تفاوت نظارت و اجرا در آزمون نظام مهندسی (صلاحیت نظام مهندسی)

تفاوت نظارت و اجرا در آزمون نظام مهندسی (صلاحیت نظام مهندسی)

اگر میخواهید در رابطه با تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی بیشتر بدانید؛ در این مقاله از گروه سودا با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و مفیدی را به دست آورید. یکی از آزمون‌های اصلی و حائز اهمیت برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، آزمون نظام مهندسی است؛ چرا که مهندسین، با قبول شدن در این آزمون و اخذ پروانه کار، میتوانند در سازمان نظام مهندسی و بخش های مختلف آن فعالیت کنند.

 

در این نوشتار قصد داریم به بررسی تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی برق- تفاوت صلاحیت نظام مهندسی طراحی-نظارت و اجرا عمران، معماری و دیگر رشته ها بپردازیم و در رشته های مختلف این تفاوت را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی

 

تفاوت صلاحیت های نظام مهندسی برق( طراحی، نظارت و اجرا)

به طور کلی آزمون نظام مهندسی برق در سه صلاحیت یعنی طراحی، نظارت و اجرا تعریف شده است. از اسفند ماه سال 1395 صلاحیت های نظارت و طراحی در نظام مهندسی برق از هم مجزا شدند و آزمون‌های آنها نیز جداگانه برگزار میشود. میان منابع آزمون نظارت و طراحی در نظام مهندسی برق تفاوت زیادی وجود ندارد. آزمون‌های طراحی و نظارت تنها در هدف و تیپ سوالات با هم تفاوت دارند.

پس از قبولی در آزمون مربوطه، مهندسان جهت هر صلاحیت پروانه مجزا دریافت میکنند. چرا که مسولیت‌ها، وظایف و درآمد آنها با هم فرق دارد. به طور کلی میزان مسولیت و درآمد یک مهندس ناظر نسبت به یک مهندس طراح بیشتر است. در سال‌های اخیر به رشته تاسیسات برقی در آزمون نظام مهندسی، رشته صلاحیت اجرا هم اضافه شده است.

در جهت بررسی تفاوت نظام مهندسی برق نظارت و اجرا و در رابطه با صلاحیت اجرا باید گفت که عملیات اجرایی ساختمان باید به طور انحصاری و تحت نظر مهندس مجری که دارای صلاحیت اجرا است، انجام شود. مهندس مجری باید در تمامی مراحل اجرای کار پاسخگوی ناظران باشد. در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی خواهیم پرداخت.

 

تفاوت صلاحیت نظارت و طراحی آزمون در سطح سوالات آزمون

آزمون صلاحیت نظارت در قیاس با آزمون طراحی ساده تر است و سوالات تئوری در آن بیشتر مطرح میشود. اما در آزمون طراحی تعداد سوالات تئوری کمتر است، البته تعداد سوالات مفهومی بیشتری مطرح میشود. همچنین زمان آزمون نظارت از طراحی کمتر است. لازم است بدانید دریافت هر دو پروانه و استفاده همزمان از پروانه نظارت و اجرا، باعث درآمد زایی بیشتری برای فرد میشود و اعتبار شغلی او را افزایش میدهد. در واقع فرد میتواند در هر دو آزمون به طور جداگانه شرکت کند و پروانه اشتغال در هر صلاحیت کسب نماید. برای قبولی در آزمونی که در پیش دارید، پکیج های آمادگی زیر را پیشنهاد میدهیم، به گفته دانش پژوهان، با این پکیج، زمان را میخرید و درصد قبولی بالا میرود.

 

دوره‌های پیشنهادی برای قبولی در هر نوع صلاحیت نظام مهندسی

پکیج آمادگی آزمون نظام مهندسی مکانیک

پکیج آمادگی آزمون نظام مهندسی برق  

 

سودا

 

صلاحیت اجرا نظام مهندسی چیست؟

در بررسی تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی باید گفت که برای فعالیت در صلاحیت اجرا نظام مهندسی، مجری باید در کارگاه ساختمانی حضور تمام وقت داشته باشد. به همین دلیل، مجری باید صفر تا صد کار را بر عهده بگیرد و با چالش های اجرایی در ساخت و ساز دست و پنجه نرم کند. صلاحیت اجرا برای افرادی که روحیه کار اجرایی در آنها بالا است، میتواند بهترین انتخاب باشد.

یکی از معایب این صلاحیت در واقع نیاز به حضور تمام وقت در مکان پروژه است. همچنین فرد همواره در معرض خطرات کار اجرایی و بروز انواع حوادث قرار دارد.

 

تفاوت صلاحیت های طراحی و نظارت آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

براساس گزارش دپارتمان آزمون های تخصصی گروه مهندسی سودا، تفاوت صلاحیت های طراحی و نظارت آزمون نظام مهندسی به قرار زیر است :

در رشته تاسیسات برقی تا شهریور سال 1395 فقط یک آزمون نظام مهندسی برق برگزار میشد، اما در اسفند ماه 1395 صلاحیت های نظارت و طراحی از یکدیگر مجزا شده اند و این دو آزمون هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و برای هر یک باید به طور جداگانه ثبت نام کنید. میان منابع صلاحیت نظارت و طراحی آزمون نظام مهندسی برق تفاوت چندانی وجود ندارد و تفاوت آنها در هدف سوالات است.

به طور معمول تعداد زیادی از سوالات ین هر دو صلاحیت مشترک است. همچنین طراح و ناظر هر یک مسولیت ها و وظایف منحصر به فرد خود را دارند.

 

پروانه نظارت بهتر است یا اجرا ؟

پروانه نظارت بهتر است یا اجرا ؟

در بررسی تفاوت نظارت و اجرا و در پاسخ به سوال فوق باید گفت در صورتی که فرد شاغل باشد، اخذ پروانه نظارت برای او بهتر است، چرا که نیاز به حضور دائمی ندارد و تنها باید به طور مقطعی به محل پروژه سر بزند و در تایم مقرر به مرجع صدور پروانه گزارش ارائه کند. اما فردی که پروانه اجرا دارد و به اصطلاح مجری پروژه است؛ باید اجرای تمام پروژه را بر عهده بگیرد و تمام مراحل اجرایی پروژه زیر نظر مجری انجام شود.

 

 

تفاوت آزمون نظارت و اجرا معماری

در بررسی تفاوت آزمون نظارت و اجرا معماری باید گفت که هر دو تست محور هستند و با بررسی تست‌های مفید میتوان بر این آزمون غلبه کرد.  آزمون نظام مهندسی معماری صلاحیت نظارت بیشتر مفهومی است. همچنین برای صلاحیت نظارت و اجرا معماری، سنوات کاردانی قابل محاسبه است.  لازم به ذکر است منابع این دو آزمون مشترک هستند و تفاوتی در نحوه مطالعه آنها نیز وجود ندارد.

 

تفاوت آزمون های نظام مهندسی عمران(تفاوت آزمون نظارت و اجرا عمران)

آزمون نظام مهندسی عمران در پنج صلاحیت  نظارت، اجرا، محاسبات، گودبرداری و بهسازی برگزار میشود. افراد با پروانه کار هر یک از این 5 صلاحیت قادر هستند به عنوان مهندس ذیصلاح فعالیت های خود را آغاز کنند. در رابطه با تفاوت آزمون های نظام مهندسی عمران باید گفت برای شرکت های عمرانی، مرتبه اهمیت پروانه محاسبات از نظارت و اجرا بیشتر است، اما برای جذب شدن در شرکت های عمرانی، صلاحیت های نظارت و اجرا نیز مناسب هستند.

تفاوت آزمون های نظام مهندسی عمران(تفاوت آزمون نظارت و اجرا عمران)

 

هر یک از صلاحیت های نظارت و اجرا در برابر حرفه خود مسولیت دارند و نمی توان گفت مسئولیت کدامیک بیشتر است. اما به طور کلی مهندس ناظر و مجری با چالش‌های زیادی مواجه میشوند. مجری باید برای پروژه زمان بیشتری صرف کند و دائما” در محل پروژه حضور داشته باشد؛ اما ناظر باید تنها برای تایید کار حضور پیدا کند.

 

سخن پایانی در مورد تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی

شما مخاطب عزیز میتوانید قبل از تهیه دوره‌ها از وب سایت گروه مهندسی سودا از مشاوره‌های رایگان و تخصصی این مجموعه مهندسی معتبر بهره مند شوید. همچنین شما میتوانید پکیج های آمادگی آزمون نظام مهندسی را با مناسب ترین هزینه از مجموعه مهندسی سودا خریداری نمایید.

در این مطلب افتخار آن را داشتیم تا اطلاعاتی کامل و مفید در رابطه با تفاوت نظارت و اجرا در نظام مهندسی را به شما عزیزان ارائه دهیم. امید بر آن است تا با مطالعه این مطلب بتوانید به یک جمع بندی مناسب برسید و بتوانید درست ترین تصمیم را در راستای انتخاب صلاحیت برای خود داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه مهندسی سودا در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید