تاسیسات مکانیکی

رفع علت بالا آمدن آب توالت فرنگی به ۳ روش کاربردی

آب در توالت به طور ناگهانی بالا می‌آید! یک مشکل متداول در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها بالا آمدن آب توالت فرنگی بوده و مشکلات مختلفی در پی دارد. در اکثر مواقع بالا زدن چاه توالت، موجب نگرانی و اذیت کاربر شده و نیاز به بررسی دقیق دارد. در مطالب پیشرو به عواملی اشاره خواهیم کرد که باعث انسداد لوله‌های و بیرون زدن آب در توالت می‌شوند. همچنین شرایط رفع علت بالا آمدن آب توالت فرنگی به ۳ روش کاربردی را توضیح خواهیم داد.

علت بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی چیست؟

قبل از ارائه راهکار باید بدانیم، علت بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی چیست؟ بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی، دلایل مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم عملکرد صحیح پمپ:

گاها پمپ فاضلاب به درستی عمل نکرده و به اندازه کافی آب را به خارج از سیستم دفع نمی‌کند.

مشکلات در سیستم فاضلاب:

ممکن است سیستم فاضلاب خود دچار مشکلاتی مانند نقص در ساختار یا آسیب‌های فنی شود که موجب بالا آمدن آب توالت می‌شود.

انسداد لوله‌ها:

اگر لوله‌های فاضلاب دستشویی به هر دلیلی مسدود باشد، آب به عقب بر گشته و چاه فاضلاب را پر می‌کند. شاید از ابتدا لوله نامناسب خریده اید. اگر تاسیسات کار هستید، باید با انواع لوله ساختمان آشنا شوید.

علت بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی چیست؟

سطح زیرزمینی آب:

در برخی مناطق، سطح زیرزمینی آب به خاطر بارش‌های زیاد و سیل آسا بالا می‌رود و این موضوع یکی از علل خروج آب از چاه فاضلاب دستشویی است.

مشکلات ترمیماتی یا ساختمانی:

به خاطر بافت فرسوده لوله‌های فاضلاب و توالت، ساختار داخلی فاضلاب از بین رفته و مشکلات آبگرفتگی را به دنبال دارد، که یکی از همین مشکلات، بالا زدن آب توالت فرنگی است.

استفاده زیاد از توالت:

استفاده بیش از حد از توالت می‌تواند باعث پر شدن مخزن آب شود که به دنبال آن آب از لوله‌های فرنگی به بالا جریان داشته باشد.

آسیب یا نقص در سیستم آب‌رسانی:

لوله‌ها یا شیرهای آبی که آب به توالت می‌رسانند ممکن است دچار نقص یا آسیب شوند که باعث جریان آب به طور نامنظم یا بیش از حد به توالت می‌شود. همچنین وجود درز در لوله‌ها یا اتصالات سیستم آب‌رسانی می‌تواند باعث بالا آمدن آب در توالت شود.

مشکل در مکانیسم تخلیه:

در برخی موارد، مکانیسم تخلیه در توالت ممکن است مشکل داشته باشد که باعث بالا آمدن آب توالت فرنگی شود.

بالا آمدن سطح آب در تانک:

در بعضی از مدل‌های توالت، مخزن آب به طور خودکار می‌تواند آب را برای پر شدن آماده کند، اما اگر مکانیسم کنترل سطح آب در تانک ناسالم باشد، ممکن است آب به طور نامنظم بالا بیاید.

برای کشف علت اصلی، بهتر است با متخصصان مربوطه مانند لوله کش‌ها یا تکنسین‌های سیستم فاضلاب تماس بگیرید تا علت اصلی بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی را تشخیص داده و راهکار مناسبی را ارائه دهند.

علت بالا آمدن آب توالت فرنگی و توالت ایرانی چیست؟

علت بالا آمدن آب در توالت فرنگی و توالت ایرانی دلایل متفاوتی دارد؛ زیرا سیستم‌های آبیاری و دفع فاضلاب دو توالت با هم متفاوت هستند. در توالت فرنگی، فاضلاب از طریق لوله‌های زیرزمینی متصل به سیستم کانالیزاسیون عمومی دفع می‌شود. در توالت فرنگی، انسداد لوله‌های فاضلاب معمولاً به دلیل اشیاء غیر قابل حل مانند کاغذ توالت، پوشک، سیگار، دستمال و… اتفاق می‌افتد. برای بررسی و رفع انسداد، معمولاً از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • پمپ‌های آب برای ایجاد فشار
  • مواد شیمیایی برای تخلیه انسداد
  • استفاده از ابزارهای خاصی مانند فنر لوله‌ بازکنی

اما در توالت ایرانی، به دلیل انتقال فاضلاب به صورت مستقیم به چاه فاضلاب یا سیستم فاضلاب خانگی، بالا آمدن آب توالت به دلیل رسوبات، زباله‌ها یا اشیاء بزرگتر مانند لوازم بهداشتی و ظروف شستشو اتفاق می‌افتد. برای بررسی و رفع انسداد در توالت ایرانی، معمولاً موارد زیر پیشنهاد داده می‌شود:

  • ابزارهایی مانند فنر لوله‌کشی
  • سوپاپ‌های تخلیه
  • تخلیه چاه فاضلاب یا تمیزکاری سیستم فاضلاب خانگی

رفع علت بالا آمدن آب توالت فرنگی به ۳ روش کاربردی

رفع علت بالا آمدن آب در توالت فرنگی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد، از جمله استفاده از مواد شیمیایی، مخلوط آب و شوینده‌ها یا استفاده از فنر لوله باز کنی؛ البته هر روشی مزایا و معایب خاص خود داشته و هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد:

✓استفاده از مخلوط آب و شوینده‌ها:

  • از مخلوطی آب و شوینده‌های متعدد مانند مایع ظرفشویی، سدیم کربنات یا اسیدهای آبکاری استفاده می‌شود.
  • با ایجاد فشار و شستشو، مواد شوینده رسوبات، چربی‌ها و سایر مواد زائد را از دیواره لوله‌ها جدا کرده و انسداد را باز می‌کنند.
  • روش مخلوط آب و شوینده‌ها، معمولاً برای انسداد نسبتاً سبک و عمومی موثر بوده و برای انسدادات شدیدتر جوابگو نیست.

رفع علت بالا آمدن آب توالت فرنگی به 3 روش کاربردی 

✓استفاده از مواد شیمیایی در زمان بالا زدن چاه:

  • از مواد شیمیایی قوی‌تر مانند اسیدها یا بازها برای حل کردن رسوبات معدنی یا چربی‌ها استفاده می‌شوند.
  • استفاده از مواد شیمیایی باید با دقت و با رعایت ایمنی‌های لازم انجام شود، تا به لوله‌ها و سطوح مختلف آسیب نرساند.
  • مواد شیمیایی معمولاً برای انسدادات شدید و مقاوم به روش‌های دیگر موثر است.

✓استفاده از فنر باز کنی، بهترین روش برای رفع گرفتگی توالت:

  • از فنر یا کمان فلزی انعطاف‌پذیر برای فشردن و هل دادن مواد رسوبات و چربی‌ها استفاده می‌شود.
  • فنر زنی برای انسدادات شدید بوده و زمانی که اشیای خارجی در سیستم فاضلاب گیر کرده و با کمک شوینده یا اسید نمی‌توان آنها را حرکت داد، روش فنر زنی را پیشنهاد می‌دهند.
  • با این حال، استفاده از فنر باز کنی نیاز به توجه و مهارت دارد، زیرا ممکن است لوله‌ها را آسیب بزند یا انسداد را بدتر کند.

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین انتخاب بهترین روش بستگی به نوع و شدت انسداد، نوع لوله و شرایط محیطی دارد.

 

گیر کردن اشیاء در کاسه توالت، عامل بالا زدن آب

یکی از دلایل رایج بالا زدن آب توالت که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد، گیر کردن اشیاء در کاسه توالت است. برخی افراد به اشتباه، وسایلی مانند دستمال کاغذی، نوار بهداشتی، یا اسباب بازی را داخل چاه توالت می اندازند. این کار می تواند منجر به گرفتگی لوله و بالا آمدن آب شود.

راه حل:

ابتدا سعی کنید با دست خود شیء را خارج کنید. اگر به آن دسترسی دارید، با احتیاط دست خود را داخل کاسه توالت کنید و شیء را بیرون بکشید.
اگر دسترسی به شیء با دست امکان پذیر نیست، از یک ساکشن توالت استفاده کنید. ساکشن را روی دهانه تخلیه توالت قرار دهید و با قدرت آن را فشار دهید تا مکش ایجاد شده، شیء را بیرون بکشد.

اگر روش های قبلی جواب نداد، از یک فنر توالت استفاده کنید. فنر را به داخل لوله فاضلاب فرو کنید و آن را بچرخانید تا به محل گرفتگی برسد. سپس با حرکات رفت و برگشتی، فنر را به سمت بالا حرکت دهید تا شیء گیر کرده را خارج کنید.
در نهایت، اگر هیچ کدام از روش های بالا کارساز نبود، باید از یک لوله بازکن حرفه ای کمک بگیرید.


 

نکات مهم در بالا آمدن آب توالت فرنگی

علت بالا آمدن آب در توالت فرنگی دلایل زیادی دارد. کاربر برای رفع بالا آمدن آب توالت فرنگی، بهتر است به چند نکته طلایی توجه کند تا با صرف هزینه کمتر در مدت زمان کوتاه مشکل را حل کند.

نکات مهم در بالا آمدن آب توالت فرنگی

✓بررسی و رفع انسداد لوله‌ها

گاها انسداد لوله‌ها به دلیل ورود اشیاء بیگانه، تجمع چربی و گرد و غبار، یا تشکیل رسوبات درون لوله‌ها ایجاد می‌شود. برای رفع انسداد لوله، می‌توان از روش‌هایی خاص استفاده کرد:

  • پمپ‌های لوله‌شویی
  • محلول‌های شیمیایی برای تخلیه لوله‌ها
  • تمیزکاری دستی لوله‌ها

✓بررسی و تعمیر پمپ آب

عدم عملکرد صحیح پمپ آب یکی از دلایل بالا آمدن آب در توالت فرنگی بوده و علت اصلی آن خرابی در پمپ، توقف جریان برق یا مشکلات دیگر در سیستم پمپ آب است.

  • بررسی کردن پمپ آب توسط کارشناس و تکنسین
  • بررسی منبع تغذیه برق پمپ آب
  • بررسی ورودی آب پمپ
  • تعمیر هرگونه خرابی  پمپ آب

✓بررسی و تعمیر سیستم دفع فاضلاب

مشکلات در سیستم دفع فاضلاب نیز علت بالا آمدن آب توالت بوده و شامل انسداد یا خرابی در لوله‌ها، مشکلات در چاه فاضلاب و سیستم دفع فاضلاب است.

  • سیستم دفع فاضلاب بررسی شود و هر گونه انسداد، خرابی یا مشکلات دیگر تعمیر شود.
  • بررسی ترکیدگی لوله‌ها و نشتی آب

کلام آخر در مورد علت بالا آمدن آب در توالت

آشنایی با رفع علت بالا آمدن آب در توالت فرنگی به ۳ روش کاربردی، به کاربران کمک می‌کند تا در اقدامات اولیه بدون صرف هزینه‌ای بتوانند مشکل بالا آمدن آب توالت فرنگی را حل کنند، در صورتی که انسداد لوله شدیدتر باشد باید با تکنسین‌ها تماس گرفته و گزینه‌های تخصصی را امتحان کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا