اخبار نظام مهندسی

تلاش محققان ایرانی برای تولید ارزان آب شیرین با «برگ مصنوعی»

محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، در راستای برنامه “حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر”، از فرصت حضور در سنکروترون اسپانیا (آلبا) برای پیشبرد تحقیقات مرتبط با تولید برگ مصنوعی استفاده کردند. این تحقیقات می‌تواند منجر به تولید آب شیرین در مقیاس بزرگ و به صورت ارزان قیمت شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین سیادتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که در حوزه تولید برگ مصنوعی تحقیق می‌کند، اظهار کرد: “تخصص ما در زمینه فتونانوبیوکاتالیست‌ها قرار دارد و هدف ما تولید برگ مصنوعی است که برای شکافتن آب بسیار اهمیت دارد. با استفاده از این برگ، می‌توان انرژی خالص هیدروژنی تولید کرد.”

سیادتی افزود: “از آنجایی که کشور ما به منابع آبی فراوانی متصل است، با استفاده از تکنولوژی تولید آب شیرین به صورت ارزان، می‌توان تامین آب مورد نیاز را بهبود بخشید.”

او ادامه داد: “با توسعه دانش، می‌توانیم راندمان فتوبیوکاتالیست‌ها را افزایش دهیم. استفاده از سینکروترون به ما کمک می‌کند تا نقاط فعال کاتالیست را بهتر شناسایی کرده و کاتالیست‌های با راندمان بالاتر تولید کنیم و در نتیجه برگ مصنوعی با کیفیت بهتری بسازیم.”

سیادتی اظهار داشت: “با حمایت مرکز تعاملات علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ما توانستیم سنکروترون اسپانیا (آلبا) را برای چهار شبانه روز در اختیار بگیریم و از این فرصت برای انجام مطالعات لازم بهره‌مند شویم.”

درباره برنامه “حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر”، وی توضیح داد: این برنامه با هدف ایجاد یک شبکه حمایتی برای پژوهشگران و صنایع کشور برای دسترسی به آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر و انجام آزمایش‌های تراز اول در سطح بین‌المللی اجرا می‌شود. هزینه‌های سفر و هزینه‌های جانبی انجام آزمایش برای پژوهشگرانی که موفق به اخذ پذیرش برای انجام آزمایش در یکی از آزمایشگاه‌های سنکروترون دنیا شده‌اند، توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت می‌شود.

منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا