اطلاعاتی جامع در مورد رشته تاسیسات حرارتی و برودتی 

اطلاعاتی جامع در مورد رشته تاسیسات حرارتی و برودتی 

بررسی رشته تاسیسات حرارتی و برودتی از نظر بازار کار، درآمد و تحصیل

یکی از بهترین رشته ها در حوزه مهندسی تاسیسات ساختمان، رشته تاسیسات حرارتی و برودتی است. از آنجایی که وجود سیستم های تهویه مطبوع در هر ساحتمانی چه مسکونی، اداری، شرکتی، صنعتی و… جزو واجب الوجود است، به همین دلیل همیشه به مهندسین تاسیسات برودتی و حرارتی نیاز است. اکنون اگر قصد تحصیل در رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در دانشگاه را دارید و میخواهید از بازار کار رشته تاسیسات حرارتی و برودتی و مهارت های موردنیاز آن اطلاعات زیادی کسب کنید و سریعا  کسب درآمد کنید در ادامه همراه ما باشید.


 

وظایف کارشناس تاسیسات حرارتی و برودتی چیست؟

  • مدیریت، اجرا و بهره برداری صحیح از سیستم‌های تهویه مطبوع برای انواع ساختمان‌ها
  • مدیریت، اجرا و بهره برداری صحیح از سیستم‌های تبرید و سردخانه‌ها
  • طراحی و محاسبه کلیه سیستم‌های تهویه مطبوع
  • طراحی و محاسبه تمامی سیستم‌های تبرید و سردخانه

وظایفی که بر دوش مهندس تاسیسات حرارتی و برودتی گذاشته شده است باید دقیقا طبق بروزترین استانداردهای جهانی و قوانین ملی و با استفاده از پیشرفته ترین و قدرتمند ترین نرم افزارهای نقشه کشی، محاسباتی و کنترلی انجام شود.

متاسفانه به رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در دانشگاه آنچنان که باید، به طور عملی پرداخته نمیشود و دانشجو بعد از فارغ التحصیلی فقط با دانش تئوریک از دانشگاه بیرون می آید. یعنی خروجی آنچنان قوی نیست. این داستان تمامی دانشجویان ایرانی در هر رشته مهندسی است. به همین دلیل کسب مهارت و انجام  پروژه های حقیقی قبل از ورود به بازار کار ضروری است.

خبر خوبی که داریم این است که مراکز زیادی هستند که شما را واقعا متخصص بار می آوردند. که با افتخار یکی از آنها سودا است. شما با کمک سودا به یک متخصص کاربلد در حوزه تاسیسات حرارتی و برودتی تبدیل خواهید شد.

 

رشته تاسیسات حرارتی و برودتی

مهارت های لازم برای فارغ التحصیلان رشته تاسیسات حرارتی و برودتی

با داشتن دانش تئوریک و به ویژه مهارت عملی تمامی فارغ التحصیلان رشته تاسیسات حرارتی و برودتی کاردانش و  رشته تاسیسات حرارتی و برودتی علمی کاربردی و مهندسین دانشگاه های دولتی میتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. اگر سری به سایت های استخدامی مانند جابینجا، جابویژن، ای استخدام و… بزنید؛ متوجه میشوید که روزانه شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی زیادی در سراسر ایران، برای پروژه ها و امور تاسیسات حرارتی و برودتی نیرو جذب میکنند. اما لازمه جذب و استخدام نیرو دقیقا چیست؟ افرادی که در رشته تاسیسات حرارتی و برودتی تحصیل کرده اند باید چه مهارت هایی را کسب کنند؟

  • توانایی کار با کامپیوتر و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط از جمله اتوکد، رویت، کریر هپ جهت  نقشه کشی، شبیه سازی و طراحی پروژه
  • توانایی کار با نرم افزارهای محاسباتی مانند اکسل برای متره و برآورد، صورت وضعیت نویسی، گزارش نویسی و…
  • توانایی مدیریت، برنامه ریزی و همکاری تیمی
  • داشتن قدرت تحلیل و تجزیه برای رفع مشکلات پروژه های تاسیسات تهویه مطبوع
  • اطلاع از واحدهای فن کویل و القایی در تاسیسات حرارتی و برودتی
  • شناخت سیستم پمپ های منبع آب
  • شناخت سیستم های محلی HVAC
  • برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

دوره های ویژه برای مهندسین تاسیسات حرارتی و برودتی – دوره های آموزشی آفلاین (ویدیویی) ویژه بازار کار 

پکیج طراحی سیستم های تهویه مطبوع


پکیچ آموزشی رویت مپ تاسیسات مکانیکی (پروژه محور)


 آموزش چیلر جذبی و تراکمی


آموزش نرم افزار کریر 


دوره های فوق العاده موثر و تخفیف خورده در سودا

طراحی تاسیسات موتورخانه

پکیج جامع طراحی موتورخانه بخار

سودا

بازار کار رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در خارج از کشور

استفاده از نرم افزار رویت، نرم افزار اتوکد و نرم افزار کریر در کشورهای توسعه یافته ای همچون آمریکا، استرالیا و به ویژه کانادا سال هاست که رونق و توسعه بسیاری پیدا کرده است. تخصص های مختلف در کشورهای پیشرفته ای همچون کانادا مخاطب خاص خودش را دارد، پس بدیهی است همه شرکت های بزرگ تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان به دنبال تشکیل یک تیم حرفه ای از افراد حرفه ای و متخصص می باشند. درآمد یک مهندس رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در ایران از ۸ میلیون تا ۲۰ میلیون متغیر است. در خارج از کشور این درآمد بدون اغراق ده برابر میشود.

فایل های اموزشی استثنایی:

چند دوره پیشنهادی فوق العاده تخصصی و سودمند 

دوره آمادگی آزمون نظام مهندسی مکانیک

دوره آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

 

سوالات متداول دانش پژوهان در مورد دوره‌ها (کلیک کنید)

 

 

با کسب مهارت در پشت خط ورود به بازار کار تاسیسات مکانیکی منتظر نمانید

 متاسفانه در دهه اخیر شاهد این قضیه بوده ایم که سیل عظیمی از فارغ التحصیلان رشته تاسیسات مکانیکی، پشت خط ورود به بازار کار این رشته باقی مانده اند. علت اصلی آن هم ترس از خرج کردن برای کسب مهارت و نداشتن تجربه در کار است. اگر شما میخواهید زودتر از بقیه جلو بزنید و سریعا وارد بازار کار شوید؛ بعد از دریافت مدرک تحصیلی در دوره های آموزشی تاسیسات تهویه مطبوع شرکت کنید. حتی شاید نیاز به مدرک هم نداشته باشید چرا که مدرک واقعا به در نمیخورد. با گذراندن دوره های عملی و پروژه محور در رشته تاسیسات حرارتی و برودتی میتوانید کسب درآمد کنید.

مطالب مرتبط:

سخن آخر در مورد رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در ایران و خارج

به جرات میتوان گفت که بازار کار در رشته تاسیسات حرارتی و برودتی به طور کلی خوب است. این رشته شامل طراحی، نصب و نگهداری انواع و اقسام سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع و تهویه مکانیکی است. فردی که در رشته تاسیسات حرارتی و برودتی مهارت کسب میکند میتواند حتی در یک شاخه از آن مانند تخصص سیستم های گرمایش مرکزی نیز فعالیت کرده و به درآمد برسد.  با توجه به رشد روزافزون صنعت ساختمان در کل دنیا و نیاز به سیستم‌های حرارتی و برودتی کارآمد و پایدار، فرصت‌های شغلی در این حوزه  واقعا چشمگیر شده و همیشه بازار کارش داغ است. همچنین، با توجه به توسعه فناوری و نیاز به بهره‌وری انرژی، تخصص در زمینه تاسیسات حرارتی و برودتی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، همیشه مهارت‌ها، تجربه و تحصیلات به‌روز شما در این رشته تأثیرگذار خواهند بود. شما با کسب مهارت در حوزه تاسیسات حرارتی و برودتی میتوانید سریعا به درآمد خیلی خوبی برسید و حتی مهاجرت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید