اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

در بحث اجرای تاسیسات ساختمان، موضوع  تنظیم اکسل دفتر فنی بسیار حائز اهمیت است. در واقع اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمانی، به عنوان شناسنامه فنی پروژه محسوب میشود.  تهیه دفترچه و اکسل دفتر فنی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان آنقدر اهمیت دارد؛ که به عنوان یک مصوبه رسمی و قانون الزامی، از سوی سازمان نظام مهندسی به تصویب رسیده است.

اکنون اگر برای تنظیم اکسل دفتر فنی اطلاعات جامع ای ندارید؛ بهتر است این کار را به یک کارشناسان مرتبط بسپارید. این کار، جزییات فنی ریز فراوانی دارد و برای اجرای درست پروژه می بایست از سوی یک کارشناس و مهندس تاسیسات، کمک گرفته شود.

اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمان

چرا تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمانی ضرورت دارد؟

مهندسین و پیمانکاران طبق آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان  و ماده۳۱ تبصره یک و مستندات بندهای ۱۹-۱-۱۲ و ۱۹-۱-۱۴ و ۱۹-۱-۱۵ که در فصل ششم  مقررات ملی ساختمان نوشته شده است، موظف به داشتن اطلاعات عملیات اجرایی کامل و داشتن یک دفترچه فنی به عنوان شناسنامه پروژه هستند.

لازم است اشاره کنیم که به جهت تحویل کار و دریافت گواهی پایان کار، میبایست شناسنامه فنی، که اغلب در قالب اکسل تنظیم میشود؛ از سویی ناظرکاران  تاییدیه های لازم را دریافت نماید.  اگر پیمانکار جهت تنظیم اکسل دفتر فنی اقدام نکند؛ پروانه ساختمان صدور نشده و پروژه به حالت معلق تبدیل میشود و در نهایت پیمانکار به عنوان متخلف محسوب شده و توسط سازمان استان جریمه خواهد شد.

 

اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمانی شامل چه بخش هایی میشود؟

 از مهم ترین بخش های اکسل دفتر فنی تاسیسات، نوشتن صورت وضعیت است. منظور از صورت وضعیت، لیست میزان کار انجام‌شده یا خدمات ارائه‌شده در یک زمان مشخص است. در اکسل دفتر فنی باید کلیه مبلغی که بابت تمامی ارائه خدمات و انجام کارها پرداخت شده، باید محاسبه و درج شود.

 یکی دیگر از بخش های اکسل دفتر فنی، جداول مربوط به محاسبات نظام مهندسی است. بی شک اگر جداول محاسبات وجود نداشته باشد؛ نظام مهندسی مجوز ساخت را نمیدهد. شما نه تنها با اکسل دفتر فنی میتوانید تاییدیه های لازم را از نظام مهندسی دریافت کنید؛ بلکه میتوانید یک چک لیست تهیه کنید، مقادیر مصالح پروژه را برآورد کنید و در آخر، از پیشرفت کاری پروژه، گزارش گیری کنید. 

لازم به ذکر است که دفتر فنی پیمانکار می بایست قبل از شروع به کار برای تنظیم صورتجلسات و درج جداول متره و  تعیین هزینه های اجرایی پروژه تمام نمونه فرم های مورد تایید مشاور و کارفرما را تحویل بگیرد. 

از جمله خدماتی که سودا برای تنظیم اکسل دفتر فنی ارائه میدهد:

تنظیم جداول محاسبات نظام مهندسی

تنظیم جداول صورت وضعیت جهت بررسی تجهیزات، مصالح، مواد خریداری شده به همراه جزئیات 

تنظیم جداول برآورد قیمت توسط کارشناسان متره و برآورد

تنظیم چک لیست های تاسیساتی  همراه با فاکتور خرید

 

چرا باید تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات ساختمانی را به دست یک کارشناس حرفه ای بسپاریم؟

گاهی اشتباه در محاسبات در فایل اکسل به دلیل عدم تجربه و دانش بالایی افراد، سبب می‌شود تا در مبلغ نهایی اختلاف‌های زیادی ایجاد شود و در نهایت پروژه با ضرر و زیان زیادی مواجه شد. به همین دلیل عقل حکم میکند؛ تا برای تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات برقی و مکانیکی از کارشناسان خبره کمک گرفته شود.  

 

برای تنظیم اکسل دفتر فنی تاسیسات روی ما حساب کنید.

تیم مهندسی سودا با توجه به دستور کارها، قوانین ساختمان، صورتمجلس و… اکسل دفتر فنی را به طور شفاف بدون خطا در محاسبات و درج اطلاعات فنی پروژه  با قیمتی مناسب و در زمان تعیین شده، تحویل پیمانکاران و کارفرمایان عزیز میدهد. ما برای ارائه هرگونه خدمات از جمله صورت وضعیت نویسی، پیشنهاد قیمت، آنالیز بها و تنظیم اکسل دفتر فنی آماده همکاری با شما هستیم.

آخرین پادکست‌ها

مشاهده تمام پادکست‌ها
موردی یافت نشد.
مسیر پیش‌روی خود را رسم کنید و
شغل ایده‌آل‌تان را داشته باشید
همین حالا رایگان دانلود کنید

صورت وضعیت​

صورت وضعیت نویسی تاسیسات مکانیکی​

ازبیلت و شاپ​

طراحی ازبیلت و شاپ

ازبیلت و شاپ

طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی

صورت وضعیت

صورت وضعیت تاسیسات برقی ​

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟