آشنایی با مهندس تاسیسات ساختمان-مهندس تاسیسات (HVAC) کیست؟

آشنایی با مهندس تاسیسات ساختمان-مهندس تاسیسات (HVAC) کیست؟

همه چیز در مورد مهندس تاسیسات ساختمان

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان

رشته مهندسی تاسیسات ساختمان جزو یکی از رشته های پرطرفدار در رشته مهندسی است که به دو رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان و رشته تاسیسات برق ساختمان تقسیم میشود. اگر قصد دارید در یکی از این دو رشته ها تحصیل کنید یا مهارت بالایی کسب نمایید تا به درآمد برسید، پس در ادامه همراه ما باشید. در این پست به طور کامل به تعریف شغل مهندسی تاسیسات، شغل های رشته تاسیسات مکانیکی و برق، وظایف مهندس تاسیسات ساختمان، مهارت های مورد نیاز مهندس تاسیسات و درآمد مهندس تاسیسات در ایران پرداخته ایم. اگر این شغل را برای آینده خود انتخاب کرده اید، پس باید بگوییم که تا به اینجای کار تصمیم بسیار خوب  و هوشمندانه ای گرفته اید. برای اینکه همه چیز در مورد رشته تاسیسات ساختمان بدانید، پس مطلب پیش رو را از دست ندهید.

 

مهندس تاسیسات (HVAC) کیست و چه می‌کند؟

مهندس تاسیسات ساختمان به شخصی میگویند که از طریق دانشگاه یا فنی حرفه ای، در رشته تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان در زمینه ایجاد رفاه و آرایش تحصیل کرده است. یک مهندس تاسیسات مکانیک ساختمان، یا همان مهندس HVAC میتواند در حوزه مهندسی تهویه مطبوع، تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و آبرسانی  تخصص داشته باشد. کار یک مهندس تاسیسات مکانیکی ساختمان بیشتر بر پایه طراحی، شبیه سازی، نظارت بر اجرا پروژه ها است. البته باید در حوزه اجرا، نصب و تعمیرات نیز دانش و مهارت هم داشته باشد.

 شغل تاسیساتی به معنی نصب، اجرا، راه اندازی، سرویس، تعمیر و نگهداری از کلیه تجهیزات و سیستم های سرمایشی، گرمایشی، الکتریکی، گازی و آبی است. یک مهندس تاسیسات، علاوه بر داشتن مهارت در رشته تاسیسات مکانیکی باید در حوزه تاسیسات الکتریکی نیز تخصص لازم را داشته باشد. چرا که تاسیسات مکانیکی وابسته به امور برق نیز است.  به طور کلی مهندسین تاسیسات ساختمان، وظیفه ایجاد محیطی مطبوع را دارند و در کنار آن باید امنیت ساکنین را حفظ نمایند.

مطالب مرتیط:

تاسیسات حرارتی و برودتی

حوزه فعالیت مهندس تاسیسات ساختمان شامل طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر:

  •   تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
  • تاسیسات آب و فاضلاب (مهندسی تاسیسات بهداشتی)
  • تاسیسات تهویه مطبوع
  • تاسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)
  • تاسیسات آتش‌نشانی (شامل سیستم اعلام حریق، اطفا حریق)
  • تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات آسانسور، پله برقی، فواره و آبنما،

 

مهندس تاسیسات، باید با توجه به محیط پروژه، استانداردها و قوانین را در نظر بگیرد و شرایط ایده عالی برای ساکنین محل ایجاد کند. از آنجایی که تاسیسات مکانیکی به شاخه‌های مختلفی مانند صنعت، ساختمان، ورزشی، درمانی و مانند این‌ها تقسیم می‌شود؛ لذا مهندسین رشته تاسیسات ساختمان، باید دانشپ مهارتشان در هر حوزه قوی و عمیق باشد. مهارت عمیق، به تجربه کاری و یادگیری دانش های بروز نشات میگیرد. تمامی مهندسینی که در حوزه تاسیسات مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند، بعد از تحصیل و یادگیری دانش های تئوریک، به سراغ کسب مهارت رفتند. چرا که اساس موفق شدن در رشته مهندسی تاسیسات ساختمان فقط و فقط مهارت است.

اگر شما در این رشته فارغ التحصیل شده اید یا قصد ورود به آن را دارید، حتما برنامه ای برای گذراندن دوره های عملی چه به صورت کاراموزی و چه به صورت خصوصی در آموزشگاه فنی، تنظیم کنید. اما بخوانیم از مهارت های مورد نیاز برای یک مهندس تاسیسات ساختمان!

 

خبر خوشی که برای شما داریم این است که شما صفر تا صد مهارت طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان را میتوانید همینجا یعنی با کمک سودا، را یاد بگیرید. از آنجایی که متقاضی برای شرکت در دوره طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان به صورت حضوری زیاد بوده، لذا لازم دانستیم پکیج هایی در قالب ویدیوهای آموزشی، پی دی اف و… نیز تولید کنیم.

دوره های ویژه برای مهندسین تاسیسات – دوره های آموزشی آفلاین (ویدیویی) ویژه بازار کار 

پکیج طراحی سیستم های تهویه مطبوع


پکیج طراحی تاسیسات مکانیکی استخر


پکیج طراحی سیستم آبرسانی


پکیچ آموزشی رویت مپ تاسیسات مکانیکی (پروژه محور)


 آموزش چیلر جذبی و تراکمی


آموزش نرم افزار کریر 


آموزش طراحی تابلو برق صنعتی


اگر شما سه سال است که فارغ التحصیل شده اید، با ثبت نام در آزمون بعدی و شرکت در دوره آموزش آزمون نظام مهندسی تاسیسات، وارد سازمان نظام مهندسی شوید و تکنسین و مهندس درجه یک تاسیسات شوید.

فایل های مبحث مقررات ملی ساختمان برای کارشناسان تاسیسات مکانیکی 

مبحث اول 

مبحث دوم مقررات

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

مبحث 12

مبحث 14 مقررات ساختمان

مبحث 16 مقررات ملی ساختمان

مبحث 17 مقررات ملی ساختمان

مبحث 19 

مبحث 21 

مبحث 22 

 

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان

  • مهارت در شبیه سازی و نقشه کشی با نرم افزارهای طراحی قدرتمند مانند اتوکد

یک مهندس تاسیسات ساختمان، باید با نرم افزار اتوکد، سیستم آبرسانی، سیستم گازرسانی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ارتینگ، سیستم روشنایی داخلی و خارجی، کلید و پریز، سیستم برق اضطراری و… را با دیتل طراحی کند و المان ها را به صورت دقیق جانمایی کند به طوری که مجری به راحتی بتواند آن را اجرا کند.

  • مهارت در هوشمند سازی سیستم های مکانیکی و برقی

دانش و اطلاعات مهندس تاسیسات، باید بروز باشد به طوری که بتواند مطابق به استانداردهای جدید جهانی و تکنولوژی ها، سیستم های را هوشمند سازی نماید.

  • داشتن دانش عمیق و محاسبات مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، استاتیک و مقاومت مصالح

مهندس تاسیسات ساختمان باید در انواع روش های محاسباتی به صورت دستی یا نرم افزاری، دروس رشته تاسیسات مکانیکی مهمی همچون مکانیک سیالات، مقاومت مصالح و… مهارت بالایی داشته باشد. به طور مثال یکی از نرم افزار های پرکابرد برای راه اندازی سیستم سرمایشی و گرمایشی یک محیط، نرم افزار کریر است. مهندس تاسیسات باید با نرم افزار کریر، بارهای حرارتی و برودتی را محاسبه کند و مناسب ترین سیستم را انتخاب نماید.

یا در مثالی دیگر با نرم افزار رویت مپ مکانیکال مسیر لوله کشی را مشخص کند تا عبور و مرور سیالات به طور استاندارد انجام شود.

مهندسین تاسیسات ساختمان باید از ابتدا تا انتهای مراحل پروژه را تحلیل کنند و به صورت دوره ای گزارش و صورت وضعیت تنظیم کنند. این کار از ایجاد خسارت و عدم موفقیت پروژه جلوگیری میکند.

  • داشتن مهارت بالا در نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای محاسباتی، گزارش دهی، صورت وضعیت نویسی، متره و… است. ثبت، ردیابی، تحلیل و گزارش‌گیری، مراحل اصلی مدیریت پروژه است بنابراین با داشتن مهارت در اکسل، میتوان احتمال موفقیت در پروژه های تاسیساتی را صد در صد کرد.

از دیگر مهارت های مورد نیاز در رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تحلیل مشکلات و توانایی رفع آن ها
  • توانایی نقشه خوانی
  • مهارت تصمیم گیری سریع در شرایط بحرانی
  • طراحی ازبیلت (طراحی همچون ساخت) با کمک اتوکد
  • توانایی بیان گزارش انجام کار
  • داشتن مدیریت بالا در انجام کار تیمی
  • داشتن توانایی جسمی بالا برای انجام امور عملیاتی
  • آشنایی با نکات ایمنی
  • آشنایی با استانداردها و قوانین ملی کشور

لازم به ذکر است که شغل های رشته تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان گسترده بوده و با کسب مهارت و تجربه در امور تاسیساتی، میتوان به جایگاه شغلی ایده آل و درآمد  بالایی دست پیدا کرد. به طور مثال مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی یکی از پولساز ترین رشته های مهندسی است که رفاه و آسایش ساکنین در محل، به آن وابسته است.


 

کسب مهارت در رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان با سودا

تا به اینجا با وظایف مهندس تاسیسات ساختمان و مهارت های مورد نیاز برای کسب درآمد در این رشته آشنا شدید، حال برای موفقیت در این رشته پرسود و پرمتقاضی، میبایست مهارت های را به صورت پروژه محور در مراکز آموزشی فرا بگیرید. تحصیل در رشته مهندسی تاسیسات در دانشگاه بدون کسب مهارت هیچ است.  بهترین روش برای یادگیری، شرکت در آموزشگاه های آزاد است. از این طریق چند سال جلو می افتید و میتوانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید. برای اطلاع از درآمد مهندس تاسیسات در ایران میتوانید به پست مرتبط رجوع کنید.


 

 

مطالب مرتبط با موضوع رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان

اکنون اگر در مورد آشنایی با مهندس تاسیسات ساختمان-مهندس تاسیسات (HVAC) سوالی دارید از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید