همه چیز درباره شرایط عمومی پیمان ماده 39 (شرایط تحویل موقت)

همه چیز درباره شرایط عمومی پیمان ماده 39 (شرایط تحویل موقت)

در انجام هر عملیات عمرانی و تنظیم قرارداد، شروطی توسط طرفین مکتوب می‌شود. این شرایط ذکر شده چارچوب عملیاتی را مشخص کرده و باید و نبایدهای آن توسط افراد قرارداد مشخص می‌شود. حال این قوانین و شرایط در 54 ماده طراحی و تدوین شده است. در این پست می‌خواهیم توجه شما را به موضوع شرایط عمومی پیمان ماده 39 جلب کرده و همه موارد مرتبط با آن را بررسی کنیم. در همراه ما باشید تا با ماده 39 شرایط عمومی پیمان آشنا شوید.

در شرایط عمومی پیمان، هر ماده به توضیح مقرارت و شروط التزامی کار پرداخته است. ماده 39 شرایط عمومی پیمان در رابطه با موضوع تحویل موقت گردآوری شده است. ماده 39 شرایط عمومی پیمان 6 بند دارد؛ هر بند بیانگر یک قانون و تبصره‌های آن می‌شود. با مطالعه پرسش و پاسخ ماده 39 شرایط عمومی پیمان می‌توانید به طور کامل با محتوای این ماده آشنا شوید.

 

 

بندهای ماده 39 شرایط عمومی پیمان

بند ( الف) شرایط عمومی پیمان ماده 39

در این بند روال تحویل موقت شرح داده شده است به این صورت که هنگام بهره‌­برداری از پروژه پیمانکار، مهندس مشاور را در جریان قرار داده و در خواست بررسی می‌کند. مهندس با سنجش همه جوانب کارفرما را از تعیین زمان تحویل موقت آگاه می­‌سازد. با تاییدیه مهندس مشاور در حداکثر 20 روز جلسه تحویل موقت پروژه شکل می گیرد. اشتباهات مشخص شده پروژه توسط مهندس مشاور به پیمانکار اعلام می­‌شود. پیمانکار باید این ایرادات را تا زمان تحویل موقت برطرف کند.

پیمانکار باید تا پایان زمان تایید شده توسط هیات تحویل موقت اموری که برعهده دارد به انجام برساند. پروژه توسط هیئت تحویل موقت متشکل از نماینده کارفرما، نماینده مهندس مشاور، نماینده پیمانکار تایید شده و صورتجلسه تنظیم می‌گردد. در تمام مراحل گفته شده در ماده 39 شرایط عمومی پیمان تا تاریخ تحویل موقت مذکور در صورتجلسه پرداخت هزینه بر عهده کارفرما می‌باشد.

در صورتی که پروژه مورد تایید هیئت تحویل موقت نباشد؛ با تنظیم صورتجلسه و درج ایرادات موجود، مدت زمانی برای برطرف کردن این ایرادات برای پیمانکار مشخص می­‌شود. پس از رفع معایب با دعوت پیمانکار هیئت به بازدید پروژه آمده و صورتجلسه دیگری تنظیم کرده که برطرف سازی معایب در آن مکتوب می­‌شود.

بندهای ماده 39 شرایط عمومی پیمان

 

بند (ب) شرایط عمومی پیمان ماده 39

در بند (ب) ماده 39 شرایط عمومی پیمان آمده است که تحویل موقت شامل کل پروژه می‌شود. در این جا تبصره­ای وجود دارد که به تشخیص کارفرما بخشی از پروژه پیش از تحویل موقت ارائه شده و  به بهره‌­برداری برسد. شروط تسلیم بخشی از پروژه و ضمانت‌های مربوط به آن همانند تحویل موقت پروژه صورت می­‌گیرد.


 

بند (ج) شرایط عمومی پیمان ماده 39

در بند (الف) ماده 39 آمده، اگر برای موضوع درج شده در پیمان 25 درصد از مبلغ اولیه عملیات اجرا شده اما آماده بهره‌برداری نباشد؛ پیمانکار می‌تواند ختم پروژه با پیمانکار را اعلام کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص توقف پروژه شرایط عمومی پیمان ماده 48 را مطالعه کنید.


 

بند (د) شرایط عمومی پیمان ماده 39

موضوع  بند  د ماده 39، عدم تحویل موقت پروژه توسط پیمانکار است. اگر پروژه آماده تحویل موقت بوده، ولی پیمانکار از تحویل آن امتناع کند، مهندس مشاور کارفرما را مطلع می­‌کند. کارفرما با فرستادن ابلاغیه به پیمانکار خواستار تحویل موقت می­‌شود. چنانچه پیمانکار در مدت زمان معلوم هیچ اقدامی نکند، کارفرما می‌تواند از مراجع قانونی و قضایی پیگیری کند.

 

بند (د) شرایط عمومی پیمان ماده 39 - ماده 39 پیمان

 

لینک های مرتبط با شرایط عمومی پیمان ماده 39 

شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ (تغییر مدت زمان پروژه)

شرایط عمومی پیمان ماده 46   (شرایط فسخ قرارداد)

شرایط عمومی پیمان ماده 48   (شرایط خاتمه پیمان)

شرایط عمومی پیمان ماده 37   (شرایط پرداخت ها)

شرایط عمومی پیمان ماده 39  (شرایط تحویل موقت)

 

دانلود شرایط عمومی پیمان ماده ۴۸ به تمامی مهندسین، مشاورین و پیمانکاران توصیه میشود. اگر شما اشراف کامل روی بندهای ماده 48 شرایط عمومی پیمان داشته باشید، خیلی هوشمندانه تر میتوانید قدم بردارید. 


 

بند (ه) شرایط عمومی پیمان ماده 39

در بند ه ماده 39 شرایط عمومی پیمان، بند بر خلاف بند (د) شرایط عمومی، اگر کارفرما از تحویل موقت پروژه خودداری کند؛ تحویل موقت و قطعی، تسلیم ضمانت­‌های پیمانکار و برقراری حقوق طرفین به وسیله هیئت مربوطه تعیین تکلیف می­‌شود. اجرای رآی این هیئت قطعی بوده و اعضای آن نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده کارفرما و نماینده پیمانکار می­‌باشند.

 

بند (و) شرایط عمومی پیمان ماده 39

با اتمام مراحل تحویل موقت، تاسیسات و تجهیزات مستقر شده در محل پروژه باید به وسیله پیمانکار جابه­‌جا شده و از کارگاه خارج گردد. در غیر این صورت کارفرما می‌تواند عمل تخلیه محدوده پروژه ساخت را انجام داده و هزینه­‌های حاصل از آن را به عهده پیمانکار بگذارد. اگر در حین جابه­‌جایی خسارت و آسیبی به این تاسیسات وارد شود، پیمانکار اجازه هیچ اقدام معترض گونه‌­ای نخواهد داشت.


دوره ها و فایل های آموزشی در خصوص دفتر فنی و ماده ۳۹ 

دوره تفسیر شرایط عمومی پیمان  ویژه بازار کار و همراه با جزییات

دانلود فایل نشریه ۴۳۱۱، در ویرایش جدید 

دوره آموزشی آنالیز بها و پیشنهاد قیمت

دوره آموزشی صورت وضعیت نویسی پیمانکاری

دوره پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات

نشریه  های سازمان برنامه و بودجه

 

سخن پایانی در مورد ماده 39 شرایط عمومی پیمان

پیمانکاران و کارفرمایان حرفه­‌ای با تسلط کامل بر  ماده 39 شرایط عمومی پیمان، در روند پروژه موارد مذکور را رعایت کرده و بر اساس زمان و استانداردهای مندرج نسبت به تحویل موقت پروژه اقدام می­‌نمایند. سایت سودا در صدد افزایش اطلاعات کاربران گرامی این مقاله را ارائه کرده است امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید