اخبار ساختمانی

سیگنال داغ وزیر به بازار اجاره / قند در دل مستاجران آب شد

مهرداد بذرپاش بیان کرد: امیدواریم که پلتفرم‌ها و سکوهای مجازی فروش مسکن، از اتصال به سامانه خودنویس پشتیبانی کنند. اتصال این سامانه‌ها می‌تواند فرآیند خرید و فروش مسکن را برای مردم بهبود بخشیده و آن را آسان‌تر کند.

مهرداد بذرپاش در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران، در حاشیه نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی و وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بسیج مستضعفین، توضیحاتی ارائه داد. او از تایید قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها توسط شورای نگهبان تشکر کرد و اظهار کرد: “بسیار خوب است که این طرح مهم توسط شورای نگهبان تصویب و به مجلس ارائه شده است، از تمامی اعضای شورای نگهبان بابت تایید و پشتیبانی از این قانون، صمیمانه تشکر می‌کنم.”

او افزود: “منتظریم تا قانون مذکور به دولت ابلاغ شود. البته همکاران من آیین‌نامه‌ها را آماده کرده‌اند و منتظر ارسال به سراسر کشور هستیم. طی روزهای آینده آن را ابلاغ می‌کنیم.” وزیر راه و شهرسازی نیز تصریح کرد که این قانون دست دولت و مجریان را برای مداخله بیشتر در بازار باز می‌گذارد و افزود: “باید کمک کنیم تا صرفه و صلاح مالکان و مستاجران رعایت شود. موارد دیگری از جمله سامانه املاک و اسکان که در این قانون دیده شده است، خیلی کمک می‌کند. امسال با این قانون دست ما در وزارت راه و شهرسازی و مجریان شهرداری‌ها باز می‌شود.”

بذرپاش یادآور شد: “در این سالها درخصوص بازار اجاره فاقد قانون بودیم. فقط در مقطعی در ایام کرونا موضوع تعیین سقف اجاره بها مصوب شده بود. بعد از آن ما قانونی برای سقف اجاره نداشتیم. در حالی که مردم از ما توقع داشتند. امیدواریم با این قانون سال بهتری برای مستاجران رقم بخورد.”

درباره سامانه خودنویس، بذرپاش اظهار داشت: “سامانه خودنویس با هدف رایگان کردن معاملات بخش اجاره راه‌اندازی شد.” و افزود: “از سال آینده اگر ابزارهای آن مهیا شود چون اتصالات سایر دستگاه‌ها را نیز نیاز دارد؛ خرید و فروش ملک نیز در سامانه خودنویس انجام خواهد شد.”

وی ادامه داد: “تا امروز ۱.۲۶۸ میلیون نفر از سامانه خودنویس استفاده کردند، و ۳۴۷۸۷۵ نفر قرارداد خود را در سامانه خودنویس وارد کردند.”

در مورد مشارکت چینی‌ها در ساخت‌وساز، وی گفت: “چینی‌ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کردیم. هدفگذاری ما بیشتر آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است و به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم.”

وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: “در برخی تکنولوژی‌ها چینی‌ها دستاوردهایی داشته اند ولی ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشدهای خوبی داشتیم و نیازمندی و وابستگی مان حداقلی است.” و افزود: “بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم، به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌ها را سرعت بیشتری بدهیم.”

او در پایان توضیح داد: “۵۰ درصد عملیات ساخت به حوزه‌های تک طبقه و ویلایی اختصاص پیدا کرده است، تک طبقه و ویلاسازی در مقیاس‌های انبوه عملیات‌های ساخت را به خود اختصاص داده است که در این روش زیاد نیازمند تکنولوژی نیستیم.” وی اظهار کرد: “طبیعتا برای بلندمرتبه‌سازی نیازمند تکنولوژی با سرعت ساخت بالا هستیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا