شرایط عمومی پیمان ماده 48 (شرایط خاتمه پیمان)

 شرایط عمومی پیمان ماده 48 (شرایط خاتمه پیمان)

شرایط عمومی پیمان ماده ۴۸ برای کارفرمایی که به هر دلیل میخواهد به پیمان خاتمه دهد و یا پیمانکاری که توانایی ادامه کار را ندارد، مقرر گردیده است، این ماده توافق بین پیمان کاران و کارفرما را ممکن می‌سازد، در واقع شرایط عمومی پیمان ماده 48 بسیار مهم می‌باشد و لازم است دست اندرکاران ساخت و ساز با این مقرره  قانونی آشنایی داشته باشند. در ادامه همراه ما باشید تا با  شرایط عمومی پیمان ماده 48 (خاتمه پیمان در نشریه ۴۳۱۱)، شرایط خاتمه پیمان از طرف کارفرما، شرایط خاتمه پیمان از طرف پیمانکار بیشتر آشنا شوید.

 

برداشت کلی از ماده ۴۸ خاتمه پیمان (شرایط خاتمه پیمان در ماده 48 )

ماده ۴۸ در حقیقت یکی از مهم ترین مواد در شرایط پیمان می‌باشد که لازم است دست اندرکاران ساخت و ساز به خوبی با آن آشنا شوند، در این مطلب قصد داریم تا این ماده را به شما معرفی کنیم. در ماده 48 خاتمه پيمان آمده است که اگر کارفرما پیش از مهلت خاتمه کار تصمیم بگیرد که کار را به صورت ناتمام از پیمان کار تحویل بگیرد، باید حداقل ۱۵ روز به پیمان کار فرصت دهد و تاریخ تحویل کار را تعیین نماید.

همچنین کارهایی که ناتمام ماندن آنها ممکن است خطراتی داشته باشد، باید توسط کارفرما مشخص گردند و همچنین برای انجام آنها به پیمانکار فرصت برای اتمام آنها داده شود و پس از انجام آنها، کارگاه به کارفرما تحویل داده می‌شود.

 

اقدامات لازم پس از خاتمه دادن به پیمان – بررسی اقدامات در شرایط عمومی پیمان ماده 48

بر اساس بخشنامه جدید خاتمه پیمان، آن قسمت از کارها که پایان یافته است به صورت تحویل موقت و آن قسمت از کا‌رها که ناتمام است را به صورت تحویل قطعی به کارفرما داده می‌شود. البته لازم به ذکر است که پیمانکار به اندازه هزینه ای که کارفرما در اختیار او قرار داده است، کار را انجام دهد. همچنین طبق بند ۳۲، پیمانکار باید تمامی مدارک شامل کاتالوگ‌‌ها، نقشه‌ها، قرادادهای  پیمانکاری و غیره را تحویل کارفرما دهد.

بهای تجهیزات و مصالحی که برای انجام پروزه تهیه شده است و مورد استفاده قرار نگرفته اند، طبق نرخ تاریخ خرید تعیین می‌شود و لازم است در صورت وضعیت قطعی درج گردد. همچنین پیمانکار فهرست تجهیزات و مصالحی که سفارش داده است را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد.

پیمانکار پس از دریافت خاتمه کار، تمامی قراردادهایی که با اشخاص ثالت دارد را خاتمه می‌دهد و همچنین قراردادهای خرید که مورد نیاز کارفرما نیست را نیز لغو می‌نماید. همچنین تعهداتی که پیمانکار با اشخاص ثالث دارد نیز توسط کارفرما رسیدگی می‌شود و پس از تائید به عنوان حساب بستانکاری برای پیمانکار منظور می‌گردد.

دوره ها و فایل های آموزشی در خصوص دفتر فنی

دانلود فایل نشریه ۴۳۱۱، در ویرایش جدید 

دوره آموزشی صورت وضعیت نویسی پیمانکاری

دوره پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات

پیشنهاد میکنیم که در دوره لایحه تاخیرات پروژه شرکت کنید تا اگر پروژه دچار تاخیرات زمانی شد، از میزان ضرر  و زیان و خسارت ها کاملا آگاه باشید و هوشمندانه جلو بروید.

شرایط عمومی پیمان ماد۴۸

ماده ۴۸ و مراحل پس از خاتمه پیمان: گام‌های اولیه تا مراجعه مواد پیمان

بند الف از ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان، مراحل اولیه پس از پایان پیمان را تعیین می‌کند. در این مرحله، وکیل متخصص پیمانکاری، تحویل موقت کارهای انجام شده و تحویل قطعی کارهای نیمه تمام را انجام می‌دهد. در صورت وجود ایراد یا اشکال در کارهای تمام شده، پیمانکار باید آن را به درخواست کارفرما رفع کند یا در غیر اینصورت، هزینه رفع نقص به حساب پیمانکار محسوب می‌شود.

بند ب از ماده ۴۸ در خصوص تنظیم صورت وضعیت کارهای انجام شده توسط پیمانکار توضیح داده شده است. پیمانکار باید به شرایط ماده ۴۰ عمومی پیمان، صورت وضعیت کارهای خود را بلافاصله تنظیم و به کارفرما ارائه دهد.

بند ج ماده ۴۸ به مواد و تجهیزات مورد استفاده در پروژه اشاره دارد. این مواد ممکن است خریداری یا سفارش داده شده باشند. وکیل با تجربه پیمانکاری این دو حالت را توضیح می‌دهد:

الف) موادی که پیمانکار خریداری کرده و موجود در کارگاه باشد، با قیمت روز خرید به حساب می‌آید و در صورتی که مطابق با موازین فنی باشند، در صورت وضعیت قطعی پیمانکار در نظر گرفته می‌شوند.

ب) موادی که از طریق پیمانکار سفارش داده شده اما هنوز تحویل داده نشده، پیمانکار باید لیست کامل این مواد را به کارفرما ارائه دهد. کارفرما ۱۰ روز فرصت دارد تا مواد مورد نیاز خود را اعلام کند و پس از آن، قرارداد خرید به کارفرما منتقل می‌شود و پیمانکار مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.


نمونه صورتجلسه خاتمه پیمان طبق ماده 48:

صورتجلسات مربوط به ماده 48 نیز ابزارهای مهمی در اجرای پیمان محسوب می‌شوند. این صورتجلسات به شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند تا بهترین راهکارها را برای مسائل پیش آمده در پیمان پیدا کنند و مشکلات را بهبود بخشند.

یادگیری تفسیر ماده 48:

تفسیر ماده 48 نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که در بسیاری از موارد، ممکن است مفاد این ماده برای اجرای پیمان قابل تفسیر باشد و در این صورت، نیاز به تفسیر دقیق و صحیح آن احساس می‌شود. برای یادگیری تفسیر، دوره دوره تفسیر شرایط عمومی پیمان  ویژه بازار که سودا تولید کرده را تهیه کنید.   کار و همراه با جزییات

 

پرسش و پاسخ ماده 48 شرایط عمومی ( خاتمه پیمان)

در بخش پرسش و پاسخ ماده ۴۸ شرایط عمومی  ( خاتمه پیمان) می توان اطلاعات مناسبی را در مورد خاتمه پیمان قبل از پایان آن در انجام پروژه های مختلف به دست آورد که در اینجا به دو مورد از پرسش ها اشاره می‌کنیم.

  • پس از اعلام خاتمه پیمان توسط کارفرما، تکلیف تاسیسات احداث شده چیست؟ به استناد شرایط عمومی پیمان ماده 48، تاسیسات احداث شده پس اعلام خاتمه به کارفرما تحویل داده می‌شود و قیمت آنها با توافق طرفین تعیین می‌گردد.
  • پروژه ای ساختمانی توسط پیمانکار در ۸ بلوک انجام گرفته است ، با وجود اینکه ۵۰ درصد کار انجام شده، اما هیچ کدام از بلوک‌ ها به طور کامل ساخته نشده است، آیا بر اساس ماده ۴۸ شرایط عمومی، پروژه  به صورت قطعی تحویل کارفرما می‌شود؟ آن قسمت از پروژه که به صورت کامل انجام نگرفته است و به صورت ناتمام است، به استناد ماده 48 به کارفرما تحویل قطعی می‌گردد.

لینک های مرتبط با شرایط عمومی پیمان ماده ۴۸ 

شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ (تغییر مدت زمان پروژه)

شرایط عمومی پیمان ماده 46   (شرایط فسخ قرارداد)

دانلود شرایط عمومی پیمان ماده ۴۸ به تمامی مهندسین، مشاورین و پیمانکاران توصیه میشود. اگر شما اشراف کامل روی بندهای ماده 48 شرایط عمومی پیمان داشته باشید، خیلی هوشمندانه تر میتوانید قدم بردارید. 

 

جمع بندی در مورد ماده 48 شرایط عمومی پیمان

در قانون و مقررات حقوقی، مواردی وجود دارد که برای انجام یک پروژه یا پیمان، شرایط و ضوابطی تعیین می‌شود. ماده 48 شرایط عمومی پیمان نیز یکی از این موارد است که در رابطه با پرسش‌ها، پاسخ‌ها و تفسیر آن، مطالبی را فراهم کرده است که در این مقاله بررسی می‌شود. ماده 46 شرایط عمومی پیمان، شرایط کلی و اساسی اجرای هرگونه پیمان را تعیین می‌کند. اما ماده 48 به طور خاص به خاتمه پیمان می‌پردازد.

 

3/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید