اخبار ساختمانی

تجلیل از صاحبخانه‌های نیکوکار و منصف در بحبوحه انتقاد از مالکان بی‌انصاف

در پی انتشار مطالبی در نقد برخی صاحبخانه‌های طمع‌کار و بی‌مسئولیت، شاهد سیل پیام‌های حمایتی از سوی مخاطبان بودیم که خواستار قدردانی از مالکان نیکوکار و منصف شده‌اند.

درست در روزگار سخت کرونا، بسیاری از صاحبخانه‌ها نه تنها اجاره‌بها را افزایش ندادند، بلکه در مواردی شاهد کاهش اجاره نیز بودیم. خوشبختانه در جامعه‌ی ما انسان‌های بزرگ‌منشی زندگی می‌کنند که مستاجران خود را عضوی از خانواده می‌دانند و یاری رساندن به همنوع را وظیفه‌ای انسانی و شرعی می‌شناسند.

پیشنهادی برای حل مشکل مسکن:

اگر در جامعه‌ی ما، از تولیدکننده و فروشنده گرفته تا صاحبخانه و وام‌دهنده، با یکدیگر رحم و انصاف داشته باشند، شاید دیگر نیازی به یاری رساندن دولت و سایر نهادها نباشد. ثروت عظیمی در قالب خانه، زمین، آپارتمان، مغازه، طلا، سکه، خودرو و دیگر اموال منقول و غیرمنقول در دست بخش زیادی از مردم وجود دارد. حتی برخی افراد ارزهای خارجی را در خانه‌های خود پنهان کرده‌اند.

فرض کنید که بخشی از این امکانات، به صورت ودیعه، قرض یا حتی با دریافت سود اندک، برای حمایت از هموطنان ضعیف در نظر گرفته شود. در آن صورت، شاهد جامعه‌ای اسلامی و انسانی خواهیم بود که دیگر فقر مطلق، تحقیر و بیچارگی در آن وجود نخواهد داشت. دولت نیز فقط وظیفه‌ی پرداخت حقوق کارکنان خود را بر عهده خواهد داشت و دیگر دستش مقابل مردم دراز نخواهد بود.

نمونه‌هایی از صاحبخانه‌های نیکوکار:

  • صاحبخانه‌ای که علاوه بر رعایت نرخ حداقلی اجاره، در جهیزیه دختر مستاجر و خرید خانه برای او نیز یاری رسانده است.
  • در برخی از شهرها، افراد خیر آپارتمان‌های خود را به مدت دو سال به صورت رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهند تا در ابتدای زندگی با مشکلی روبرو نشوند.
  • انسان‌های نیکوکار و با ایمانی که در جامعه وجود دارند و هزاران یتیم و خانواده بی‌سرپرست و ضعیف را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، اما ناشناخته مانده‌اند.

در هر جامعه‌ای انسان‌های مختلفی وجود دارند. در مقابل صاحبخانه‌های نیکوکار، مستاجران نمک‌نشناس و بی‌معرفتی هم هستند که با ایجاد مزاحمت برای صاحبخانه‌ها، در پرداخت اجاره، شارژ و هزینه utilities تعلل می‌کنند و گاه ملکی که تحویل می‌گیرند را به شدت آسیب می‌زنند.

امام صادق (ع) فرموده‌اند: “خداوند لعنت کند کسانی را که در مسیر نیکی‌ها سد ایجاد می‌کنند.”

حرف آخر:

خداوند رحمت کند پدر و مادر کسانی را که به هموطن خود یاری می‌رسانند و منتظر کمک دولت نمی‌مانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا