اخبار ساختمانی

بازار مسکن مازندران در خواب و بیدار/ خرید و فروش راکد است

با توجه به گزارش شمال نیوز، در سال گذشته بازار مسکن با افزایش نرخ ارز و قیمت مصالح رو به رکود مواجه بود، اما فعالان این حوزه اعتقاد دارند که این دوران موقت بوده و حوزه مسکن به زودی رونق خواهد یافت.

افزایش قیمت‌های ولید و مصالح و هزینه‌های جانبی بازار معاملات را در حالت رکود قرار داده است، اما این موضوع مشابه آتش زیر خاکستری است که در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد.

در منطقه مازندران، هر کوچه و کناره‌ای شاهد فعالیت‌های بیشمار بنگاه‌های املاک است که بیشتر از نیاز و مجوزهای لازم برخوردار نیستند و در سال گذشته بسیاری از آن‌ها بازار خرید و فروش راضی‌کننده‌ای نداشتند. اگرچه بازار مسکن به دلیل افزایش ناپایدار قیمت‌ها سرد و کند است، اما صاحبان زمین و املاک قیمت‌ها را همچنان افزایش می‌دهند و آن را با دلار محاسبه می‌کنند.

یک کارشناس مسکن اظهار داشته که معاملات مسکن و املاک در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است و امیدوار است که با افزایش تولید، در سال جاری روند رشدی پیدا کند.

احمد اعوانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان نوشهر، اعضای کمیسیون بودجه و اقتصاد اتاق اصناف شهرستان نوشهر، و کارشناس مسکن، تأکید کرد که معاملات مسکن و املاک در حال حاضر در حال رکود است و تعداد معاملات کاهش یافته است. او همچنین افزود که با توجه به نوسانات ارزی، آینده بازار مسکن قابل پیش‌بینی نیست.

رکود قیمتی بازار مسکن وارد یک دورۀ سنگین شده است و داده‌ها نشان می‌دهد که روند کاهش قیمت ممکن است به مدت طولانی ادامه یابد. نهضت ملی مسکن نیز بخشی از تقاضا را به خود اختصاص داده و کاهش تقاضا یکی از دلایل رکود معاملات است.

فعالان حوزه مسکن بر این نکته تأکید دارند که بازار مسکن در حال حاضر رکودی را تجربه می‌کند و معاملات کاهش یافته است، اما باید توجه داشت که با توجه به تورم در سال‌های گذشته، افزایش نرخ دلار می‌تواند به رکود تورمی در این بازار منجر شود.

در عین حال، قدرت خرید مردم نسبت به قیمت‌های فعلی کاهش یافته است و اگرچه قیمت‌ها افزایش یابد، معاملات کمتری انجام می‌شود. نگاهی به قیمت‌های مسکن در سایت‌های فروش مجازی و مراجعه به بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال افزایش هستند.

مسکن در مازندران به شدت به نهضت ملی مسکن متکی است و استاندار مازندران به تأکید بر اهمیت تأمین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران خواستار حمایت بیشتر از تامین زمین مسکن شده است.

استاندار مازندران با تأکید بر اهمیت همکاری و هماهنگی در اجرای طرح‌های مسکن، بیان کرد که موانع تامین زمین مسکن باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی بر طرف شود. او افزود که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد مسکن در این استان به همت و تلاش مشترک قابل دست‌یابی است.

بنابراین، بازار مسکن در مازندران همچنان در وضعیت رکود و بیداری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده با رونقی متفاوت روبرو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا