اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از اتمام پروژه های تاسیسات برق ساختمان، تهیه نقشه ازبیلت و شاپ است. در واقع زمانی که پیمانکار پروژه را تکمیل میکند، کارفرما برای بررسی صحت اجرای کار، باید از نقشه ازبیلت استفاده کند. منظور از نقشه ازبیلت، همان نقشه های عین ساخت است که هرگونه تغییراتی که در اجرای پروژه انجام شده است را شفاف سازی میکند. نقشه شاپ یا همان نقشه کارگاهی هم به منظور طراحی استراکچر پروژه و معماری تاسیسات برق ساختمان به صورت سه بعدی و دقیق تهیه میشود.

از آنجایی که طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات برقی ساختمان نیاز به دانش و دقت زیادی دارد، لذا شما برای تهیه نقشه طراحی ازبیلت و شاپ پروژه های خود باید به سراغ حرفه ای ها بروید. اما اگر مرکز تخصصی و معتبری پیدا نمیکنید؛ جای نگرانی نیست! چرا که شما میتوانید روی کمک تیم مهندسی ما حساب کنید. ما با تکیه بر دانش و تجربه بالای متخصصین ی ازبیلت خود، قادر به ارائه این خدمات تخصصی هستیم.

طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات برقی ساختمان

علت ضرورت تهیه نقشه طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات برق ساختمان

 نقشه ازبیلت ( as built ) که در لغت فارسی به معنای “عین ساخت” است؛ برای بررسی وضعیت پروژه و تغییرات اعمال شده بر روی آن کاربرد دارد.

این نقشه با سایر نقشه های اجرایی متفاوت است و ریزترین تغییرات را در نقشه نشان میدهد.

در واقع نقشه های ازبیلت تاسیسات برق ساختمان، حاوی هر گونه تغییراتی هستند که در نقشه های اولیه در طی مراحل ساخت به دلایل زیادی ایجاد شده اند. به طور کلی  از این نقشه ها می توان به عنوان یک مرجع و منبع اصلی برای بررسی دقیق  تغییراتی که در طول مراحل ساخت به وجود آمده، استفاده و ذخیره کرد و در بازرسی های دوره ای به آن رجوع نمود.

 

هدف اصلی از تهیه نقشه ازبیلت تاسیسات برقی چیست؟

مهم ترین ویژگی نقشه ازبیلت  این است که با استفاده از خطوط قرمز، تضادهای بین نقشه اولیه و نقشه  پروژه ی به اتمام رسیده را مشخص میکند. در واقع نقشه ازبیلت تاسیسات برق ساختمان، سندی است که امکان مقایسه طرح اولیه با طرح نهایی را فراهم میکند. اما هدف اصلی از تهیه این نقشه چیست؟ چرا باید نقشه اولیه با نقشه نهایی مقایسه شود و تغییرات اعمال شده شناسایی گردد؟

مهم ترین هدف تهیه نقشه ازبیلت تاسیسات برقی ساختمان، بررسی کیفیت کار انجام شده و ارزیابی عملکرد پیمانکاران است. به طور مثال: تغییراتی که با نقشه ازبیلت نمایان میشود؛ ممکن است ناشی از عدم آگاهی و اجرای نادرست پیمانکار باشد که در این صورت هم پیمانکار و هم کارفرما متضرر میشوند و برای اجرای درست و جبران اشتباهات باید زمان و هزینه زیادی را صرف نمایند.

 اما ممکن است که تغییرات لحاظ شده در پروژه، قبل از اجرا مورد تایید کارفرما گرفته باشد و از نقشه ازبیلت صرفا برای یک بررسی کلی استفاده شود.

به طور مثال: ممکن است در زمان سیم کشی برق اطفا حریق یا سیم کشی تاسیسات فشار ضعیف مانند سیستم های ارتباطی، پیمانکار متوجه وجود یک مشکل در بنا شود که در این حالت پیمانکار مجبور به تغییرات طرح و نقشه اولیه میشود.

با این تفاسیر میتوان گفت که نقشه ازبیلت یک فرآیند اساسی در یک پروژه تاسیسات برقی می باشد و  تهیه آن برای حفظ چرخه حیات پروژه پس از پایان کار، آینده نگری برای تعمیرات احتمالی تاسیسات بنا و بررسی عملکرد پیمانکار  بسیار ضروری است.

 

تهیه نقشه ازبیلت تاسیسات برق به صورت دوره ای

به کارگیری استانداردها و فناوری های نوین در حوزه تاسیسات برقی، زمینه ساز ایجاد یک ساختمان ایمن میباشد، بنابراین لازم است در هر مرحله از پروژه، نقشه عین ساخت یا همان ازبیلت توسط پیمانکار یا مهندس پروژه تهیه شود، تا امکان بروز خطا و مشکلات ایمنی و حفاظتی به صفر برسد و سطح ایمنی ساختمان بالا برود.

اکثر پیمانکاران حرفه ای در هر مرحله از اجرای پروژه های خود از نقشه ازبیلت استفاده میکنند تا خیال خود را بابت اجرای بی عیب و نقص کار راحت کنند. توصیه میکنیم که اگر پروژه پیچیده و زمان بری در دست دارید؛ در هر مرحله از کار خود خود نسبت به تهیه نقشه ازبیلت اقدام کنید.

حال اگر به دنبال یک مرکز تخصصی برای  دریافت خدمات طراحی نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات برقی ساختمان هستید، روی کمک ما حساب کنید.  فراموش نکنید که ما  تا پایان کار پروژه هایتان همراه شما هستیم.

 

انواع نقشه طراحی ازبیلت تاسیسات برقی

نقشه ازبیلت تاسیسات برقی ساختمان ها تشکیل شده از:

نقشه ازبیلت سیم کشی سیستم روشنایی داخلی و خارجی

نقشه ازبیلت نورپردازی

نقشه ازبیلت سیم کشی کلید و پریز برق

نقشه ازبیلت سیم کشی برق اضطراری

نقشه ازبیلت سیم کشی تاسیسات برق فشار ضعیف

نقشه ازبیلت سیم کشی سیستم ارتینگ

نقشه ازبیلت سیم کشی سیستم اعلام حریق

نقشه ازبیلت سیم کشی آیفون تصویری، دوربین مدار بسته، دزدگیر و …

نقشه ازبیلت سیم کشی سیستم های ارتباطی

و…

 

تهیه نقشه شاپ تاسیسات برقی ساختمان

شاپ دراوینگ یا شاپ درایینگ (Shop Drawing) تاسیسات برق ساختمان به نقشه ای میگویند که تمام جزئیات پروژه در یک فضای سه بعدی در آن به تصویر کشیده شده است. از آنجایی که این نقشه در روند طراحی پیش ساخته تاسیسات برق ساختمان نقش اساسی دارند، گاهی اوقات به عنوان «نقشه پیش ساخته» نیز گفته می شود.

 در حقیقت، میتوان گفت که شاپ دراوینگ پُلی بین طراح و پیمانکار است تا مفاهیم پیچیده و تخصصی نقشه اولیه تاسیسات برقی را قابل فهم کند و به صورت کارگاهی در اختیار پیمانکار و دیگر نیروهای انسانی پروژه قرار بگیرد. به طور مثال: نقشه طراحی تابلو برق کارگاه های صنعتی، توسط نقشه شاپ، در یک فضای سه بعدی به صورت عملیاتی ترسیم میشود و پیمانکار برای ساخت تابلو برق طبق استانداردها از آن استفاده میکند. اما در ادامه بخوانیم از مزیت های نقشه شاپ:

با نقشه های شاپ تاسیسات برقی ساختمان،  کیفیت عملکرد و کارایی نیروهای اجرایی بالا میرود.

این نقشه ها به تعیین دقیق هزینه های اجرایی پروژه، کمک زیادی میکند.

 با استفاده از نقشه شاپ  از اتلاف وقت جلوگیری میشود.

نقشه های شاپ روند کلی عملیات تاسیسات برق ساختمان را سریع تر میکند.

به طور کلی سازندگان و پیمانکاران میتوانند از نقشه شاپ دراوینگ و نقشه ازبیلت تاسیسات برق ساختمان، جزئیات روند اجرای پروژه های خود را پیگیری کنند  و مشکلات و خطاها را برطرف نمایند.

شایان ذکر است که مرجع تاسیسات ساختمان سودا با داشتن چندین مهندس متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات برق ساختمان، میتواند به پیمانکاران خرفه ای کمک کند و با ارائه نقشه های استاندارد، کیفیت عملکرد نیروهای اجرایی را بالا ببرد. حال اگر برای طراحی نقشه ازبیلت برق نیاز به کمک دارید روی ما حساب کنید.

ازبیلت و شاپ

طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی

اکسل

تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات

صورت وضعیت

صورت وضعیت تاسیسات برقی ​

تاسیسات برقی​

طراحی تاسیسات برقی ساختمان های متراژ پائین​

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟