اخبار ساختمانی

آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با اجرای طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن، که به تصویب شورای نگهبان رسیده است، بازار اجاره مسکن بهبود خواهد یافت و انتظار می‌رود بازار خرید و فروش نیز تقویت شود.

به گزارش تجارت نیوز، روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد که اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سرعت مناسبی پیش می‌رود. او اعلام کرد که در حال حاضر ۷۲ هزار هکتار زمین شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی در کشور در حال تامین است و از این مقدار، ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین شهری در حال طراحی و اجرا، و ۲۴ هزار هکتار در مرحله ساخت به صورت انفرادی، گروهی و انبوه‌سازی است. همچنین، عملیات بهسازی و نوسازی ۴۹۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شده است.

اکبری افزود: در حال حاضر ۶.۵ میلیون خانوار در کشور مستأجر هستند و برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها در اراضی دولتی مسکن تامین شده است. تمهیدات لازم برای بقیه در قالب زمین‌های خودمالکی و بافت فرسوده اندیشیده شده است.

اکبری اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال مستأجران، دولت تدابیر مختلفی را برای این بازار در نظر گرفته است. یکی از این برنامه‌ها طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها است که از سال گذشته در مجلس مطرح شده و تدوین شده است.

این طرح به تسهیل در بخش اجاره کمک می‌کند و بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی، و هزینه‌های این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت تاکید می‌کند.

طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن همچنین شامل تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان، و ضمانت اجرایی برای ثبت معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

همچنین، طرح حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن با توجه به تورم در سال جدید، و نظارت بر پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل نیز جزء این طرح است.

هاشمی، کارشناس سیاست گذاری مسکن، اظهار کرد که با اجرای طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن، شرایط در بازار اجاره مسکن به سمت بهبود و رونق هدایت می‌شود. بنابراین، تمامی قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند تا ارزیابی وضعیت بازار مسکن تسهیل یابد.

در این طرح، سامانه‌های اطلاعاتی مسکن به صورت کامل و شبانه‌روزی فعال می‌شوند تا طرفین معامله بدون نیاز به مراجعه حضوری قراردادهای خود را ثبت کنند. این سامانه‌ها به سامانه‌ی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل بوده و امکان پرداخت اجاره بها به صورت کامل با زمان بندی دقیق را فراهم می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های این طرح، کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن و تسهیل در فرایند خرید و فروش است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه‌های املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی به صورت الکترونیکی و شبانه‌روزی فراهم کند.

طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن شامل اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و نحوه هزینه‌کرد این عوارض نیز است. در راستای کاهش التهابات مسکن و جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحد‌های در حال احداث، امکان نقل و انتقال واحد‌های نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای ممنوع شده است.

این طرح چندین بار در مجلس تصویب شده و با تایید شورای نگهبان به اجرا درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا