اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان امری تخصصی و بسیار حساس است. به جرات میتوان گفت که طراحی تاسیسات برق بیمارستان، پیچیدگی های خاص خودش را دارد که همین امر باعث میشود تا به کمک متخصصانی که در طراحی و اجرای تاسیسات برق ساختمان های حساس مانند بیمارستان، نیاز باشد. بنابراین ما  لازم دانستیم تیمی مجرب برای طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان را گرد هم آوریم و با ارائه خدماتی در سطح کیفیت و امنیت بالا، نیاز جامعه را برطرف نماییم.

طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان

تقسیم بندی تاسیسات برقی بیمارستان از نظر ولتاژ

به طور کلی تاسیسات برقی ساختمان ها از نظر ولتاژ به 4 دسته تقسیم میشوند:

1- تاسیسات برقی با ولتاژهای خیلی ضعیف: این نوع تاسیسات برقی حداکثر به 50 ولت نیاز دارند و عموما مقدار موثر برای آن ها 24 ولت است.

2- تاسیسات برقی با ولتاژهای ضعیف: این دسته از تاسیسات برقی به جریان ضعیف بین 50 ولت الی 600 ولت نیاز دارند. ولتاژ مورد نیاز تاسیسات برق فشار ضعیف بیمارستان، با توجه به عوامل مختلف، در این رنج متغیر هستند.

3-  تاسیسات برقی با ولتاژهای قوی: جریان مورد نیاز برای تاسیسات قوی، باید بیشتر از 600 ولت و حداکثر 6000 ولت است.

4- تاسیسات برقی با ولتاژهای خیلی قوی: این دسته از تاسیسات برقی به ولتاژهای خیلی قوی یعنی بیشتر 6000 ولت نیاز دارند.

لازم به ذکر است که ولتاژهای خیلی ضعیف جزو ولتاژهای بی خطر محسوب می شوند؛ اما ولتاژهای ضعیف غالباٌ خطرناک و ولتاژ های قوی کشنده هستند. از آنجایی که بیمارستان مکانی درمانی و حساسی است و افراد زیادی در آن حضور دارند؛ لذا تاسیسات برقی آن باید ایمن باشد و هیچگونه خطری را برای بیماران، کارکنان و افراد دیگر ایجاد نکند.

تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان  در این محدوده 200، 380، 400، 415، 440، 480، 550 و 600 ولت است. در کشور ما، طبق استانداردهای ملی ساختمان، سیستم برق فشار ضعیف بیمارستان  به سیستم چهار سیمه سه‌فاز 400 ولت خط به خط و 230 ولت خط به خنثی اشاره دارد. اکثر وسایل برقی که در بیمارستان استفاده میشود، عموما از برق فشار ضعیف تغذیه می‌شوند تا برای بیماران و کارکنان خطر آفرین نباشد اما به دلیل عدم رعایت استانداردها و الزامات برق بیمارستان، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود. 

 

انواع خدمات برای طراحی تاسیسات برق فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان

طراحی سیستم های ارتباطی مانند تلفن، فکس و …

طراحی سیستم برق رسانی اتاق عمل

طراحی سیستم برق رسانی به اتاق های سی سی یو، ای سی یو، بخش و …

طراحی سیستم اتصال زمین (سیستم ارتینگ)

طراحی سیستم اعلام حریق و اعلام نشت گاز

طراحی سیستم های  دوربین مدار بسته

طراحی سیستم های پخش صوتی  و پیام‌رسانی

طراحی سیستم برق اضطراری (دیزل ژنراتور)

طراحی سیستم برق سالم (استابلایزر)

طراحی سیستم برق پشتیبان (UPS)

طراحی سیستم ایزولاسیون (ترانس ایزوله)

طراحی سیستم تابلو برق تاسیسات فشار ضعیف

و…

 

طراحی تابلو برق تاسیسات فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان

یکی از مهم ترین تجهیزات برای طراحی یک پروژه در رابطه با راه اندازی تاسیسات برق فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان، تابلو برق فشار ضعیف است. تابلو برق ها که از وسایل برقی محافظت و کنترل میکند؛ عضو حیاتی بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی، صنعتی، تجاری و … است. از آنجایی که طراحی تاسیسات برق بیمارستان پیچیده و حساس است، لذا طراحی تابلو برق آن به دانش و مهارت نیاز دارد.

طراحی تابلو برق بیمارستان باید به نحوی باشد تا کلیه کارکنانی که با تجهیزات برقی سر و کار دارند به راحتی بدون هیچ ابهاماتی با آن کار کنند.

 

طراحی سیستم یو پی اس بیمارستان

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی تاسیسات برقی بیمارستان، طراحی سیستم یو پی اس است.  با استفاده از این دستگاه، انواع دستگاه های فشار ضعیف مانند تجهیزات موجود در اتاق‌های عمل و  احیا مانند  آی‎سی‎یو و سی‎سی‎یو و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته مانند دستگاه های ام‎آر‎آی، سی‎تی‎اسکن، سونوگرافی،  و تصویربرداری اشعه‎ایکس در برابر شوک الکتریکی محافظت میشود.

به طور کلی طراحی تاسیسات فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان باید به نحوی باشد تا سطح امنیت جانی افرادی که با دستگاه سر و کار دارند، به طور حداکثری حفظ شود و از خراب شدن سیستم های حیاتی همچون دستگاه های اکسیژن ساز، مانیتورهای علائم حیاتی، الکتروشوک، الکتروکوتر و… جلوگیری به عمل آید.

 

توجه به استاندارد کابل‌های تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان

یکی از مهمترین موضوعاتی که در طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان بسیار اهمیت دارد و تیم مهندسی باید بر روی آن اشراف کامل داشته باشد؛ انتخاب مناسب ترین کابل برای هر یک از تاسیسات برقی است.

کابل‌ها در تاسیسات برقی به عنوان رساناهای الکتریسیته، صوت، امواج رادیویی و … کاربرد دارند که با توجه به نوع سیستم و ولتاژ مورد نیاز انتخاب میشوند.

به طور مثال کابل های سیستم های برق رسانی و پریز با کابل سیستم های اعلام حریق، دوربین مدار بسته، برق یو پی اس و … تفاوت دارد. هر یک از کابل ها دارای ویژگی های خاصی هستند که دقیقا مناسب یک تاسیسات برق می باشند.

  • چرا طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان را به سودا بسپاریم؟
  • از آنجایی که طراحی تاسیسات برق فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان پیچیدگی و حساسیت های خودش را دارد؛ لذا تیم مهندسی که برای این کار به کار گرفته میشود، با الزامات برق بیمارستان آشنایی کامل دارند و به استانداردهای ملی ساختمان آگاه هستند.
  • تیم مهندسی سودا، طراحی تاسیسات برق فشار ضعیف و جریان ضعیف بیمارستان را توسط قدرتمندترین نرم افزار طراحی و معماری یعنی اتوکد انجام میدهد. در نقشه اتوکد تاسیسات برق بیمارستان، خطوط کابل کشی، سیم کشی، پلان ها همراه با دیتیل ترسیم میشود.
  • سودا با دلیل تجربه بالایی که در این زمینه دارد، قادر است که این خدمات را کوتاه  ترین زمان ممکن، در سطح کیفیت بالا بدون هیچگونه خطایی به پیمانکاران عزیز ارائه دهد.
  • دیاگرام تابلو برق های تاسیسات برقی بیمارستان با رابط کاربری ساده و قابل فهم طراحی میشود.
  • جهت کسب اطمینان از روند اجرای پروژه راه اندازی تاسیسات برق ساختمان، در مرحله از پروژه، نقشه ازبیلت تاسیسات برق ساختمان را به کارفرمایان ارائه میدهد.

اعلام حریق

طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق

روشنایی

طراحی روشنایی داخلی و خارجی

تابلو برق

خدمات طراحی سیستم تابلو برق

برآورد هزینه

برآورد قیمت تاسیسات برقی ساختمان

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟