ساختمان‌ سازیمصالح ساختمانی

انواع لوله و اتصالات ساختمان

در ساخت و ساز، انتخاب لوله و اتصالات ساختمانی با کیفیت و استاندارد امری حیاتی است. از لوله‌های فولادی تا PVC، هر نوع لوله دارای کاربردها و مزایای خاص خود است. همچنین، اتصالات مختلفی مانند رولی، جوشی، چسبی و فشاری برای اتصال این لوله‌ها به کار می‌روند. بهتر است قبل از هر نوع ساختمان، با انواع لوله و اتصالات آشنا شویم تا اطمینان حاصل کنیم که سیستم بهینه‌ای را برای انتقال مایعات و گازها در ساختمان خود انتخاب کرده‌ایم.

انواع لوله و اتصالات ساختمان را بشناسید

لوله و اتصالات ساختمانی با کیفیت و درجه یک در ساخت و ساز ساختمان‌ها، مهم و ضروری است؛ تا با کمک آن‌ها امکان انتقال آب، گاز، برق و فاضلاب به نقاط مختلف ساختمان فراهم می‌شود. لوله‌ها و اتصالات مورد استفاده در ساختمان‌ها بسیار متنوع بوده و بر اساس نوع مصرف و مشخصه‌های فنی تولید می‌شوند. از انواع لوله‌ها می‌توان به لوله‌های PVC، PPR، مس، فولادی و آبیاری پلی‌اتیلنی اشاره کرد که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. همچنین اتصالات نیز به صورت فشاری، لحیمی و پیچی تولید می‌شوند. بهتر است قبل از شناختن انواع لوله و اتصالات ساختمان با انواع لوله کشی ساختمان آشنا شویم.

انواع لوله کشی در ساختمان

یک کاربر برای ساخت و ساز منزل باید با لوله کشی ساختمان آشنایی داشته و بداند برای هر نوع لوله کشی از چه لوله و اتصالات ساختمان استفاده می‌شود. انواع لوله کشی در ساختمان عبارتند از:

لوله کشی برق

لوله برق از لوله‌های مخصوصی ساخته شده و برای انتقال سیم‌ها و کابل‌های برقی استفاده می‌شود. نام لوله برق را به نام لوله خرطومی می‌شناسند و معمولاً از پلاستیک، فلز یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند. لوله‌های خرطومی در دیوارها، کف‌ها یا سقف‌ها نصب شده و از سیم‌ها و کابل‌ها در محیط‌های داخلی یا خارجی، از خطراتی مانند آتش‌سوزی یا آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کنند.

لوله کشی آب

لوله‌کشی آب معمولاً از PVC، PPR ساخته می‌شود و برای انتقال آب سرد و گرم در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ضخامت دیواره آنها معمولا ۲۰ الی ۱۱۰ میلیمتری بوده و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت دارد. از مزایای آن می‌توان به قیمت مناسب و سهولت نصب، اشاره کرد.

لوله‌کشی گاز

لوله‌کشی گاز معمولاً از فولاد، آلومینیوم یا مس ساخته شده و گزینه مناسبی برای انتقال گازهای سوختی به داخل ساختمان است. مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت داشته و در برابر حریق مقاوم هستند. برای جلوگیری از نشت گاز و ایمنی ساختمانی باید توسط تکنسین‌های متخصص و با تجربه نصب شود.

لوله‌کشی فاضلاب

لوله‌کشی فاضلاب عموماً از PVC یا پلی‌اتیلن ساخته شده و کاربرد آن برای انتقال فاضلاب‌ها به سیستم‌های فاضلاب است. لوله‌های فاضلاب، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی‌ داشته و قیمت آنها بسیار مناسب است؛ البته در صورت عدم نصب و نگهداری صحیح، به سرعت خراب شده و باعث نشت و آلودگی محیط می‌شود. بعد از آشنایی با هدف از لوله کشی در ساختمان بهتر است با انواع لوله و اتصالات ساختمان آشنا شویم.

انواع لوله های ساختمانی

در صنعت ساختمان، انواع لوله های ساختمانی برای انتقال مایعات و گازها کاربرد دارند. در جدول زیر، انواع لوله‌های استفاده شده در ساختمان‌ها را نام برده و توضیحات مختصری درباره هرکدام ارائه می‌دهیم:

انواع لوله های ساختمان مواد ساخته شده کاربردها ویژگی‌ها
لوله‌های فولادی از فولاد ساخته می‌شوند. برای انتقال آب، گاز، بخار و دیگر مایعات در ساختمان‌ها مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، و طول عمر طولانی از ویژگی‌های این لوله‌ها هستند.
لوله‌های مسی از مس ساخته می‌شوند. لوله‌های مسی عموماً برای انتقال آب و گاز در ساختمان‌ها مس به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و انعطاف‌پذیری، مناسب برای کاربردهای لوله‌کشی است.
لوله‌های PVC لوله‌ها از PVC (پلی وینیل کلراید) ساخته می‌شوند. لوله‌های PVC برای انتقال آب، فاضلاب و… در ساختمان‌ها  PVC به دلیل قیمت مناسب، سبکی و مقاومت در برابر شیمیایی‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لوله‌های PEX لوله‌ها از پلی‌اتیلن باز شده (PEX) ساخته می‌شوند. لوله‌های PEX برای انتقال آب سرد و گرم در ساختمان‌ها لوله‌ها انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر خمش و حرارت را دارند و به راحتی نصب می‌شوند.
لوله‌های PPR لوله‌ها از پلی‌پروپیلن تصفیه شده (PPR) ساخته می‌شوند. لوله‌های PPR برای انتقال آب گرم و سرد در ساختمان‌ها لوله PPR به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار، ضدزنگ بودن و عمر طولانی، بسیار مناسب برای کاربردهای لوله‌کشی است.

منظور اتصالات ساختمان چیست؟

انوع اتصالات لوله کشی ساختمان را بشناسید.

در صنعت ساختمان، اتصالات ساختمان مختلفی برای اتصال انواع لوله های ساختمان، سیم و کابل، و موارد دیگر استفاده می‌شود.

اتصالات رولی (Threaded Fittings):

  • برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر مصرف می‌شود.
  • دارای مهره‌های داخلی یا خارجی هستند که به کمک یک ابزار به یکدیگر پیچیده می‌شوند.
  • رایج در سیستم‌های لوله‌کشی و سیستم‌های گازی هستند.

اتصالات جوشی (Welded Fittings):

  • قسمت‌های مختلف لوله به هم جوش داده می‌شوند تا یک اتصال بدون درز ایجاد شود.
  • برای لوله‌های فولادی و فلزی کاربرد دارند و اتصالات محکم با مقاومت بالا ایجاد می‌کنند.
  • انواع اتصالات لوله که برای لوله کشی گاز استفاده می‌شود همین اتصالات جوشی است.

اتصالات چسبی (Adhesive Fittings):

  • برای اتصال لوله‌ها و قطعات پلاستیکی به کمک چسب یا چسب‌های ویژه استفاده می‌شوند.
  • فرآیند اتصال به کمک افزودن چسب به سطح‌های قابل اتصال و نصب آنها به یکدیگر انجام می‌شود.
  • اتصالات چسبی برای سیستم‌های لوله‌کشی پلاستیکی مانند PVC و PEX رایج است.

اتصالات فشاری (Compression Fittings):

  • برای اتصال لوله‌ها، از مهره و رینگ فشاری استفاده می‌شوند.
  • اتصالات فشاری بدون نیاز به جوشکاری یا چسب‌زنی قابل نصب بوده و معمولاً پلاستیکی هستند.
  • در اتصالات فشاری لوله‌ها و اتصالات را با کمک حرارت نرم کرده و سپس با یکدیگر چفت می‌کنند.

کاربرد لوله و اتصالات

کاربرد لوله و اتصالات جیست.

انواع لوله و اتصالات در تاسیسات مهمترین بخش‌هایی هستند که برای انتقال مایعات، گازها و حتی جریان برق در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. نصب لوله‌ها و اتصالات برای انتقال آب شهری و آب خالص در ساختمان‌ها بسیار رایج بوده و شامل موارد زیر است:

  • لوله‌کشی سیستم‌های آب سرد و آب گرم
  • لوله‌کشی فاضلاب

البته از کاربرد لوله و اتصالات در صنعت گازرسانی نباید غافل شد. برای انتقال گازهای سوختی به سیستم‌های گازی در ساختمان‌ها، از لوله‌های آلومینیومی یا مسی و اتصالات جوشی استفاده می‌شود.

  • انتقالی آب گرم یا گازهای گرمایشی به رادیاتورها و بخاری‌ها
  • لوله کشی برای سیستم‌های تهویه
  • نصب سیستم‌های اطفاء حریق مانند اسپرینکلرها
  • سیستم‌های اعلام حریق و انتقال گازهای اطفاء حریق
  • انتقال کابل‌ها و سیم‌های برقی در ساختمان‌ها

کلام آخر انواع لوله و اتصالات ساختمان

باید توجه داشت انواع لوله و اتصالات ساختمان، باید با استانداردهای مخصوص مطابقت داشته و عملکرد بهینه و ایمنی سیستم را فراهم سازد. برای درک بیشتر می‌توانید عکس انواع اتصالات لوله کشی را در سایت sid مشاهده کرده و برای پاسخ به سوالات و پرسش‌های خود با کارشناسان شرکت لوله و اتصالات ساختمان در ارتباط باشید تا آنها انواع لوله و اتصالات ساختمان را به شما معرفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا