جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان

جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان

در قراردادهای مختلف عمرانی چه خصوصی باشد و چه عمومی، پروژه باید تحت یک سری شرایط ویژه انجام شود. شرایط عمومی پیمان قانونی است که مهندسین و متخصصان برای اجرای پروژه‌های ساختمانی آن را مبنا قرار می­‌دهند. جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان ماده‌ه­­ای در این شیوه‌­نامه است که به جبران خسارات وارده به پروژه و ضرر حاصل از دیرکرد آن پرداخته است.

کارفرما و پیمانکار با عقد قرارداد تعهدات و وظایف خود را شناخته و باید آن را به نحوه احسنت به جا آورند. در نتیجه این مشارکت پروژه تکمیل یافته و هر کس حق و حقوق خود را دریافت می­‌نماید. سهل­‌انگاری هر یک از طرفین موجب مشکلات متعددی می­‌شود که یکی از آن خسارات مالی به کارفرما است. طبق موارد گفته شده در این قانون پیمانکار موظف است جریمه تاخیر در کار را به طور کامل بپردازد. در ادامه خیلی بیشتر در مورد جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان توضیح داده ایم. این پست قطعا به دردتان میخورد و به آگاهی تان اضافه میکند. 

 

جبران خسارت تاخیر توسط پیمانکار

پیمانکار به منظور پرداخت غرامت دیرکرد تحویل پروژه به کارفرما، وجه نقدی با ارزش مالی حاصل از تورم را می­‌پردازد. این خسارت در واقع به جا آوردن تکلیف پیمانکار در ازای قصور رخ داده است. اگر تحولات مالی عظیمی شکل گرفته باشد و ضرر کارفرما بر اساس تورم بسیار باشد، باید از طریق مطالبه­‌گری از دادگاه خسارت بنا بر تغییر شاخص سالانه تعیین و از سمت پیمانکار پرداخت شود.

در قرارداد منعقد شده میان کارفرما و پیمانکار، موعد تحویل موقت و قطعی مشخص شده است. طبق ماده 50 شرایط عمومی پیمان در صورتی که اتفاقات پیش­‌بینی نشده‌­ای حادث شود و موجب تاخیر در تحویل پروژه گردد، شامل خسارت می­‌شود. لازم به ذکر است که اگر پیمانکار در ایجاد این تاخیر و حوادث نقشی نداشته باشد، یعنی تاخیر به دلایل موجه شکل گرفته باشد، پیمانکار وظیفه‌ای در قبال پرداخت خسارت ندارد.

چنان چه تعویق تحویل پروژه ناشی از تخطی و اهمال پیمانکار بوده و دلایل ذکر شده عقلانی نباشد، تاخیر غیرمجاز بوده و باید جبران شود. مهندس مشاور باید دلایل پیمانکار برای دیرکرد انجام پروژه را در مدت زمان اولیه و مهلت­‌های تمدیدی بررسی کرده و مجاز یا غیر مجاز بودن آن را تعیین کند. در صورت قصور پیمانکار طبق ماده 50 شرایط عمومی پیمان جرایم خسارات تاخیر در کار متوجه وی می­‌شود.

 

جبران خسارت تاخیر در پرداخت

 

نکاتی در مورد جبران خسارت تاخیر توسط پیمانکار

همان­طور که پیمانکار مسئولیت­‌هایی دارد که باید به آن عمل کند، کارفرما نیز باید به تمام تعهدات خود پایبند باشد. با ارائه صورت وضعیت پیمانکار، کارفرما مکلف است نسبت به پرداخت مبلغ صورت وضعیت اقدام نماید. هنگامی که کارفرما برای انجام این کار تعلل کند، شامل خسارت تاخیر در پرداخت صورت وضعیت پیمانکار می­‌شود.

طبق بخشنامه خسارت تاخیر پیمانکاری در نشریه 4311، اگر کارفرما برای پرداخت صورت وضعیت پیمانکار وارد عمل نشده و ملزم به پرداخت جریمه تاخیر گردد، باید 14 درصد سالانه از مقدار صورت وضعیت را بر مبنای مدت زمان تاخیر به پیمانکار بپردازد یا 15 درصد یا معادل مقدار تاخیر شده را به پیمانکار تحویل دهد. بر اساس خسارت تاخیر تادیه، دریافتی پیمانکار نباید به بیش از 2 درصد از مبلغ اولیه پیمان برسد.

 

فرمول محاسبه جریمه تاخیرات پروژه

 

تاخیر در قراردادهای پیمانکاری بر اساس شرایط عمومی پیمان ­جرایمی اعم از فسخ پیمان، اعمال جریمه تاخیرات، پرداخت هزینه­‌های بیمه در مدت غیرمجاز، تغییرات در شاخص دوره انجام کار و ضریب تعدیل صورت وضعیت پیمانکار، بی­‌اعتمادی و ترک مناقصه­‌های محدود و بی اعتباری را در بر می­‌گیرد. اصطلاحات زیر در محاسبه کل جریمه تاخیرات کاربرد دارد.

  • مبلغ کارکرد در مدت مجاز
  • مدت مجاز _ مدت کارکرد = مدت تاخیرات غیر مجاز
  • مبلغ کارکرد در زمان مجاز _ مبلغ کارکرد = مبلغ مشمول جریمه تاخیرات در زمان غیرمجاز
  • 10 درصد مدت کل پیمان به روز= A
  • 25 درصد مدت کل پیمان به روز=B
  • 10 درصد مدت کل پیمان به روز _ 25 درصد مدت کل پیمان به روز = C

A =  X1 × مبلغ مشمول جریمه تاخیر × 1/2000

 C =  X × مبلغ مشمول جریمه تاخیر × 1/1000

حاصل جمع X1  و X مساوی است با تاخیرات کل پروژه

کارفرما و پیمانکار باید در قرارداد نحوه محاسبه و شرایط را پیش­‌بینی کرده و بر اساس آن خسارت تاخیر کار را تعیین کنند. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص متن کامل ماده 50 شرایط عمومی پیمان را مطالعه کنید.

لینک دانلود مباحث حقوقی مربوط به پیمان ها:

تفسیر شرایط عمومی پیمان نشریه 4311-آموزش شرایط عمومی پیمان

 


 

کلام آخر  در مورد جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان

هنگامی که طرفین پروژه با روال قانونی کار آشنا باشند، تمام دقت و تلاش خود را به کار گرفته تا دچار تاخیر و تعلل در روند اجرا نشوند. قرارداد و شرایط عمومی پیمان به ایجاد نظم در انجام پروژه کمک کرده و کارفرما و پیمانکار را به پایبندی به اصول مذکور ملزم می­‌کند. جریمه تاخیر در شرایط عمومی پیمان باعث توجه و مدیریت بهتر پیمانکار می‌شود. از این که تا پایان ما را همراهی کردید سپاس گزاریم. انتقادات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید