تاسیسات مکانیکیتهویه مطبوع

تفاوت کولر آبی و کولر گازی چیست؟ کدام بهتر است؟

مقایسه کولر آبی با کولر گازی

کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟ اکثر افراد به خاطر گرمای فصل تابستان به دنبال سیستم‌های خنک کننده سنتی و جدید هستند تا به وسیله آن محیط منزل را برای زندگی ایده‌آل کنند. در مقاله پیش رو مزایا و معایب کولر آبی و گازی را بررسی کرده و خواهیم گفت تفاوت کولر آبی و کولر گازی چیست و کدام بهتر است، کولر گازی یا کولر آبی؟

کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟

در فصل‌های گرم سال، انتخاب بین کولر گازی و کولر آبی یکی از موضوعات مهم برای خریداران است. هر دو دستگاه‌ها وظیفه خنک کردن هوا را دارند، اما با توجه به شرایط مختلف و نیازهای متفاوت، هر کدام ویژگی‌ها و مزایایی دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه مطلب، به مقایسه کولر گازی و کولر آبی پرداخته و خواهیم گفت، کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟

 

برای مقایسه کولر آبی و گازی بهتر از جدول زیر را مطالعه کرده.

مقایسه کولر آبی و گازی

برای مقایسه کولر آبی و گازی بهتر از جدول زیر را مطالعه کرده و بر حسب شرایط منطقه تصمیم بگیرید کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟ 

ویژگی کولر آبی کولر گازی
مصرف برق مصرف برق کمتر مصرف برق بیشتر
هزینه نصب و راه‌اندازی هزینه نصب و راه‌اندازی کمتر، مدل‌های کوچک‌تر احتیاج به نصاب ندارند. هزینه نصب و راه‌اندازی بیشتر، حتماً به یک نصاب احتیاج دارد.
قابلیت حمل و نقل قابلیت حمل و نقل آسان قابلیت حمل و نقل محدود
نیاز به تهویه مکانی نیاز به تهویه مکانی کمتر نیاز به تهویه مکانی بیشتر
تاثیر بر رطوبت هوا افزایش رطوبت هوا کاهش رطوبت هوا
تاثیر بر کیفیت هوا بهبود کیفیت هوا بهبود کیفیت هوا
هزینه‌های عملیاتی هزینه‌های عملیاتی کمتر هزینه‌های عملیاتی بیشتر
قابلیت استفاده در محیط‌های خشک مناسب برای محیط‌های خشک نامناسب برای محیط‌های خشک
نیاز به تأمین آب نیاز به تأمین آب عدم نیاز به تأمین آب
عمر مفید عمر مفید بیشتر عمر مفید کمتر
هزینه خرید قیمت کولر آبی حداقل ۵ الی ۳۰ میلیون است. قیمت کولر گازی حداقل ۳۰ الی ۱۰۰ میلیون است.

 مقایسه به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیازها و شرایط خود بهترین گزینه را بین کولر آبی و کولر گازی انتخاب کنید.

مزایا و معایب کولر گازی

فروش کولر گازی از سال‌های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بنابراین به بررسی مزایا و معایب کولر گازی می‌پردازیم تا کاربر تصمیم صحیحی در مورد کولر گازی یا کولر آبی اتخاذ کرده و از خرید خود راضی باشد.

✓مزایای کولر گازی:

  • خنک کردن سریع‌تر: کولرهای گازی به طور عمده دارای توان خنک کنندگی بالا و کارایی بیشتری بوده و هوا را نسبت به کولر آبی یا پنکه، سریع‌تر خنک می‌کنند.
  • عمر مفید بیشتر: کولرهای گازی چون با عوامل رطوبت در تماس نیستند بنابراین مر مفید بیشتری نسبت به کولر آبی دارند و کمتر دچار پوسیدگی و یا خرابی موتور می‌شوند.
  • عدم نیاز به تأمین آب: کولر گازی برای عملکرد خود به آب نیاز نداشته، بنابراین نگرانی از تأمین منابع آبی وجود ندارد.
  • کاهش رطوبت هوا: کولرهای گازی باعث کاهش رطوبت هوا شده و در مناطقی با هوای مرطوب، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

مزایا و معایب کولر گازی را بدانید.

✓معایب کولر گازی:

  • مصرف انرژی بالا: کولر گازی معمولاً مصرف انرژی بالایی داشته و باعث افزایش قابل توجه مبلغ قبض برق شود.
  • هزینه نصب و راه‌اندازی بیشتر: نیاز به نصب سیستم گرمایشی و لوله‌کشی برای کولرهای گازی، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی را افزایش می‌دهد.
  • بدتر شدن کیفیت هوا: در صورت نصب نکردن تهویه مناسب، با افزایش استفاده از کولرهای گازی، کیفیت هوای داخلی آفت شدیدی خواهد داشت.

با توجه به مزایا و معایب کولر آبی و گازی، همچنین متراژ خانه و هزینه کولر گازی، کاربر باید تصمیم بگیرد کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟

خلاصه ایتکه کولر گازی بهتره یا ابی در نی نی سایت 

انتخاب بین کولر آبی گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله هدف کاربر، محیط زندگی، شرایط جوی و… در ادامه، برخی از مواردی که ممکن است به کاربر کمک کنند تا تصمیم بهتری بگیرد را بررسی می کنیم. در جواب کولر گازی بهتره یا ابی نی نی سایت، باید به رطوبت  منطقه دقت کرد. اگر کاربر در یک منطقه خشک و گرم زندگی می‌کند و رطوبت هوا مشکلی برای او ندارد، کولر آبی گزینه بهتری خواهد بود، چون به طور عمده مصرف انرژی کمتری داشته و به سرعت هوا را خنک می‌کنند.

از طرف دیگر، اگر کاربر در یک منطقه با هوای شرجی زندگی می کند، کولر گازی ممکن است گزینه بهتری باشد. کولر گازی با انتقال هوای سرد، هوای داخلی را خنک و راحت تر کرده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند. به علاوه، هزینه‌های عملیاتی و نصب نیز در تصمیم کاربر تاثیرگذار است. به طور کلی، کولرهای گازی هزینه نصب بیشتری نسبت به کولر آبی دارند.

مطلب مرتبط: چرا کولر گازی باد گرم میزند؟

ایا کولر ابی ضرر دارد؟

سوال «ایا کولر ابی ضرر دارد» در بین کاربران رایج است. کولرهای آبی به عنوان یک روش قدیمی و کم هزینه برای خنک کردن محیط شناخته می‌شود. ولی کولر آبی مزایا و معایب خود را داشته و ممکن است ضررهایی برای مصرف کننده نیز داشته باشد. کولر آبی در مناطق گرم و خشک تقاضای بیشتری دارد. در کولر آبی یک فن آب را از طریق سیستم پمپاژ خنک کرده و هوای خنک را به داخل محیط پخش می‌کند. هرچند کولرهای آبی، مزایایی مانند افزایش راحتی و خنکای هوا را فراهم کنند، اما برخی برای انسان و ساختمان ضررهایی دارد که به شرح زیر است:

 

ایا کولر ابی ضرر دارد؟

  • مصرف آب بالا: کولر ابی به مقدار زیادی آب نیاز دارند و در مناطقی که منابع آب محدود است، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
  • رطوبت زیاد: استفاده از کولر آبی منجر به افزایش رطوبت در داخل محیط شده و ممکن است برخی افراد را ناراحت کرده و در طولانی‌مدت سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • رشد قارچ و باکتری: اگر کولر آبی به صورت استاندارد تمیز نشود، محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری‌های مخرب خواهد بود که به سلامتی افراد آسیب می‌رساند.
  • آلودگی هوا: اگر کولر آبی به صورت استاندارد نصب و نگهداری نشود، باعث انتشار ذرات آلوده و باکتری‌ها در محیط و صدمه به کاربران می‌شود.
  • مصرف انرژی: بسته به نوع و مدل کولر آبی، مصرف انرژی آن بالا بوده و باعث افزایش هزینه‌های انرژی مربوط به ساختمان شود.

کولر پلیمری بهتر است یا کولر سنتی

کولر پلیمری نی نی سایت (Polymer Cooler) نوعی از دستگاه خنک‌کننده بوده و از جریان هوا برای خنک‌کردن فضا استفاده می‌کند. کولر پلیمری  از تکنولوژی جدیدی بهره می‌برند و با استفاده از مواد پلیمری خاص و پدهای سلولزی، انرژی حرارتی را جذب و هوای محیط را خنک می‌کنند. پدهای سلولزی از پوشال‌ها بهتر عمل کرده و از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم هستند. کولر پلیمری وقتی در معرض جریان هوای محیط قرار می‌گیرند و انرژی حرارتی را جذب کرده، سپس به هوا منتقل داده و هوا را خنک می‌کنند. مزیت اصلی کولرهای پلیمری نسبت به کولرهای سنتی عبارتند از:

  • عمر طولانی‌تری نسبت به کولر آبی دارد.
  • کولر پلیمری معمولاً برای استفاده در فضاهای باز یا خارج از منزل مناسب است.
  • در محل‌هایی با محدودیت منابع آب و یا در مواقع اضطراری کمبود برق وجود دارد، استفاده از کولر پلیمری مناسب است.
  • کولر پلیمری از طریق انتقال حرارت از محیط به هوا، باعث خنک شدن هوا می‌شوند.

کلام آخر در مورد تفاوت کولر آبی با کولر گازی

سوالی که اکثر کاربران به هنگام خرید کولر از کارشناسان می‌پرسند: «کولر گازی یا کولر آبی؟ کدام بهتر است؟» کولر گازی معمولاً گرانتر از کولر آبی بوده و هزینه نصب بالاتری دارد در عوض طول عمر آن نیز بیشتر بوده  با سیستم هوشمند کنترل می‌شود.  بنابراین در جواب کولر آبی بخریم یا گازی؟ باید گفت با توجه به اکوسیستم منطقه و میزان هزینه‌ای که کاربر صرف می‌کند باید کولر آبی یا گازی انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا