فرصت های شغلی و میزان درآمد مهندس تاسیسات ساختمان

فرصت های شغلی و میزان درآمد مهندس تاسیسات ساختمان

ایا رشته تاسیسات خوب است؟ درآمد مهندس تاسیسات چقدر است؟

یکی از رشته‌ها و مهارت‌هایی که در کشور ایران و سایر کشورها بسیار ارزشمند تلقی میشوند؛ تاسیسات ساختمان است. در واقع شغل تاسیساتی به دلیل اینکه به دانش، تجربه، تحلیل و تخصص نیاز دارد؛ لذا در لیست مشاغل پرسود با فرصتهای شغلی بالایی قرار گرفته است. به طوری کلی آینده شغلی و میزان درآمد مهندس تاسیسات ساختمان با دیگر رشته های مهندسی و پرسود، برابر میکند.

اگر شما در این رشته دانش تئوریک و دانشگاهی ندارید اصلا جای نگرانی نیست. اتفاقا اگر به جای آن مهارتش را دارید، باور کنید که شما یک برنده و فردی خوش فکر هستید. چرا که این مهارت است که ارزش دارد و همه جا دنیا از آن صحبت می‌کنند. اگر شما خواستار شغلی پرسود با آینده ای تضمینی هستید، پس پیشنهاد میکنیم به سراغ رشته های تاسیسات ساختمان بروید.

در اصل اگر در هر حوزه از صنعت ساختمان سازی ورود پیدا کنید، آینده خود را خریده اید. از طراحی و نقشه کشی تاسیسات ساختمان گرفته تا لوله کشی و ده ها حوزه شغلی دیگری که در هر کشوری آن را با ارزش میدانند.

 مطلب مرتبط: آشنایی با مهندس تاسیسات ساختمان-مهندس تاسیسات (HVAC) کیست؟

 

؟ درآمد مهندس تاسیسات

 

مهاجرت کاری تاسیساتی به کشورهای اروپایی و آسیایی

مشاغل فنی در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی از مزایا و ارزش زیادی برخوردار هستند. به طور مثال: کشور استارالیا، آلمان و ایتالیا هر ساله تعداد زیادی از کارشناسان تاسیسات ساختمان را پشتیبانی و جذب میکنند. چرا که چنین مشاغل و مهارتی، تخصصی و سخت به‌حساب می‌آیند و هرکسی توانایی و دانش لازمش را ندارد.

افرادی که از طریق آموزشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه ای وارد تخصص تاسیسات ساختمانی می‌شوند؛ به دلیل گذاراندن دوره‌های عملی و انجام پروژه‌های واقعی، برای ورود به بازاکار آماده تر بوده و کشورهای خارجی نیز، سریع تر آنها را جذب می‌کنند.

فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان فقط دانش تئوریک بوده و اصلا برای کسب درآمد، اعتماد به نفس ندارند و مدیران شرکت های گرید بالا، سازمان های دولتی و خصوصی اصلا ریسک این را نمیپذیرند که افراد تحصیل کرده ای که فقط و فقط دانش تئوری دارند و متخصص نیستند را جذب کنند.

حال با توجه به این توضیحات هر فردی که قصد مهاجرت کاری دارد، یا میخواهد سریعا جذب بازار کار شوند و شغلی مناسب برای خود پیدا کنند؛ بی‌شک باید از مهارت قابل قبولی بهره مند شوند.


 

مهارت‌های مورد نیاز  کارشناسان و متخصصین تأسیسات ساختمان

  • توانایی طراحی و شبیه سازی تاسیسات ساختمان اعم از طراحی لوله کشی آب و فاضلاب، طراحی موتورخانه و…
  • توانایی تحلیل و آنالیز بخش های طراحی شده
  • دارای دانش تئوریک و اطلاع از آخرین تکنولوژی ها برای انتخاب مناسب ترین ابزار، تجهیزات و سیستم ها
  • داشتن رویکرد منظم و دقیق در حین انجام پروژه
  • دارای توانایی جسمانی مناسب و توانمندی برای اجرای تاسیسات از جمله: لوله کشی، کانال کشی و…
  • آگاهی کامل به ایمنی ابزار و رعایت موارد قانونی
  • توانایی کار تیمی و همراهی با گروه تاسیساتی
  • روابط عمومی مناسب برای ارتباط صحیح با دیگر افراد پروژه

چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟

 

میزان درآمد مهندس تاسیسات ساختمان در خارج از کشور

در کشورهای اروپایی مانند انگلیس و آلمان درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین 25.000 تا 32.000 دلار است. جالب است بدانید که برای افراد با تجربه بالا تر ( 5 سال به بالا) 32.000 تا 53.000 دلار است که این درآمد نسبت به کشور ایران بیشتر بوده و بسیار چشمگیر است.

در کشور آمریکا نیز، درآمد این شغل در سال 2018 در حدود 50000 دلار و در کشور در کشور استرالیا به طور میانگین 55000 دلار در سال است.

جالب است بدانید که  شغل های رشته تاسیسات مکانیکی و برقی در کشورهایی چون کانادا و کشورهای اروپایی در لیست مشاغل برتر در سال ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند.


شرح وظایف کارشناس تاسیسات ساختمان

 

فایل های اصلی  تاسیسات مکانیکی به طور جداگانه که هر مهندس تاسیسات باید آن ها را داشته باشد. 

مبحث اول مقررات ملی ساختمان

مبحث دوم 

مبحث سوم مقررات 

مبحث 12   ساختمان

مبحث 14

مبحث 16  

مبحث 17 مقررات 

مبحث 19 ساختمان

مبحث 21 مقررات ملی ساختمان

مبحث 22 مقررات ملی ساختمان

 

 

رشته‌های تخصصی در مرکز آموزشی سودا

یکی از دوره‌های برتری که آموزشگاه سودا زیر نظر مدیران عاملان و اساتید برتر دانشگاهی برگزار میکند؛ رشته طراحی و نقشه کشی تاسیسات ساختمانی است. این مرکز تمام تلاشش را میکند تا هنرجویان، فارغ التحصیلان و … کارآیی لازم را به دست آورند و با اعتماد به نفس در راه درآمد زایی، استفاده از فرصت های شغلی در ایران و خارج از کشور قدم برداند. در این دوره کلیه دروس رشته تاسیسات مکانیکی و برقی به صورت کاملا عملی به هنرجو آموزش داده میشود.

 

درآمد تاسیسات ساختمان

 

لیست مشاغل برای کسب درآمد مهندس تاسیسات ساختمان

  • نقشه کش و پیمانکار انواع سیستم تهویه مطبوع
  • نقشه کش و پیمانکار سیستم های استخر
  • نقشه کش و پیمانکار سیستم آب و فاضلاب
  • کارشناس سیستم های موتورخانه
  • متخصص تامین و نگهداری موتورخانه
  • لوله کش ساختمان
  • تعمیرکار سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • طراح، مجری و ناظر لوله کشی گاز خانگی و تجاری
  • برق کار و ناظر کار دستگاه های تاسیساتی
  • و…

 

تضمین آینده شغلی با کسب مهارت در رشته مهندس تاسیسات در ایران

در اخر این مطلب باید اشاره کنیم که شغل تاسیساتی و متخصصانی که در حوزه لوله کشی، کانل کشی، طراحی و نقشه کشی سیستم‌های تهویه مطبوع، آب و فاضلاب، موتورخانه، آتش نشانی، طراحی سیستم روشنایی ساختمان ها، تاسیسات ویژه بیمارستانی و… فعالیت دارند، میتواند تا زمانی که توانایی جسمی برای کار کردن داشته باشند؛ درآمد زایی کنند و یک عمر خود و خانواده شان را بیمه کنند.

هر ساختمانی که تصور کنید چه مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی، صنعتی و…  به سیستم تأسیسات مکانیکی و تتاسیسات برقی  احتیاج مبرم دارند. به همین دلیل علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی تضمین شده و پرسود در شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی، اگر نیروهای متخصص در رشته تاسیسات هم  به صورت مستقل کار کنند؛ میتوانند به درآمد مطلوبی دست پیدا کنند.

 

مطالب مرتبط، مفید و کاربردی:

چرا اکثر دانشجویان از پول خرج کردن میترسند و واژه هزینه را به جای سرمایه گذاری تلقی میکنند؟

چرا تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟

رشته تاسیسات چه شغل هایی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید