شرایط ایران از نظر مهندسی- بررسی وضعیت رشته های مهندسی در ایران

شرایط ایران از نظر مهندسی- بررسی وضعیت رشته های مهندسی در ایران

بسیاری از محققان بر این باور رسیده اند که دیر یا زود اکثر مشاغل در عصر جدید، به آموزش رشته های مهندسی نیازمند خواهند بود. در واقع دیدن موفقیت های نخبگان، تجربه ثروت، شهرت و… باعث شده تا بسیاری از افراد در سراسر دنیا به سراغ رشته های مهندسی به ویژه کامیپوتر، عمران و مکانیک بروند. شرایط رشته های مهندسی در ایران و در خارج از کشور همیشه بر وفق مراد است. البته شاید تحریم ها، شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاست ها باعث کم رنگ شدن اشتیاق دانش پژوهان به مهندسی شده، اما باید گفت همچنان مشاغل مهندسی در لیست پرسود ترین شغل ها قرار گرفته است.

 

وضعیت رشته های مهندسی در ایران باب میل است یا نه؟

چند سالی است که در ایران شاهد رکود اقتصادی و بیکاری روز افزون افراد و نبود فرصت های مناسب برای دانشجویان و فارغ التحصیلان هستیم. اما با توجه به تمامی عوامل که دست به دست هم داده تا نرخ بیکاری افزایش یابد، باید گفت که رشته های مهندسی هنوز جایگاهشان را در لیست پرتقاضا ترین و فرصت ساز ترین رشته ها قرار گرفته است.

به طور مثال از رشته هایی که مربوط به حوزه صنعت ساختمان سازی و عمران میشود، میتوان درآمد بالایی در ایران کسب کرد. تحصیل در رشته های مهندسی در ایران شاید تب و تاب قبل را نداشته باشد اما همچنان در جایگاه ویژه ای از نظر فرصت سازی برای کسب درآمد و ارتقا شغلی قرار گرفته است.

 

رتبه ایران از نظر مهندسی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشتی اعلام کردند که ایران از نظر رشته‌های مهندسی  در رتبه جهانی ۱۰ و ۱۱ قرار گرفته است. از سویی در سال ۲۰۲۰ از نظر کمیت تولید مقالات مهندسی در پایگاه آی اس آی ۱۵و در اسکوپوس ۱۴ شد. وضعیت تعداد دانش بنیان در ایران روز به روز در حال افزایش است. به گفته معاون پژوهش و فناوری، در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد و ۱۰۰۰۰ واحد فناور فعال در ایران مشغول به فعالیت هستند.  از مجموع شرکت‌های فعال در این پارک های علم و فناوری،  ۱۷۰۰ شرکت، دانش بنیان است.

جایگاه مهندسی در ایران

قدیمی ترین و شناخته شده ترین رشته های فنی مهندسی

مهندسی عمران شناخته شده ترین و قدیمی ترین  رشته در گروه مهندسی برای داوطلبان کنکور به شمار می رود.  مهندسی عمران در ایران نیز از آن دست رشته هایی است که می تواند به عنوان بهترین رشته مهندسی چه برای پسران و چه برای دختران به شمار آورد.

اگر سری به سایت های استخدامی بزنید، متوجه جذب صدها نیرو به عنوان مهندس عمران، برق، کامپیوتر و… خواهید شد. البته جذب نیرو در بخش مهندسی، بی شک به مهارت نیاز دارد که میبایست دانشجویان و فارغ التحصیلان برای افزایش فرصت و ارتقا خود، مهارت های لازم را کسب نمایند.

مطلب مرتبط:

 

بازار کار رشته های مهندسی در ایران

رشته های مهندسی در ایران به هیچ عنوان قطع نمیشود. به طور مثال همیشه نیاز به مهندس عمران، نقشه کش، معمار، برق و… نیاز است. کار برای مهندسان عمران با حیطه شغلی بسیار متنوع، همیشه در ایران وجود دارد. مهندسان عمران صرفاً فقط و فقط با ساختمان‌سازی و جاده‌سازی سروکار ندارند. جدا از این، علاقه مندان میتوانند وارد حوزه کنترل و مدیریت پروژه، متره و براورد، مهندسی دفاتر و… شود.

 

برای کسب درآمد در رشته های مهندسی در ایران باید چکار کرد؟

شرط مهم برای کسب درآمدی بالا در رشته های مهندسی، کسب مهارت و ارتقا دانش عملی است. دانش تئوریک را در دانشگاه همگی یاد میگیریم اما چیزی که ارزش دارد، مهارت است که با صد ها مدرک بی المللی جایگزین نمیتوان کرد. برای ارتقا شغلی و استفاده از فرصت های شغلی در رشته های مهندسی در ایران باید مهارت پیدا کنید. دانش بروز و فنونی که یاد میگیرید، باعث میشود تا با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید.

 

 

مطالب مرتبط، مفید و بسیار خواندنی:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید