اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

یکی از مراکز تخصصی برای طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی، مرجع تاسیسات ساختمان سودا است. ما به پشتوانه تجربه و دانش بالایی که در حوزه محاسبات، نقشه کشی و طراحی تاسیسات مکانیکی کسب کرده ایم؛ توانایی طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی ساختمان را داریم. ما نقشه ازبیلت و شاپ را به کمک قدرتمندترین نرم افزاری های معماری، طبق استانداردها و مقررات ملی ساختمان ترسیم کرده و با قیمت مناسبی تحویل کارفرمایان عزیز میدهیم.

طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات برقی ساختمان

منظور از نقشه ازبیلت چیست؟

منظور از نقشه ازبیلت (As-built drawings)  نقشه ای است که که بعد از اجرای پروژه ها تهیه میشود. در واقع زمانی که پروژه تاسیسات مکانیکی، برق، عمرانی و … به اتمام میرسد؛ اکثر کارفرمایان جهت بررسی بخش های اجرا شده توسط پیمانکار از نقشه ازبیلت استفاده میکنند.

به طور کلی از نقشه ازبیلت برای بازنگری پروژه استفاده میشود. کارفرما با تهیه نقشه های عین طراحی (As-designed) یا همان نقشه ازبیلت پروژه،  تمامی بخش هایی که پیمانکار به پروژه اضافه کرده و یا آیتم هایی را حذف نموده و در حالت کلی، تغییراتی را در ساخت پروژه ایجاد کرده است را بررسی نموده و با نمونه نقشه اولیه مقایسه میکند.

هدف از تهیه نقشه ازبیلت چیست؟

همانطور که گفته شد از نقشه ازبیلت به جهت بررسی کلیه تغییراتی که بر روی نقشه های اجرایی صورت گرفته است؛ استفاده میشود. اما این تغییرات یا با تایید کارفرما انجام میشود و یا به دلیل ناآگاهی و خطای پیمانکار رخ میدهد؛ که در  این حالت، کارفرما بعد از تطبیق دادن نقشه ازبیلت با نقشه اولیه، متوجه تغییر میشود؛ اما در حالت اول، کارفرما از تغییرات آگاه است و در اصل برای اجرای درست پروژه تصمیم بر تغییرات نقشه اولیه گرفته شده است.

به عنوان مثال برای اجرای لوله کشی آبرسانی در ساختمان، ابتدا نقشه اولیه به وسیله نرم افزار اتوکد طراحی و ترسیم میشود. اما پیمانکار و کارفرما بعد از تحویل نقشه، متوجه وجود یک تاسیسات دیگر در خطوط انتقال آب شهری میشوند. که در این صورت با تایید کارفرما ارتفاع و فاصله لوله ها تغییر پیدا میکند تا پروژه به درستی بدون هیچ مشکلی اجرا و پیاده سازی شود.

اهمیت نقشه های عین ساخت (نقشه های ازبیلت)

اهمیت نقشه‌‌های عین ساخت یا همان نقشه های ازبیلت به طور کلی به دو دلیل است. نخست آنکه  نقشه ازبیلت  (As-built drawings)  یک سند رسمی جهت بررسی کیفیت کار انجام شده و مبنای پرداخت هزینه دستمزد به پیمانکار است؛ و دوم آن که این نقشه‌ها برای بهره‌‌برداری، تعمیرات، نگهداری و اصلاحات آتی پروژه بسیار اهمیت دارد.

باید اضافه کنیم که تیم مهندسی سودا به واسطه تجربه و سابقه درخشان خود در حوزه طراحی نقشه های ازبیلت؛ میتواند جزئی ترین تغییرات اعمال شده بر روی نقشه اولیه را مشخص کند و  به تبع باعث شود که کارفرمایان و پیمانکاران با دید وسیعتر، تصمیمات مهمی بگیرند و پروژه اجرا شده را به طور هوشمندانه بررسی نمایند. 

جالب است بدانید که بسیاری از کارفرمایان برای اطمینان از اجرای درست پروژه های بزرگ و گزارش گیری دقیق، در هر مرحله از پروژه، از نقشه ازبیلت استفاده میکنند. کارفرمایان با این کار میتوانند به صورت دقیق تر بر روی مراحل اجرایی، نظارت و کیفیت کار پیمانکاران را بررسی کنند.

طراحی نقشه شاپ دراوینگ (shop drawing)

از دیگر خدماتی که مجموعه سودا آن را  به طور تخصصی توسط کارشناسان و مهندسین خبره ارائه میدهد؛ نقشه شاپ دراوینگ است. منظور از نقشه شاپ دراوینگ نقشه های کارگاهی است که به کمک آن کارفرما میتواند مسائل اجرایی را قبل از اجرا بررسی کنند؛ هزینه دقیق پروژه را برآورد کنند؛ روند اجرای پروژه را مدیریت و برنامه ریزی کنند.

انواع  نقشه های تاسیسات مکانيکی

نقشه‌های دو بعدی:  در نقشه‌های دوبعدی ازبیلت، کلیه پلان ها و نماهای مختلف در صفحه X-Y محورهاي مختصات ترسيم شده و به طور کلی، اجسام در فضای طراحی شده دو بعدی دیده میشود.  

نقشه‌های ايزومتريک: ترسیم نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی به صورت ایزومتریک، از دیگر نمونه های طراحی و معماری است  که در آن پلان های تاسیسات مکانیکی در یک فضای دو بعدی یعنی در راستای محورهای X-Y اما با زاویه ای ۳۰ درجه  نسبت به محور افقی ترسیم میشود. این نوع نقشه ها بیشتر برای لوله کشی گاز، گازرسانی شهری استفاده میشود.

نقشه‌های سه بعدی: برای درک بهتر و تفهیم بیشتر نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی از نقشه های سه بعدی استفاده میشود. اين نقشه‌ها توسط نرم‌ افزارهای پيشرفته و قدرتمند مانند اتوکد ترسیم میگردد. ایجاد رابط بصری (Visual) قابل درک، مشاهده جزئیات ریز پروژه، امکان اعمال سريع تغييرات و مشاهده نتايج آن از مهمترين ويژگی های نقشه های سه بعدی است.

خدمات مجموعه سودا برای تهیه نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی

  • تهیه نقشه ازبیلت تاسیسات مکانیکی به صورت دو بعدی و ايزومتريک
  • تهیه ازبیلت 3D نما ساختمان و معماری داخلی پروژه
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ پروژه های آب و فاضلاب
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ سیستم های تهویه مطبوع
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ موتورخانه
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی استخر
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ سیستم اطفاء حریق
  • تهیه نقشه ازبیلت و شاپ سیستم آبرسانی
  • تهیه نقشه های ازبیلت دیگر تاسیسات مکانیکی اجرا شده

وظایف طراحان نقشه ازبیلت و شاپ

  • مشاهده حضوری محل پروژه و برداشت تصاویر باکیفیت از بخش های مختلف پروژه
  • بررسی نقشه اولیه و اصلی و یافتن مغایرتها
  • شبیه سازی پروژه
  • مشخص کردن پلان ها، جداول، علائم، نماد و…
  • اعمال تجهیزات و مصالح جدید با مشخصات کامل
  • مطلع کردن پیمانکار و کارفرما از تغییرات اعمال شده

درخواست خدمات ترسیم نقشه و طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی از سودا

اگر برای نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی بیمارستانها، برجها، کارگاه های صنعتی، ساختمانهای مسکونی، تجاری و… به دنبال تیمی با تجربه و مسلط به ترسیم نقشه های اتوکدی و محاسبات میگردید و میخواهید با داشتن یک نقشه کارگاهی و ازبیلت کوچکترین تغییرات اعمال شده در اجرای پروژه را بررسی نمایید؛ روی ما حساب کنید. تیم سودا علاوه بر ترسیم نقشه های تاسیسات مکانیکی، طبق استانداردها و مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های نظام مهندسی قادر به ترسیم نقشه ازبیلت برق هستند.

اکنون برای مشاهده نمونه نقشه ازبیلت برق و مکانیک و کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ارائه خدمات و مطلع شدن از قیمت خدمات میتوانید از طریق چت آنلاین، از ما مشاوره رایگان دریافت کنید و پس از تصمیم گیری نهایی، برای درخواست خدمات در سایت سودا ثبت نام کنید و از بخش پنل کاربری خود، برای ما تیکت ارسال کنید تا هر چه سریعتر  كارشناسان از محل پروژه بازدید کنند و سپس اعضای تیم، برای طراحی نقشه ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی ساختمان دست به کار شوند.

ازبیلت و شاپ​

طراحی ازبیلت و شاپ

فاضلاب

طراحی سیستم فاضلاب

استخر

طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

اطفا حریق

طراحی و محاسبات سیستم اطفا حریق

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟