عمرانسازه های ساختمانی

عجیب ترین ساختمان های جهان و ایران

لیست ساختمان های عجیب در ایران

تاریخ معماری و فرهنگ غنی کشور ایران باعث ساخت عجیب ترین ساختمان های ایران شده است. ساختمان‌های عجیب با تنوع در سبک‌ها و طراحی‌ها، از جذابیت‌های بسیاری برخوردارند. از برج میلاد با بلندای ۴۳۵ متر که یکی از نمادهای شهر تهران است، تا مسجد امام (ره) در اصفهان که با کوچکترین شیب معماری مسلمانان شناخته می‌شود. ساختمان‌هایی در ایران وجود دارد که به دلایل مختلفی از جمله طراحی، ارتفاع و تاریخچه معماری، به عنوان عجیب‌ترین‌ها شناخته می‌شوند. ما در ادامه به سراغ شگفت انگیز ترین سازه های واقع در ایران و ساختمان های خاص در ایران و جهان رفته ایم.

 

لیست عجیب ترین ساختمان ها در جهان:

قاب دبی – ساختمان عجیب

لیست عجیب ترین ساختمان ها در جهان: قاب دبی - ساختمان عجیب

 

 مرکز بین‌المللی توسعه شیلات، حیدرآباد هند

 مرکز بین‌المللی توسعه شیلات، حیدرآباد هند

 

خانه‌های مکعبی، روتردام هلند

خانه‌های مکعبی، روتردام هلند

 

مرکز طراحی شارپ، کانادا

مرکز طراحی شارپ، کانادا عجیب ترین ساختمان

 

ساختمان سلفریجز، بیرمنگام انگلستان

ساختمان سلفریجز، بیرمنگام انگلستان

 

 

معبد نیلوفر آبی، دهلی هند

معبد نیلوفر آبی، دهلی هند

مهمان‌خانه هانگ نگا، دا لات در ویتنام

مهمان‌خانه هانگ نگا، دا لات در ویتنام

 

 ساختمان اتمیوم، بروکسل بلژیک۳. ساختمان اتمیوم، بروکسل بلژیک

 

دفتر مرکزی لانگابرگر، اوهایو آمریکا

۱۸. دفتر مرکزی لانگابرگر، اوهایو آمریکا

 

 خانه سفالین، در کلمبیا

۱۹. خانه سفالین، در کلمبیا

 

تالار کنسرت والت‌ دیزنی (Walt Disney Concert Hall) در کالیفرنیا

تالار کنسرت والت‌ دیزنی (Walt Disney Concert Hall) در کالیفرنیا

تاریخچه معماری در ایران

معماری ایران یکی از قدیمی‌ترین و متنوع‌ترین سبک‌های معماری جهان بوده و به دلیل تاریخ طولانی و تأثیرات فرهنگی و هنری متعدد، از دوران‌های باستان تا امروز بسیار غنی و چشمگیر است. در ادامه مقاله، به برخی از دوره‌ها و ویژگی‌های معماری ایران اشاره می‌کنم:

  • ساختمان‌های دوره باستان:

در دوره باستان، معماری ایران شامل تخت جمشید، پارسه، سوسا و… است. بناهایی چون تخت جمشید با ستون‌های بزرگ و آتشکده‌های زیبا از سازه های عجیب باستانی محسوب شده و مهارت بالای معماران و شاهکارهایی از معماری باستانی ایران را به جهان نشان می‌دهد.

  • ساختمان های دوره اسلامی:

با آغاز اسلام و تأثیر دین اسلام در ایران، معماری اسلامی با مساجد، مدارس، بناهای عمومی و خصوصی شکل گرفت. برج میلاد، مسجد جامع اصفهان و مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان از جمله آثار ارزشمند دوره اسلامی هستند.

  • ساختمان های عجیب دوره صفوی:

علم معماری در دوره صفوی رونق بیشتری از خود نشان داد. ساختمان‌هایی چون مسجد شاه و میدان نقش جهان در اصفهان، مسجد و مدرسه امام صادق در تبریز و باغ فین در کاشان از معروف‌ترین آثار دوره صفوی هستند.

  • ساختمان های عجیب

    دوره قاجار:

در دوره قاجار، معماری ایران تحت تاثیر معماری غربی قرار گرفت و بناهایی با استفاده از سبک‌های اروپایی مانند نئوکلاسیک و رومانیسم ساخته شدند. عمارت گلستان و عمارت سعدآباد از مثال‌های برجسته دوره قاجار هستند.

  • ساختمان های دوره معاصر:

در عصر حاضر، معماران ایرانی به دنبال ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد از سبک‌های معماری سنتی و مدرن هستند. میدان‌های تجاری انقلاب و مرکز موزه ملی ایران در تهران نشانه معماری دوره معاصر است.

معماری ایران تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است و هر دوره‌ای از تاریخ آن اثرات گسترده‌ای در شکل‌گیری سبک‌ها و آثار دارد. عجیب ترین ساختمان های ایران در دوره‌های متفاوت بنا شده است که هر کدام ویژگی و قدمت خاص خود را دارد.

ساختمان های معروف در ایران

ساختمان های معروف در ایران از معماری‌های مختلفی برخوردار بوده و هر کدام از آن‌ها نماینده‌ی طراحی‌های منحصر به فرد معماری ایرانی هستند.

  • مسجد امام (ره) در شهر اصفهان واقع شده و کمترین شیب را داشته و در معماری مسلمانان معروف است.
  • کاخ گلستان تهران، به دلیل زیبایی معماری و حیاط‌های آن، جاذبه گردشگری مهمی را تشکیل می‌دهد.

کاخ گلستان تهران، به دلیل زیبایی معماری و حیاط‌های آن، جاذبه گردشگری مهمی را تشکیل می‌دهد.

  • آتشکده های ارگ بمبئ در شهر شیراز
  • مسجد و کلیسای ونوس شهر اصفهان، یکی از تعجب‌انگیزترین معابد دینی در جهان بوده و مسلمانان و مسیحیان در آن به‌طور مشترک عبادت می‌کنند و به عنوان نمادی از همزیستی صلح‌آمیز شناخته می‌شود و جزو عجیب ترین ساختمان های ایران است.

مسجد و کلیسای ونوس شهر اصفهان، یکی از تعجب‌انگیزترین معابد دینی در جهان

  • خانه دکتر شریعتی خانه‌ای با معماری خاص که به دلیل طراحی فوق‌العاده و استفاده از اجزای طبیعی، در شهر تهران جذابیت زیادی دارد.
  • موزه گنبد کاووس، در گنبد کاووس واقع شده و دارای ساختمانی با طراحی منحصر به فردی بوده و  به عنوان مکان گردشگری شناخته می‌شود.
  • باغ فین کاشان، باغی تاریخی با معماری و آب‌نمایی‌های فوق‌العاده بوده و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری باغبانی در ایران شناخته می‌شود.
  • برج آزادی یکی از نمادهای شهر تبریز با ارتفاع بالا و طراحی زیبا، جاذبه گردشگری شناخته شده است.
  • خانه‌های تاریخی شهر یزد معماری خاص و سنگین دارند.
  • قلعه کریم‌خان در شهر شوشتر واقع شده و به دلیل تاریخچه‌ی خود و معماری منحصر به فرد، از جاذبه‌های تاریخی شهر شوشتر محسوب می‌شود.

قلعه کریم‌خان در شهر شوشتر واقع شده

  • موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از موزه‌های مهم تهران بوده و به نمایشگاه‌های هنری و فضاهای خلاقیت معاصر مشهور است.
  • کاخ گرگانیه از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی شهر اصفهان بوده و به دلیل معماری زیبا و تاریخی خود، مورد توجه ایرانگردان قرار گرفته است.
  • قلعه رودخان: واقع در شهر رودخان و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران شناخته می‌شود که با تاریخچه و مناظر طبیعی اطراف، جذابیت زیادی دارد.
  • سازه آبی شوشتر، سازه ای منحصربه‌فرد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

معماری های عجیب ایران 

برای آشنایی با قدمت معماری در کشور ایران بهتر است چند نمونه از معماری‌های عجیب ایران را به کاربران معرفی می‌کنیم:

  • سازه های آبی شوشتر:

از معماری های عجیب ایران باید به سازه‌های آبی شوشتران اشاره کرد. از طریق یک سیستم باز کردن و بستن درها به کمک آب، آب را از رودخانه به کانال‌ها و زمین‌های کشاورزی منتقل می‌کنند. سازه های آبی شوشتر بخشی از سیستم آبیاری قدیمی بوده و در استان خوزستان ایران واقع شده است.

سازه آبی شوشتر، سازه ای منحصربه‌فرد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  • سد کریت:

این سد در استان فارس ایران واقع شده و به عنوان سد هیدرولیکی برای تأمین آب آشامیدنی، آبیاری و تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. سد کریت، از مهم‌ترین زیرساخت‌های آبی و انرژی در این منطقه است.

  • بادگیر چپقی:

بادگیر چپقی یکی از سازه‌هایی است که برای بهره‌برداری از انرژی باد ساخته شده است. بادگیر چپقی در استان خراسان رضوی ایران واقع شده و از بادهای قوی این منطقه برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کند.

  • شهر زیرزمینی نوش آباد:

 شهر زیرزمینی در استان کرمان ایران واقع شده و جزو عجیب ترین سازه های معماری در جهان بوده و دارای سیستم‌های آبیاری شرب است. شهر زیرزمینی نوش آباد به عنوان یکی از شهرهای زیرزمینی باستانی معروف است.

  • پل گاومیشان:

پل گاومیشان در استان مازندران در ایران واقع شده و معماری خاص و منحصربه‌فرد دارد.

 

پا گاومیشان از ساختمان های معروف ایران

  • برج جنبان:

برج جنبان یک برج معروف در ایران بوده و در استان فارس واقع شده است. برج جنبان از عجیب ترین سازه های باستانی و تاریخی و گردشگری شناخته می‌شود و باعث جذب گردشگران زیادی شده و اهمیت تاریخی و فرهنگی زیادی دارد.

مطلب مرتبط: بلندترین برج های دنیا

 

ساختمان های معروف جهان 

از ساختمان های معروف جهان که به خاطر معماری و قدمت آنها در بین مردم معروفند ی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاج محل در هند:

تاج محل یکی از نمادهای برجسته هندوستان و یکی از شاهکارهای معماری دنیا است. تاج محل در واقع یک مجموعه‌ی غول‌پیکر از ساختمان‌ها و باغ‌های زیبا بوده و توسط شاه جهان در قرن ۱۷ میلادی به یاد عشق خود به همسر مورد علاقه‌اش ساخته شد. زیبایی، دقت در جزئیات و استفاده از مواد گران‌بها مانند مرمر و جواهرات از ویژگی‌های مهم بنا است.

 

تاج محل یکی از نمادهای برجسته هندوستان و یکی از شاهکارهای معماری دنیا است.

  • برج خلیفه در امارات:

از ساختمان عجیب دنیا باید به برج خلیفه اشاره کرد. برج خلیفه با ارتفاع بیش از ۸۳۰ متر، بلندترین بنای جهان بوده و در دبی امارات متحده عربی واقع شده است. طراحی مدرن و فوق‌العاده‌ای برج از جنبه‌های فنی و زیبایی آنرا به یکی از مقصدهای گردشگری برجسته در جهان تبدیل کرده است.

از ساختمان عجیب دنیا باید به برج خلیفه اشاره کرد

  • موآی در پلینزی:

موآی یک مجموعه از بناهای سنگی بزرگ در جزایر پلینزی در اقیانوس آرام بوده و توسط مردم پلینزی در قرن چهارم تا قرن دوازدهم میلادی ساخته شد. بناهای موآی از خاکستر فشرده آتشفشان و با طراحی دقیق و دقت بالا به عنوان یکی از معجزات معماری باستانی ساخته شده است.

  • استون‌هنج در انگلستان:

استون‌هنج مجموعه‌ای از سنگ‌های بزرگ در جنوب انگلستان بوده و به شکل دایره‌ای در هم قرار گرفته‌اند و به یکی از مکان‌های معروف جهان تبدیل شده‌اند. این سنگ‌ها در قرن پنجم تا سوم هزاره قبل از میلاد قرار گرفته و هنوز هم اصالت و منشأ آنها موضوع بحث و تحقیقات بسیاری است.

  • برج ایفل در فرانسه:

برج ایفل از برج‌های معروف و شناخته شده جهان بوده و در شهر پاریس، فرانسه واقع شده و به عنوان نمادی از فرانسه شناخته می‌شود. برج ایفل با ارتفاع بالا و طراحی منحصر به فرد خود، همواره توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

  • دیوار بزرگ چین‌ در چین:

دیوار بزرگ چین یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط انسان بوده و در طول بسیاری از دوران‌ها ساخته و توسعه یافته است. این دیوار با طول بیش از ۲۱ هزار کیلومتر، به عنوان یکی از عجایب دنیای باستان شناخته می‌شود.

  • آنکور وات در کامبوج:

آنکور وات یک مجموعه از بناهای باستانی در کامبوج بوده و به عنوان یکی از میراث‌های جهانی شناخته می‌شود. طراحی هنری و بزرگی این بناها، بازدیدکنندگان را به دوران باستان می‌برد و محل اصلی گردشگران است.

  • ماچو پیچو در پرو:

ماچو پیچو یکی از شاهکارهای معماری اینکا در کوه‌های اندکهو مخفی شده است. ماچو پیچو با ترکیبی منحصر به فرد از ساختمان‌های سنگی و طبیعت زیبای اطراف، جذابیت بسیاری را برای گردشگران داشته و به عنوان یکی از مکان‌های مذهبی و باستانی معروف جهان شناخته می‌شود.

اسم ساختمانهای تهران 

شهر تهران دارای ساختمان‌های بسیاری است که به دلایل مختلفی معروف و عجیب هستند. برخی از این ساختمان‌ها عبارتند از:

✓برج میلاد: یکی از نمادهای شهر تهران و یکی از بلندترین برج‌های ایران است. این برج در میدان آزادی واقع شده و بلندای آن به ۴۳۵ متر می‌رسد. این برج به دلیل طراحی مدرن و ارتفاع بالا، یکی از ساختمان های عجیب تهران محسوب می‌شود.

✓برج اطلاعات: از برج‌های مهم و شناخته شده در تهران بوده و دارای طراحی منحصر به فرد و شیب‌دار است. این برج قابلیت نمایش تصاویر و اطلاعات مختلف بوده و به عنوان یک نماد فناوری و ارتباطات در شهر تهران شناخته می‌شود.

✓ساختمان شمس: از ساختمان‌های معروف تهران بوده و به دلیل طراحی فوق‌العاده و معماری خاص خود، جلب توجه می‌کند. ساختمان شمس دارای شیب‌های مختلف و فضاهای سبز زیبا بوده و زیبایی منحصر به فردی به آن می‌بخشد.

کلام آخر در مورد عجیب‌ترین ساختمان های ایران

امروزه معماری اصیل کشور ایران با معماری نوین تلفیق پیدا کرده است. همین امر باعث شده تا ساختمان‌های منحصر به فرد با معماری و نمای زیبا و به روز در حال ساخت باشد. شما با شناختن عجیب ترین ساختمان های ایران می‌توانید اطلاعات بیشتری از قدمت معماری در کشور ایران داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا