اطلاع از آخرین اخبار نظام مهندسی در سودا مگ
۰

طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف ساختمان از موضوعات مهم و حساسی است  که در مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان به طور ويژه به آن پرداخته شده است. از آنجایی که اکثر سیستم های الکتریکی عمومی در پروژه های تاسیساتی از فشار ضعیف تغذیه میکند و سیستم هایی با جریان ضعیف، جز ملزومات ساختمان ها محسوب میشود؛ لذا به تیمی جهت طراحی تاسیسات برقی فشار  ضعیف ساختمان نیاز خواهد بود.

اکنون اگر پروژه ای در دست دارید و برای طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف ساختمان نیاز به کمک دارید؛ میتوانید روی تیم مهندسی سودا همه جوره حساب کنید. ما با شناخت کاملی که از این فناوری کسب کرده ایم و با انواع کابل ها، قطعات و اتصالات مربوط به این نوع مدار الکتریکی داریم؛ قادر به ترسیم نقشه طراحی انواع تاسیسات برقی فشار ضعیف هستیم.

طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف ساختمان

انواع تاسیسات فشار ضعیف و جریان ضعیف ساختمان

سیستم های ارتباطی همچون تلفن، تلکس، فکس، اینترنت و نظایر آن

سیستم اعلام حریق و اعلام نشت گاز

سیستم های درب بازکن، دوربین مدار بسته، دزدگیر، زنگ اخبار، احضار

سیستم های پخش صوتی  و پیام‌رسانی   

سیستم آنتن مرکزی تلویزیون، دستگاه دیجیتال، ماهواره و راديو

سیستم شبکه رایانه و سیستم‌های چندرسانه‌ای  

سیستم مدیریت ساختمان و سیستم هوشمندسازی خانه

طبق مقررات ملی ساختمان، مدارهای هر یک از سیستم های جریان ضعیف باید به طور مستقل در نقشه ترسیم شوند. البته ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد؛ اما در حالت کلی انواع سیستم های فشار ضعیف، نباید با مدارهای سیستم های دیگری که فشار قوی هستند؛ یکجا سیم کشی شود.

به طور مثال: سیم کشی روشنایی، پریز و… از مدار فشار قوی استفاده میکند. این دسته از سیستم ها، که جز سیستم های فشار قوی هستند از ولتاژ ۱۰۰-۲۳۰ کیلو ولت استفاده میکند؛ ولتاژهای خیلی بالا هم دارای جریان برق بین ۳۲۰ تا ۸۰۰  کیلو ولت هستند؛ اما سیستم های فشار ضعیف از ولتاژ ۴۰۰ ولت (سه فاز) و یا ۲۲۰ ولت (تکفاز) تغذیه میکنند.

 

مهم ترین موضوعات برای طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف

  • طراحی تابلو برق فشار ضعیف  
  • توجه به استاندارد کابل‌های فشار ضعیف
  • بررسی رسانای مورد استفاده در کابل فشار ضعیف
  • بررسی محل و مساحت پروژه جهت اندازه گیری کابل ها
  • بررسی سیستم ارتینگ ساختمان

 

طراحی تابلو برق فشار ضعیف  

یکی از مهم ترین اجزای یک سیستم توزیع الکتریکی، تابلو برق است. تابلو برق فشار ضعیف باید به نحوی طراحی شود که موقعیت قرارگیری محفظه، کابل های ورودی و خروجی، شینه‌، تجهیزات اصلی مدار، کلیدها، فیوز محافظ،  قطع‌کننده جریان یا همان  بریکر به طور شفاف مشخص باشد.

 

توجه به استاندارد کابل‌های فشار ضعیف

یکی از مهم ترین موضوعات در بحث طراحی تاسیسات برقی فشار ضعیف و جریان ضعیف، انتخاب مناسبترین کابل با توجه به این فناوری است. در واقع کابل‌ها در تاسیسات برقی، به عنوان رساناهای الکتریسیته، صوت، امواج رادیویی و … کاربرد دارند که با توجه به نوع سیستم، نیاز محیط و میزان فشار الکتریسیته مناسب، به سه دسته  فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم میشوند.

کابل های فشار ضعیف همانطور که از اسمش مشخص است؛ برای تاسیسات برقی که به ولتاژ کم و ضعیفی نیاز دارند؛ مورد استفاده قرار میگیرد. به طور مثال:  کابل‌هایی که برای برق‌کشی تأسیسات ساده ساختمان‌های مسکونی و اداری به کار می‌روند، از این نوع فشار ضعیف هستند. 

باید اضافه کنیم که ولتاژ کابل‌های فشار ضعیف باید دارای استانداردهای زیر باشد:

استانداردهای  تحقیقات صنعتی ایران

استانداردهای موسسه‌ی استاندارد ایران

استانداردهای کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک

استانداردهای DIN VDE

استانداردهای BS

 

بررسی رسانای مورد استفاده در کابل فشار ضعیف

به بخش مغزی کابل، رسانا گفته میشود که در باید از فلزاتی مانند مس و آلومینیوم که دارای مقاومت کمتر در برابر جریان الکتریسیته هستند؛ استفاده شود. البته فلز مس برای کابل های فشار ضعیف بهترین گزینه است چراکه در برابر عوامل شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

 

بررسی مناسب ترین عایق کابل فشار ضعیف

سومین نکته ای که مهندسین باید به آن توجه داشته باشند؛ نوع عایق کابل های فشار ضعیف است. عایق این نوع کابل ها باید دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت، فشار بیرونی، حرارت و… داشته باشد.

 بررسی سیستم ارتینگ ساختمان

با کمک طراحی سیستم ارتینگ ساختمان، مدار سیستم های الکتریکی به سطح رسانا زمین متصل میشود و از خطر برق گرفتگی، به شکل اصولی جلوگیری می‌شود. طراحی سیستم ارتینگ بسیار حساس است و باید توسط مهندسین با تجربه انجام شود.

 

ارائه خدمات طراحی تاسیسات فشار ضعیف ساختمان

تیم مهندسی سودا، در طراحی انواع سيستم های جريان ضعيف اعم از  طراحي سيستم اعلام حريق، سيستم صوتي، دوربين مدار بسته، آنتن مركزی، آيفون تصويري، سيستم تلفن و شبکه IT، هوشمندسازی و … تجربه زیادی دارد و میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، با قیمتی مناسب این خدمات را به پیمانکاران عزیز ارائه دهد.  از آنجایی که  این سیستم ها جز ملزومات اصلی انواع ساختمان ها میباشد و باید طبق فناوری های نوین و مقررات ملی ساختمان طراحی شود؛ لذا توصیه میکنیم که طراحی و ترسیم نقشه اتوکدی آنها را به ما که سالهاست در این حوزه سابقه درخشانی داریم؛ بسپارید.

دیالوکس

خدمات پروژه دیالوکس​

تابلو برق

خدمات طراحی سیستم تابلو برق

اعلام حریق

طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق

روشنایی

طراحی روشنایی داخلی و خارجی

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟