چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟ ویژگی‌های یک مهندس تاسیسات

چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟ ویژگی‌های یک مهندس تاسیسات

چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟

چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟ چگونه میتوانیم به بهترین مهندس تاسیسات ایران تبدیل شویم؟ پاسخ به این دو سوال مهم و پرتکرار فقط و فقط به کسب مهارت و تجربه وابسته است. مهندسی تاسیسات فقط به دریافت مدرک و تحصیلات دانشگاهی نیست. بلکه برای تبدیل شدن یه یک مهندس تاسیسات خوب، باید در کنار دانش تئوریک به سراغ کسب مهارت و همچنین بروزرسانی اطلاعات خود برویم.

دوره استثنایی: طراحی تاسیسات مکانیکی

اما برویم ببینیم که باید چه مهارت هایی کسب کنیم تا به یک مهندس طراح تاسیسات خوب تبدیل شویم؟ همچنین بخوانیم از اینکه چرا باید دانشمان را بروزرسانی کنیم؟

چک لیست موارد لازم برای تبدیل شدن به یک مهندس خوب

  • توسعه مهارت های تخصصی
  • توسعه و رشد مهارت های فردی
  • برقراری ارتباط با مهندسین برجسته و نام آور
  • آپدیت دانش و اطلاعات خود
  • همسو شدن با فناوری های جدید
  • افزایش قدرک ریسک و خرج کردن برای کسب مهارت

مطالب مرتبط:

توسعه مهارت های تخصصی برای مهندس تاسیسات موفق

خب در ابتدا به سراغ توسعه مهارت های تخصصی در حوزه تاسیسات ساختمان میرویم. عزیزان دل، مهندسان گل و شریف قطعا شما دانش و اطلاعات زیادی در زمینه تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان دارید. اما بیاید فکر کنید که با خودتان چند چند هستید؟ یعنی اینکه در کنار سال ها کسب دانش و تحصیلات آکادمیک، چقدر مهارت دارید؟

قطعا یکی از مهم ترین مهارت ها برای تبدیل شدن به یک مهندس تاسیسات خوب، طراحی سیستم تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان با نرم افزارهای اتوکد و رویت است.

خیلی رک با شما صحبت کنیم که اگر تخصصی در نرم افزار قدرتمند Autodesk AutoCAD ندارید، چند هیچ از بقیه مهندسین به عنوان رقبای خود عقبید. پس برنامه ای برای یادگیری نرم افزار اتوکد و رویت نیز ترتیب دهید.

علاوه بر این به عنوان یک شخصی که در رشته مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی تحصیل کرده است، باید با نرم افزار کریر هپ آشنایی کامل داشته باشید.

پس تا به اینجای کار باید  کار با نرم افزار حرفه ای همچون AutoCAD، Autodesk Revit و نرم افزار Carrier به طور حرفه ای بلد باشید.

در حال حاضر کلاس های حضوری و آنلاین برای طراحی سیستم تهویه مطبوع، طراحی تاسیسات مکانیکی استخر، طراحی و محاسبات موتورخانه، طراحی سیستم فاضلاب، طراحی سیستم مکانیکی استخر، طراحی سیستم ابرسانی و… با کمک نرم افزار اتوکد نیز برگزار میشود. لازم به ذکر است که درآمد مهندس تاسیسات ساختمان بالا بوده و در صورت کسب مهارت های نوین و حرفه ای بالاتر خواهد رفت.

کسب مهارت در نرم افزار پرکاربرد اکسل

قشر مهندسین، حسابداران، کارمندان و… باید روزانه هزاران بار باعث و بانی سازنده نرم افزار اکسل را تحسین کنند 😊 این گفته یکم جنبه طنز دارد. اما افرادی که سرو کارشان با اکسل است به خوبی این جمله را با جون، پوست و استخون درک میکنند. چرا که اکسل به درد همه چیز میخورد.

به طور مثال قشر مهندسین تاسیسات ساختمان با اکسل میتوانند دفتر فنی، صورت وضعیت نویسی، متره و برآورده، گزارش نویسی و… را تنظیم کنند. حتی با ماکرو نویسی در اکسل میتوانند مشکلات نرم افزار اتوکد را از برطرف کنند. اگر شما میخواهید به بهترین مهندس تاسیسات ایران تبدیل شوید و به درامد بالایی دست پیدا کنید؛ پس باید سطح مهارت خود را در نرم افزار اکسل ارتقا بدهید.

اکسل آنقدر تکنیک های طلایی و جالب دارد که تعداد زیادی از مهندسین که سال ها با اکسل کار میکنند از آن بی خبرند.

در حال حاضر کلاس های اکسل دفتر فنی، در اتوکد VBA، انجام پروژه های حرفه ای در vba، نرم افزار رویت مکانیکال، نرم افزار کریر هپ و… با شرایط استثنایی در مرکز آموزشی سودا به عنوان سومین مجموعه آموزشی برتر در تهران برگزار میشود.

چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم

آگاهی کامل از متره و برآورد پروژه های تاسیسات ساختمان

یکی دیگر از مهارت ها و جواب ها برای اینکه چگونه یک مهندس تاسیسات خوب شویم؟ کسب مهارت در نحوه تعیین قیمت، متره و برآورد است. آنالیز بها تاسیسات برق و مکانیکی ساختمان کار هر کسی نیست. قطعا این مهارت نیاز به تخصص و دانش خاصی دارد. برای اینکه در ایران به عنوان بهترین مهندس تاسیسات ساختمان لقب بگیرید؛ باید مهارت های آنالیز بها، پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات، برآورده هزینه ها، تعیین دستمزد و … را فرا بگیرید.

اگر شما سه سال است که فارغ التحصیل شده اید، با ثبت نام در آزمون بعدی و شرکت در دوره آموزش آزمون نظام مهندسی تاسیسات، وارد سازمان نظام مهندسی شوید و تکنسین و مهندس درجه یک تاسیسات شوید.

دیگر مهارت های لازم برای مهندس تاسیسات خوب

در کنار تمامی مهارت های تخصصی، مهارت های فردی از جمله، فنون مذاکره، تصمیم گیری، ارتباط کلامی و… برای انجام پروژه بدون هیچگونه عیب و نقصی نیاز است. مهم تر از آن بروزرسانی اطلاعات منسوخ شده میباشد.

متاسفانه هستند مهندسینی که در دهه ۶۰ و ۵۰ تحصیل کرده اند و هنوز همان دانششان را به کار میگیرند. اما باید گفت که هر حوزه ای رو به پیشرفت است و فناوری های نوین با ان ادغام میشود. پس برای تبدیل شدن به یک مهندس تاسیسات خوب باید کمی از دانش های منقضی شده فاصله گرفت و آن ها را اپدیت کرد.

 

مطلب مرتبط:

مهارت های لازم برای یک مهندس – کسب مهارت در مهندسی

صورت وضعیت نویسی را اصولی یاد بگیر – مهارت صورت وضعیت نویسی

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید