چگونه مهندس عمران شویم؟

چگونه مهندس عمران شویم؟

چگونه مهندس شویم؟ چگونه مهندس عمران شویم؟ چطور میتوان به یک مهندس عمران موفق تبدیل شد؟ آیا دانشگاه میتواند ما را به مهندس تبدیل کند؟ برای مهندس شدن چه رشته ای باید خواند؟ برای مهندس شدن چند سال باید درس خواند؟ چگونه مهندس ناظر ساختمان شویم؟ اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است، پس همراه ما باشید تا پاسخشان را به طور شفاف ببینید. اما این را همین ابتدا بدانید که شرکت در دوره های آموزش مهندسی عمران، اصلی ترین و هوشمندانه ترین روش برای این است که شما از یک فرد معمولی به یک مهندس عمران تبدیل شوید.

 

چگونه مهندس عمران شویم؟

مهندسی عمران، قدیمی ترین و پرطرفدارترین رشته مهندسی است. یک مهندس عمران  بعد از فارغ التحصیلی میتواند به ساخت و ساز پروژه‌های عمومی همچون جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، سدها، برج‌ها، ساختمان‌های مسکونی، صنعتی، نیمه صنعتی، بیمارستانی، فرودگاه‌ها و… بپردازد یا امور طراحی، نقشه کشی، محاسبه، نظارت و متره و برآورد پروژه در دست بگیرد.

در واقع رشته مهندسی عمران واقعا هیجان انگیز است چرا که بعد از پروژه میتوانی چیزی که با ذهنت خلق کردی را به عینه تماشا کنی، از یک پل کوچک گرفته تا ایستگاه مترو و صد ها سازه دیگر .

البته این مهارت‌ها درست بعد از دانشگاه اتفاق نمی‌افتد.  برای اینکه به یک مهندس عمران واقعی و موفق تبدیل شوید راه‌های نرفته زیادی در راه دارید.  البته نباید از این گفته بترسید، چرا که اگر برایش تلاش کنید، محال است که به نتیجه نرسید.  فراموش نکنید که بدون رنج، هیچ گنجی میسر نمیشود. همین تک جمله خودش معنای عمیقی دارد.

 

مهندس عمران

 

مراحل مهندس عمران شدن

اول قدم برای مهندس عمران شدن، قطعا تحصیل آکادمیک و تئوریک در دانشگاه ها ست. در دانشگاه‌های مهندسی، در این رشته دروس زیادی میخوانید که باید طی ۴ سال آن‌ها را پاس کنید. به طور مثال درس‌های استاتیک، تحلیل سازه، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، دینامیک، مقاومت مصالح، مکانیک خاک، تکنولوژی بتن، هیدرولیک، مترو و برآورد پروژه و… از جمله دروس تخصصی محسوب میشود.  تقریبا پایان دانشگاه هم که باید کاراموزی بگذرانید و پروژه تحویل دهید.

مرحله دوم باید علاقه خود را بسنجید. اینکه دقیقا به چه رشته‌ای علاقه مند هستید. به طور مثال «سازه»، «راه و ترابری» و «آب و سازه‌های هیدرولیکی» پر طرفدارترین گرایش‌های ارشد عمران هستند. اگر هم قصد ادامه تحصیل ندارید باید در حوزه ای مشخص، مهارت لازم را کسب کنید تا به یک مهندس عمران تبدیل شوید.

به قول معروف تبدیل شدن به مهندس عمران، کشکی کشکی نیست، باید برای آن عرق ریخت و زحمت کشید. فکر اینکه فقط با مدرک گرفتن، میتوانید به مهندس عمران تبدیل شوید، از سرتان بیرون آورید. البته ببخشید که لحن ما کمی تند و رک است. اما دیگر حرف زدنی را باید زد.

جواب اینکه « چگونه مهندس عمران شویم» با کسب مهارت بسیار عجین شده است. شمایی که فارغ التحصیل  شده اید یا دانشجو رشته مهندسی عمران و رشته های صنعت ساختمان سازی هستید، پس برنامه ای برای کسب مهارت و گذراندن دوره های عملی و پروژه محور بچینید.

شما به عنوان  دانشجو مهندسی عمران، می‌توانید در ترم های تابستان که کلاس‌ها تشکیل نمی‌شوند، در شرکت‌‌ها به طور خود جوش، کارآموز شوید تا تجربه  و مهارت خود را مطابق با درس‌های پاس شده افزایش دهید. با گذراندن کارآموزی می‌توانید به موارد زیر دست پیدا کنید:

  • آشنایی با اصول و مقررات عمران و ملی ساختمان
  • افزایش ارتباط خود با افراد این حوزه و ایجاد بستری مناسب برای تضمین شغلی
  • یادگیری مدیریت پروژه و اصول ساماندهی و اخلاق  حرفه ای و تیمی
  • ارزیابی ریسک و بالا بردن مهارت‌های عملی

 


فایل ها و دوره های پیشنهادی برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران پولدار:

 

اگر اکسل را عمیقا یاد گرفته باشید، به راحتی میتوانید امور متره، فهرست بها و صورت وضعیت پروژه ها را انجام دهید. ناگفته نماند که سوِدا دوره ای جامع برای آموزش اکسل از صفر تا صد برای شما تهیه کرده. برای اینکه در اکسل حرفه ای شوید، ویدیو را دانلود کنید.

مجموعه-ویدئو-های-جامع-و-کاربردی-آموزشی-نرم-افزار-اکسلآموزش نرم افزار اکسل

چگونه مهندس عمران شویم

فایل هایی که هر مهندس عمرانی باید در گوشی یا لپتاپش داشته  و بر روی آن اشراف کامل داشته باشد. 

مبحث اول مقررات ملی ساختمان

مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه)

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های فولادی)

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان (  مصالح بنایی )

مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها )

مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)

مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان (آسانسورها و پلکان برقی)

مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان (عایق بندی و تنظیم صدا)

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی)

مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان (علائم و تابلوها)

مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (پدافند غیرعامل)

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها)

 

شرایط مورد نیاز برای مهندسی عمران

  1. مدرک مورد نیازتان برای این رشته، مدرک لیسانس است.
  2. زمینه تحصیلی دانشگاهیتان باید در رشته مهندسی عمران یا فناوری مهندسی عمران باشد.
  3. مهارت‌های کلیدی مهندسی عمران، ریاضیات، توانایی سازمانی، تصمیم گیری، ارتباطات است.
  4. باید با تمامی نرم افزارهای مهندسی عمران  آشنا شوید و کار با آنها را یاد بگیرید.
  5. رشد شغلی این رشته در کل جهان طی سال   ۲۰۱۸-۲۰۲۸   ۱۱٪ (سرعت بیشتر نسبت به متوسط رشد مشاغل)
  6. نیاز ۱۰۰٪   به کسب مهارت عملی و دانش پروژه محور دارد.
  7. برای کسب مهارت، نیاز ۱۰۰ درصدی به گذراندن دوره  در موسسات، مراکز آموزشی آزاد کشور و کارآموزی دارد.

لازم به ذکر است که علم و دانش در هر حوزه ای به ویژه مهندسی عمران، هیچ وقت پایان ندارد و شما به عنوان فردی تحصیل کرده  می بایست دانش و مهارت خود را به روز کنید و همیشه به دنبال جدیدترین متدها باشید.

 

ویژگی‌های شخصی برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران

 مهندسان عمران برای انجام موفقیت آمیز پروژه‌ها و تسک‌های خود باید مهارت های شخصی خود را توسعه بدهند. به طور مثال  مهارت تصمیم گیری، مذاکره و حل مسئله برای مهندسین عمران خیلی مهم است.  علاوه بر این اصول مدیریت و ارتباط با دیگران را به خوبی فرا بگیرند. برای توسعه فردی خود پیشنهاد میکنم سری به سایت متمم بزنید، بی شک بهترین سایت در حوزه رشد فردی و mba است.

میخواهید به مهندس عمران موفق تبدیل شوید، از فرصت‌هایی که سودا برای شما ایجاد میکند، استفاده کنید. مجموعه آموزشی سودا، دوره های زیادی را برای دانشجویان، هنرستانی ها و فارغ التحصیلان عزیز رشته‌های مهندسی عمران برگزار میکند. تمامی دوره‌ها دقیقا زیر نظر مدیر عاملان شرکت های بزرگ، مهندسین ارشد و اساتید مجرب اجرا میشود. برای اینکه به یک مهندس عمران پولدار تبدیل شوید  و حتی استارت کارآفرینی در رشته عمران را بزنید در دوره ها شرکت کنید.

 

مطالب مرتبط:

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید