تاسیسات مکانیکیتهویه مطبوع

علت لرزش کولر آبی چیست؟

علت لرزش کولر آبی چیست؟ لرزش کولر هنگام روشن شدن به عوامل مختلفی بستگی داشته و نیاز به بررسی دقیق دارد. تنظیمات نادرست، اتصالات غیر اصولی لوله‌ها و قطعات فنی، مشکلات در موتورهای داخلی، باعث لرزش کولر آبی می‌شود. در صورت ادامه دار بودن لرزش و صدادار بودن کولر، از تکنسین متخصص علت صدای موتور کولر در دور کند و تند را بپرسید.

به طور کلی هنگامی که کولر آبی ما را با نشانه‌های لرزش و صداهای غیرطبیعی خود مواجه می‌کند، نشان دهنده آن است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی ناشی از عدم توازن در تنظیمات، فرسایش قطعات یا حتی اتصالات نادرست باشند. ولی اگر به صدایی ناشی از موتور کولر برخوردیم، آیا باید نگران شویم؟ طبیعی است که آرامش خود را از دست ندهیم. اما زمانی که موتور به طور غیرمعمول صدا می‌دهد، ممکن است نشانه‌‌ی یک مشکل داخلی کولر آبی باشد. اما راهکار چیست؟ در زیر دلایل لرزش کولر آبی + راه حل گفته ایم.

دلایلی که سبب لرزش کولر آبی می‌شود

تراز نبودن کولر:

رایج‌ترین پاسخ به این که علت لرزش کولر آبی چیست، عدم تراز بودن آن است. اگر کولر روی سطح صاف و تراز نصب نشده باشد، لرزش و ارتعاش ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل، پایه‌های کولر را تنظیم کنید تا کاملاً تراز شود.

مشکلات مربوط به پروانه:

پروانه خم شده:

اگر پروانه کولر خم شده باشد، می‌تواند باعث لرزش و عدم تعادل شود. در این صورت باید پروانه را عوض کنید. از رایج ترین دلایل لرزش کولر همین است.

بلبرینگ یا یاتاقان معیوب:

این قطعات نقش بسیار مهمی در روان کار کردن پروانه دارند. اگر فرسوده یا خراب شده باشند، می‌توانند سبب لرزش شوند. باید بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌ها را تعویض کنید.

شل شدن تسمه پروانه:

تسمه پروانه باید به اندازه کافی سفت باشد تا پروانه را به درستی بچرخاند. اگر تسمه شل باشد، باعث لرزش می‌شود. باید تسمه را سفت کنید یا در صورت لزوم به تعویض آن بپردازید.

مشکلات مربوط به موتور:

موتور معیوب:

اگر موتور کولر خراب شده باشد، می‌تواند باعث لرزش شود. باید موتور را تعمیر یا تعویض کنید. در زمان سرویس کولر آبی قطعا باید موتور را چک کنید.

پایه‌های موتور شل:

پایه‌های موتور باید محکم به بدنه کولر متصل باشند. اگر پایه‌ها شل باشند، باعث لرزش موتور می‌شود و باید پایه‌ها را سفت کنید. از رایج ترین دلایل لرزش کولر آبی، پایه های شل است.

انسداد در مسیر آب:

رسوبات:

رسوبات می‌توانند در لوله‌ها و قطعات داخلی کولر جمع شوند و باعث انسداد جریان آب شوند. باید کولر را به طور کامل تمیز کرده و رسوبات را از بین ببرید. حتما به پست، راهنمای تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی سر بزنید.

شیر آب معیوب:

اگر شیر آب خراب باشد، می‌تواند جریان آب را مختل کرده و باعث لرزش کولر شود. باید شیر آب را تعمیر یا عوض کنید.

نصب نادرست:

عدم استفاده از لرزه‌گیر:

موقع نصب کولر آبی باید از لرزه‌گیر استفاده شود تا از انتقال لرزش کولر به ساختمان جلوگیری شود. لرزه گیر برای جلوگیری از لرزش کولر آبی باید استفاده شود.

کانال‌کشی نامناسب:

اگر کانال‌های کولر به درستی نصب نشده باشند، می‌توانند سبب لرزش و سر و صدا شوند.

اگر مشاهده لرزش در کولر آبی، با انجام مراحل ساده حل نشد، حتماً از یک تکنسین متخصص برای بررسی و تعمیر کولر کمک بگیرید.


ضربه گیر موتور کولر برای جلوگیری از لرزش کولر آبی است.

ضربه گیر موتور کولر چیست؟

ضربه گیر موتور کولر یک قطعه مهم بوده و به منظور کاهش لرزش‌ها و صداهای ناشی از کارکرد موتور کولر به کار می‌رود. ضربه گیر معمولاً از مواد ارتجاعی مانند لاستیک یا سیلیکون ساخته شده و در محل اتصال موتور به بدنه یا فریم کولر نصب می‌شود.

ضربه‌گیرها ارتعاشات و تکان‌های ناشی از چرخش موتور را جذب کرده و از انتقال آن به سایر بخش‌های کولر جلوگیری می‌کند که سبب:

کاهش صدا:

صدای کمتری هنگام کارکرد کولر تولید شود.

افزایش عمر مفید قطعات:

با کاهش لرزش‌ها، سایر قطعات کمتر تحت فشار و سایش قرار گرفته، بنابراین عمر مفید دستگاه افزایش می‌یابد.

برای حفظ کارایی ضربه‌گیر و در نتیجه کولر آبی، توصیه می‌شود که به طور منظم آن‌ها را بررسی کرده و در صورت ترک خوردگی، سخت شدن یا ساییدگی، ضربه گیرها تعویض می‌شود.


علت تقه زدن موتور کولر آبی هنگام روشن شدن

از مشکلات رایج کولر آبی باید به تقه زدن موتور به هنگام روشن کردن کولر اشاره کنیم. علت تقه زدن موتور کولر آبی هنگام روشن شدن دلایل مختلفی دارد. اگر ضربه‌گیر موتور کولر آبی ناقص یا فرسوده باشد، به دلیل عدم توانایی در جذب ارتعاشات موتور، کولر به هنگام روشن شدن تقه می‌زند. گاهی اتصالات موتور با بدنه یا سایر قطعات کولر آبی بخاطر لغزش یا فرسایش، لق می‌شوند، بنابراین موتور هنگام روشن شدن ممکن است تقه بزند.

البته تقه زدن موتور کولر آبی، زمانی ایجاد می‌شود که قطعات داخلی موتور کولر آبی مانند بلبرینگ‌ها یا قطعات گیربکس دچار ترک خوردگی یا آسیب شده باشند. ولی کارشناسان معتقدند در اولین قدم فشار آب در سیستم کولر آبی را بررسی کنید. چون بالا بودن فشار آب در سیستم باعث تکان شدید بوده و علت لرزش در موتور کولر آبی است.


علت صدای موتور کولر در دور کند

لرزش کولر آبی به هنگام روشن شدن دلایل مختلفی دارد. برای درک بهتر موضوع، جدول زیر مطالعه کنید تا با علت صدای موتور کولر در دور کند آشنا شوید.


دلیل نچرخیدن تسمه کولر آبی را بدانید.

دلیل نچرخیدن تسمه کولر آبی

از دلایل خرابی کولر آبی باید به نچرخیدن تسمه اشاره کنیم. دلیل نچرخیدن تسمه کولر آبی موارد زیادی بوده ولی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

تسمه فرسوده یا کشیده شده:

اگر تسمه کولر آبی فرسوده یا کشیده شده باشد، قادر به انتقال قدرت به پروانه موتور نخواهد بود.

تنظیمات نادرست تسمه:

تنظیمات نادرست تسمه، مانند کشیدگی زیاد یا کم، باعث عدم چرخش تسمه شود.

مشکل در پولی‌ یا پولی‌بکس:

اگر پولی‌ها (سیستمی که تسمه بر روی آن قرار می‌گیرد) یا پولی‌بکس (قطعه‌ای که پولی‌ها بر روی آن نصب می‌شوند) مشکل داشته باشند، تسمه قادر به چرخش نیست، بنابراین کاربر موظف است با علائم خرابی پولی کولر آبی آشنا شود.

خراب یا ضعف موتور کولر آبی:

اگر موتور کولر آبی خراب یا بی‌قدرت باشد، تسمه قادر به چرخش نخواهد بود.

بلبرینگ‌های پولی‌ یا محور موتور خراب:

اگر بلبرینگ‌های پولی‌ یا محور موتور کولر آبی خراب و فرسوده باشند، چرخش تسمه با مشکل مواجه می‌شود.

مطلب مرتبط: چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم؟


کلام آخر در مورد این که علت لرزش کولر آبی چیست؟

کولر آبی به خاطر تماس مستقیمی که با آب داشته و در محیط خارجی ساختمان قرار می‌گیرد، بنابراین برخی از قطعات آن دچار فرسایش و خرابی می‌شود. از اینرو توصیه می‌شود قبل از روشن کردن کولر با آغاز فصل گرما حتماً از یک تکنسین کمک خواسته تا کولر را سرویس کرده و در صورت لرزش آن، بداند علت لرزش کولر آبی چیست؟ البته متخصص تمامی جوانب و کارکرد کولر آبی را مورد بررسی قرار داده و علت صدای کانال کولر و دیگر قطعات آن را بررسی کرده و در صورت لزوم با تعویض یا تمیزکاری، مشکلات کولر آبی را برطرف می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا