اخبار ساختمانی

انعقاد قرارداد خرید و فروش مسکن بدون نیاز به مشاوران املاک‌

مدیر سامانه خودنویس اعلام کرد که در خرداد سال جاری، اولین قرارداد برخط الکترونیک خرید و فروش مسکن بدون نیاز به مشاوره املاک رونمایی خواهد شد.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت که رونمایی این اولین قرارداد در خردادماه امسال انجام خواهد شد و افراد می‌توانند بدون نیاز به مشاوران املاک به صورت آنلاین قرارداد خرید و فروش را انجام دهند. مدیر سامانه خودنویس بیان کرد که این سامانه سبب حذف مشاوران املاک نمی‌شود؛ زیرا آن‌ها خدمات تخصصی ارائه می‌دهند. با این حال، ارتقاء و به‌روزرسانی فعالیت‌های آن‌ها ضروری است. وی افزود: متعاملان از جمله موجر و مستأجران، قادرند قراردادهای اجاره خود را به صورت رایگان در این سامانه ثبت کنند و اسناد ثبت شده در سامانه قابل اعتماد و قابل استناد هستند. ساسانی تأکید کرد که با توجه به اینکه سامان خودنویس امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره را برای متعاملان فراهم کرده است، بنابراین مشاوران املاک می‌توانند با ارائه خدمات تخصصی‌تر، فعالیت خود را در این بخش ادامه دهند. ساسانی تصریح کرد: مشاوران املاک باید جنس خدمات خود را گسترده‌تر و متنوع‌تر کرده و از این محل درآمد کسب کنند.

مدیر سامانه خودنویس یادآور شد که این سامانه از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به‌تدریج انواع معاملات اجاره روی سامانه بارگذاری و رفع ایراد شده است. همچنین او افزود که سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را فراهم کند. ساسانی بیان کرد که به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه انجام نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم، با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه‌اندازی شود، زیرا به‌روزرسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود. ساسانی گفت: اطلاعات سامانه قدیم حذف نمی‌شود، بلکه به مرور به سامانه جدید منتقل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا