع مراحل ساخت ساختمان، داشتن مدارک مالکیت و سند زمین، مشخصات هویتی صاحب ملکان، و همچنین تعیین یک مهندس ناظر است.

توجه: لازم به ذکر است که در زمان خرید زمین باید توجه داشته باشید که زمین دارای هیچ گونه مسئله و مشکلی نباشد. به عنوان مثال  نباید سند زمین  در گرو بانک باشد.

 

مرحله دوم ساختمان سازی: تهیه نقشه ساختمان

بعد از اخذ مجوز، مهندسین باید برای تهیه نقشه معماری دست به کار شوند. در این مرحله مهندسین نقشه کش باید طبق ضوابط شهرداری و البته بر اساس نقشه ای که دستور آن از سوی کارشناس شهرداری صادر شده است، برای شما آماده کنند. نقشه تهیه شده باید برای شهرداری صادر و مورد تایید شود. پس از تایید نهایی، مجوز اصلی و پروانه ساخت ساختمان از سمت شهرداری تدوین میگردد.

مراحل ساختمان سازی

 

لازم به یادآوری است که نقشه ساختمان حتما باید توسط یک مهندس نقشه کش حرفه ای انجام شود. ترسیم پلان ها، شبیه سازی و ترسیم تمامی بخش ها فقط از پس مهندسی حرفه ای، باتجربه و بروز بر می آید. عموما مهندس نقشه کش برای طراحی نقشه پروژه و انجام محاسبات از نرم افزار اتوکد، نرم افزار اکسل، نرم افزار رویت و… استفاده میکند.

در نرم‌افزار اتوکد همه چیز برای یک مهندس عمران و معمار فراهم است. تمام ابزارهای ترسیمی در این برنامه وجود دارد. این نرم افزار به قول معروف خوراک مهندسین عمران است. اگر شما در این رشته تحصیل کرده اید؛ و در اتوکد خبره نیستید؛ پیشنهاد میکنیم که در دوره های آموزشی نرم افزار اتوکد مجموعه سودا شرکت کنید.

 

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی

 

با نرم افزار رویت نیز امکان طراحی جزئی ترین بخش های پروژه به طور هوشمندانه و در سطح گرافیکی بالا وجود دارد.  طراحی و جانمایی دیوارها، درب‌ها و پنجره‌ها، پلان‌های کف، بلندی‌ها، راه پله ها و… با این نرم افزار انجام میشود. برای کسب مهارت در این بخش میتوانید همین حالا در دوره های دوره نرم افزار رویت مکانیکال نیز شرکت کنید.

لازم به ذکر است که مهندسین عمران قبل از شروع پروژه باید اشراف کامل بر روی مباحث مقررات ملی ساختمان داشته باشند. برای مثال مبحث اول مقررات ملی ساختمان( شناخت اولیه مهندسان با الزامات و اصلاحات عمومی)از مهم ترین مباحث است و حالت آشنایی و مقدمه برای شروع انجام پروژه های عمرانی دارد.

 

مرحله سوم ساختمان سازی: خاک برداری و گود برداری

کار فیزیکی از این مرحله یعنی با گودبرداری محل پروژه شروع میشود. اما قبل از گودبرداری، مهندس ناظر باید خاک را تست کند و بستر را برای پروژه مهیا کند. پس از خاکبرداری نوبت به گودبرداری میرسد. در این مرحله از ساختمان سازی باید به کمک لودر یا بیل مکانیکی، زمین را با عمقی بیشتر از ۲ متر حفر کرد. اگر ساختمانی در مجاورت محل پروژه قرار گرفته باشد باید اصول گودبرداری در زمین محدود نیز رعایت شود.

به طور کلی در گودبرداری باید به مسائلی همچون موارد زیر دقت شود.

  • لغزش خاک
  • نشست و تورم خاک
  • تغييرمكان ساختمان های مجاور گود
  • ريزش
  • بالا زدگی كف گود
  • جوشش (توجه به سطح آب زيرزمينی )
  • مشكلات ناشی از لرزش ناشی از گودبرداری
  • ايجاد شيب پايدار برای دیواره
  • پی بندی با رعايت كليه موارد فنی
  • و…

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان (پی و پی سازی)

 

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی ۱

 

مرحله چهارم ساختمان سازی:  اجرای فونداسیون

از حساس ترین مراحل ساختمان سازی، اجرای فونداسیون است. در واقع این مرحله ۲۰ الی ۵۰ درصد کل هزینه پروژه را در برمیگیرد. چرا که هزینه آرماتور بندی،  قالب بندی، بتن ریزی یا در کل  اجرای فونداسیون شامل هزینه میلگرد به روز، هزینه هر کیلو قالب فلزی، هزینه بتن ریزی و اجرت کار و هزینه های جانبی میباشد. منظور از آرماتور بندی، نصب میلگرد با کمک مصالح فولادی و جوشکاری  به جهت افزایش نیروی کششی و مقاوت بتن است. جهت نیاز به پیمانکار فونداسیون با شماره  ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید. 

منظور از قالب گیری، مقاوم سازی ساختمان است که به وسیله سازه های چوبی یا پلاستیکی انجام میشود. و در آخر مرحله فونداسیون، بتن ریزی است که باز به جهت افزایش مقاومت و استحکام زیربنای ساختمان نیز انجام میشود. برای اجرای فونداسیون و دیگر مراحل ساختمان سازی نیاز است تا مهندس عمران در مورد مصالح بنایی و مصالح ساختمانی آشنایی داشته باشد.

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه)

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان (مصالح و فرآورده های ساختمانی)

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان (  مصالح بنایی )

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های فولادی)

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی ۲

 

مرحله پنجم ساختمان سازی: اسکلت بندی

تا به اینجای مقاله صفر تا صد ساختمان سازی با مراحل اخذ مجوز، نقشه کشی و اجرای فونداسیون آشنا شدید. در ادامه به سراغ مرحله بعدی یعنی اسلکت بندی میرویم.

اسکلت بندی همان طور که از اسمش مشخص است ساختار کلی ساختمان را مشخص میکند. در این مرحله با استفاده از مصالح فلزی یا بتنی اسکلت ساختمان شکل میگیرد. در صورت نیاز به پیمانکاری اسکلت بندی با شماره  ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

مرحله ششم ساختمان سازی: تکمیل اسکلت ساختمان

یکی از حساس ترین مراحل ساختمان سازی، تکمیل اسکلت ساختمان است. در این مرحله بسته به بودجه در نظر گرفته شده، مهندس با کمک نیروهای انسانی و مصالح مورد نیاز به سراغ طاق چینی و دیوار چینی میرود.

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی ۳

مرحله هفتم ساختمان سازی: اجرای تاسیسات ساختمان

مرحله اجرای تاسیسات ساختمان ارتباط مستقیمی با رفاه  و امنیت ساکنین دارد. در این مرحله از مهندسین تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان کمک گرفته میشود. هر آنچه که در دسته بندی تاسیسات ساختمان می گنجد از جمله لوله کشی آب و فاضلاب، لوله کشی گاز، سیستم های برق رسانی و آتشنشانی، سیستم موتورخانه، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ارتینگ و… در این مرحله از مراحل ساختمان سازی انجام خواهد شد.

مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان (لوله کشی گاز طبیعی)

 

برای طراحی نقشه سیستم موتورخانه، لوله کشی آب و فاضلاب، سیستم تهویه و… به مهندسین مرتبط و حرفه ای نیاز است. مهندسین برای اجرای مراحل تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان باید از نرم افزارهای شبیه سازی، طراحی و محاسباتی مانند اتوکد، نرم افزار کریر هپ، رویت مکانیکال، اکسل و… استفاده کنند.

اگر شما در حوزه مهندسی تاسیسات ساختمان فعالیت دارید پس به دلیل تغییر نیازهای جامعه در راستای آرامش و رفاه و ایجاد فناوری های نوین، باید دانش و مهارت خود را بروزرسانی کنید. اگر در حوزه مهارت بالایی کسب کنید؛ بی شک به درآمد زیادی در ماه خواهید رسید.

در اینجا پیشنهاد میکنیم که ۳ محتوا زیر را مطالعه نمایید.

مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها)

مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی ۷

مرحله هشتم ساختمان سازی: اجرای نازک کاری

بعد از اجرای تاسیسات ساختمان نوبت به انجام ریزه کاری یا همان نازک کاری میرسد. ریزه کاری شامل:

  • تراز کردن دیوارها
  • سفید کاری و گچکاری
  • نقاشی
  • رابیتس بندی
  • تعبیه چارچوب ها اعم از درب و پنجره
  • اجرای کف و آبندی
  • کاشی و سرامیک کاری
  • اجرای نمای ساختمان و عایق بندی
  • تمیزکاری و تحویل

مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان (عایق بندی و تنظیم صدا)

مراحل صفر تا صد ساختمان سازی ۸

 

طراحی دکوارسیون و نصب تجهیزات

در مرحله آخر مواد ضروری و تجهیزات اعم از کابینت، کمد، روشویی، سینک، پکیج، آیفون و وان و تجهیزات سرویس بهداشتی و… نصب میشود. انتخاب و نصب آنها باید توسط متخصصان مربوطه انجام شود.

مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان (تاسیسات بهداشتی)

 

برای اجرای مراحل ساختمان سازی به چه متخصصانی نیاز است؟

مدیر پروژه‌های ساخت‌وساز و عمران یا همان پیمانکار مهره اصلی برای اجرای مراحل ساختمان سازی است. طبق دانش، تجربه و نظر پیمانکار باید برای اجرای مراحل صفر تا صد ساختمان سازی چندین متخصص و مهندس اعم مشاغل زیر نیاز است:

  • نقشه‌بردار و نقشه‌نگار
  • مهندس عمران
  • مهندس معمار
  • مهندس تاسیسات ساختمان
  • مهندس برق ساختمان
  • مهندس متره و برآورد
  • اپراتور ماشین‌آلات مکانیکی
  • تکنسین برق
  •  گچ کار و گچ‌بر
  • کارگر
  • لوله‌کش
  • نقاش
  • شیشه‌بر
  • آرماتور بند
  • جوشکار
  • بنا
  • نماکار
  • کاشی کار
  • و…

هر یک از متخصصین باید طبق نقشه و نظر مهندس ناظر و پیمانکار وظیفه خود را انجام دهند.  به طور مثال یک مهندس تاسیسات ساختمان باید نقشه سیستم موتورخانه، نقشه اتوکد سیستم تهویه مطبوع، نقشه اتوکد سیستم آبرسانی، فاضلاب، نقشه اتوکد کلید و پریز و نقشه اتوکد دیگر بخش های حیاتی و رفاهی ساختمان را طراحی کند.

طی نقشه کشی و طراحی تاسیسات ساختمان، مهندس باید مناسب ترین مصالح، ابزار و تجهیزات را انتخاب کند و پلان ها را جوری طراحی کند که اجرا کنندگان اعم از لوله کش ها بتوانند به راحتی از روی نقشه، سیستم ها را تعبیه و پیاده سازی کنند.

طراحی ازبیلت و شاپ، متره و برآورد، صورت وضعیت نویسی، هوشمند سازی ساختمان پیشرفته، اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمانی، آنالیز بها، محاسبه تعدیل، نرم افزار اکسل  و… از دیگر مهارت های مورد نیاز مهندسی ساختمان است.

 

از دیگر فایل های مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان به طور جداگانه برای ساختمان سازی

مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری)

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان ها در برابر حریق)

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان (الزامات عمومی ساختمان ها)

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمان)

مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها )

مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)

مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان (آسانسورها و پلکان برقی)

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی)

مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان (علائم و تابلوها)

مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (پدافند غیرعامل)

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها)

 

 

کلام آخر در مورد مراحل ساختمان سازی

در این مقاله به بررسی تمام مراحل صفر تا صد ساختمان سازی به صورت خلاصه اما شفاف از زبان متخصصین پرداخته شد. امیدواریم که با این پست توانسته باشیم شمای کلی مراحل ساختمان سازی را در ذهنتان ایجاد کنیم. حال اگر قصد ورود به حوزه مهندسی تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان را دارید میتوانید روی دوره آموزشی سودا حساب کنید. با گذراندن دوره ها به یک مهندس خبره و کاربلد تبدیل خواهید شد. به طور کلی مشاغل صنعت ساختمان سازی جزو مشاغلی پرسود و پایدار میباشد. پس برای تضمین آینده شغلی خود مهارت های لازم در حوزه صنعت ساختمان به ویژه تاسیسات را کسب نمایید.

مطالب مرتبط:

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید