نحوه نصب تلفن سانترال

نحوه نصب تلفن سانترال

نحوه نصب تلفن سانترال

دستگاه ها و تلفن های سانترال در مراکز اداری، تجاری و سازمان ها نقشی مهم و حائز اهمیت دارند. زیرا تمامی این مراکز برای آنکه به خوبی بتوانند خطوط شهری و ارتباطات تلفنی خود را مدیریت نمایند به مرکز تلفن نیازمند هستند. مجهز نمودن یک مجموعه به دستگاه سانترال موجب برآورده شدن نیازهای ارتباطی آن نمی شود بلکه با نصب تلفن سانترال به سیستم سانترال است که این مهم امکان پذیر می شود. تلفن های سانترال خود دارای انواع مختلفی هستند که سازمان ها با توجه به نیاز خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب و خریداری نمایند. نصب صحیح و اصولی تلفن های سانترال بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید با نحوه نصب تلفن سانترال بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

 

انتخاب مکان مناسب به منظور نصب سانترال

برای راه اندازی یک مرکز تلفن نصب دستگاه سانترال اولین مرحله است و باید مکانی مناسب برای این منظور انتخاب نمود. محل انتخابی باید یک ارتفاع مناسب از سطح زمین داشته باشد تا دستگاه کمتر در معرض گرد و خاک قرار گیرد. در صورت امکان بهتر است سانترال در وسط مسیر خطوط داخلی واقع شود تا به میزان کابل کشی کمتری نیاز باشد.

تهیه نقشه مخابراتی

سپس باید نقشه مخابراتی را تعیین نمود که در واقع شامل مشخص کردن مسیر خطوط مخابراتی از ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران می باشد. هنگامی که مسیر تعیین شد تهیه نقشه ای از رنگبندی خطوط مخابراتی، شماره خط و رنگبندی کابل های داخلی الزامی می باشد. بر اساس تفکیک رنگ باید در نقشه زوج سیم های ورودی و خروجی و شماره پورت ها را مشخص کنیم. در نهایت با برنامه ریزی نمودن مرکز این نقشه تکمیل می گردد.

مکان مناسب به منظور نصب سانترال

 

سیم بندی داخلی و آرایش پست

پس از طی این مراحل باید نحوه سیم بندی های داخلی را مشخص نمود. برای این منظور باید رنگبندی کابل های مخابراتی و نوع داخلی که می تواند دیجیتال، آنالوگ و یا هایبرید باشد را مشخص کرد. داخلی های آنالوگ و دیجیتال نیازمند یک زوج سیم شامل دو رشته سیم هستند و همچنین داخلی های هایبرید به دو زوج سیم نیاز دارند. زوج سیم اول برای بوق و زوج سیم دوم به منظور دیتا کشیده می شود. سپس باید این سیم ها در پریز تلفن قرار بگیرند.

نصب سانترال و سایر تجهیزات جانبی

هر یک از سیستم های سانترال دارای یک دفترچه راهنمای نصب هستند که با توجه به دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه باید سانترال را نصب و راه اندازی نمود. در این مرحله باید ابتدا پایه و یا پیچ های لازم را بر روی دیوار تنظیم نمود و سپس مرکز تلفن را در محل خود قرار دهیم. همچنین تجهیزات جانبی مورد نیاز مانند دستگاه ضبط مکالمات، موزیک پشت خط، باطری بکاپ و … نیز باید در محل خود قرار دهیم و به دستگاه سانترال متصل کنیم. نیاز است که تمامی اتصالات چک شود تا عملکرد صحیحی داشته باشند.

• سیم بندی داخلی و آرایش پست پس از طی این مراحل باید نحوه سیم بندی های داخلی را مشخص نمود. برای این منظور باید رنگبندی کابل های مخابراتی و نوع داخلی که می تواند دیجیتال، آنالوگ و یا هایبرید باشد را مشخص کرد. داخلی های آنالوگ و دیجیتال نیازمند یک زوج سیم شامل دو رشته سیم هستند و همچنین داخلی های هایبرید به دو زوج سیم نیاز دارند. زوج سیم اول برای بوق و زوج سیم دوم به منظور دیتا کشیده می شود. سپس باید این سیم ها در پریز تلفن قرار بگیرند. • نصب سانترال و سایر تجهیزات جانبی هر یک از سیستم های سانترال دارای یک دفترچه راهنمای نصب هستند که با توجه به دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه باید سانترال را نصب و راه اندازی نمود. در این مرحله باید ابتدا پایه و یا پیچ های لازم را بر روی دیوار تنظیم نمود و سپس مرکز تلفن را در محل خود قرار دهیم. همچنین تجهیزات جانبی مورد نیاز مانند دستگاه ضبط مکالمات، موزیک پشت خط، باطری بکاپ و ... نیز باید در محل خود قرار دهیم و به دستگاه سانترال متصل کنیم. نیاز است که تمامی اتصالات چک شود تا عملکرد صحیحی داشته باشند.

 

انجام تنظیمات سانترال

هنگامی که از صحت نصب دستگاه اطمینان پیدا کردید می توانید تنظیمات سانترال را انجام دهید. دو روش برای تنظیمات سانترال وجود دارد که شامل روش برنامه ریزی تلفنی و کامپیوتری است که می توانید با انتخاب یکی از آن ها این فرآیند را انجام دهید. البته تنظیمات باید بر اساس دفترچه راهنمای تنظیمات صورت بگیرد. نخستین کاری که در تنظیمات باید انجام شود تنظیمات عمومی مانند تاریخ سیستم، تعیین شماره ها و نام های داخلی است. سپس باید هر شرکت تنظیمات اختصاصی خود را انجام دهد و خطوط شهری روی سیستم با توجه به نیاز کارفرما طبقه بندی شوند. در این مرحله کارفرما باید سطح دسترسی  تمامی پرسنل و زنگ خور خطوط شهری برای داخلی های مختلف تنظیم و تعیین نماید. تا بدین ترتیب پروسه نصب تلفن سانترال تکمیل شود و مجموعه بتوانند از مزایای بی نظیر این فناوری بهره مند شوند.

لینک های مفید:

آلبوم نقشه های اتوکد سیستم تلفن سانترال

مقایسه سانترال با ویپ

مزایا و معایب تلفن سانترال

نقشه سیستم تلفن ساختمان مسکونی 8 طبقه تیپ 2

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید