وظایف ناظر ساختمان چیست؟ مهندس ناظر کیست و چه وظایفی دارد؟

وظایف ناظر ساختمان چیست؟ مهندس ناظر کیست و چه وظایفی دارد؟

وظایف مهندس ناظر ساختمان چیست؟ مهندس ناظر کیست و چه وظایفی دارد؟ مهندس ناظر ساختمان چه مسئولیت هایی بر دوش دارد؟ مهندس ناظر دقیقا چه مهارت هایی باید داشته باشد تا موفق شود و وظایفش را به خوبی انجام دهد؟  وظایف ناظر سازه با ناظر ساختمان و تاسیسات چه تفاوتی دارد؟ در صورتی که قصد دارید به یک مهندس ناظر کاربلد تبدیل شوید یا برای شرکت، پروژه و سازمان خود قصد استخدام مهندس ناظر دارید و میخواهید با شرح وظایف آن آشنا شوید و بدانید که باید چه مسئولیت هایی به او بسپارید، همراه سودا بیایید. این پست کمتر از ۴ دقیقه وقت شما را میگیرد، اما شما را از شرح وظایف مهندس ناظر آگاه میکند.

 

مهندس ناظر ساختمان کیست؟

ناظر ساختمان یک نفر مسئول است که در طول فرآیند ساخت و ساز یک ساختمان، وظایف مهمی را بر عهده دارد. در زمان اجرای پروژه و به ویژه اتمام پروژه های ساختمانی و عمرانی، مهندس ناظر باید همه چیز را مو به مو  مورد بررسی قرار بدهد. جوری که به قول معروف اب از دل پیمانکار تکان نخورد و هم کارفرما و هم پیمانکار از اجرای درست پروژه مطمئن شوند.

مهندس ناظر ساختمان کیست و چه وظیفه ای دارد؟

 

 وظایف ناظر ساختمان ممکن است بر اساس سازمان و شرایط خاص پروژه متفاوت باشند، اما در کل، وظایف اصلی ناظر ساختمان عبارتند از:

1. نظارت بر پیشرفت کار از مهم ترین وظایف مهندس ناظر:

اصلی ترین وظیفه مهندس ناظر، بررسی پیشرفت پروژه است. ناظر ساختمان مسئول نظارت بر پیشرفت فیزیکی پروژه است. او باید بررسی کند که آیا کارها طبق برنامه و زمانبندی صورت می‌گیرد و آیا کیفیت کار از طریق استانداردها و مقررات منطبق است.

بگذارید یک مثال بزنیم. مثلا برای ساخت و ساز ساختمانی چند طبقه، مهندس ناظر باید حواسش به مراحل پروژه از جمله گودبرداری، خاک برداری، بتن ریزی، ساخت فونداسیون و… باشد و مطمئن شود که کار، رو به پیشرفت است.


2. بررسی مستندات فنی از وظایف اصلی مهندس ناظر:

ناظر ساختمان باید مستندات فنی مربوط به پروژه را بررسی کند، از جمله طرح‌ها، مشخصات فنی، نقشه‌ها و گزارش‌های فنی. او باید اطمینان حاصل کند که کارها طبق مستندات فنی صورت می‌گیرد و همچنین اشکالات و نقص‌های ممکن را شناسایی و گزارش دهد. برای اینکار، مهندس ناظر باید دارای مهارت گزارش نویسی، تنظیم فهرست بها، نقشه خوانی، صورت وضعیت نویسی و… باشد.

دوره های تخصصی برای  مهندسین ناظر

دوره جامع تحلیل و بررسی فهرست بها ابنیه 

پکیج آموزشی مباحث حقوقی نظارت و گزارش نویسی – مباحث حقوقی مهندس ناظر

آموزش نرم افزار اکسل

گزارش نویسی مهندس ناظر

فرم گزارش نویسی کارگاهی روزانه و ماهانه پروژه

 


 

3. کنترل کیفیت، در لیست وظایف مهندس ناظر ساختمان:

ناظر ساختمان مسئول کنترل کیفیت کارهای انجام شده است. او باید از صحت، استحکام و کیفیت اجرای مراحل ساختمان سازی اطمینان حاصل کند و همچنین تست‌ها و بازرسی‌های لازم را انجام دهد. ابزارهای مدیریت کیفیت پروژه خیلی به درد مهندس ناظر میخورد.  در واقع ابزارهایی وجود دارد نه تنها کمک  می کنند تا تسک ها یا همان وظایف افراد مختلف تیم، توسط مهندس ناظر نظارت شده، بلکه مراحل پروژه کیفیت سنجی شود.  برای مثال نرم افزار  PROOFHUB، Basecamp،  ASANA   از بهترین ابزارها برای مدیریت پروژه توسط مهندس ناظر است.


 

4. مشخص کردن اشکالات و رفع آنها:

در صورت شناسایی هرگونه نقص یا اشکال در ساختمان، ناظر ساختمان باید اقدامات لازم برای رفع آنها را به عهده بگیرد. او باید با پیمانکاران و تیم‌های مرتبط همکاری کند تا اشکالات را برطرف کند و ساختمان را در وضعیت مناسب قرار دهد.


 

5. گزارش‌دهی از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان:

ناظر ساختمان باید گزارش‌های منظمی را در مورد پیشرفت پروژه، کیفیت کارها، مشکلات و راه‌حل‌ها و همچنین هزینه‌ها و زمانبندی تهیه و ارائه کند. این گزارش‌ها ممکن است به مالکان پروژه، مهندسان مشاور و سایر عوامل مرتبط ارائه شود.


 

6. هماهنگی با سایر نیروها:

ناظر ساختمان باید با سایر نیروهای مرتبط مانند مهندسان مشاور، پیمانکارها، کارگران و سایر افراد درگیر در پروژه هماهنگی داشته باشد. او باید در تعامل با این افراد به منظور اجرای صحیح پروژه و رفع مشکلات همکاری کند.

این ها مهم ترین وظایف اصلی ناظر ساختمان هستند و بسته به نوع پروژه و شرایط خاص، وظایف بیشتری نیز ممکن است وجود داشته باشد. اهمیت نظارت ساختمانی در اجرای صحیح و موفق پروژه‌های ساختمانی بسیار بالاست و ناظر ساختمان بازیابی از اشتباهات و مشکلات ممکن در فرایند ساختمانی را تضمین می‌کند.  دوره ها و فایل هایی که در این پست معرفی کرده ایم، خیلی میتواند به مهندسین ناظر کمک کند. برای مثال دوره صورت وضعیت نویسی، گزارش نویسی، نرم افزار اکسل، از کاربردی ترین دوره ها برای ناظرین ساختمان است. برای اینکه هر مهندس ناظری به وظایفش خوب عمل کند، نیاز است که هم در مهارت های نرم و هم سخت، مسلط شود.

 

ناظر ساختمان باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

 

ناظر ساختمان باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

ناظر ساختمان برای انجام وظایف خود به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و صلاحیت‌ها نیاز دارد. در زیر مهمترین مهارت‌هایی که یک ناظر ساختمان باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

1. داشتن دانش فنی: ناظر ساختمان باید درک عمیقی از مبانی و اصول ساختمانی از جمله انواع مصالح، انواع ابزار، نقشه خوانی، نقشه کشی، مقررات ملی ساختمان، استانداردهای ساختمان سازی، تاسیسات ساختمان، مواد ساختمانی و تکنولوژی‌های مورد استفاده در مراحل ساختمان سازی داشته باشد.


2. قدرت مشاهده و تحلیل: ناظر ساختمان باید قادر باشد به صورت دقیق مشاهداتی از جزئیات ساختمان داشته باشد و بتواند مشکلات و نقص‌ها را شناسایی کند. برای مثال دلیل اصلی ریزش ساختمان متروپل آبادان، نداشتن قدرت تحلیل مهندس ناظر و سهل انگاری در نظارت ساختمان بود.  مهندس ناظر باید توانایی تحلیل و ارزیابی صحیح را داشته باشد تا بتواند راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات ارائه دهد و یا حتی دستور قطع پروژه را دهد.


4. مهارت‌های ارتباطی: ناظر ساختمان باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر با سایر اعضای تیم پروژه، مالکان، پیمانکاران و مهندسان مشاور را داشته باشد. او باید بتواند اطلاعات فنی را به زبان ساده برای افراد غیرفنی توضیح دهد و از هماهنگی و همکاری موثر برخوردار باشد.


5. آشنایی با مقررات و قوانین: ناظر ساختمان باید آشنایی کاملی با قوانین و مقررات مربوط به صنعت ساختمان داشته باشد. این شامل مقررات ساختمانی، بهداشت و ایمنی، محیط زیست و سایر قوانین مربوط به ساخت و ساز است. اگر شما مهندس عمران یا ناظر ساختمان هستید، همین حالا فایل های مقررات ملی ساختمان را دانلود کنید. همچنین یک مهندس ناظر باید نشریه های مربوط به صنعت ساختمان را مطالعه کند. نشریات سازمان برنامه و بودجه و همچنین بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه در تعداد زیادی هر سالعه منتشر میشود.  از دیگر مهارت های موردنیاز برای ناظر ساختمان میتوان به قدرت تصمیم گیری، مهارت های کار تیمی، مدیریت منابع و… اشاره کرد.

در این مقاله دانستید که وظایف مهندس ناظر ساختمان چیست، مهندس ناظر کیست و چه وظایفی دارد و دقیقا مهندس ناظر ساختمان چه مسئولیت هایی بر دوش دارد و چه مهارت هایی باید داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید