مهارت های لازم برای مهندس – کسب مهارت در مهندسی

مهارت های لازم برای مهندس - کسب مهارت در مهندسی

همه ما میدانیم که مهندسی یکی از رو به رشدترین و پرسودترین  مسیرها و راه‌های شغلی است. برای اینکه مهندس شویم، بایددر کنار مهارت های تخصصی، یک سری مهارت های اساسی و فردی هم یاد بگیریم. اگر شما به تازگی فارغ التحصیل شده اید و به دنبال کار میگردید؛ شک نداشته باشید که در زمان مصاحبه کاری و روزهای اول کار، علاوه بر دانش و فنون، به مهارت های فردی شما هم توجه میکنند. در این مقاله ما به طور جامع با زبانی ساده به سراغ مهارت های لازم برای مهندس رفته ایم. پس برای ایتکه با ۸ مهارت اساسی مهندسی آشنا شوید؛ مطلب پیش رو را بخوانید.

یک مهندس باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک مهندس عمران چه مهارت هایی باید داشته باشد؟ ویژگی یک مهندس خوب در جامعه چیست؟ مهارت های مورد نیاز برای مهندسین برق چیست؟ یک مهندس تاسیسات چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟  مهارت های مهندس صنایع چیست؟ یک مهندس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چه خصوصیاتی به موفقیت مهندسین برق، عمران، معمار، صنایع و… کمک میکند؟ جواب این سوالات یکی است. در ادامه به سراغ مهارت های لازم برای یک مهندس رفته ایم.

  • اهل یادگیری و بروزرسانی دانش خود

یکی از مهم ترین ویژگی های مهندس، این است که مدام در حال یادگیری و بروزرساتی دانش خود باشد. از آنجایی که رشته مهندسی روزبه روز در حال پیشرفت و تحول است؛ لذا برای اینکه مهندسین از رقبا و جامعه خود عقب نیفتند باید همیشه به فکر بروزرسانی اطلاعات خود کنند. باید در مسیر پیشرفت خود مطالعه کنند؛ مقاله های جدید را بخوانند؛ اخبار صنعت و وبلاگ های در صدر را مطالعه کنند و هر زمان که نیاز بود، مهارت جدید کسب کنند و از آخرین تکنولوژی ها و مسائل روز جهات اطلاع داشته باشند. یادگیری یک مهارت اساسی برای مهندس محسوب می شود!

مطلب مرتبط: چرا مهندسین از وقت گذاشتن برای بروز رسانی خود دریغ میکنند؟

  • توجه به جزئیات:

پروژه‌های مهندسی  فوق‌العاده پیچیده است. یک مهندس در اجرای پروژه قطعا با چالش های زیادی روبرو میشود. به همین دلیل دید یک مهندس خوب باید وسیع باشد و به جزئیات توجه کند. یک مهندس سطحی نگر، قطعا به بن بست میرسد.

به طور مثال یک مهندس تاسیسات مکانیکی ساختمان باید قبل از طراحی سیستم تهویه مطبوع، حتی به زاویه تابش نور خورشید به محل پروژه، میزان رفت و آمد، جنس دیوارها و… بر محاسبه دقیق بار حرارتی نیز توجه کند. اگر جزئیات فراموش شوند، کل نقشه و مسئولان آن در معرض خطر قرار دارند.

مطلب مرتبط: چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟ ویژگی‌های یک مهندس تاسیسات

  • قدرت رهبری:

از دیگر ویژگی هایی مهم یک مهندس، داشتن قدرت رهبری است. در اکثر پروژه های مهندسی، چندین نفر به عنوان اعضای تیم گرد هم می آیند و توسط یک مهندس ارشد مدیریت میشوند. یک مهندس ارشد وظیفه دارد که بین اعضای تیم ارتباط قوی برقرار کند و آن ها را از اول تا پایان پروژه مدیریت کند.  مهارت‌های مدیریت برای موفقیت شما و موفقیت کل پروژه شما ضروری است.

 مهارت های لازم برای یک مهندس

  • داشتن روحیه تیمی

یک مهندس حرفه ای باید روحیه تیمی داشته باشد. البته امروزه پروژه های فردی که به صورت فریلنسری انجام میشود زیاد شده است. اما در هر حال مهندسین باید بتوانند گفت و گو، ارتباط، هم فکری و… را با اعضای تیم را فرا بگیرد و تک رو نباشد. یک مهندس نیاز دارد بتوانید با اقشار مختلف در هر سطح از جامعه کار مشترک انجام دهد.

  • داشتن ذهنی انتقادگر

منظور مان از انتقاد در مهندسی این است که با بیان یک راهکار برای حل یک چالش، باید در مورد ارزش کار فکر کرد. انتقادی بودن به شما مهندسین عزیز این امکان را می‌دهد که متوجه شوید ارزش کار در کجاست و ارزیابی کنید که کدام نکات مهم هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه مهندس عمران پولدار شویم؟

رشته تاسیسات چه شغل هایی دارد؟

  • نوآوری و خلاقیت

همیشه این توقع از مهندسین جامعه  وجود دارد که پروژه خیلی قوی، بدون مشکل و سریع تر از موعد به پایان برسد. ماهیت مهندسی هم دقیقا در این است. یعنی باید بتواند برای حل مشکلات و انجام پروژه بی عیب و نقص روش های نوآورانه و خلاقانه ای به کار بگیرد.

  • داشتن فن بیان و قدرت برقراری مذاکره

یکی از مهم ترین مهارت های برای یک مهندس، داشتن قدرت بیان و انجام مذاکره است. مهندسین باید به طور هوشمندانه با اعضای تیم، کارفرما و مسئولین شهرداری برای مجوز گرفتن و… ارتباط برقرار کند. قدرت کلام در راستای پیشرفت بسیار کمک کننده است. قدرت فن بیان بر روی درآمد مهندس تاثیرگذار است.

ویژگی های یک مهندس خوب

 

  • داشتن قدرت تصمیم گیری و مدیریت بحران

در کنار تمامی ویژگی های بالا، داشتن قدرت تصمیم گیری در لحظه و مدیریت بحران هم برای یک مهندس بسیار بسیار ضروری است. اگر ما به عنوان یک مهندس نتوانید در شرایط بحرانی تصمیم درست بگیرید؛ باید فاتحه پروژه را بخوانید.

 

کسب مهارت های فردی را دست کم نگیرید

 تمامی رشته های مهندسی به ویژه مهندسی عمران، تاسیسات، معماری و… یک پروژه پرسود و سریعاً در حال رشد، همراه با پتانسیل بالای حقوق و موفقیت است. اما در کنار مزیت هایی که دارد، بسیار چالش برانگیز هم است. به همین دلیل در کنار دانش عمیق باید مهارت های فردی نیز تقویت شود. حال اگر شما به تازگی فارغ التحصیل شده اید یا دانشجو مهندسی هستید یا سال هاست در حوزه مهندسی فعالیت دارید؛ پس باید در این ۸ مورد، مهارت بالایی کسب کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید