جامعه و اقتصاد

لایحه ضرر و زیان چیست؟

بررسی لایحه ضرر و زیان

از مهم­ترین موضوعات پروژه­‌های عمرانی تنظیم لایحه ضرر و زیان توسط پیمانکار است. امروزه اغلب پیمانکاران پروژه‌­های عمرانی به علت انجام نشدن تعهدات کارفرما، تاخیر و طولانی‌تر شدن پروژه ضرر و زیان سنگینی را می­پردازند. سایت سودامگ قصد دارد در این مقاله به موضوع لایحه ضرر و زیان چیست؟ و موضوعات مرتبط با آن بپردازد.

منظور از لایحه ضرر و زیان چیست؟

 بهتر است که لایحه ضرر و زیان را با مثال و شرحیاتی بیان کنیم. ببینید دوستان، در اجرا هر پروژه ابتدا پیمانکار بودجه ای را به عنوان برآورد اولیه قیمت تعیین می­کند. کارفرما آن را بررسی کرده و تایید می­کند. در این میان امکان رخ­داد برخی حوادث و اتفاقات وجود دارد که منجر به بیشتر شدن قیمت اولیه می­شود. این رخ­دادها نه تنها باعث افزایش بودجه لازم جهت انجام پروژه می­شوند بلکه مدت زمان اجرای آن را هم طولانی‌تر می­کنند.

زمانی که هیچ­گونه تعدیلی قرارداد را شامل نشود، پیمانکار لایحه ضرر و زیان را تنظیم می­کند.  پیمانکار لایحه ضرر و زیان را به همراه دیگر گزارشات به کارفرما ارائه می­دهد. معمولا پیمانکاران تنها صورت وضعیت و تعدیل را ارائه می­دهند و به دلیل آنکه اطلاعی نسبت به درخواست ضرر و زیان ندارند اقدامی نمی­کنند. در حال حاضر راه حلی در خصوص جبران ضرر و زیان پیمانکار در پروژه­‌های سازمان­‌ها و ارگان­‌های دولتی، شرایط عمومی پیمان وجود ندارد.

جبران ضرر و زیان پیمانکار چگونه است؟

متاسفانه هیچ­گونه بخشنامه ای نیز در این مورد تنظیم و تصویب نشده است. تنظیم و دفاع لایحه ضرر و زیان از ضرر و زیان پیمانکاران در پروژه جلوگیری می­کند. پیمانکار طبق گزارشات ضرر و زیان می­تواند خسارات وارده پیش بینی نشده بر اجرای پروژه را طبق محتوا قرارداد به اثبات برساند. لازه به ذکر است که مبحث کلیم مربوط به نوع عملیات اجرایی است که در پیمان ذکر نشده است، اما مبعث ضرر و زیان بر خسارت­‌های وارد شده که سبب افزایش قیمت اولیه پروژه شده است دلالت می­کند.

لایحه ضرر و زیان پیمانکار

توضیحاتی کاملی در مورد لایحه ضرر و زیان پیمانکار 

  ­پیمانکار شخصی حقیقی یا حقوقی است که به دلیل مهارت خود در انجام پروژه نقش ایفا می­کند و بر مراحل انجام پروژه نظارت دارد. پیمانکار باید با توجه به توانایی و بودجه در اختیار داشته زمان بندی داشته باشد. چنانچه پیمانکار بر تعهدات خود پایبند نباشد اهداف پروژه محقق نمی­شود. هنگامی که پیمانکار در انجام پروژه تاخیر کند، یا هرگونه ضرر و زیانی به پروژه وارد نماید کارفرما می­تواند علیه او شکایت تنظیم کند.

در اکثر مواقع تنظیم لایحه ضرر و زیان پیمانکار در زمان شکست پروژه صورت گرفته

در اکثر مواقع تنظیم لایحه ضرر و زیان پیمانکار در زمان شکست پروژه صورت گرفته و به دادگاه تسلیم می­شود. پس از بررسی توسط دادگاه حکم داده می­شود. اگر پیمانکار توانایی و مهارت کافی در انجام پروژه را نداشته و با عملکرد خود موجب ضرر و زیان کارفرما شده مکلف است خسارات پروژه را جبران کند. در صورتی که پیمانکار گزارشات و فاکتور­های ساختگی به کارفرما ارائه دهد این امکان برای کارفرما وجود دارد با شرح موضوع به دادگاه و تنظیم شکایت نامه درخواست خسارت می­کند.

هر پروژه با اهداف مشخصی آغاز می­شود. کارفرما انجام و تسلط کامل بر پروژه را به پیمانکار واگذار می­کند. ممکن است که پیمانکار با اقدامات خود، ضرر و زیانی را متوجه کارفرما کند. یکی دیگر از موضوعات اختلاف، تاخیر در تسلیم پروژه است. زمانی که پیمانکار نتواند پروژه را در زمان تعیین شده در قرارداد تحویل بدهد، با افزایش مدت زمان پروژه بودجه اولیه ارزش خود را از دست داده و سبب ضرر و زیان می­شود.

بررسی لایحه ضرر و زیان پروژه بر اساس صورت وضعیت

بررسی لایحه ضرر و زیان پروژه بر اساس صورت وضعیت

در این لایحه ضرر و زیان پروژه بر اساس صورت وضعیت مورد بررسی قرار می­گیرد. برای تنظیم لایحه ضرر و زیان به روکش، گزارش و اسناد نیاز داریم. روکش عنوان قرارداد، مشخصات کارفرما و پیمانکار، عنوان لایحه و تاریخ را شامل می­شود. گزارش تمام اطلاعات پروژه را در خصوص اجرا و اختلافات و ضرر و زیان را در بر می­گیرد.  اسناد لازم برای تنظیم لایحه ضمیمه پرونده شکایت گردد. هنگامی که پروژه ای با شکست مواجه شده و یا متوجه ضرر و زیان می­شود، طرفین باید ادعا­های خود را با گزارشات و مدارک در محضر دادگاه اثبات کنند.

برای محاسبه خسارت وارد شده بر پروژه، مراحل عمده و سنگین اجرایی گزارش داده می­شود. سپس قیمت اجرایی بر حسب نرخ روز حساب می­شود. بودجه دریافت شده از کارفرما برای آیتم مشخص شده با قیمت تمام شده اجرای پروژه مقایسه شده و اختلاف میان هزینه ضرر و زیان را به دست می­دهد.

سخن پایانی در مورد تنظیم لایحه ضرر و زیان

در هنگام عقد قرارداد باید به تنظیم قرارداد توجه شود و تمامی نکات در آن ذکر گردد. در پروژه­هایی که با ضرر و زیان روبه رو می­شوند با ارائه گزارشات دقیق و دلایل شکست پروژه طرفین می­توانند ادعای جبران خسارت کنند. پیمانکاران باید در تنظیم لایحه ضرر و زیان دلایل منطقی و توجیهی که توسط مهندسان و کارفرما قابل قبول باشد ارائه دهند. بهتر است که پیش از هرگونه اقدامات با افراد صاحب نظر و وکلا در این زمینه مشاوره گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا