چرا تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟

چرا تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار هستند؟

 علت اصلی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان واقعا چیست؟

در کشور ایران، درصد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار هستند، و هنوز وارد سیستم درآمد زایی نشده و بیکار میباشند. این مشکل طبیعتا از چندین علت منشات میگیرد. اصلیترین و قابل تامل‌ترین عامل این است که وقتی فرد تحصیل کرده، تصمیم میگیرد که وارد بازار کار شود؛ متوجه نبود مهارت لازمش میشود. اما اصلا چرا چنین اتفاقی می افتد و فرد نمی‌تواند وارد فضای رقابتی و کاری شوند؟ 

 

علت نداشتن مهارت لازم برای کسب درآمد

افراد زیادی در جامعه وجود دارند که دارای مدرک لیسانس یا حتی ارشد و دکتری هستند؛ اما هنوز نتوانسته اند شغلی مرتبط با رشته خودش پیدا کنند. به وفور دیده شده که افراد تحصیل کرده به سراغ روش های درآمد زایی کم سود، غیر مرتبط با رشته، آن هم به اجبار رفته است.  

 به طور مثال: خیلی از افراد تحصیل کرده در رشته عمران، تاسیسات، معماری، برق، مکانیک، کامپیوتر و … با کمک اسنپ، خرجی روزمره خود را درمی‌آورد. البته جا دارد همینجا از اسنپ تشکر کنیم که خروجی‌های دانشگاهی ها را به سمت خود کشانده. اما چرا باید چنین کاری کرد؟ چرا نباید در رشته‌ تحصیلی خود درخشید و شغلی مرتبط با آن پیدا کرد و به درآمد‌های چشمگیری رسید؟

شاید پیش خود بگویید که استراتژیک آموزش و پرورش کشور، باعث چنین اتفاقی شده است. بله این کاملا حرف منطقی است. اما خب چاره آن چیست؟

 

چاره رسیدن به درآمدزایی و داشتن شغلی ایده آل چیست؟

مهارت‌ آموزی و تخصص داشتن در رشته تحصیلی یا در حرفه ای خاص، حرف اول را برای رسیدن به درآمدزایی است. متاسفانه بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دست روی دست میگذارند تا شغلی مناسب، به سراغشان آید. اما این خود فرد است که باید مهارت لازم را کسب کند و با اعتماد به نفس به سراغ درآمدزایی رود. این مشکل فقط برای کشور ایران نیست. کشورهای دیگری هم هستند که با سیستم تئوریک آموزش و پرورش غلطشان، دست و پنجه نرم میکنند و نسل جوانشان دچار بیکاری میشوند. پس هر کجای این دنیا که بروید، این مهارت و فن است که به درد میخورد نه صرفا مدارک تحصیلی!

 

به طور کلی باید بگوییم که همیشه دولت مقصر نیست. این خود فرد است که باید دست به کار شود و فرصت سازی کند.

 

سخن دردناک از رئیس یکی از دانشگاه‌های معتبر در مورد بیکاری

در جریان سال‌هایی که شاهد رشد قارچ‌گونه دانشگاه‌ها بودیم، رئیس یکی از دانشگاه‌های معتبر و نام آور کشور پرسیده شد شما که این همه شعبه آموزشی و دانشگاهی در سراسر ایران میزنید و سالانه صدها هزار دانشجو می‌گیرید، فکری هم برای شغلشان کرده‌اید؟ او جواب داد این افراد می‌خواهند دیپلمه بیکار باشند، پس بگذارید لیسانس بیکار شوند!

با توجه به این سخن، پس ریشه بیکاری به دلیل سیستم آموزشی کشور، درست بشو نیست! پس این خود دانشجو یا فرد است که باید به سراغ مهارت آموزی برود. خوشبختانه در ایران و سایر کشورها تعدادی آموزشگاه های آزادی که به قول معروف افراد را پخته بار می‌آورند کم نیست. که با تمام افتخار میتوانیم بگوییم که یکی از معتبرترینشان، خود ما یعنی مرکز آموزشی سودا هستیم.

برای کسی که مهارت دارد همیشه کار است

این سخت را باید با طلا نوشت که «همیشه برای کسی که مهارت دارد، کار است» این جمله دقیقا نقطه مقابل این جمله است« مدرکت رو بذار دم کوزه آبشو بخور». این دو جمله گویای همه چیز در مورد علت بیکاری، اهمیت مهارت آموزی و تخصص داشتن است. پس اگر شما هم مشتاق به درآمدزایی هستید و میخواهید آینده شغلی خود را تضمین کنید، همین حالا برای حرفه آموزی آستین ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. شما حتی میتوانید در حوزه مورد علاقه خود کار آفرین باشید، به شرط آنکه تلاش کنید و متخصص شوید.  به طور مثال در صنعت ساختمان سازی، صدها شغل و فرصت طلایی وجود دارد که بسیار پرسود هستند و آینده شغلی را تضمین میکنند. 

جا دارد بگوییم که مرکز آموزشی سودا، با گردآوری اساتید مجرب از دانشگاه های معتبر تهران و مدیران عامل شرکت های گرید بالا، توانسته سیستم مهارت آموزی ویژه ای برای هنرجویان برنامه ریزی کند و زمینه را برای ورود به درآمد زایی و استخدام آن‌ها، فراهم کند.

 

مطالب مرتبط:

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید