اخبار ساختمانی

پروژه مسکن دانشگاه آزاد توسط معماران دانشگاه طراحی شود

نخستین نشست سراسری مدیران گروه و اعضای هیات‌علمی گروه «گردشگری و میراث» و گروه کشوری «معماری و شهرسازی» صبح دیروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، در واحد شاهرود برگزار شد.

در جلسه سراسری مدیران گروه و اعضای هیات‌علمی گروه “گردشگری و میراث” و گروه کشوری “معماری و شهرسازی”، دکتر طهرانچی به شور و شوق از اینکه در شهر شاهرود، جایی که به عنوان شهر علم و عرفان، شهر بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی و شهر صاحب تمدن شناخته می‌شود، میزبان این نشست هستیم، ابراز خرسندی کرد. او بیان کرد: “آنچه امروز بیان می‌شود، در سلسله مباحث مربوط به حوزه علوم انسانی، هنر و علوم تربیتی است و مبتنی بر نگاهی است که سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد براساس آن استوار شده و می‌خواهد مسیر آینده این دانشگاه را ترسیم کند.”

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: “یکی از این آیات، آیه ۱۶ سوره حجر است که خداوند می‌فرماید «و همانا ما در آسمان کاخ‌های بلند برافراشتیم و بر چشم بینایان عالم آن کاخ‌ها را به زیب و زیور بیاراستیم» که نشان می‌دهد اینکه انسان چگونه پیرامون خود را می‌بیند، برای خداوند مهم است و برای ناظران ارزش قائل‌شده و زینت‌آرایی کرده است.”

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد که خداوند در آیه دیگری اشاره دارد که آنچه خداوند خلق کرده، موزون، نشاط‌آور و بهجت‌آور است و به‌تعبیر معماران؛ دارای هارمونی است “وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاها وَأَلْقَینَا فِیها رَوَاسِی وَأَنْبَتْنَا فِیها مِنْ کلِّ شَیءٍ مَوْزُونٍ.”

وی افزود: “در آیات قرآن کریم اشاره شده در دنیایی هستیم که به اندازه آراسته شده است. آیا از این خلقت الگو می‌گیریم و ساخته‌های ما به‌عنوان معماران کره خاکی باعث تفاخر و بهیج است و برای ناظرین زینت داده شده است؟ خداوند در آیه ۲۷ سوره فاطر می‌فرماید «أَلَم تَرأَنَّ ٱللَّه أَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَاءِ مَاء فَأَخرَجنَا بِه ثَمَرَت مُّختَلِفًا أَلوَنُها». این آیه اشاره دارد که خداوند گیاهان را که از یک آب و خاک و آفتاب بهره می‌برند، به‌صورت رنگارنگ آفریده است. این موضوع نشان می‌دهد آراستن دنیا قاعده دارد و باید از آنها الگو بگیریم.”

وی با بیان اینکه گذشتگان دستاوردهای زیبا، موزون و نشاط‌آوری برای ما به ارث گذاشته‌اند، گفت: “گذشته چراغ راه آینده است و سوال اینجاست آیا گذشته‌ای که به ما ارث رسیده، فقط برای گردشگری و عکس یادگاری گرفتن است؟ تا کی دنیا باید فقط مایه تفاخر باشد؟ واقعیت این است که ما در معماری به تفاخر آثار گذشتگان رسیده‌ایم ولی خودمان چه می‌کنیم؟ آیا فقط باید به شیخ‌بهایی بنازیم و روز او را روز مهندس بنامیم؟ آثاری همچون چغازنبیل، شوش دانیال، مسجد شیخ‌لطف‌الله و… همگی اوج «مُّختَلِفًا أَلوَنُها» است. البته این هنر فقط در مراکز مذهبی و آثار تاریخی ما نیست، بلکه در جاهایی مانند خانه بروجردی‌های کاشان نیز می‌توان طراحی فوق‌العاده در تاسیسات برودتی، زیبایی معماری و هم‌نوایی آن با رشد انسان را دید. اما آیا صرفا آنچه از معماری به ما رسیده، برای گردشگری است؛ آن هم از جنس عکس یادگاری؟”

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به وضعیت معماری کشور تصریح کرد: “آیا شهر ما به قاعده ساخته شده است؟ در نقاطی از تهران ساختمان‌های ۴۰ طبقه‌ای را می‌بینیم که در کوچه‌های ۴-۳ متری ساخته شده و شاهدیم که شهری مانند تهران موزون نیست و برج‌های بلندمرتبه در این شهر آشوبناکی به‌وجود آورده است. این اتفاقات از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا غیر از این است کسانی که در این حوزه تصمیم می‌گیرند، دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما هستند؟”

وی خاطرنشان کرد: “گذشتگان آثار بیشتری روی زمین خلق کرده‌اند اما آنچه به‌دست آورده بودند، آنها را کفایت نکرد؛ چراکه به علمی که داشتند خوشحال بودند و با علم، قوت خلق کردند و آثاری روی کره خاکی پدید آوردند. در این آیات‌الهی تاکید شده برویم و ببینیم. گذشتگان هم قدرت، هم آثار فراوان و معماران خوشدست داشتند و شهرهای آباد خلق کردند اما هنگامی که ندای حق توسط پیامبران رسید، به خودشان ظلم کردند.” رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: “این چهار آیه نگاهی کاملا تمدنی به معماری، شهرسازی، گردشگری و میراث را نشان می‌دهد.”

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه صرفا حوزه علم نیست، گفت: “دانشگاه در مرحله اول محیطی برای تربیت است و سه رکن نظام علمی، نظام فناوری و نظام فرهنگی دارد. واقعیت این است که ما در حوزه معماری، شهرسازی، زیارت و گردشگری نمی‌دانیم بر ساحت علم تمدنی حرکت می‌کنیم یا فناوری رفاه و تکلیف‌مان روشن نیست. PhD جایی است که باید در حوزه علم تمدنی باشد و جایی که به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهیم، فناوری رفاه است؛ پس با دوگانه مواجه هستیم به‌طوری که در گردشگری می‌خواهیم علم تمدنی گردشگری را توسعه دهیم یا هتلداری را آسان کنیم؟ در معماری می‌خواهیم به مرمت بپردازیم و به تاریخ معماری بنگریم یا برج‌های بلندمرتبه بسازیم؟”

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه برج میلاد نمادی از فناوری رفاه است و نه علم تمدنی، اشاره کرد: “برج میلاد، با طراحی ایرانی اما بدون ارتباطی با گذشته ایران، نمونه‌ای از این وضعیت است. ما نمی‌دانیم کجا ایستاده‌ایم در علم تمدنی و فناوری رفاه.”

رئیس دانشگاه آزاد به تغییر در تراکم رشته‌های دانشگاهی در دو دهه اخیر اشاره کرد و گفت: “تغییرات شناختی نسلی که تحت تأثیر رشد فناوری قرار گرفته، باعث تراکم در برخی رشته‌ها شده است.”

وی با بیان اینکه توانایی به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید همراه با دانایی باشد، اظهار داشت: “کسانی که فقط به توانایی اهمیت می‌دهند، در آینده بردگان خواهند بود.”

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دست و فکر باید هم‌زمان کار کنند، تأکید کرد: “ما نیازمند همزمانی دانش و توانایی هستیم. دنیای ما، مظهر دانایی و توانایی همزمان است.”

رئیس دانشگاه آزاد به عدم وجود خلاقیت در معماری و شهرسازی اشاره کرد و با اشاره به مسکن مهر، اظهار داشت: “مسکن مهر، با وجود مواد ساختمانی جدید، اما بدون خلاقیت است. ما نیازمند آموزشی هستیم که همزمان به آموزش خلاقیت، حرفه‌ای، مهارتی و انسان‌شناسی بپردازد.”

وی همچنین به اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه اشاره کرد و گفت: “دانشگاهی که به جامعه متصل باشد و خلاق و نوآور باشد، می‌تواند جامعه‌ای خلاق و نوآور را خلق کند.”

دکتر طهرانچی در پایان به طرح ساخت مسکن در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: “ما قصد داریم ۵۰ هزار واحد مسکونی در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم و این امکان را فراهم کنیم که دانشجویان و کارکنان دانشگاه در آنها سکونت داشته باشند. باید برای این منظور شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان راه‌اندازی کنیم تا اساتید و دانشجویان را در این عرصه کارآزموده کنیم و دانشگاه آزاد در هر استان پروژه مسکن داشته باشد که معماران همین دانشگاه باید آنها را طراحی کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا