شرایط عمومی پیمان ماده 30 – بررسی ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (تغییر مدت زمان)

شرایط عمومی پیمان ماده 30 - بررسی ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (تغییر مدت زمان)

در شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ به تغییر مدت زمان پیمان اشاره می‌شود و اینکه بر اساس یک سری موارد می‌توان مدت زمان قرارداد را تغییر داد، جهت آشنایی با ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان  و دیدن پرسش و پاسخ شرایط عمومی پیمان ماده 30 با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در مورد این ماده در اختیار شما قرار دهیم. این ماده جزو مهم‌ترین مطالب در نشریه ۴۳۱۱ است.

 

بررسی بند های ماده شرایط عمومی پیمان (شرایط تغییر مدت زمان)

بند الف ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

در بند الف ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان، مواردی بیان می‌شود که می‌توان بر اساس آنها، مدت زمان پیمان را افزایش داد، در واقع پیمانکار با ارائه دلایل و انجام محاسبات به مهندس مشاور می‌تواند درخواست تمدید مدت زمان پیمان را نماید، در صورتی که این دلایل مورد تائید مهندس مشاور قرار گیرد، از کارفرما درخواست می‌شود تا به پیمانکار مهلت بیشتری جهت انجام پروژه داده شود.

مواردی مانند تغییر اساسی در مشخصات فنی و نقشه ها می‌تواند سبب شود تا پیمانکار جهت انجام کار، مهلت بیشتری را درخواست نماید، همچنین تاخیر کارفرما در تحویل نقشه و کارگاه نیز از مواردی است که سبب شود تا پیمانکار درخواست مدت زمان بیشتری را برای انجام پروژه نماید.

در  شرایط عمومی پیمان ماده 30، موردی مانند تاخیر در تحویل مصالح و تجهیزات توسط کارفرما به پیمانکار بررسی می‌گردد، که پیمانکار می‌تواند در مدت زمان تعیین شده، این تجهیزات و مصالح را از مهندس مشاور درخواست نماید و در صورتی که تحویل آنها تاخیر داشته باشد، درخواست افزایش مهلت پیمان را داشته باشد.

در دوره های آموزش دفتر فنی، به تمامی بندهای شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ و دیگر ماده ها اشاره میشود و مهندسین آمادگی لازم برای شروع پیمان پیدا میکند. پیشنهاد میکنیم که در دوره لایحه تاخیرات پروژه شرکت کنید تا اگر پروژه دچار تاخیرات زمانی شد، از میزان ضرر  و زیان و خسارت ها کاملا آگاه باشید و هوشمندانه جلو بروید.

 

بند ب ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

در بند ب شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ به کاهش مدت پیمان اشاره می‌شود و اینکه اگر ایجاد تغییرات سبب کاهش زمان انجام پروژه گردد، پیمانکار می‌تواند از مهندس مشاور کاهش مدت زمان پروزه را درخواست نماید، مهندس مشاور نیز پس از ابلاغ این موضوع به کارفرما، در صورت موافقت‌ کارفرما مدت زمان قرارداد را کاهش می‌دهد.


 

بند ج ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (شرایط تغییر مدت زمان)

در بند ج ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان، در صورتی که مهلت انجام کار به پایان رسیده باشد، اما پروژه به طور کامل انجام نگرفته است، پیمانکار از مهندس مشاور درخواست مهلت بیشتری می‌نماید. مهندس مشاور پس از بررسی علت تاخیر در تحویل پروژه، موارد مجاز و غیر مجاز تاخیر در کار را مشخص می‌نماید و آن را به کارفرما ابلاغ می‌نماید و معادل تاخیر مجاز در تحویل کارگاه به پیمانکار فرصت داده می‌شود. برای دانش بیشتر، فایل pdf لایحه تاخیرات نیز دانلود کنید.

بند ج ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

 

بند د ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

بند د ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان  به بررسی تاخیرهای همزمان در انجام پروژه اشاره می‌کند، در این بند بیان می‌شود که اگر دلایل مختلفی سبب ایجاد تاخیر در انجام کار شود، تمامی تاخیرها به صورت همزمان محاسبه می‌شوند و پیمانکار نمی‌تواند از مهندس مشاور و کارفرما درخواست نماید که هر کدام از تاخیرها به صورت جداگانه محاسبه گردد.


 

بند ه ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

در بند ه ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان به اختلاف نظر بین پیمانکار با مهندس مشاور و کارفرما اشاره می‌شود، که اگر پیمانکار در مورد تمدید مهلت انجام کار، اعتراضی دارد، باید مطابق نظر کارفرما به کار خود ادامه دهد و جهت حل اختلاف بر اساس ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان به هیات حل اختلاف در شورای عالی فنی که در استان‌ها مستقر است، مراجعه نماید.

دوره ها و فایل های آموزشی در خصوص دفتر فنی

دوره تفسیر شرایط عمومی پیمان  ویژه بازار کار و همراه با جزییات

دانلود فایل نشریه ۴۳۱۱، در ویرایش جدید 

دوره آموزشی صورت وضعیت نویسی پیمانکاری

دوره پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات

 

شرایط خاتمه پیمان از طرف کارفرما

شرایط خاتمه پیمان از طرف کارفرما در  ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط، موارد زیر می‌تواند در خصوص خاتمه پیمان از طرف کارفرما در نظر گرفته شود:

– اطلاع رسانی به پیمانکار: کارفرما باید به پیمانکار اعلام کند که پیمان به پایان رسیده است و دیگر نیازی به انجام کار نیست.

– معیارهای تحویل: باید مشخص شود که پروژه به چه شرایطی باید تحویل داده شود، از جمله اینکه آیا پروژه باید به صورت کامل تحویل داده شود یا فقط بخشی از آن، و آیا کارهای دیگری مانند نظافت، تعمیرات و تکمیل کارهای باقی‌مانده انجام شده‌اند یا خیر.

– بررسی کارهای پیمانکار: کارفرما باید کارهای انجام شده توسط پیمانکار را بررسی کند و مطمئن شود که کارها به دقت و با رعایت استانداردهای فنی و مقررات قانونی انجام شده‌اند.

– پرداخت مبالغ باقی‌مانده: کارفرما باید مبالغ باقی‌مانده را به پیمانکار پرداخت کند. درصورتی که پیمانکار نسبت به انجام کارهای دیگری مانند تعمیرات و تکمیل کارهای باقی‌مانده اقدام کرده باشد، مبلغ مربوط به این کارها نیز باید به پیمانکار پرداخت شود.

– رهایی از تعهدات: با خاتمه پیمان، کارفرما از تعهداتی که در قبال پیمانکار داشته، رهایی می‌یابد و پیمانکار همچنین از تعهداتی که در قبال کارفرما داشته، رهایی می‌یابد.


لیست مطالب مرتبط با شرایط عمومی پیمان 30 (تمامی ماده ها در نشریه ۴۳۱۱)

شرایط عمومی پیمان ماده37    

شرایط عمومی پیمان ماده 48  (شرایط خاتمه پیمان)

شرایط عمومی پیمان ماده 46   (شرایط فسخ قرارداد)

شرایط عمومی پیمان ماده  39  (شرایط تحویل موقت )

بخشنامه‌های سازمان برنامه و بودجه

نشریه ‌های سازمان برنامه و بودجه

 

پرسش و پاسخ ماده 30 شرایط عمومی پیمان

در پرسش و پاسخ ماده 30 شرایط عمومی پیمان، دست اندرکاران ساخت و ساز می‌توانند، به پرسش و پاسخ‌های رایج شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ دسترسی داشته باشند.

آیا تاخیر در تحویل مصالحی مانند سیمان از طرف کارفرما، جزو تاخیر مجاز می‌باشد و در این مورد، پیمانکار می‌تواند درخواست تمدید مهلت قرارداد را داشته باشد؟

در تحویل مصالح و تجهیزاتی که نیاز به حواله کارفرما باشد، در صورتی که تاخیر در تحویل آنها انجام گیرد، پیمانکار مجاز است تا از مهندس مشاور درخواست تمدید مهلت قرارداد را داشته باشد و مهندس مشاور پس از بررسی علت تاخیر، می‌تواند از کارفرما درخواست تمدید مهلت بیشتری برای انجام کار توسط پیمانکار را نماید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید