اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

ارائه خدمات طراحی روشنایی داخلی و خارجی از اصلی ترین فعالیت مرجع تاسیسات ساختمان سودا می باشد. ما به پشتوانه  دانش فنی تیم مهندسی، خدمات طراحی روشنایی داخلی و خارجی ساختمان ها را طبق استانداردهای روز جهانی و مقررات ملی ارائه میدهیم.

طراحی روشنائی داخلی و خارجی

مهم ترین موضوعات در طراحی روشنایی داخلی و خارجی

جهت طراحی روشنایی ساختمان و یا یک فضای شهری، بی شک  به دانش فنی بالایی در مورد انواع سیستم های روشنایی، استانداردهای مورد تایید، نوع چیدمان،  ایجاد هماهنگی با معماری فضا، جزئیات فنی المان های روشنایی و  تغذیه صحیح منابع نوری نیاز است. در واقع طراحی روشنایی، جزئیات ریز فنی دارد که میبایست برای ترسیم و اجرای درست آن از یک تیم مهندسی باتجربه و کاربلد کمک گرفته شود.

مراحل طراحی روشنایی داخلی و خارجی توسط تیم سودا

  • بررسی و محاسبه شدت روشنایی داخلی و روشنایی خارجی
  • بررسی تراکم قدرت نورپردازی
  • بررسی استانداردهای روشنایی
  • بررسی مناسب ترین نوع چینش سیستم های روشنایی
  • ترسیم نقشه همراه با جزئیات

محاسبات روشنایی داخلی و خارجی

اولین قدم برای طراحی روشنایی داخلی و خارجی یک ساختمان یا یک فضای شهری، محاسبات روشنایی است. در این مرحله، تیم مهندسی سودا، محل پروژه را بررسی کرده و ابعاد ساختمان را اندازه گیری میکند و برای صرفه جویی در مصرف برق و ایجاد یک روشنایی مطلوب و باکیفیت، میزان روشنایی را محاسبه میکند. محاسبه درست روشنایی به شدت میتوان روی زیبایی فضا و کیفیت نور موردنیاز تاثیر گذار باشد. به همین دلیل  نیاز است تا امور مربوط به محاسبات روشنایی داخلی و خارجی را به مهندسین برق سپرده شود.

به جرات میتوان گفت اگر محاسبات سیستم روشنایی به خوبی انجام نشود؛ اثر بدی بر روی زندگی روزمره، بینایی و کاهش کارایی افراد یا محصول میگذارد.

بررسی شدت روشنایی داخلی و خارجی

واحد شدت روشنایی برای هر محل بر حسب لوکس (لومن بر متر مربع) است. جهت پیاده سازی روشنایی به صورت استاندارد باید میزان شدت نور مورد نیاز یک محیط  را محاسبه کرد. برای محاسبه شدت نور،  ۲ پارامتر Emin  (شدت روشنایی حداقل نقطه ای) و Eav  (شدت روشنایی پیشنهادی یا شدت روشنایی متوسط (در نظر گرفته میشود.

لازم به ذکر است که برای محاسبه شدت نور داخلی، باید به نوع کاربری و اموری که در محل پروژه قرار است انجام شود؛ توجه کرد؛ به طور مثال: برای تعمیر وسایل الکترونیکی به دلیل ریز و پیچیده قطعات  و آزمایشگاه ها به نوری به شدت بالایی نیاز است.

به طور مثال: سطح روشنایی توصیه شده برای اتاق خواب، باشگاه و محل تمرینات ورزشی، لابی و دفاتر و مکان‌های عمومی بین ۲۰۰-۳۰۰ لوکس، اتاق کنفرانس، دفتر کار، کتابخانه و محیط مطالعه بین ۳۰۰-۵۰۰ لوکس، فروشگاه بزرگ، آشپزخانه و تهیه غذا و کارگاه تخصصی بین ۵۰۰-۷۵۰ لوکس است.

بررسی تراکم قدرت نورپردازی

سومین مرحله برای طراحی سیستم روشنایی داخلی و خارجی، محاسبه تراکم قدرت نورپردازی  (LDP) است. منظور از تراکم قدرت نور،  مقدار انرژی مورد استفاده برای روشنایی در هر واحد سطح در ساختمان میباشد. میزان تراکم قدرت نور، به میزان نور چراغ‌های نوری،  کنترلرها، درایورها، ترانسفورماتورها و … بستگی دارد.  تیم مهندسی که برای طراحی سیستم روشنایی به کار گرفته میشود؛ باید به به طور کل تمام اجزا و دستگاه‌های دخیل در روشنایی را در محاسبه بگنجاند.

بررسی کیفی ضریب بهره روشنایی ساختمان

 یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث محاسبه روشنایی، بسیار اهمیت دارد؛ ضریب بهرۀ روشنایی است. منظور از  ضریب بهره نسبت شار نوری موثر به شار کار تولید شده در لامپ است. ضریب بهرۀ روشنایی به دو عامل اصلی یعنی نوع چراغ و شکل اتاق بستگی دارد. به طور مثال لامپ های فلورسنت، دارای یک پوشش پلاستیکی است که شار کمتری ایجاد میکند و به تبع میزان ضریب بهره کم خواهد شد.

بررسی سیستم های روشنایی و طراحی چیدمان چراغ ها

بعد از محاسبه روشنایی مورد نیاز، نوبت به چیدمان چراغ ها میرسد. نوع چیدمان سیستم های روشنایی میتواند بسته به خلاقیت اجرا کننده و طراح، متفاوت و جالب باشد و یا به صورت معمول و استاندارد در وسط سقف محل به صورت تکی، دایره ای، خطی، دیواری، چند ردیفی یا چهارگوش تعبیه شود. 

طراحی سیستم روشنایی با نرم افزار دیالوکس

تیم مهندسی سودا برای  محاسبات روشنایی اعم از محاسبه شدت نور، میزان تراکم نور، ضریب بهره روشنایی و طراحی چیدمان سیستم های روشنایی داخلی و نورپردازی خارجی از  نرم افزار دیالوکس استفاده میکند. در واقع یکی از مهم ترین نرم افزار ها برای فعالیت در حوزه الکترونیک و برق،  همین نرم افزار است. تکنسین ها و مهندسانی قصد اجرا سیستم روشنایی را دارند؛ باید مهارت کار با  نرم افزار دیالوکس را به صورت حرفه ای داشته باشند.

چرا خدمات طراحی سیستم روشنایی را به سودا بسپاریم

 تیم مهندسی سودا با در نظر گرفتن کمیت های روشنایی از جمله: جریان یا شار نوری، شدت نور، شدت روشنایی، درخشندگی، خیرگی، كنتراست، دمای رنگ (CCT)، ضریب نمود رنگ (CRI)نوع پخش نور بهترین سیستم روشنایی را طراحی میکن.

تیم سودا سیستم روشنایی را با بروزترین و قدرتمند ترین نرم افزارها مانند دیالوکس طراحی میکند.

 مهندسین، در مورد انواع سیستم های روشنایی اعم از لامپ های التهابی، لامپ های هالوژن (Halogen lamps)، لامپ های تخلیه در گاز (HID)، لامپ فلورسنت  و انواع مدارات لامپ فلورسنت (بالاست های مغناطیسی و الکترونیکی) دانش بالایی دارند و برای پروژه و ساختمان شما مناسبترین نوع سیستم روشنایی را انتخاب میکنند.

متخصصین با انتخاب مناسب ترین لامپ های كم مصرف علاوه بر ایجاد یک روشنایی مطلوب و با کیفیت، از مصرف برق جلوگیری میکند.

مجموعه سودا، سیستم روشنایی داخلی و خارجی را اصولی و استاندارد و همچنین با توجه به آیین نامه های نظام مهندسی و وزارت نیرو، طراحی میکند.

کاربردهای نرم افزار DIALux در طراحی سیستم روشنایی داخلی و خارجی

  • مناسب برای طراحی نورپردازی فضاهای مختلف پذیرایی، اتاق، هتل، رستوران، کارگاه های صنعتی و …
  • مناسب برای تعیین و محاسبه میزان روشنایی، نوع لام و ، تعداد لامپ مورد نیاز
  • امکان نمایش دو بعدی و سه بعدی مراحل اجرای سیستم روشنایی قبل از شروع آن
  • امکان اکسپورت کردن فایل های اتوکد و تری دی مکس
  • دارای کتابخانه ای از اجزا مانند لامپ، آجر، شیشه، در و … به جهت طراحی و شبیه سازی استاندارد محل پروژه
  • و …

دریافت خدمات طراحی سیستم روشنایی داخلی و خارجی

اگر برای طراحی روشنایی داخلی و خارجی به دنبال یک تیم خبره و باتجربه میگردید و میخواهید برای ساختمان خود مناسبترین سیستم روشنایی پیاده سازی کنید؛ پس روی تیم سودا حساب کنید. البته قبل از درخواست خدمات طراحی روشنایی ساختمان، شما به راحتی میتواند از طریق چت آنلاین از کارشناسان سودا مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیالوکس

خدمات پروژه دیالوکس​

تاسیسات برقی​

طراحی تاسیسات برقی ساختمان های متراژ پائین​

هوشمند سازی

خدمات هوشمندسازی ساختمان

اکسل

تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات

5/5 - (1 امتیاز)