جامعه و اقتصاد

مهم­ترین فرم­ های اداری کدام ­اند؟

کدام فرم های اداری را باید حتما داشته باشیم؟

 در همه ادارات و ارگان‌­های دولتی برای ثبت اطلاعات از انواع فرم­‌ها استفاده می­شود. فرم­‌ها اداری اوراقی هستند که می‌توانند حاوی اطلاعاتی نظیر اعطای یک ماموریت، اطلاعات خصوصی، داده­‌ها محرمانه، فرم دادخواست و … باشند. مهم‌ترین فرم ­های اداری شامل طیف وسیعی از نامه­‌ها شده که توسط ذینفعان، ذیصلاحان، مراجعین و مراکز ذی­ربط صادر می­شوند. حال سوال اینجاست که مهم ترین فرم های اداری کدام هستند؟ هر فرم دقیقا به چه کاری می آید؟

فرم­‌های اداری به شکل­‌های متفاوتی تهیه و تنظیم می­شوند اما همه آن­ها با یک دیگر وجه تشابه ­ای دارند و آن هم این است که به همه امور جنبه رسمی ­تر و قابل قبول­تری می­بخشند. در مدیریت سازمان­ها و داده‌­های مکتوب ارگان­های دولتی نمی­توان منکر نقش مهم فرم­‌های اداری شد. در ادامه بیشتر به بررسی انواع فرم­‌های اداری می­پردازیم.

آشنایی با مهم ترین فرم اداری

فرم اداری از مهم­ترین اسناد و مکاتباتی است که میان اشخاص رد و بدل شده و دارای اطلاعات مفیدی در حیطه مورد نظر می­باشند. فرم هر بخش اداری با توجه به نیازها و اصول همان حوزه طراحی می­گردد تا نیازمندی­‌های و دادخواست ها را به طور جامع بررسی کرده و برای انجام آن اقدامات مربوطه و ضروری صورت بگیرد. به طور کلی محتوای همه فرم ­ها یکی بوده و شخصی به عنوان درخواست کننده و شخص دیگر با سمت مقام اجرایی خوانده­های فرم می­باشند. با دانلود فرم­‌های اداری می­توانید با شکل کلی آن­ها آشنا شوید. برای دانلود فرم های اداری میتوانید از سودا کمک بگیرید.

فرم­‌های اداری در نسخه مکتوب و الکترونیک در بخش‌­های خصوصی و دولتی در تبادل بوده و دستورالعمل­‌ها و اطلاعاتی را از شخصی به شخص دیگر منتقل می­کنند.

در فرم­‌های اداری معمولا نام و نام خانوادگی، مشخصات هویتی، جایگاه شخص، نوع خواسته یا دستور، آدرس، تاریخ و مهر و امضاء تعیین و ثبت می­گردد. نوشتار فرم دارای قواعدی بوده که هر فرد در نظام اداری کشور باید آن را از بر باشد.

انواع فرم­‌های مهم اداری

همان طور که گفته شد همه مراکز اجرایی و نظام اداری قوانین خود را در خصوص تنظیم فرم­ های اداری دارند. بنابراین نمیتوان یک نسخه را برای همه آن­ها تجویز نمود! فرم­‌های رایج در نظام اداری جمهوری اسلامی به شرح زیر است.

  • فرم‌­های درخواست وام

فرم درخواست وام از متداول­ترین فرم­هایی بوده که در بخش‌­های خصوصی و دولتی استفاده می­شود. در این سند خواهان وام فرمی را نوشته و به مقامات اجرایی تحویل می­دهد. این فرم دارای ۳ قسمت بوده که در بخش اول درخواست کننده وام مشخصات خود را پر کرده، در بخش دوم اظهار نظر ذی­صلاح و موافقت یا عدم موافقت ثبت شده و در بخش سوم مشخصات وام و ضامن باید درج شود.

انواع فرم­‌های مهم اداری

  • فرم­‌های اداری و مالی

محتوای این فرم­ها مربوط به هزینه‌­ها و بودجه مراکز دولتی و خصوصی در بخش‌­های گوناگون فعالیتی است. در این فرم­‌ها باید مشخصات دقیق مبالغ خرج شده همراه با رسید و فاکتور به دست دستگاه‌­های اجرایی برسد. فرم­ بخش حمل و نقل، فرم هزینه سرویس و ایاب و ذهاب، فرم استعلام قیمتی، فرم هزینه‌­های خرید تجهیزات و … از فرم­‌های مربوط به این بخش می­باشند. دانلود رایگان فرم‌­های اداری و مالی به شما در تهیه و شناخت بیشتر فرم­‌ها و گزارشات کمک می­کند.

  • فرم­‌های بخش خصوصی

این نامه به واسطه مفادی که در داخل یا خارج بخش خصوصی مستلزم رعایت و اجرای دستور می‌باشد، صادر می‌گردد. هر موسسه یا شرکت خصوصی برای صدور انواع حکم و فرمان به پرسنل خود به فرم نیاز دارد. فرم‌های مورد نیاز یک شرکت شامل فرم رسید خرید کالاها، فرم درخواست کالا از انبار، فرم حمل و نقل و جابه‌جایی، فرم اصلاح کارکرد، فرم مرخصی، فرم ماموریتی و فرم ارزشیابی می‌باشند.

فرم‌های ثبت ماموریت

فرم‌های ثبت ماموریت، اوراقی هستند که به واسطه نوشته‌ی آن شخص مکلف به انجام اموری شده و به ماموریت می‌رود. این نامه اداری توسط مدیر صادر و توسط کارمند پر می‌شود. در این سند نوع، شرایط و مدت ماموریت باید مشخص شده و همه اطلاعات کاری و مالی در آن درج شود.

فرم‌های استخدامی

فرم‌های استخدامی متونی هستند که به منظور جذب نیرو و منابع انسانی تدوین می‌شود. این فرم از طریق مدیر یا مسئولین استخدامی طرح شده و دارای اطلاعات و پرسش‌هایی است که در روند مراحل جذب مهم می‌باشد. فرم‌های منابع انسانی باتوجه به محیط و موقعیت کار، پیش‌نیازها و درآمد تهیه می‌شود و خواستار اطلاعات شخصی و هویتی متقاضی می‌باشد.

اگر کارمند یا کارگر داوطلب کار در ساعات بیشتری در طول روز باشند، باید فرم ثبت اضافه‌کاری را پر نمایند. پرسنل با تکمیل فرم ثبت اضافه‌کاری زمان بیشتری را در محل کار خود بوده و به فعالیت می‌پردازند. فرم‌های ثبت اضافه‌کاری شامل مبلغ افزایش حقوق بابت هر ساعت، مشخصات شخصی و نوع کار انجام شده است.

فرم‌های اداری به سیستم‌های اجرایی و مدیریت توانایی کنترل بهتری را می‌دهد. اما در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم شامل می‌شود. امروزه فرم‌ها و نامه‌های اداری به صورت الکترونیکی و مکتوب در اداره‌ها و شرکت‌ها مبادله می‌شوند. اوراق اداری با پیچیدگی‌ها و دردسرهایی همراه بوده که در نسخه الکترونیک این مشکلات و ایرادات رفع شده است.

در حال حاضر نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری بسیاری وجود داشته که در شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی استفاده می‌شوند. نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری این قابلیت را ایجاد کرده که هر مدیر کارتابل خود را داشته و به صورت الکترونیک نسخه‌های فرم و نامه‌ها را دریافت نماید. از مزایای اتوماسیون اداری می‌توان به مشاهده فرم در آن واحد، جلوگیری از مفقود شدن فرم و نامه، محرمانه بودن اطلاعات و ارسال آسان اشاره کرد.

دانلود انواع فرم ­های اداری و منابع انسانی از سِودا

فرم­ها وظایف، تکالیف و درخواست­های منابع انسانی یک سازمان را در قالب نوشتاری و الکترونیک مشخص می­کنند. این فرم­ها به نیروها در بایگانی و جمع­آوری اطلاعات کمک می­کنند. به طوری کلی انواع فرم­های اداری و منابع انسانی به صورت زیر میباشد.

دانلود انواع فرم ­های اداری و منابع انسانی از سِودا

کلام آخر در مورد مهم ترین فرم های اداری

شما می­توانید با دانلود رایگان نمونه فرم­ های اداری از سایت­ های مربوطه مانند سودا اطلاعات بیشتری را در تهیه و تنظیم فرم­ها در حوزه کاری خود به دست آورید. مهم­ترین فرم­‌های اداری زمانی قابل استناد و اعتماد است که توسط مدیریت یا مقامات ذی­صلاح تایید شده و دارای مهر و امضاء مسئول باشد. امیدواریم از این مطالب لذت برده باشید. در سودا مهم ترین فرم های اداری را دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا