قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات (آیین نامه اجرایی مناقصات)

قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات (آیین نامه اجرایی مناقصات)

در این پست نگاهی ویژه داریم به بحث بسیار حیاتی و مهم مناقصات، یعنی قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات. در این پست بعه سراغ بررسی آیین نامه اجرایی قانون برگزاری مناقصات رفته ایم و مو به مو  آیین نامه اجرایی بندهای مختلف جهت شرکت در مناقصات آموزش داده ایم. اگر قصد شرکت در مناقصات دارید، این پست به شما کمک زیادی خواهد کرد تا با بالاترین درجه اطلاعات وارد جلسه شوید. خواندن این پست تقریبا 15 دقیقه وقت میگیرد، اما بعد از آن، ریز به ریز با بند های قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات آشنا خواهید شد.

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان
3 قانون و آیین نامه اجرای مناقصات

 

قوانین کلی مناقصات

قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات (آیین نامه اجرایی مناقصات)

 

ماده شماره 1: کاربرد

الف_ قوانینی برای مشخص شدن فرایند اجرایی مناقصات مصوب شده است که فقط در این سری از معامله ها کاربردی هستند.

ب_ طبق این قوانین تمامی ارگان­ها و سازمان­ها سه قوه جمهوری اسلامی شامل: وزاتخانه­­ ها، سازمان ها، موسسه های غیر دولتی که بودجه آن­ها توسط دولت تامین می­شود؛ همچنین شرکت هایی که قانون آن ها را ملزم به ذکر عنوان است و علاوه بر قوانین خاص شرکتی خود این قوانین را نیز باید رعایت کنند مانند شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، شرکت ملی صنایع شیمیایی، سازمان توسعه و بازسازی معادن وصنایع، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف در اجرای مقررات در مناقصه ها هستند.

تبصره: نیروهای مسلح که از قوانین و بند های خاص خود پیروی می کنند از این قاعده استثنا هستند.

 

ماده شماره 2 قانون برگزاری مناقصات: تعاریف

کلماتی در این قوانین مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت زیر توصیف می شوند:

الف) قانون مناقصه گر: افرادی حقیقی یا حقوقی که مستندات مناقصه را در دست داشته و در مناقصه حضور می یابند.

ب) قانون مناقصه گزار: دستگاه­های مختلف که بنابر ماده «1» قانون مناقصه را به اجرا در می­آورند.

ج) قانون مناقصه: رقابتی میان مناقصه گران که برای ایجاد کیفیت مطلوب در آن  تعهدات موضوع مناقصه به شخصی محول می­شود که کمترین قیمت مناسب را ارائه داده باشد.

د) قانون ارزیابی فنی-بازرگانی: سیری که در آن کاربرد، مشخصات، ویژگی ها، مداومت و سایر خصوصیات فنی- بازرگانی طرح های مناقصه گران بازبینی و سنجیده می­شود. در نتیجه طرح های قابل قبول انتخاب می شود.

ه) قانون کمیته فنی بازرگانی: گروهی با دست کم سه عضو کارآزموده فنی- بازرگانی که از سمت مقامات واحد های مناقصه گزار برگزیده می شوند؛ صلاحیت و بررسی و دیگر مسئولیت های این قوانین را عهده دار هستند.

و) قانون سنجش مالی: روند گزینش طرح های منتخب با مناسب ترین بودجه طبق قانون درج شده در ماده «20» قانون مناقصه می باشد.

ز) قانون سنجش کیفی مناقصه گران: در این مرحله تمامی فاکتور های مناقصه گران از نظر توان انجام تعهدات مناقصه گران توسط دستگاه مناقصه گزار یا انجمن فنی- بازرگانی مورد سنجش قرار می گیرد.

ح) قانون انحصار: انحصار به معنی تنها بودن داوطلب در انجام معامله است که به دو روش زیر مشخص می شود.

  1. منتشر آگهی برای عموم و پذیرش یک داوطلب برای انجام معامله مناقصه
  2. بیانیه هیات وزیران برای محصولات و خدمات که در اختیار دولت قرار دارد.

ی) قانون سنجش شکلی: در سنجش شکلی تکمیل بودن اسناد، قید نشده و خوانا بودن پیشنهاد قیمت بررسی می شود.

ط) قانون برنامه زمانی: اسنادی که در آن برنامه های مناقصه اعم از زمان، اعتبار طرح ها، مهلت انجام مراحل متفاوت مناقصه و هنگام عقد قرارداد ها تعیین می شود.

 

ما مطلبی جداگانه در مورد نحوه قیمت دادن در مناقصه پیمانکاری تولید کرده ایم. برای اینکه دست پر وارد جلسات مناقصات شوید، این پست را حتما بخوانید.

 

ماده شماره 3 قانون برگزاری مناقصات: طبقه بندی معاملات

 

ماده شماره 3 قانون برگزاری مناقصات: طبقه بندی معاملات

معاملات به لحاظ بودجه معامله در سه دسته قرار می گیرند:

1_ معامله بزرگ: در این نوع معاملات بودجه اولیه آنها بیشتر از ده برابر سقف اعتبار معاملات کوچک است.

2_معامله متوسط: این دسته از معاملات به این صورت است که بودجه مورد نظر معامله از سقف اعتبار معاملات کوچک بیشتر بوده و از ده برابر نهایت اعتبار معاملات کوچک بیشتر نشود.

3_معاملات کوچک: معاملات کوچک معامله ای است که کمینه بیست میلیون ریال (20000000 ریال) به ارزش ثابت سال 1382 می باشد.

تبصره 1: در آغاز هر سال نصاب بر مبنای مقیاس ارزش محصولات و خدمات نام برده شده از طرف بانک مرکزی وزرات امور اقتصادی و دارایی موظف است که موضوع ماده و تبصره را به جهت تصویب به وزیران توصیه کند.

تبصره 2: قیمت نصاب در عمده معاملات برآورد هزینه داوطلب مناقصه هم در معاملات کوچک و هم در معاملات متوسط است.

تبصره 3: بودجه و هزینه معاملات نباید با جداسازی نمونه ها که به صورت یک واحد تعبیر می شوند، به نصاب کمتر منتقل شود.


 

ماده شماره 4: طبقه بندی انواع مناقصات

الف) به لحاظ مراحل بازبینی و بررسی مناقصه ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1_ مناقصه های تک مرحله ای: در این نوع از مناقصه ها ارزیابی و سنجش فنی- بازرگانی طرح ها ضرورت ندارد و پاکت پیشنهاد های شرکت کنندگان در یک نشست ارائه شده و برنده ی مناقصه اعلام می شود.

2_ مناقصه های دو مرحله ای: در مناقصه های دو مرحله ای به صلاح دید واحد مناقصه گزار بررسی فنی- بازرگانی طرح انجام می شود. در مرحله بعدی گروهی فنی- بازرگانی برای ارزیابی مناقصه ایجاد شده و نتایج را به کمیسیون گزارش می دهد. بنا به محتوای ماده «19» قانون برنده مناقصه مشخص می شود.

ب) به لحاظ شیوه ی دعوت و فراخوان مناقصه گران، مناقصه به دو دسته تقسیم می شوند:

1_مناقصه عمومی: در مناقصه های عمومی مناقصه گران از روش آگهی عمومی برای حضور در فراخوان مناقصه دعوت می شوند.

2_مناقصه محدود: نوعی مناقصه که در آن به صلاحدید و وظیفه ی عالی مقام واحد مناقصه گزار محدودیت های برگزاری مناقصه با ذکر دلیل تعیین می شود. در مناقصه محدود مناقصه گران از روش ارسال دعوتنامه برای شرکت در فراخوان طبق قوانین ماده «13» و «27» به حضور در این مناقصه دعوت می شوند.

 

دوره های ویدیویی جهت شرکت در مناقصات پیمانکاری

نحوه تنظیم اسناد مناقصه پیمانکاری

دوره جامع تحلیل و بررسی فهرست بها ابنیه

مجموعه ویدئوهای آموزش فهرست بها تاسیسات برقی 1401

مجموعه ویدئوهای آموزش فهرست بها تاسیسات مکانیکی ۱۴۰۱

 

 

ساماندهی مناقصات

ماده شماره 5 آیین نامه اجرایی مناقصات: کمیسیون مناقصات

الف) افراد زیر مجموعه کمیسیون مناقصه را تکمیل میکنند:

1_ مدیریت یا معاون مناقصه گزار

2_ شخص اول امور مالی دستگاه مناقصه گزار

3_ مسئول فنی واحد مناقصه گزار

ب)  اگر مناقصه برگزار شده مرتبط به شهرداری ها باشد، یک نفر به صورت ناظر بر اجرای مناقصه حضور خواهد داشت.

ج) تمام افراد کمیسیون موظف به شرکت در جلسه ابراز نظر و تصمیم گیری هستند. کمیسیون با حضور سه شخص از اعضای مذکور به رسمیت شناخته می شود و تمامی تصمیمات با رای حداکثر افراد اعتبار خواهد یافت.

د) مناقصه های دو مرحله ای با حضور مدیریت دستگاه مناقصه گزار تشکل می یابد.

ه) در شرکت های بخش دولتی افراد با انتخاب هیات مدیره در کمیسیون مناقصات شرکت می کنند.


 

ماده شماره 6 قانون مناقصات : مسئولیت های کمیسیون مناقصه

شرح وظایف کمیسیون مناقصه به این صورت می باشد:

الف) برگزاری جلسات کمیسیون مناقصه در زمان ذکر شده در فراخوان

ب) ارزیابی طرح های مناقصه گران از لحاظ تکمیل مدارک، امضا و به طور کلی ارزیابی شکلی مناقصه

ج) بازبینی طرح های ارائه شده و برگزیدن طرح های منتخب طبق شرایط و قوانین مناقصه

د) باز گردانی بررسی طرح ها در مناقصه های دو مرحله ای به کمیته فنی- بازرگانی

ه) معرفی برندگان مناقصه

و) ایجاد صورت جلسه مناقصات

ز) تصمیم نهایی در مورد لغو یا تجدید مناقصه

ماده شماره 7 آیین نامه اجرایی مناقصات: هیات رسیدگی به شکایات

برای رسیدگی به اختلافات میان مناقصه گزار و مناقصه گر هیات رسیدگی به شکایات شکل می گیرد که توسط مجلس شورای اسلامی تصدیق می گردد.

ماده شماره 8 آیین نامه اجرایی مناقصات :  حیطه وظایف هیات رسیدگی به شکایات

الف) رسیدگی به اعتراضات در رابطه با تخطی از اجرای قوانین

ب) صادر کردن رای ابطال یا تجدید نظر در مناقصه

تبصره 1:بازبینی و رسیدگی به شکایات در زمینه های ملاک و شیوه های ارزیابی طرح ها، اولویت طرح های ارائه شده داخلی، شکایت برندگان در مناقصات پس از قرارداد بستن در حیطه وظایف هیات رسیدگی به شکایات نیست.

تبصره 2: پس از مصوب شدن ماده «7» قانون آیین نامه اجرایی توسط هیات وزرا تصدیق می شود.

 

قانون و آیین نامه اجرای مناقصات 

 

قانون و آیین نامه اجرای مناقصات 

ماده شماره 9: مراحل برگزاری مناقصه

مراحل زیر در برگزاری مناقصات انجام می شود:

الف) مهیا سازی منابع مالی

ب) معین کردن نوع مناقصه از نظر یک مرحله ای، دو مرحله ای، عمومی و یا محدود

ج) تدوین و آماده سازی اسناد مناقصات

د) سنجش مناقصه گران از نظر کیفی

ه) فراخوان مناقصات

و) سنجش و برآورد طرح ها

ز) اعلام برنده و عقد قرارداد در مناقصات


 

ماده شماره 10: مهیا سازی منابع مالی

دهمین قانون برگزاری مناقصات مربوط به مهیا سازی منابع مالی است. 

الف) اجرای معامله به شرط پیش بینی منابع مالی در مدت زمان قرارداد طبق ماده «1» قانون باید در اسناد مربوطه ذکر شده باشد.

ب) دستگاه مناقصه گزار باید موضوع پیش بینی منابع مالی و روش تضمین در صورت تعلل در انجام تعهدات معامله به صورت صریح درشرایط و اسناد مناقصه ذکر کند.


 

ماده شماره 11: شیوه اجرایی مناقصه

مناقصات به روش های زیر برگزار می شوند:

الف) کارپردازنده یا مسئول خرید باید با در نظر گرفتن کیفیت و کمیت موضوع معامله در خصوص قیمت آن جمع آوری اطلاعات کند و با پرداخت کمترین بها در معاملات کوچک با توجه به صرفه آن فاکتور هزینه و بودجه را برآورد کرده و ارائه دهد.

ب) کارپردازنده یا مسئول خرید با در نظر گرفتن کیفیت و کمیت موضوع معامله در خصوص قیمت آن جمع آوری اطلاعات کند و با توجه به صرفه و مصلحت کمینه سه رقم استعلام کتبی با بهای مورد تصدیق مسئول تدارکات با تامین کیفیت مورد نظر معامله را با اخذ فاکتور انجام دهد. در صورت عدم امکان اخذ استعلام کتبی با موافقت مسئول تدارکات در معامله های متوسط به تعداد موجود مکفی می شود.

تبصره: در صورتی که وظایف واحد تدارکات بر عهده کارپردازنده باشد استعلام و امضای وی به منظور تایید مسئول تدارکات است. چنانچه واحد اجرای عاری از کارپردازنده باشد این وظایف بر عهده متصدیان پست، مسئول خرید یا پست های مشابه سازمانی واگذار کرد.

ج) در معاملات بزرگ برگزاری مناقصه عمومی به صورت آگهی فراخوان در روزنامه های پر مخاطب نشر داده می شود و یا مناقصه به صورت محدود انجام می گیرد.


 

 

ماده شماره 12: سنجش مناقصه گران از نظر کیفی

دوازدهمین قانون برگزاری مناقصات مربوط به سنجش مناقصه گران از نظر کیفی است. 

الف) مناقصه گران برای شرکت در مناقصه باید شرایط زیر را دارا باشند:

1_ ضمانت کیفیت خدمات و کالاها

2_ با علم و تجربه در زمینه موضوع مناقصه

3_حسن سابقه

4_ داشتن گواهی و مجوز در صورت الزام

5_ توان ارزی و مالی داوطلب در صورت الزام

ب) مراحل سنجش مناقصه گران از نظر کیفی به صورت ذیل است:

1_ ملاک های سنجش و اهمیت نسبی  معیار معین

2_ تدوین مستندات ارزیابی

3_ تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی توسط داوطلبان

4_ بررسی اسناد دریافتی، تعیین امتیاز و رتبه بندی مناقصه گران

5_ تهیه و اعلام لیست مناقصه گران با صلاحیت و رتبه آن ها به کارگزار

6_ ارائه اسناد ارزیابی کیفی متقاضیان

ج) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری واحد های اجرایی نهایتا سه ماه بعد از مصوب شدن این قانون، آیین نامه و ارزیابی مناقصه گران را با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در این ماده شاخص رتبه بندی داوطلبان باشد تدوین و توسط هیات وزیران به تصویب برسد.


 

ماده شماره 13  قانون برگزاری مناقصات : فراخوان مناقصه

الف) محتوای فراخوان باید مشمول موارد زیر باشد:

1_ نام و نشانی مناقصه گزار

2_ نوع، اندازه،کیفیت محصولات یا خدمات

3_ نوع و ارزش ضمانت شرکت در مناقصه

4_ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد،واگذاری و گشایش طرح ها و پیشنهادات

5_ پایه و بودجه تعیین شده معامله ( در مواردی که لیست مبلغ پایه وجود داشته باشد برآورد بنابر لیست تهیه می شود).

ب) فراخوان مناقصه عمومی به درخواست مناقصه گزار دست کم باید دو تا سه بار در روزنامه هایی با چاپ گسترده کشوری منتشر شود.

ج) مناقصه گزار این امکان را دارد که علاوه بر موارد ذکر شده در بالا فراخوان را از سایر پل های ارتباطی مانند رسانه های ارتباط جمعی، شبکه های اطلاع رسانی و رسانه های گروهی انتشار دهد.

د) در صورت نیاز به اجرای مناقصه بین المللی و بهره گیری از تسهیلات اعتباری خارجی باید جواز مرتبط و با رعایت قواعد قانون نهایت بهره گیری از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور  مصوب 12/12/1375 آگهی مربوطه دست کم یک بار در روزنامه های انگلیسی زبان و پر مخاطب یا روزنامه بین المللی در زمینه موضوع مناقصه انتشار داده شود.


 

 

ماده شماره 14  آیین نامه اجرایی مناقصات : اسناد مناقصه

الف) همه ی مستندات مناقصه باید به صورت یکسان به همه متقاضیان تحویل داده شود.

ب) اسناد و مستندات مناقصه موارد زیر را در بر می گیرد:

1_ نام و آدرس مناقصه گزار

2_ نوع و ارزش ضمانت مناقصه

3_ محل ، زمان و مهلت اسناد ارسال طرح ها

4_ مقدار پیش قسط و ضمانت انجام کار به نحوه احسنت

5_ بازه زمانی اعتبار طرح ها و پیشنهادها

6_ شرح حال، شناسه فنی_ بازرگانی و استاندارد های کالا و خدمات به لحاظ کمی و کیفی

7_ طرح ریزی برای انجام کار

8_ ملاک ارزیابی مناقصه گران

9_ نحوه تهیه و زمان تحویل طرح و تعداد نسخه آن

10_ توافق نامه، شرایط عمومی و خصوصی

11_ تنظیم و ثبت صورت جلسه ( طبق ماده 7 قانون)

12_ اسناد الزامی به تشخیص مناقصه گزار


 

 

ماده شماره 15: ترتیب و تسلیم طرح ها

الف) متقاضیان حضور در مناقصه باید اسناد لازم را تهیه نموده و به همراه طرح و پیشنهاد خود به مناقصه گذار تحویل دهد. برای این منظور ابتدا اسناد لازم و طرح پیشنهادی مناقصه را تکمیل کرده سپس در زمان مقرر شده  در فراخوان رونمایی و تحویل داده شود. در مرحله بعدی رسید تحویل طرح پیشنهادی خود را دریافت نمایند.

ب) در مناقصات داخلی و بین المللی مهلت پذیرش طرح ها نباید کمتر از ده روز و یک ماه از آخرین فرصت تحویل اسناد باشد.


 

ماده شماره 16: شرایط تحویل طرح ها

الف) هر کدام از مناقصه گران تنها می تواند یک طرح ارائه دهد مگر در اسناد مناقصه پیش بینی شده باشد.

ب) داوطلبان حضور در مناقصه باید مدارک و پیشنهادات خود را در پاکت های مخصوص و پلمپ ارائه دهند. پاکت های تحویل داده شده حاوی ضمانت مناقصه (پاکت الف)، طرح فنی_بازرگانی ( پاکت ب) و آخرین پاکت شامل قیمت خرید پیشنهادی (پاکت ج) است.

ج) مناقصه گزار باید همه پاکت های پیشنهادات را تا زمان جلسه گشودن حراست کند.

د) هر اقدامی نظیر تحویل، بازبینی، انصراف از طرح و تسلیم باید به صورت گواهی شده و تا فرصت و زمان معین در اسناد های مناقصه انجام گیرد.


 

 

ماده شماره 17 آیین نامه اجرایی مناقصات: توصیف و تفسیر طرح و پیشنهادات

الف) هرگاه مناقصه گر در روند یا اسناد مناقصه بروز خطا یا ابهامی ببیند، این امکان فراهم است که از مناقصه گزار علت را جویا و رفع ابهام شود.

ب) شرح جلسه و پرسش و پاسخ داوطلبان در صورت برگزاری جلسه، همه اسناد و صورت جلسه بنا به ماده «22» قانون باید به صورت یکسان به همه داوطلبان مناقصه گر ارسال شود.


 

ماده شماره 18: گشودن طرح های پیشنهادی

الف) پاکت های محتوی پیشنهادات مناقصه گران در زمان و محل از پیش تعیین شده گشایش می یابد.

ب) روند گشایش طرح به ترتیب زیر است:

1_ تهیه لیست اسامی گیرندگان اسناد، حضار و شرکت کنندگان در جلسه

2_ گشودن و کنترل پاکت الف حاوی ضمانت

3_ گشودن پاکت ب حاوی پیشنهادات فنی_ بازرگانی

4_ گشودن پاکت ج پیشنهاد مبلغ ارائه شده که از لحاظ تکمیل اسناد، مستندات امضا شده، جداسازی پیشنهادات غیر معقول در مناقصات تک مرحله ای کنترل می شود.

5_ در مناقصات دو مرحله ای تحویل و اراثه پاکت فنی_ بازرگانی به کمیته فنی_ بازرگانی

6_ تهیه و تدوین شرح جلسه گشودن پیشنهادات به وسیله کمیسیون مناقصه

7_ سپردن پاکت های ضمانت و مبلغ پیشنهاد طرح های پذیرش نشده برای بازستانی و واگذاری آن به شخص متنفع

ج) اگر مناقصه برگزار شده از نوع دو مرحله ای باشد در جلسه گشودن پاکت ها زمان و محل برگزاری جلسه و رو نمایی از پاکت های مبالغ پیشنهادی باید به اطلاع مناقصه گران برسد. امکان تمدید این فرصت نهایتا تا زمان اعتبار پیشنهادها وجود دارد. در غیر این صورت پاکت های مبالغ پیشنهادی در پاکت‌های مهر و موم شده به وسیله واحد مناقصه گزار حفاظت می شود. در مناقصه های تک مرحله ای مبالغ پیشنهادی بدون تعلل بنا به ماده «20» قانون پیروز مناقصه مشخص و اعلام می شود.

د) واحد مناقصه گزار موظف به دعوت مناقصه گران یا نماینده آنها برای حضور یافتن در جلسه گشودن پیشنهادات قیمت می باشد.


 

ماده شماره 19: بررسی فنی _بازرگانی پیشنهادات

الف) مناقصه گزار مکلف است که طرح ها را طبق ملاک و شیوه های بیان شده در اسناد مناقصه بازبینی و ارزیابی مناقصه گران را از نظر کیفی و فنی_ بازرگانی به انجام رساند.  در مناقصات دو مرحله ای پیشنهادات و ارزیابی های آن اعلام می شود.

ب) اگر بررسی فنی- بازرگانی الزامی باشد نتایج آن پس از بازبینی در مدت تعیین شده از سوی کمیسیون مناقصه در جلسه بعدی ارجاع داده شده و بر اساس امتیازات دریافتی پیشنهاد دهندگان باز می شود.

ج) هر بررسی و سنجشی فقط پیش از گشایش پیشنهادات مبالغ مجاز است.

د) پاکت های رد شده مناقصه گران توسط ارزیابی فنی_ بازرگانی باید به صورت باز نشده مرجوع شود.


ماده شماره 20 قانون مناقصات: ارزیابی مالی و اعلام برنده مناقصه

 

ماده شماره 20: ارزیابی مالی و اعلام برنده مناقصه

ماده 20 آیین نامه اجرایی مناقصات مربوط به قانون اعلام برنده مناقصه است. 

الف) روش سنجش و ارزیابی مالی به طور جامع و با ذکر دلیل اثر گذاری ارزیابی فنی _بازرگانی بر پایه قیمت تعیین می شود. در ارزیابی مالی شخص مناقصه گری که مطلوب ترین قیمت را پیشنهاد کرده تحت عنوان برنده اول اعلام می شود. برنده دوم هنگامی اعلام می شود که اختلاف قیمت مبلغ ارائه شده او با برنده اول کمتر از مبلغ ضمانت باشد.

ب) اگر پس از باز گشایی پاکت، بازبینی مبلغ ارائه شده و تجزیه و کنترل پایه آن الزامی باشد توسط کمیسیون مناقصه به کمیته فنی_بازرگانی به منظور بررسی واگذاری می شود. حداکثر زمان اعلام نتایج بررسی به کمیسیون مناقصه دو هفته می باشد.

ج) با اعلام برنده های اول و دوم پاکت های مبالغ پیشنهاد شده و ضمانت آن نزد مناقصه گزار حفظ و ضمانت دیگر مناقصه گران به آن ها عودت داده می شود.

د) در برگزاری مناقصات بین المللی متقاضیان داخلی در اولویت هستند. و این ترجیح در اسناد مناقصه ذکر می شود. در دیگر مناقصات که اولویت قرار دادن مناقصه گران داخلی به صلاح نباشد، توسط شورای اقتصادی تصدیق می شود.

 

فهرست بها جدید در سال ۱۴۰۲ مرتبط با موضوع شرکت در مناقصات

فهرست بها ابنیه ۱۴۰۲

فهرست بها برق ۱۴۰۲

فهرست بها مکانیک ۱۴۰۲

فهرست بها راه و باند ۱۴۰۲

 


 

 

ماده شماره 21: قانون انعقاد قرارداد

الف) پیش از اتمام مهلت اعتبار پیشنهادات، باید عقد قرارداد با برنده مناقصه صورت گیرد. این مهلت نهایتا یک بار و تا زمان مقرر قابل تمدید است. بعد از ضمانت برنده دوم بازگردانده می شود.

ب) در انجام مناقصه چنانچه برنده اول در مهلت مقرر برای عقد قرار داد اقدام نکند و ضمانت خود را ارائه دهد، مناقصه به برنده دوم واگذار می شود. در صورت اجتناب برنده دوم، ضمانت شخص توقیف شده و مناقصه مجددا انجام می شود.


ماده شماره 22: ضوابط ارسال اسناد و مستندات

ارسال مستندات مربوط با مناقصه موضوع ماده«20» این قانون به شرطی دارای اعتبار است که در آن نشانی و محل شرکت کننده تغییر نکند و قابل تایید باشد.


 

ماده شماره 23: مستند سازی و اصلاع رسانی

ماده 23 در قانون برگزاری مناقصات مربوط به قوانین اطلاع رسانی میشود. 

الف) دولت به مدت یک سال باید بانک اطلاعات و سامانه ملی اطلاع رسانی مناقصات را به وجود آورده و مکلف است که اسناد و اطلاعات زیر را ثبت و حفاظت کند:

  1.  فراخوان مناقصه
  2.  تهیه لیست اسامی اعضای کمیسیون، مناقصه گران و حضار در جلسات مناقصه
  3.  اسناد اختصاری مناقصه
  4. نحوه و مراحل سنجش مناقصه گران از نظر کیفی و نتایج حاصل آن
  5.  شرح جلسه و نتایج آن
  6.  مشخصات برندگان مناقصه و شیوه گزینش آن‌ها

ب) مناقصه گزار مکلف است همه اسناد مناقصه جمع آوری، حفظ و نسخه ای از آن را به بانک اطلاعات مناقصه بفرست.

ج) همه اطلاعات معامله نظیر مناقصه و ترک آن باید از راه های شبکه ملی اطلاع رسانی ها به اطلاع عموم رسانده شود. مگرآن دسته از معاملات که به صلاحدید هیات وزرا باید مختفی بماند.

د) پس از مصوب شدن این قانون نهایتا شش ماه آیین نامه اجرایی نظام مستندسازی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصاد تنظیم و به تصویب وزیران در می آید.


 

ماده شماره 24: قانون لغو مناقصه 

الف) چنانچه هر یک از شرایط ذیل به وجود آید مناقصه باید تجدید گردد:

1_ کمتر از حد نصاب بودن تعداد شرکت کنندگان مناقصه

2_اجتناب برندگان اول و دوم از عقد قرارداد

3_ اتمام مدت اعتبار پیشنهادات

4_ رای هیات رسیدگی به شکایات

5_ قیمت های بالا به صورتی که توجیه اقتصادی طرح منحل گردد.

ب) مناقصه با ایجاد هریک از شرایط زیر لغو می شود:

1_ نیاز به کالا یا خدمات مناقصه مرتفع شده باشد.

2_ تغییرات بسیاری باید در اسناد مناقصه ایجاد کرد که موجب تغییر ماهیت و موضوع مناقصه می شود.

3_ پیشامد های پیش بینی نشده مانند جنگ، سیل، زلزله و …

4_ رای از سوی هیات رسیدگی به شکایات صادر شده باشد.

5_ صلاحدید کمیسیون مناقصه بر اساس تبانی بین مناقصه گران

ج) مناقصه گزار موظف است که لغو مناقصه را طبق ماده «22» این قانون به اطلاع همه مناقصه گران برساند.


 

 

ماده شماره 25 قانون برگزاری مناقصات: شیوه رسیدگی به شکایات

الف) هر کدام از مناقصه گران به اجرا و رعایت نشدن قوانین مناقصات اعتراض داشته باشد، به حضور بالاترین مقام واحد مناقصه گزار اعتراض خود را بیان کند.

ب) واحد مناقصه گزار باید در مدت پانزده روز پس از دریافت شکایت رسیدگی کرده و در صورت قابل قبول نبودن اعتراض و شکایت طبق مقررات اقدام می کند. در صورت مشخص نشدن صحت اعتراض وارده در زمان مشخص شده پاسخ مناسب را به متشاکی اعلام می دارد.

ج) در صورتی که متشاکی نتایج را نپذیرد، هیات رسیدگی به شکایات رای قطعی را پس از گذشت پانزده روز اعلام می کند. اگر هر یک از طرفین مناقصه اعتراض کند مراحل مناقصه به صورت قبل پیش رفته و شکایت به مراجع ذی صلاح مرجوع می شود.


 

ماده شماره 26: شیوه برگزاری مناقصات محدود

در برگزاری مناقصات محدود رعایت ماده «13» و«4» در مراحل زیر انجام می گیرد:

الف) وجود لیست های مناقصه گران شایسته معرفی شده از طرف مراجع مسئول دولتی

تنظیم این لیست با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی با رعایت رقابت صحیح میان مناقصه گران شایسته برابر با آیین نامه است که توسط هیات وزیران مصوب می شود.

ب) وجود لیست کوتاه مناقصه گران با صلاحیت و شایسته که مبنای ماده «12» قانون نهایتا دو سال پیش از مناقصه تهیه شده باشد.

در مناقصات محدود طبق بند های ب، ج و د ماده «13» قانون منتشر کردن آگهی فراخوان الزامی نیست.


 

ماده شماره 27: قانون ترک تشریفات مناقصه

ماده 26 قانون مناقصات مروبوط به قانون های ترک تشریفات مناقصه است. در برخی از شرایط به صلاح یک هیات سه نفره متشکل از قوانین ذکر شده در ماده «28» قانون برگزاری مناقصه توسط مناقصه گزار امکان پذیر نباشد، هیات ترک تشریفات مناقصه با در نظر گرفتن سود و مصلحت این دست از معاملات برای یک نوع محصول یا خدمات روش های دیگری برای انجام مناقصه تعیین می شود.


 

ماده شماره 28: ترکیب هیات ترک تشریفات

ترکیب هیات ترک تشریفات مناقصه بنا بر بند ب، ماده «1» قانون «27» به شکل زیر است:

الف) در معاملات واحد های مرکزی نماینده مالی و اداری موسسه دولتی یا وزارتخانه بنا بر موضوع و نماینده مربوط و یک فرد از کارکنان مطلع به صلاحدید بالا ترین مقام واحد اجرایی  مرتبط

ب) در معاملات واحد های اجرایی برخوردار از اعتبار استانی در واحد های خارج از مرکز نماینده او و بالا ترین مقام واحد اجرایی در محل  و بنا بر موضوع نماینده یا مسئول مالی مرتبط

تبصره 1: در دستگاه های بدون نماینده بالاترین مقام مالی جانشین نماینده می شود.

تبصره 2:هیات ترک مناقصه در استانداری، خود استاندار یا نماینده او یا جانشینان آن ها می باشد.

ج) در معاملات شرکت های دولتی، بالاترین مقام و نماینده بنا بر موضوع با مدیر مالی به انتخاب مجمع عمومی یک شخص به عنوان شورای عالی حسب مورد

د) هیات موضوع این ماده طبق دعوت عالی مقام واحد های اجرایی مرتبط یا مقام مجاز به عنوان نماینده آنها شکل می گیرد. جلسه با شرکت هر سه عضو رسمیت پیدا می کند و همه اعضا موطف به حضور در جلسه هستند. اعضا باید درباره شیوه برگزاری مناقصه و گزارش توجیهی واحد اجرایی نظر دهی کنند. همه تصمیمات با رای اکثریت اعضا اعتبار دارد.

ه)  در ماده «27» قانون در صورتی که مبلغ مناقصه بیشتر از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، برگزاری معامله با تصویب هیات سه عضوی موضوع ماده با تصدیق از مقام های زیر امکان پذیر است:

  1.  در واحد های مرکزی وزرتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی ، وزیر، رییس موسسه و…
  2. در دستگاه های اجرایی، تابع نظام بودجه استانی و معاملات غیر استانی به وسیله وزراتخانه و موسسه های دولتی به دستگاه های خارج از مرکز می فرستد.

تبصره: در صورتی که استاندار عضوی از هیات ترک مناقصه باشد و موافق نیازی به تصدیق مجدد نیست.

3. در معامله های مرتبط با قوه قضاییه، شورای نگهبان، صدا و سیما و دیگر موسسات دولتی به شکل جداگانه سازماندهی می شوند. به ترتیب رئیس قوه قضاییه، نماینده وی ، رییس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و بالاترین مقام مرتبط واحد اجرایی

4. در معاملات مرتبط به موسسات عمومی و غیر دولتی بالاترین مقام اجرایی

و) در بند (ه) این ماده در صورتی که مبلغ مناقصه بیشتر از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد. برگزاری معامله با تصویب هیات سه عضوی موضوع ماده تا اتمام برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشروط بر تصدیق شورای اقتصاد، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزیر امور اقتصادی و بالاترین مقام ذکر شده بند «ه» خواهد بود.


 

 

ماده شماره 29: موارد عدم الزام به اجرا مناقصه

در شرایط زیر برگزاری مناقصه ضرورت ندارد و واحد های اجرایی بدون تشریفات مناقصه را برگزار می کنند:

الف) خرید کالا و اموال قابل انتقال، خدمات و حقوقی که با مصلحت اندیشی وزیر یا هر بالا ترین جایگاه واحد اجرایی در استان یا مقامات مجاز به صورت انحصاری باشد.

ب) خرید ، اجاره اموال غیر قابل انتقال که با مصلحت اندیشی وزیر یا بالاترین جایگاه دستگاه اجرایی در مرکز با نظر خواهی از هیات کارشناسان دادگستری انجام خواهد شد.

ج) خرید اموال منقول و غیر منقول با مبلغ معین شده یا کمتر یا حقوقی که ارزش آن از سمت مرجع قانونی مربوطه مشخص شده باشد.

د) بازسازی و ترمیم تجهیزات مرتبط با ادامه تولید به صورتی که باعث توسعه یک واحدی نشود با در نظر گرفتن سود و مصلحت کشور

ه) خرید خدمات مشاوره شامل: مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت و… آیین نامه اجرایی این بند.


 

دوره های آموزشی در خصوص قانون مناقصات 

اگر نظر ما را میخواهید، بهتر است که هر چه زودتر مهارت و دستورالعمل شرکت در مناقصات پیمانکاری و قانون مناقصات را یاد بگیرید و با قدرت وارد میدان شوید. با شرکت در دوره های آموزشی در خصوص مناقصات خیلی زودتر میتوانید به نتیجه  مطلوب میرسد. 

مجموعه ویدئوهای آموزش آنالیز بها و پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات

آموزش نرم افزار اکسل برای ارائه قیمت 

دوره آموزشی محاسبه تعدیل

مجموعه ویدیو آموزشی صورت وضعیت نویسی ساختمان

آموزش صورت وضعیت نویسی راهسازی – راه و راه آهن


بخشی از ویدیو آموزشی در مورد پیشنهاد قیمت

 

سخن آخر در مورد قانون برگزاری مناقصات با آخرین اصلاحات (آیین نامه اجرایی مناقصات)

قانون برگزاری مناقصات یا همان قانون مناقصات، یک قانون است که در بسیاری از کشورها به منظور تنظیم و راهنمایی فرآیند برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکاران برای انجام پروژه های عمومی و خصوصی اجرا می شود. این قانون معمولاً شامل مقررات و ضوابطی است که برای حفظ شفافیت، عدالت، رقابت، حفاظت از منافع عمومی و کاهش فساد در فرآیند برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکاران تعیین شده است.

به طور کلی، قانون برگزاری مناقصات شامل مواردی از قبیل شرایط عمومی و خاص برای شرکت کنندگان در مناقصه، مدت زمان اعلام مناقصه، نحوه انتخاب پیمانکاران، معیارهای ارزیابی پیشنهادات، مسئولیت های پیمانکاران و سفارش دهندگان، روش های حل اختلافات و سایر موارد مرتبط با فرآیند برگزاری مناقصات است. شما در این پست با 29 ماده در قانون مناقصات آشنا شدید. اگر سوالی دارید در کامنت مطرح کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید