تاسیسات مکانیکیتهویه مطبوع

کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است

بهترین مدل سیستم گرمایشی برای خانه من کدام است؟

کاربر به هنگام بازسازی و ساخت و ساز خانه باید بداند کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟ با استفاده از بهترین سیستم گرمایشی منزل می‌تواند هوای منزل را در فصول سرد بهبود بخشد. البته یکی از المان‌های مهم برای انتخاب سیستم گرمایشی انتخاب به صرفه ترین سیستم گرمایشی است. اما اینکه کدام نوع سیستم گرمایشی برای خانه یا اداره، شرکت و… برای ما بهتر است، به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه توضیح دادیم.

کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟

 وقتی که به انتخاب یک سیستم گرمایشی برای خانه خود فکر می‌کنید، شاید درگیری و تردیدهای زیادی داشته باشید. آیا باید از سیستم گرمایشی ارزان قیمت انتخاب کنید یا از یک سیستم پیشرفته و هوشمند استفاده کنید؟ آیا باید به دنبال سیستمی با مصرف انرژی کم بگردید یا بهتر است به دلیل کارایی بالا از یک سیستم پرمصرف استفاده کنید؟ آیا در محیطی مرطوب زندگی میکنید یا خشک؟ در شمال ایران هستید یا جنوب؟ چقدر بودجه دارید؟ سیستم گرمایشی برای محیط مسکونی میخواهید یا اداری، شرکتی، آموزشی؟

در جواب به سوال کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟ باید گفت هر محیط، دارای نیازها و شرایط منحصر به فردی بوده و برای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب باید در نظر گرفته شود.  انتخاب بهترین سیستم گرمایشی برای خانه شما وابسته به عواملی از جمله اندازه و طراحی خانه، منطقه جغرافیایی، نوع سوخت موجود، هزینه‌های نصب و نگهداری و نیازهای خانواده است. در مقاله پیش رو بهترین سیستم گرمایشی منزل را معرفی خواهیم کرد.

 معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی

 معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی

برای معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی خانگی بهتر از جدول زیر را مطالعه کنید:

انواع سیستم‌های گرمایشی توضیحات
بخاری گازی ·         بخاری‌های گازی از گاز طبیعی یا گاز مایع (پروپان یا بوتان) به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

·         آنها دارای سیستم ایمنی بوده و معمولاً همراه با یک بخش احتراق و یک بخش گرمایشی هستند که گرمای مورد نیاز را تولید می‌کنند.

·         مهمترین ویژگی منفی بخاری‌های گازی تولید مونوکسید کربن است .

·         برای مناظری که متراژ آنها پایین‌تر از ۱۰۰ متر است، معمولاً از بخاری گازی استفاده می‌شود.

بخاری برقی ·         بخاری‌های برقی با استفاده از برق برای تولید گرما عمل می‌کنند.

·         آنها برای استفاده در فضاهای کوچک معمولاً مناسب هستند و برای اتاق‌های کوچک یا مناطقی با مصرف برق کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حرارت مرکزی یا موتورخانه ·         این سیستم‌ها شامل بویلرها، پمپ‌های گرمایشی و شبکه لوله‌های توزیع گرما می‌شوند که به تمامی اتاق‌ها یا فضاهای مورد نظر گرما را منتقل می‌کنند.

·         حرارت مرکزی معمولاً برای استفاده در ساختمان‌های بزرگ یا خانه‌هایی با چندین اتاق مناسب است.

شومینه ·         شومینه‌ها از طریق سوختن چوب، زغال یا سوخت‌های دیگر گرما تولید می‌کنند.

·         با اینکه گرمای موثری ندارند ولی زیبایی و طراحی به فضای داخلی نیز افزوده می‌کنند.

گرمایش از کف ·         در این سیستم، گرمای مورد نیاز از طریق کف خانه یا ساختمان توزیع می‌شود.

·         سیستم گرمایش کف خانه یا به صورت برقی بوده و یا به صورت لوله‌های آب گرم است.

·         این روش گرمایشی علاوه بر اینکه فضای داخلی را به طور یکنواخت گرم می‌کند، از فضای بیشتری استفاده می‌کنند و قابلیت نصب زیر سطح زمین را دارد. برای متراژ‌های بالای ۱۲۰ متر گزینه مناسبی است.

رادیاتور قرنیزی ·         رادیاتورها توسط پکیج‌های گرمایشی محیط منزل را گرم می‌کند.

·         این نوع رادیاتورها معمولاً در قسمت زیر پنجره‌ها نصب می‌شوند و گرمای مورد نیاز را به فضای اتاق تأمین می‌کنند.

اسپلیت ·         سیستم‌ اسپلیت شامل یک واحد داخلی و یک واحد خارجی بوده و از طریق لوله‌های هوا متصل هستند.

·         اسپلیت‌ها به عنوان سیستم‌های گرمایش و سرمایش استفاده می‌شوند و معمولاً در فضاهای کوچک یا محیط‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنل‌های خورشیدی ·         پنل‌ها از نور خورشید برای تولید گرما استفاده می‌کنند و برای گرمایش آب یا فضاهای داخلی مناسب هستند.

·         آنها برای استفاده در مناطقی با آفتاب فراوان مناسب هستند و معمولاً به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای سیستم‌های گرمایشی اصلی استفاده می‌شوند.

 سیستم سرمایش گرمایش سقفی خوب است؟

سیستم سرمایش گرمایش سقفی یا “سیستم گرمایش تابشی سقفی” یک نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی بوده و از طریق انتقال حرارت به صورت تابشی از سطح سقف به اتاق انجام می‌شود. سیستم سقفی به طور معمول با استفاده از لوله‌های آب گرم یا هوای گرم عمل کرده و در سقف نصب می‌شوند. سیستم سرمایش گرمایش سقفی سیستم گرمایشی جدید منزل بوده و برای ساختمان‌هایی با متراژ بزرگ و فضاهای با سقف بلند مناسب است، چون حرارت به صورت یکنواخت توزیع کرده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. به عنوان الگوی سیستم گرمایشی سرمایشی، مزایایی آن عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های انرژی
  • افزایش راحتی
  • بهره‌وری در توزیع حرارت
  • فضای خاصی را اشغال نمی‌کند.

البته مراحل اولیه نصب سیستم گرمایشی از سقف در ساختمان‌ هزینه‌ بیشترین نسبت به دیگر روش‌ها داشته و گاهاً کاربر باید ساختار ساختمان را تغییر دهد.

 

 سیستم سرمایش گرمایش سقفی خوب است؟

 

بهترین نوع گرمایش از کف کدام است؟

بهترین سیستم گرمایشی برای مناطق سردسیر، سیستم گرمایش از کف است چون نصب آنها بسیار راحت بوده و همچنین انرژی کمتری را مصرف می‌کند. ✓سیستم‌های گرمایشی الکتریکی:

  • عملکرد: از کابل‌های گرمایشی تشکیل شده‌اند و زیر سطوح سرامیک یا پارکت نصب می‌شوند. سیستم‌های گرمایشی الکتریکی از طریق ایجاد گرما از الکتریسیته برای گرم کردن سطح کف استفاده می‌کنند.
  • نصب و استفاده: نصب سیستم‌های گرمایشی الکتریکی نسبتاً ساده است، زیرا نیازی به سیستم لوله‌کشی یا اتصال به سیستم گرمایشی مرکزی نبوده و تنها به یک منبع تغذیه الکتریکی متصل شده و بعد از نصب، با استفاده از یک ترموستات کنترل می‌شوند
  • مصرف انرژی: سیستم‌های گرمایشی الکتریکی برق مستقیم را به گرما تبدیل می‌کنند، از اینرو مصرف انرژی آنها معمولاً بیشتر از سایر روش‌های گرمایشی بوده و مربوط به مصرف برق را افزایش می‌دهد.

بهترین نوع گرمایش از کف، گرمایش از طریق لوله‌های زیر کف است:

  • عملکرد: در این روش، لوله‌های گرمایشی زیر سطح کف نصب شده و آب گرم از طریق این لوله‌ها جریان می‌یابد. سپس گرما از طریق لوله‌های زیر کف به طور یکنواخت در سراسر فضا پخش می‌شود.
  • نصب و استفاده: در اکثر مواقع نصب سیستم‌‌ نیاز به زیرسازی دارد. زیرا لوله‌های گرمایشی زیر کف نصب می‌شوند و به سیستم گرمایشی مرکزی یا یک منبع حرارتی دیگر مانند پکیج متصل شده و با استفاده از ترموستات کنترل می‌شوند.
  • مصرف انرژی: مصرف انرژی آن، کمتر از سیستم‌های گرمایشی الکتریکی است، زیرا آب گرم از سیستم گرمایشی مرکزی یا یک منبع حرارتی دیگر فراهم شده و از منابع انرژی مانند گاز طبیعی یا شهری استفاده می‌کنند.

✓بهترین نوع گرمایش از کف، گرمایش از طریق لوله‌های زیر کف است:

برای اینکه کاربر بداند کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟ بهتر است با میزان انرژی مصرفی آن آشنا بوده و هزینه که سالانه برای آن صرف می‌کند را به خوبی بداند.

عوامل موثر بر انتخاب بهترین سیستم گرمایشی منزل 

شناختن بهترین سیستم گرمایشی منزل در منزل به نکات زیادی وابسته است:

  • ابعاد و نوع پیکربندی ساختمان: شامل مساحت ساختمان، تعداد طبقات، نوع ساختمان (مثلاً آپارتمان، ویلا، ساختمان تجاری) و نحوه توزیع اتاق‌ها و فضاهای دیگر بوده و بر تعیین نوع وسیله گرمایشی تأثیرگذار است.
  • کاربری ساختمان: نوع کاربری ساختمان برای انتخاب انواع سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان مهم است. برای مثال، ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا اداری نیازهای گرمایی متفاوتی دارند.
  • شرایط تهویه ساختمان و نحوه عبور و مرور هوا در آن: نقاط ورودی و خروجی هوا، نوع سیستم تهویه، میزان عایق‌بندی و هوادهی ساختمان تاثیر زیادی بر میزان گرمادهی یستم‌ها دارد در صورت آیه کاری صحیح و رعایت اصول استاندارد میزان گرمای مورد نیاز کاهش یافته و می‌توان از سیستم‌های متوسط مانند شوفاژ یا شومینه استفاده کرد.
  • شمالی با جنوبی بودن ساختمان: نحوه تابش آفتاب و نور خورشید به ساختمان نیز بر تعیین نیاز به گرمایش تأثیرگذار است. ساختمان‌هایی که به طور مناسب از نور خورشید بهره‌مندند، نیاز کمتری به گرمایش داشته باشند.

کاربر موظف است، قبل از نصب و استفاده از وسیله گرمایشی مطمئن شود که ساختمان از لحاظ مکانیکی و فنی شرایط مناسبی را دارد. همچنین هزینه نصب، نگهداری و استفاده از وسیله گرمایشی باید با بودجه مورد نظر سازگار باشد.

کلام آخر در مورد بهترین سیستم گرمایشی 

کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب است؟ کارشناسان معتقدند به صرفه ترین سیستم گرمایشی بهترین سیستم گرمایشی برای مرضیه شناخته می‌شود تا کاربر هزینه کمتری برای مصرف انرژی پرداخته و در عین حال در فصل سرما به راحتی منزل خود را گرم کند. برای استعلام قیمت سیستم سرمایش و گرمایش می‌توانید به سایت‌های معتبر و شناخته شده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا