صورت وضعیت نویسی را اصولی یاد بگیر – مهارت صورت وضعیت نویسی

صورت وضعیت نویسی را اصولی یاد بگیر - مهارت صورت وضعیت نویسی

صورت وضعیت نویسی را یاد بگیر

یکی از مهارت های لازم برای مهندسین عمران، مهارت صورت وضعیت نویسی است. در واقع صورت وضعیت نویسی جزو مهم ترین مراحل اجرای یک پروژه است که به پیمانکار یا مهندس اجرایی کمک میکند تا با مدارک و اسناد، پروژه را کنترل کند. کسب این مهارت به مهندسین عمران این امکان را میدهد تا جایگاه شغلیشان ارتقا بدهند و در شرکت های گرید بالا کارآمدتر به نظر برسند.

اکنون برای اینکه بیشتر در مورد مهارت صورت وضعیت نویسی آشنا شوید؛ پس ادامه مطلب را بخوانید. شرکت در دوره صورت وضعیت نویسی و خواندن این مقاله به دانشجویان، فارغ التحصیل رشته های مهندسی به ویژه رشته تاسیسات ساختمان، عمران، برق و… به شدت پیشنهاد میشود.

با کسب مهارت در صورت وضعیت نویسی، جایگاه شغلی خود را ارتقا ببخشید

با کسب مهارت در صورت وضعیت نویسی میتوانید جایگاه شغلی خود را ارتقا بدهید و از فرصت های شغلی خوبی استفاده کنید. اگر در رزومه خود مهارت متره و برآورد را قید کنید؛ شانس خود را برای استخدام در شرکت های گرید بالا یا سازمان های دولتی بیشتر خواهید کرد. اگر دانشجوید ؛ پیشنهاد میکنیم که تا تازه نفس هستید؛ این مهارت را یاد بگیرید و از همان ابتدا با قدرت وارد بازار کار شوید.

 

منظور از وضعیت نویسی چیست؟

صورت وضعیت، سندی است که مقدار کار یا خدمات انجام شده را در یک  مقاطع زمانی مشخص (با تاریخ شروع و تاریخ پایان در یک مرحله از پروژه)  به علاوه مبلغی را که باید برای آنها پرداخت شود نشان میدهد. تعیین قیمت بر مبنای قرارداد و مفاد پیمان نیز انجام میشود. در اکثر مواقع منظور از وضعیت نویسی به ویژه در پروژه های عمرانی  و صنعت ساختمان سازی همان متره و برآورد است.

طبق بند “الف” ماده (37) پیمانکاران وظیفه دارند که آخر هر ماه، وضعیت کارهای انجام شده را طبق نقشه های اجرای، نقشه های شاپ و اتوکد و محاسباتی که انجام شده، اندازه گیری کند. پیمانکار بعد از آن باید بر اساس فهرست بهای منظم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را با نرم افزارهای محاسباتی مانند اکسل، محاسبه کند و تحویل مهندس مشاور بدهد.

هدف از صورت وضعیت نویسی چیست؟

با توجه به توضیحات میتوان گفت که هدف از  صورت وضعیت نویسی، ارائه گزارش مالی از عملکرد عملیات اجرایی انجام شده در هر مرحله از پروژه است.  مهارت متره و برآورد یا همان مهارت صورت وضعیت نویسی باعث میشود تا مهندس با دید بازتری مسیر را ادامه دهد و در صورت اختلال، جلوی ضرر و زیان را بگیرد و کارفرما را از رقم ریالی که مشخص میشود؛ مطلع سازد.

مهارت صورت وضعیت نویسی

 (نمونه ای از صورت وضعیت کارکرد پیمانکار جزء)

اجزای اصلی صورت وضعیت

صورت وضعیت شامل دو نوع، موقت و قطعی میباشد که قطعی در پایان پروژه و موقت هر ماه باید تنظیم شود. هر دو نوع صورت وضعیت شامل موارد زیر است:

خلاصه مالی کل

کارهای فاکتوری

تجهیز کارگاه

خلاصه مالی فهرست بهای هر رشته به تفکیک شامل موارد زیر است:

۱ – متره: فرم ریزمتره

۲- خلاصه متره

۳- مالی (بهای واحد  مقدار کار = بهای کل)

بهای واحد: از فهرست بهای منظم به پیمان استخراج می‌شود

مقدار کار: از خلاصه متره استخراج می‌شود

۴- خلاصه مالی

۵- خلاصه مالی کل

۶- پیوست‌ها

۷-روکش صورت وضعیت

۸- مبناهای قراردادی

۹-مستندات

تنظیم و نوشتن هر یک از بخش ها برای صورت وضعیت نویسی به دانش بروز، اطلاع از آخرین قوانین ملی، نرخ های تعیین شده از سوی اتحادیه، بهای واحد، انواع ضریب ( از جمله ضریب بالاسری، ضریب طبقات، ضریب پیمان، ضریب تعدیل، ضریب مصالح پای کار و…)  و.. نیاز است.

آموزش صورت وضعیت نویسی در مرکز آموزشی سودا

همانطور که گفته شد، صورت وضعیت نویسی جزو وظایف اصلی پیمانکاران پروژه ها محسوب میشود. اگر مهندس اجرا، صورت وضعیت را در موعد مقرر ( هر ماه و آخر پروژه) تهیه نکند، هزینه های مربوط به تهیه صورت وضعیت از حساب پیمانکار کسر می شود. از آنجایی که متره و برآورد یا همان صورت وضعیت نویسی، به دانش محاسباتی و بروزی نیاز دارد؛ لذا بهتر است برای کسب مهارت در آن، از دانش مجرب ترین مهندسین استفاده شود.

در حال حاضر اگر دغدغه کسب مهارت صورت وضعیت نویسی را دارید؛ میتوانید برای رفع آن روی اساتید مجرب ما حساب کنید. در سودا، دوره صورت وضعیت نویسی به صورت فشرده در سطح کیفیت بالایی، زیر نظر مدیرعاملات شرکت های گرید بالا در قالب پروژه های واقعی برگزار میشود. برای کسب مهارت در متره و برآورد میتوانید با هزینه ای بسیار مقرون به صرفه در دوره های صورت وضعیت نویسی شرکت کنید.

مطلب مرتبط:

مهارت های لازم برای یک مهندس – کسب مهارت در مهندسی

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید