تحلیل ماده 36 شرایط عمومی پیمان (پیش پرداخت)

تحلیل ماده 36 شرایط عمومی پیمان (پیش پرداخت)

در شرایط عمومی پیمان مواردی ذکر شده که روند پیشرفت یک پروژه را به صورت یکپارچه و بدون نقص نتیجه می­‌د‌هد. تحلیل ماده 36 شرایط عمومی پیمان و به کار بردن آن در پروژه‌­های عمرانی یکی از شیوه‌­های افزایش مهارت و حسن سابقه در زمینه پروژه‌­های پیمانکاری می­‌باشد. هدف ما از ارائه تخصصی این مقاله آشنایی با قوانین و مفاد شرایط عمومی پیمان است. قبل از مطالعه تحلیل و بررسی ماده 36 شرایط عمومی پیمان بهتر است محتوای این ماده را به طور کامل مطالعه کنید. در ادامه به طور کامل در مورد ماده ۳۶ شرایط عمومی پیمان، توضیح داده شده است.

 

موضوع ماده 36 شرایط عمومی پیمان

در ماده 36 شرایط عمومی پیمان مبحث مورد بررسی پیش پرداخت پروژه‌­ها می­‌باشد. کارفرما باید برای تامین منابع مالی پیمانکار برای انجام امور پروژه، مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت در اختیار پیمانکار قرار بدهد. نحوه پرداخت، مقدار و قواعد مربوط به آن باید بر مبنای شیوه‌­نامه ماده 36 شرایط عمومی پیمان باشد. در مدارک و اسناد پیش پرداخت باید شماره، تاریخ، مقدار و کلیه اطلاعات مرتبط، مکتوب شود.

 

شرایط عمومی پیمان ماده ۳۶

 

در قراردادهای پیمانکاری مبلغ پیش پرداخت با توجه به خصوصی و یا دولتی بودن شرکت­‌های کارفرما تعیین می‌­شود. طرفین قرارداد با موافقت دو سویه می‌­توانند بر سر مبلغ، چگونگی پرداخت و تاریخ آن به تفاهم برسند. اولین دستور کار در پروژه‌­های پیمانکاری همین پیش پرداخت است. اگر طرفین قرارداد بر اساس مفاد این ماده نسبت به تامین پیش پرداخت اقدام کنند؛ تفاوتی میان قرارداد پیمانکاری خصوصی و عمومی وجود نخواهد داشت. در صورتی که طبق ماده 36 شرایط عمومی عملیات‌های اجرایی صورت بگیرد، پروژه قدمی به تحویل موقت نزدیک‌تر می‌شود. تحلیل ماده 39 شرایط عمومی پیمان (تحویل موقت) را مطالعه فرمایید.

 

شرایط اخذ پیش پرداخت بر اساس ماده 36 شرایط عمومی پیمان

پیمانکار برای دریافت پیش پرداخت خود در تاریخ از پیش تعیین شده باید درخواست خود را به مهندس مشاور پروژه اعلام کند. کارفرما با صلاحدید مهندس مشاور برای تحویل هر قسط پیش پرداخت اقدام می‌­نماید. در موعد هر قسط پیش پرداخت پیمانکار باید تضمین مشخص شده در قرارداد را تسلیم کارفرما کند. فرصت تحویل پیش پرداخت به پیمانکار 20 روز پس از تاییدیه درخواست پیمانکار توسط مهندس مشاور یا 10 روز از تاریخ دریافت تضمین پیمانکار خواهد بود. در اینجا زمان هر یک بیشتر باشد، تاریخ پرداخت لحاظ می­‌گردد.

 

لینک های کمکی برای یادگیری ماده های پیمان و ماده 36 پیمان

دانلود نشریه 4311

دانلود دوره تفسیر شرایط حقوقی پیمان- تفسیر نشریه 4311

شرایط عمومی پیمان ماده 39    (شرایط تحویل موقت)

شرایط عمومی پیمان ماده ۳۰ (تغییر مدت زمان پروژه)

شرایط عمومی پیمان ماده 46   (شرایط فسخ قرارداد)

شرایط عمومی پیمان ماده 48   (شرایط خاتمه پیمان)

شرایط عمومی پیمان ماده 37  (شرایط پرداخت)

 

 

موضوع ضمانت نامه پیمانکار در ماده ۳۶ شرایط عمومی پیمان

شرایط دریافت پیش پرداخت در ماده 36 شرایط عمومی پیمان به این صورت است که در قراردادهای پیمانکاری دولتی کارفرما باید مطابق شیوه‌­نامه برای پرداخت وارد عمل شود.  پیمانکار نیز باید تعهدات خود را به خوبی به جا آورد و ضمانت‌­های لازم را ارائه دهد. معمولا تضمین پیمانکار برای انجام پروژه، ضمانت‌­های بانکی متناسب با مقدار پیش پرداخت است.

 این ضمانت بانکی می­‌تواند سند یک ملک، چک یا سفته باشد. لازم به ذکر است که سند ملکی باید 85 درصد ارزش کارسناشی شده پروژه باشد.از دیگر ضمانت­‌های پیش پرداخت گواهی خالص مطالبات  تصدیق شده از طرف دستگاه‌­های اجرایی  و ذی حساب می‌­باشد. اوراق مشارکت بی­نام تضمین شده بانک‌­ها و دولت نیز می‌­تواند ضمانت­‌نامه انجام تعهدات باشد. بنا بر توافق طرفین نوع ضمانت‌­نامه مشخص می­‌شود.

 

شرایط عمومی پیمان ماده ۳۶

 

 

موضوع اقساط پیش پرداخت در ماده  36 شرایط عمومی پیمان

مقدار پیش پرداخت در 3 قسط به پیمانکار در مقابل تضمین بدون کسورات پرداخت می­‌گردد.

  • قسط اول باید پس از تحویل کارگاه به اندازه 40 درصد کل پیش پرداخت به پیمانکار تحویل داده شود.
  • قسط دوم پس از تجهیز کردن کارگاه که مطابق شرایط قرارداد تعیین شده باید 30 درصد کل پیش پرداخت به پیمانکار ارائه شود.
  • قسط سوم زمانی که 30 درصد مبلغ اولیه پیمان بر اساس صورت وضعیت­‌های موقت بدون محاسبه مصالح پای کار انجام شد پرداخت می‌­شود. آخرین قسط سی درصد کل پیش پرداخت را شامل می­‌شود.

 

کلام آخر در مورد شرایط عمومی پیمان ماده ۳۶

در انجام قراردادهای پیمانکاری دولتی و خصوصی هنگامی که ماده 36 شرایط عمومی پیمان مبنا قرار داده شود؛ شرایط، مقدار و چگونگی پرداخت یکسان خواهد بود. در تمامی مراحل اجرایی پروژه باید مستندسازی صورت گرفته و ضمیمه اسناد قرارداد بشود. کارفرمایان، پیمانکاران و مهندسان مشاور پروژه باید بر ماده 36 شرایط عمومی و تبصره­‌های آن تسلط کافی داشته باشند. در این صورت پروژه به صورت پیش‌­بینی شده و به ترتیب پیش می‌­رود.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید