جامعه و اقتصاد

ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟

ماده 27 نظام مهندسی در مورد چه میگوید

 آیا می‌دانید، ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟ در این باره باید بدانید که رونوشت ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برابر است با: «وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نیروی نظامی و انتظامی، شرکت های دولتی و شهرداری‌ها می‌توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آیین نامه خاصی که به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصویب هیأت وزیران می‌رسد به جای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال که بوسیله  سازمان استان معرفی می‌شوند استفاده نمایند.»

 ماده ۲۷ به طور خلاصه بیان می‌کند که نهادها و سازمان‌های دولتی مختلف مانند وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌توانند در مواردی که نیاز به خدمات کارشناسی دارند، به جای استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری، از کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی کمک بگیرند. کارشناسان دارای پروانه کار بوده و توسط سازمان‌های استانی معرفی می‌شوند. آیین نامه اجرایی ماده ۲۷ با پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری تدوین و به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

به عبارت دیگر، ماده ۲۷ نظام مهندسی به دولت اجازه می‌دهد، برای انجام امور کارشناسی خود، از متخصصین و مهندسین باتجربه‌ای کمک بگیرد که با آیین نامه اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی آشنا هستند. کارشناسان دارای مجوز رسمی بوده و توسط نهادهای استانی مناسب معرفی می‌شوند. تصویب ماده ۲۷ نظام مهندسی، به منظور تسهیل فرآیندهای کارشناسی و استفاده بهینه از تخصص افراد مجرب در زمینه‌های مختلف مهندسی صورت می‌گیرد.

کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟

هدف از ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟ ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز، حفظ حقوق شهروندان و تضمین امنیت و استحکام بناها است.  کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی در زمینه‌های مختلفی مانند بررسی و تایید نقشه‌های ساختمانی، نظارت بر اجرای صحیح پروژه‌های ساختمانی، ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها و صدور گواهینامه‌های پایان کار فعالیت می‌کنند. کارشناسان دارای مدرک تحصیلی مرتبط و تایید شده از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است. کارشناسان ماده ۲۷ همانند پلی بین سازمان‌های دولتی مرتبط با ساخت‌وساز و شهرسازی و بخش خصوصی عمل کرده و نقش مهمی در تضمین کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها در سطح جامعه ایفا می‌کنند. در مطلب پیش رو خواهیم گفت نکات مهم در ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست؟

  • تحصیلات و صلاحیت‌های لازم: فرد متقاضی، مدرک تحصیلی مرتبط دارد و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پذیرفته شده است.
  • گذراندن دوره‌های آموزشی: متقاضیان نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی خاصی دارند که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌شود.
  • شرکت در آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای: متقاضیان در آزمون‌های ماده ۲۷ شرکت می‌کنند و زمان آزمون ماده ۲۷ نظام مهندسی توسط سازمان نظام مهندسی مشخص می‌شود.
  • صدور مجوز فعالیت: پس از قبولی در آزمون‌ها و احراز صلاحیت‌های لازم، سازمان نظام مهندسی ساختمان به متقاضیان مجوز فعالیت به عنوان کارشناس ماده ۲۷ را صادر می‌کند.
  • ثبت نام و عضویت در سازمان نظام مهندسی: در نهایت، کارشناسان باید در سازمان نظام مهندسی ساختمان مربوط به استان خود ثبتنام و عضو شوند. این عضویت به آن‌ها امکان می‌دهد تا به طور رسمی و قانونی در زمینه‌های مرتبط با ماده ۲۷ فعالیت کنند.

آیین نامه اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی

آیین نامه اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی

آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ایران، دستورالعمل‌هایی را برای تعیین و استفاده از خدمات مهندسی کارشناسی در پروژه‌های ساختمانی ارائه می‌دهد.  آیین‌نامه شامل سه بخش اصلی است:

تعرفه‌ی حق‌الزحمه خدمات مهندسی:

میزان دستمزدی که به مهندسان برای خدمات کارشناسی پرداخت می‌شود، برابر با دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری است. اگر تعرفه‌ی خاصی تعیین نشده باشد، هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی استان پیشنهادی را ارائه می‌دهد که توسط وزیر مسکن و شهرسازی تصویب می‌شود.

جهات رد مهندسان:

دلایلی که بر اساس آنها مهندس یا مهندسان ارائه‌شده را رد می‌کنند، مشابه دلایل رد کارشناسان رسمی دادگستری است. بررسی برای رد صلاحیت مهندسین، توسط مرجع درخواست‌کننده و سازمان نظام مهندسی استان انجام می‌شود.

نحوه‌ی درخواست مهندس واجد شرایط:

مراجع درخواست‌کننده می‌توانند از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان درخواست کنند تا کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی یا مهندسان واجد شرایط را برای ارائه خدمات کارشناسی معرفی کند. سازمان استان با استفاده از دستورالعمل‌هایی که توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پیشنهاد و توسط وزارت مسکن و شهرسازی تصویب شده، افراد را انتخاب و معرفی می‌کند.

 آیین‌نامه، قوانین و رویه‌هایی را برای تعیین و پرداخت دستمزد به مهندسان در پروژه‌های ساختمانی مشخص کرده و دلایلی را برای رد مهندسان واجد شرایط تعریف می‌کند.

ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی

ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، به منظور تنظیم فعالیت‌های مهندسی و کنترل کیفیت در پروژه‌های ساختمانی تدوین شده است. قانون ۲۷ و آیین‌نامه‌های مربوط به آن به منظور ارتقاء سطح کیفیت ساخت و ساز، حفظ ایمنی عمومی و تضمین رعایت استانداردهای فنی و مهندسی در تمامی مراحل طراحی، اجرا و نظارت بر ساختمان‌ها تصویب شده‌اند.

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۴.۱۷ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۴۸۱.۱۰۰.۰۲ مورخ ۱۳۸۲.۲.۶ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور و به استناد ماده (۳۳) قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان ـ مصوب‌۱۳۷۴ ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کردند:

  • فصل اول ـ تعاریف
  • فصل دوم ـ مقررات ملی ساختمان
  • فصل سوم ـ اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طراحی ساختمان
  • فصل چهارم ـ اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان
  • فصل پنجم ـ ناظر
  • فصل ششم ـ شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان
  • فصل هفتم ـ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
  • فصل هشتم ـ وزارت مسکن و شهرسازی
  • فصل نهم ـ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
  • فصل دهم ـ ترویج

 البته در سال‌های گذشته پیشنهاداتی در مورد حذف ماده ۲۷ نظام مهندسی شنیده می‌شود.

ماده 27

 

کمیسیون ماده ۲۷ شهرداری

کمیسیون ماده ۲۷ شهرداری بخشی از ساختار قانونی و اداری شهرداری‌ بوده و به منظور بررسی و رسیدگی به تخلفات ساختمانی تشکیل شده است. کمیسیون بر اساس ماده ۲۷ قانون شهرداری‌ها فعالیت کرده و وظیفه دارد تا در مواردی که ساخت و سازها بدون رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی انجام شده‌اند، اقدام به بررسی و صدور رأی کند.

وظایف کمیسیون ماده ۲۷ شهرداری چگونگی کار کمیسیون اهمیت کمیسیون ماده ۲۷ ماده ۲۷ قانون نظام صنفی
بررسی تخلفات: بررسی مواردی که در آن‌ها ساخت و ساز بدون اخذ مجوز لازم از شهرداری یا با نقض مقررات مجوز صورت گرفته است.

صدور رأی: پس از بررسی تخلف، کمیسیون می‌تواند تصمیماتی مانند اخطار، جریمه نقدی، توقف کار، تخریب بخشی یا کل بنا و یا اصلاح ساختار را صادر کند.

رسیدگی به شکایات: رسیدگی به شکایات افراد یا نهادهایی که از تخلفات ساختمانی متضرر شده‌اند.

تشکیل جلسه: کمیسیون‌ها به صورت دوره‌ای جلساتی را برگزار می‌کنند تا به شکایات و پرونده‌های مربوط به تخلفات ساختمانی رسیدگی کنند.

حضور اعضاء: اعضای کمیسیون معمولاً شامل نمایندگانی از شهرداری، نظام مهندسی و گاهی اوقات نمایندگانی از سایر نهادهای ذیربط هستند.

صدور تصمیم: پس از بررسی‌های لازم، کمیسیون تصمیم خود را بر اساس قوانین و مقررات مربوطه صادر می‌کند.

کمیسیون ماده ۲۷ نقش مهمی در حفظ نظم و انضباط شهری دارد و به حفاظت از حقوق شهروندان در برابر تخلفات ساختمانی کمک می‌کند.  کمیسیون با اعمال قوانین و مقررات، به حفظ زیبایی شهری، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تضمین ایمنی ساختمان‌ها کمک می‌کند. در ماده ۲۷ قانون نظام صنفی نیز اطلاعاتی در مورد شرایط پلمپ مکانی درس شده است که پروانه کسب خود را دریافت نکرده‌اند.

 

منابع آزمون کارشناسی ماده ۲۷ نظام مهندسی

مواد عمومی آزمون کارشناسی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی، مندرج در تصویب‌نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ هیات وزیران مورخ ۵/۱۲/۹۴، که به تصویب رسیده است، شامل موارد زیر است:

۱. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های اجرائی آن به تصویب نامه‌های ۱۳۹۰ و تصویب نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ هیات وزیران، جهت اصلاح موادی از آیین‌نامه اجرائی قانون و نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان.

۲. قانون مدنی شامل اصول مالکیت، حق انتفاع، عمری، رقبی و سکنی، وقف، حریم املاک، حق ارتفاق، اقسام عقود، شرایط اساسی صحت معامله، خسارات حاصله از عدم اجرای تعهدات، سقوط تعهدات، ضمان قهری، اتلاف، تسبیب، و احکام بیع و اجاره.

۳. قانون برگزاری مناقصات.

۴. قانون مسئولیت مدنی.

۵. شرایط عمومی پیمان (نشریه ۴۳۱۱).

۶. شرایط عمومی عیوب اساسی و پنهان ساختمان به استثناء رشته‌های شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک.

۷. قانون شهرداری و اصلاحات بعدی.

۸. مباحث دوم (۱۳۸۴) و  مبحث دوازدهم (۱۳۹۲) مقررات ملی ساختمان.

کلام آخر در مورد ماده ۲۷ نظام مهندسی

به طور تخصصی و علمی در مطالب بالا به سوال «ماده ۲۷ نظام مهندسی چیست» جواب داده و اطلاعات کاملی در مورد کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی ارائه دادیم، کارشناسان برای دریافت صلاحیت باید در آزمون مربوطه شرکت کنند آنها برای دانلود منابع  و سوالات آزمون  می‌توانند از کارشناسان سایت سودا کمک بخواهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا