صفر تا صد معرفی و شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی + ثبت نام آزمون نظام مهندسی

صفر تا صد معرفی و شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی + ثبت نام آزمون نظام مهندسی

یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از مهندسین، قبولی در آزمون مهندسی است چرا که به واسطه آن، پروانه اشتغال برای آنان ایجاد شده و  بستر برای استخدام در سازمان ها  و نهادهای دولتی به راحتی فراهم میشود. به جرات می توانیم بگوییم که بالای ۶۰  درصد از مهندسین حداقل یکبار برای شرکت در آزمون نظام مهندسی اقدام کرده اند. عده ای دیگر که شرکت نکرده اند، به احتمال زیاد شاید فکر میکنند که شرایط قبولی در آزمون مهندسی سخت است. اما هیچ چیز برای انسان سخت نیست. خواستن توانستن است. البته بگذارید صادقانه بگوییم که بعضی از خواستن ها در کشور ایران سخت است، اما موضوع مهمی مثل قبولیت در نظام مهندسی یک سری مراحل دارد که قطعا اگر بخواهید میتوانید به این خواسته برسید.

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان

اکنون اگر در رشته مهندسی فعالیت داشته و قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی  را دارید و میخواهید با شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی، ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱، مزیت های کسب پروانه کار، نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی، تاریخ جدید آزمون نظام مهندسی و…  آشنا شوید و به قول معروف، سیر تا پیاز آزمون نظام مهندسی را بدانید، پس این پست را کلمه به کلمه بخوانید. شک نداریم که در آخر این مطلب در مورد آزمون نظام مهندسی دست پر خواهید شد.

 

دوره جامع آمادگی آزمون نظام مهندسی-مکانیک نظارت

 

سازمان نظام مهندسی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب یعنی آزمون نظام مهندسی برویم، بهتر است که با سازمان نظام مهندسی آشنا شوید. خب ببینید دوستان، سازمان نظام مهندسی سازمانی است که بر طراحی، پیاده سازی و اجرای ساخت و ساز در کشور نظارت کامل دارد. در واقع این نظارت طبق یک سری قوانین، آیین نامه ها، مقررات ملی، مصوبات و موضوعات فنی مهندسی انجام میشود. کارشناسان این سازمان، بر اساس آزمون نظام مهندسی انتخاب شده و پس از کسب پروانه اشتغال، با این سازمان همکاری میکنند. بی شک از اهداف اصلی بسیاری از مهندسین در رشته های مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک، قبولیت در آزمون مهندسی است.

 

اگر هدف شما  هم کسب پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی است، پس آستین ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. منابع آزمون مهندسی، آشنایی با نمونه سوالات نظام مهندسی 1400 به قبل میتواند به شما کمک کند.

 

آزمون نظام مهندسی

تاریخچه پیدایش سازمان نظام مهندسی

اولین تشکل های مهندسی در ایران، کانون‌های مهندسین استان ها بودند، که توسط مهندس مهدی بازرگان و همکاران ایشان بنیان گذاری شد، و تاکنون نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران دایر بوده و بیشتر به امور صنفی میپردازند. در قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب سال ۱۳۵۲ و اصلاح شده سال ۱۳۵۶ تاسیس دو سازمان نظام مهندسان معمار و شهرسازی و سازمان نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات پیش بینی شده بود در سال ۱۳۷۱، قانون آزمایشی نظام مهندسی ساختمان تصویب شد که به جای دو سازمان ذکر شده در قانون ۱۳۵۶، یک سازمان واحد با عنوان سازمان نظام مهندسی ساختمان تاسیس گردید؛ و در سال ۱۳۷۴ قانون از مرحله آزمایشی خارج شد و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تصویب گردید؛ که در آن هم تاکید بر ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان شده بود؛ و در ماده ۳ آن هدف از تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان را اینگونه بیان نموده است:

برای تامین مشارکت هر چه وسیع تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف این قانون در سطح کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل می‌شود در حال حاضر کلیه ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمامی استان ها و به عبارتی کلی تر در سطح کشور شکل گرفته است و عددی در حدود ۵۰۰ هزار نفر عضو فعالیت و اهداف خود را دنبال می‌کند. این سازمان در هفت رشته اصلی از جمله تاسیسات برقی فعالیت دارد که تاسیسات برقی خود شامل تمامی گرایشهای برق از جمله ،قدرت الکترونیک انتقال و توزیع مخابرات کنترل و ابزار دقیق می شود.

 

دوره جامع آمادگی آزمون نظام مهندسی-مکانیک طراحی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیک    

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برق

 

اولین آزمون نظام مهندسی در چه سالی بود؟

اصطلاح دقیق این آزمون ورود دانشجویان به حرفه مهندسی بوده که به عنوان آزمون نظام مهندسی رایج شده و همچنین در بین مهندسین شناخته می‌شود این آزمون برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۷۳ برگزار شده و به صورت مداوم تا امروز برگزار میشود برای شرکت در آزمون نیاز به داشتن مدرک مهندسی (کارشناسی از یکی از هفت رشته عمران معماری ،برق، مکانیک، ترافیک ، شهرسازی و نقشه برداری است.

تاریخ آزمون نظام مهندسی

فایل های سوالات آزمون نظام مهندسی اردیبهشت ۱۴۰۲

ردیف عنوان کلید سوالات (دفترچه رسمی)
1 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی (اجرا) اردیبهشت 1402 دانلود
2 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی (طراحی) اردیبهشت ۱۴۰۲  دانلود
3 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی (نظارت) اردیبهشت 1402 دانلود
4 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات برقی (اجرا) اردیبهشت 1402 دانلود
5 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات برقی (طراحی) اردیبهشت 1402 دانلود
6 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات برقی (نظارت) اردیبهشت ۱۴۰۲ دانلود
7 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته عمران (اجرا) اردیبهشت 1402 دانلود
8 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته عمران (محاسبات) اردیبهشت 1402 دانلود
9 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته عمران (نظارت) اردیبهشت ۱۴۰۲ دانلود
10 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته عمران (بهسازی) اردیبهشت 1402 دانلود
11 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته عمران (گودبرداری) اردیبهشت 1402 دانلود
12 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته معماری (اجرا) اردیبهشت 1402
13 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته معماری (نظارت) اردیبهشت ۱۴۰۲ دانلود
14 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته ترافیک اردیبهشت ۱۴۰۲ دانلود
15 پاسخنامه و کلید سوالات آزمون نظام مهندسی رشته شهرسازی اردیبهشت ۱۴۰۲ دانلود

 

 

هدف از شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

هدف نهایی این آزمون سنجش دانش فنی و کاربردی مهندسان برای اخذ پروانه نظام مهندسی برای فعالیت در بخشهای مختلف صنعت ساختمان می‌باشد. این آزمون، توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و پروانه نظام مهندسی ساختمان نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی هر استان صادر می شود. عضویت در سازمان نظام مهندسی نیاز به قبولی در آزمون ندارد؛ اما اخذ پروانه نظام مهندسی منوط به قبولی در آزمون می‌باشد. مهندسین برق با در اختیار داشتن این پروانه می توانند پروژه های طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمانها را تحویل گرفته و از این طریق درآمدزایی نمایند.

لینک های مرتبط و پیشنهادی  در مورد  آمادگی ازمون نظام مهندسی مکانیک

پکیج قبولی و دوره جامع آمادگی آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان ( آزمون طراحی)

پکیج قبولی و دوره فشرده آمادگی آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان ( آزمون طراحی)

پکیج قبولی و دوره جامع آمادگی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان ( آزمون نظارت و اجرا)

پکیج قبولی و دوره فشرده آمادگی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان ( آزمون نظارت و اجرا)

این آزمون به صورت کتاب باز (open) book) برگزار شده و داوطلبان مجاز به استفاده از هر نوع کتاب جزوه و ماشین حساب میباشند سوالات برای کل کشور و برای تمامی مدارک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا یکسان بوده و بعد از قبولی نیز تفاوتی بین افراد قبول شده از لحاظ نمره قبولی و مدرک تحصیلی وجود ندارد.

 

نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی 

دانلود نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی  معماری  

دانلود نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی عمران   

دانلود نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی مکانیک  

دانلود نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی برق   

دانلود بخشنامه سازمان برنامه و بودجه 

هفت مزیت اصلی و مهم داشتن پروانه نظام مهندسی

  • بدون نیاز به سابقه کار (مرتبط یا بیمه ای): یکی از مهمترین چالشهای پیدا کردن شغل برای مهندسین برق نداشتن سابقه کار است برای گرفتن پروانه نظام مهندسی نیاز به هیچ سابقه کاری خاصی نبوده و صرف گذشت مدت زمان مشخصی که در ادامه توضیح داده خواهد شد به جهت شرکت در آزمون کافی می باشد.

  • بدون نیاز به مصاحبه یا گزینش: شرط اخذ پروانه نظام مهندسی و فعالیت در سازمان نظام مهندسی، قبولی در آزمون نظام مهندسی بوده و نیاز به هیچ مصاحبه یا گزینشی بعد از آزمون نیست.

  • آزمون غیر رقابتی: در این آزمون نیاز به رقابت با کسی نبوده و مانند کنکور و آزمون های استخدامی ظرفیت قبولی نداشته و داوطلب کافیست نمره ۵۰ از ۱۰۰ را کسب نماید.

  • فعالیت در کل کشور: سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمامی شهرهای کشور فعال بوده و داوطلب می تواند بعد از قبولی در شهر خود یا شهرهای دیگر (تحت شرایط خاصی) فعالیت نماید.

  • زمان بر نبودن: فعالیت به عنوان طراح و ناظر تاسیسات برقی کاملاً منعطف بوده و مهندسین می توانند با هماهنگی کارفرما زمان خود را مدیریت کنند؛ تا برای کارهای دیگر مزاحمتی ایجاد ننماید. انجام طراحی که کاملاً دورکاری بوده و به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری ندارد.همچنین انجام نظارت نیز زمان مشخصی نداشته و کاملاً قابل هماهنگی است.

  • عدم ایجاد مشکل برای شغل: فعالیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان شغل محسوبنشده و مشکل قانونی برای کارمندان و کسانی که دارای بیمه هستند ایجاد نمیکند.

  • ارتقاء شخصیت مهندسی: هر فردی که دارای مدرک مهندسی در رشته برق باشد، برای رسیدن به جایگاه اجتماعی باید پروانه نظام مهندسی را اخذ نماید. بسیاری از داوطلبان آزمون به شدت علاقمند به دریافت پروانه نظام مهندسی میباشند البته الزاماً به دلیل منافع مالی نبوده ؛ بلکه هدف این افراد دریافت پروانه نظام مهندسی به جهت دارا بودن شخصیت مهندسی می‌باشد.

لازم به ذکر است که قبولی در آزمون نظام مهندسی به مدت ۴ سال دارای اعتبار است. با کسب آمادگی آزمون نظام مهندسی میتوانید در آزمون قبول شوید و هر 4 سال یکبار با تمدید آن، به درآمد خیلی خوبی برسید.

 

دوره فشرده آمادگی-مکانیک نظارت

 

از پروانه اشتغال به کار میتوان برای ثبت رتبه‌بندی شرکت مهندسی استفاده کرد  و به عنوان کارشناس نظام مهندسی در پروژه‌های مرتبط فعالیت نمود. برخی از افراد نیز پس از دریافت مجوز و دریافت پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی،  مدارک خود را به شرکت‌های معتبر اجاره می‌دهند و از این روش کسب درآمد می‌کنند.

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

فایل های مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان – از منابع مهم آزمون نظام مهندسی 

مبحث اول مقررات ملی ساختمان

مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان

مباحث  مقررات ملی ساختمان

 

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چه هستند؟

مهندسان پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و بالاتر از آن می‌توانند با پرداخت حق عضویت سالیانه و ارائه مدارک مورد نیاز در این سازمان عضو شوند. توجه داشته باشید جهت عضویت در سازمان نیاز به آزمون یا گذراندن سنوات نیست ولی برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی می‌بایست با توجه به ضوابط در آزمون‌ نظام مهندسی شرکت نمایید و پس از تعیین صلاحیت از مزایای آن بهره‌مند شوید.

رشته و گرایش های آزمون های نظام مهندسی

این آزمون در هفت رشته اصلی برگزار می شود:

  • عمران: در سه صلاحیت محاسبات نظارت و اجرا
  • معماری: در سه صلاحیت : طراحی، نظارت و اجرا
  • تاسیسات برقی: در دو صلاحیت طراحی و نظارت
  • تاسیسات مکانیکی: در دو صلاحیت طراحی و نظارت
  • ترافیک
  • شهرسازی
  • نقشه برداری

برای هر صلاحیت، آزمون مجزا برگزار شده و طبیعتاً باید برای هر یک از صلاحیت ها به صورت مجزا ثبت نام انجام شود هیچکدام از صلاحیت ها پیش نیاز دیگری نیستند؛ و در صورتی که مدرک تحصیلی اجازه دهد میتوان در همه صلاحیتهای یک رشته به صورت همزمان شرکت کرد.


 

️ آزمون نظام مهندسی هر ساله چه زمانی برگزار می شود؟

آزمون نظام مهندسی 2 بار در سال، جهت پذیرش در نیمسال اول و دوم برگزار می شود. زمان ثبت نام در  آزمون نظام مهندسی در نیم سال اول در ماه اردیبهشت و در نیم سال دوم، ۲۳ الی ۳۰ آبان است. کسانی که نتوانسته اند در آزمون شهریور ماه شرکت کنند، میتوانند در آبان ماه ثبت نام کرده و دی ماه آزمون بدهند.  به طور کلی ثبت نام آزمون نظام مهندسی در دو نوبت، اردیبهشت و آبان انجام شده و زمان آزمون، شهریور و دی ماه است.

با توجه به اظلاعات، زمان آزمون نظام مهندسی در نیم سال دوم، در در دو نوبت صبح و عصر و در تاریخ های 8 و 9 دی ماه 1401 برگزار خواهد شد. همانطور که گفته شد، ممکن است سال به سال، تاریخ آزمون نظام مهندسی تغییر کند. اما لازم است بگوییم که به محض دریافت اطلاعات، زمان ثبت نام و آزمون نظام مهندسی در این مقاله اطلاع رسانی میشود. پس میتوانید این پست را  book mark کنید تا برای همیشه داشته باشید.


 

جهت ثبت نام آزمون نظام مهندسی باید به چه سایتی مراجعه نمود؟

داوطلبان عزیز، میتوانند برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی که در دو نوبت شهریور و دی برگزار میشود، به سامانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir مراجعه نمایند.

سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آیا زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی تمدید می شود؟

معمولا ثبت نام آزمون نظام مهندسی به مدت چند روز ( حداکثر یک هفته) تمدید می شود. اما بهتر است که به از چند روز قبل برای ثبت نام آماده شده و بدون نگرانی اینکار را انجام دهید.

آیا ایثارگران در آزمون نظام مهندسی ساختمان مانند آزمون سراسری سهمیه دارند؟

جانبازان و ایثارگران  در آزمون نظام مهندسی ساختمان سهمیه ای ندارند و  نمره آنان همچوندیگر داوطلبان محاسبه میشود.

شیوه برگزاری آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

آزمون نظام مهندسی در  ۷ رشته اصلی مهندسی  و گرایش های زیر برگزار می‌شود.

رشته صلاحیت‌های آزمون ورود به حرفه مهندسی

  1. رشته عمران
    • نظارت
    • محاسبات
    • اجرا
    • طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان
    • ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی
  2. رشته معماری
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  3. رشته تاسیسات مکانیکی
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  4. رشته تاسیسات برقی
    • طراحی
    • نظارت
    • اجرا
  5. رشته شهرسازی
  6. رشته نقشه‌برداری
  7. رشته ترافیک

معمولا در هر آزمون،  ۶۰ سوال به صورت تستی وجود دارد.  داوطلبان برای قبولی در این آزمون می‌بایست نمره‌ی ۵۰ درصد را کسب کنند. یعنی  شرط قبولی در این آزمون هم جواب صحیح به 30 تا از 60 سؤال آن است. سوالات همانند آزمون سراسری دانشگاه، دارای نمره‌ی منفی است اما باید گفت که این  آزمون، رقابتی نیست و هر تعداد از شرکت‌کنندگان که بتوانند حد لازم نمره را کسب کنند در این آزمون پذیرفته می‌شوند.

نکته خوبی که این آزمون دارد این است که به همراه بردن منابع آموزشی در سر جلسه آزمون نظام مهندسی آزاد است. یعنی آزمون،  Open Book برگزار می‌شود. اما مدت زمان برگزاری محدود است و و بهتر است که هوشمندانه از منبع استفاده کرد.

همراه داشتن کارت شناسایی معتبر (کارت ملی و یا شناسنامه) و کارت ورود به جلسه از الزامات حضور در آزمون نظام مهندسی است. در صورت همراه نداشتن هر یک از کارت ها، متقاضی امکان شرکت در آزمون را ندارد.

دوره فشرده آمادگی آزمون نظام مهندسی-مکانیک طراحی

دوره های ویدوییِ، ویژه برای مهندسین تاسیسات برای شرکت در آزمون نظام مهندسی مکانیک ۱۴۰۲

    اطلاعات عمومی مهندسی مکانیک مرتبط با آزمون طراحی تاسیسات مکانیکی

 آموزش مباحث مقررات ملی ساختمان_آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی 

اطلاعات عمومی مهندسی مکانیک مرتبط با آزمون نظارت و اجرا تاسیسات مکانیکی 

آموزش جامع نشریه 128  

 

 

دقت داشته باشید که زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی 1401 برای نیمسال دوم در سال جاری، 5 الی 7 دی ماه 1401 است. همانطور که اشاره شد، زمان ثبت نام، زمان آزمون، زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ و سال های آینده ممکن است تغییر کند، که در صورت تغییر در همین پست بروزرسانی میشود.

جهت ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، عضویت در سازمان الزامی نیست ولی قطعا پس از قبولی برای کسب پروانه اشتغال به کار، باید در سازمان عضو شد.

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی


 

 

شرایط شرکت در آزمون های نظام مهندسی

شرایط مدرک تحصیلی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

الف) رشته های مجاز

براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جدول کد رشته های مختلف و نوع پروانه اشتغال بکار اعم از اصلی یا مرتبط، براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها از دفتر سازمانهای مهندسی و امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی به کلیه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها  ابلاغ شده که داوطلبان باید با تطبیق آن با مدرک خود اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند.

 

ب) داوطلبان کارشناسی ناپیوسته

چنانچه داوطلبی دارای مدرک کاردانی در یکی از رشته های اصلی (به فرض مثال قدرت) و نیز دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های اصلی (به فرض مثال الکترونیک) باشد کد رشته از نوع اصلی بوده و این داوطلب میتواند در هر دو صلاحیت طراحی و نظارت شرکت نماید. چنانچه داوطلبی دارای مدرک کاردانی در یکی از رشته های مرتبط (به فرض مثال ابزار دقیق) و نیز دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های اصلی (به فرض مثال قدرت) باشد کد رشته از نوع اصلی بوده و این داوطلب میتواند در صلاحیتهای طراحی و نظارت شرکت نماید.

چنانچه داوطلبی دارای مدرک کاردانی از سایر رشته های هفتگانه ساختمان (به فرض مثال عمران) باشد و نیز دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های اصلی برق (به فرض مثال قدرت) باشد، کد رشته از نوع مرتبط بوده و این داوطلب فقط میتواند در صلاحیت نظارت شرکت نماید.

چنانچه داوطلبی دارای مدرک کاردانی در یکی از رشته های غیر مرتبط با رشته های هفتگانه ساختمان به فرض مثال نرم افزار رایانه بوده و نیز دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های اصلی برق (به فرض مثال قدرت) باشد این داوطلب نمیتواند در آزمون نظام مهندسی در رشته تاسیسات برقی شرکت نماید.

 

ج) مدارک دارای پیشوند

داوطلبانی که در رشته تحصیلی آنها پیشوند علمی-کاربردی و یا تکنولوژی نوشته شده باشد اگر کد رشته از نوع اصلی ،باشد تنها پروانه پایه ۲ نظام مهندسی در صلاحیت طراحی را دریافت کرده و امکان ارتقاء پایه برای این دسته از داوطلبین وجود ندارد مگر اینکه مدرک کارشناسی ارشد در یکی از کد رشته های اصلی را اخذ نموده تا مشکل ارتقاء پایه نداشته باشند. داوطلبانی که دارای صلاحیت نظارت باشند مشکلی برای ارتقاء پایه آنها وجود ندارد.

شرایط سابقه کار برای شرکت در آزمون نظام مهندسی 

افراد بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند. البته برای افرادی که دارای مدرک کاردانی پیوسته باشند گذشت هر پنج سال از تاریخ مدرک کاردانی ، معادل یک سال کارشناسی محسوب میشود دقت کنید که ارضاء هر کدام از این سه تاریخ برای شرکت در آزمون کافی است یعنی به فرض مثال چنانچه ۳ سال از تاریخ اخذ کارشناسی گذشت، لازم نیست داوطلب منتظر گذشت ۲ سال از تاریخ اخذ کارشناسی ارشد باشد.

حداقل سابقه کار حرفه‌ای جهت شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی در هر مقطع به شرح جدول زیر می‌باشد:

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

شرایط عضویت برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون نیازی به عضویت در سازمان نظام مهندسی نمی باشد هر چند که یکی از امتیازات اخذ پروژه سابقه عضویت هست اما تاثیر چندانی نداشته؛ و اساساً عضویت در این سازمان ( البته قبل از قبولی در ازمون نظام مهندسی) امتیاز ویژه ایی محسوب نمی‌شود.

شرایط پایان خدمت برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نیاز به دارا بودن کارت پایان خدمت نیست اما برای اخذ پروانه نظام مهندسی داوطلبین باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم خود را ارائه نمایند. داوطلبان آقا میتوانند بدون دارا بودن کارت پایان خدمت در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند البته باید سابقه کار لازم را داشته باشند. این داوطلبین بعد از قبولی در آزمون تا ۳ سال از تاریخ اعلام نتایج فرصت دارند که کارت پایان خدمت یا معافیت لازم را اخذ کرده و برای دریافت پروانه نظام مهندسی خود اقدام نمایند.

شرایط پایه پروانه اشتغال به کار و ارتقا پایه

منظور از پایه، معیاری جهت تعیین سطح مهندسان ساختمان از نظر تجربه و دانش علمی می باشد. پروانه اشتغال به کار مهندسی از طرف سازمان نظام مهندسی برای پایه‌های سه، دو، یک و ارشد صادر می‌شود. پیش نیاز دریافت اشتغال پایه سه، قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسی است.  برای دریافت پایه‌های بالاتر یا ارتقا سطح پایه، به  سابقه کار تجربی (پس از دریافت پایه سه)، گذراندن دوره‌های آموزشی مخصوص و قبولی در آزمون ارتقا پایه نظام مهندسی (آزمون داخلی بعد از آزمون نظام مهندسی) نیاز است. تجربه کاری مورد نیاز برای ارتقا سطح پایه به صورت زیر هستند:

  • پایه سه به دو: حداقل ۴ سال
  • پایه دو به یک: حداقل ۵ سال
  • پایه یک به ارشد: حداقل ۶ سال

تقویم آزمون نظام مهندسی 

از اولین دوره برگزاری آزمون نظام مهندسی در آذر ۱۳۷۳ تا آخرین دوره برگزار شده در مهر ۱۳۹۹، داوطلبان تجربه شرکت در آزمون در تمامی ماه های سال به جز دی ماه را داشته اند. در واقع بعد از نزدیک به ربع قرن، برگزاری تاریخ ثبت نام آزمون نظام مهندسی و زمان برگزاری آن مشخص نیست. تا سال ۱۳۹۱ آزمون سالانه در یک نوبت برگزار میشد. هرچند در برخی سال ها مانند ۱۳۷۴ یا ۱۳۸۵ آزمونی برگزار نشد اما از آن سال به این سو، آزمون سالانه در دو نوبت برگزار می شود؛ که به صورت رایج و منطقی هر نیم سال باید در یک نوبت آزمون مربوطه برگزار شود؛ که باز هم این الگو به صورت دقیق رعایت نمیشود در واقع داوطلبان هیچ اطلاعی از زمان ثبت نام و برگزاری آن نداشته و برخی مواقع مانند آزمون اسفند ۹۵، در کمتر از ۲ ماه، پروسه ثبت نام و برگزاری آزمون به اتمام رسید که این امر منجر به عدم امکان برنامه ریزی داوطلبان برای مطالعه می شود.


زمان های مهم در آزمون های نظام مهندسی

یکی از موارد مهمی که داوطلبان آزمون های نظام مهنمدسی باید از آن اطلاع داشته باشند، زمان بندی مراجع مختلف آزمون نظام مهندسی است.

اعلام برنامه: معمولا حدود 7 روز قبل از شروع ثبت نام آزمون نظام مهندسی، برنامه آزمون توسط مقررات ملی اعلام می‌شود.

شروع و اتمام ثبت نام: بازه زمانی که داوطلب می‌تواند با مراجعه به سایت دفتر مقررات ملی ساختمان به نشانی اینترنتی inbr.ir در آزمون ثبت نام نماید. معمولاً این زمان قابل تمدید بوده و به داوطلبین فرصت ثبت نام داده خواهد شد

تأییدیه ثبت نام: مشاهده و انجام تاییدیه ثبت نام نیز حدود یک ماه پس از اتمام تاریخ ثبت نام قابل انجام می باشد. پرینت کارت ورود به جلسه آزمون حدود ۵ روز قبل از برگزاری آزمون امکان مشاهده و پرینت کارت ورود به جلسه در سایت دفتر مقررات ملی ساختمان فراهم می شود.

برگزاری آزمون: آزمونهای طراحی و نظارت تاسیسات برقی در دو نوبت متفاوت برگزار می شود. آزمون نظارت پنج شنبه بعد از ظهر و آزمون طراحی صبح روز جمعه برگزار می شود.

اعتبار قبولی

از روز اعلام نتایج داوطلب به مدت ۳ سال فرصت دارد، که با مراجعه به سازمان نظام مهندسی استان خود نسبت به اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی اقدام نماید.

شرایط شرکت در ثبت نام آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی 1401

متقاضیان آزمون نظام مهندسی در صورتی می توانند در این راه موفق باشند که  متناسب با رشته خود،  اقدام به جمع آوری منابع معتبر کنند. یکی از بهترین منابع آزمون نظام مهندسی، قطعا سوالات آزمون های نظام مهندسی در سال های پیشین است.

لازم به ذکر است که هر ساله، همزمان با آغاز ثبت نام آزمون نظام مهندسی، منابع مطالعاتی آزمون ها برای رشته های عمران (محاسبات، نظارت، اجرا)، مکانیک (طراحی، نظارت)، تاسیسات برقی (طراحی، نظارت)، شهرسازی، نقشه برداری، ترافیک و معماری (طراحی، نظارت، اجرا)، توسط وزارت راه و شهرسازی؛ معاونت مسکن و ساختمان در سایت inbr.ir در دسترس داوطلبان قرار می گیرید. همانطور که گفته شد، یکی از روش های اشراف به آزمون در پیش رو، مطالعه نمونه سوالات آزمون های پیشین است. دسترسی به مجموعه سوالات آزمون های نظام مهندسی، خیلی به شما میتواند کمک کند. از همین رو، مجموعه آموزشی سودا، بر آن شده است تا جهت سهولت و آشنایی متقضایان با نمونه سوالات، بر هر دسته از رشته های مهندسی، مجموعه سوالات آزمون های پیشین همراه با پاسخنامه را گردآوری و در دسترس شما قرار دهد.

لیست محموعه سوالات آزمون های نظام مهندسی به همراه پاسخنامه

دسترسی رایگان به نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی

 

 

سودا

جواب آزمون طراحی نظام مهندسی ۱۴۰۱

جواب آزمون طراحی نظام مهندسی ۱۴۰۱ در دو نوبت، چند ماه پس از امتحان و آزمون نظام مهندسی ( عموما ۲ ماه بعد)  در سایت رسمی اعلام میشود. برای دیدن جواب آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱ میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید. پس از اتمام زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱ متقاضیان عزیز، میبایست  جهت اخذ پروانه اشتغال به کار ، از نتایج آزمون خود مطلع شوند. از آن جایی که  آزمون نظام مهندسی هر ساله،  در دو نوبت شهریور و دی ماه برگزار می شود، بنابریان نتایج آزمون گروه های مختلف اعم از نتایج آزمون نظام مهندسی معماران تجربی، کاردانی های فنی ساختمان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و بالاتر رشته های مرتبط هر نوبت به صورت جداگانه و هماهنگ اعلام می شود.

نتايج آزمون ورود به حرفه مهندسان شهریور ۱۴۰۱

راهنماي اعلام نتايج شهریور ۱۴۰۱

شایان ذکر است که تمامی مجموعه سوالات آزمون نظام مهندسی، رایگان است و به همراه پاسخنامه گردآوری شده است. شما به راحتی میتوانید همین حالا آزمون های پیشین را به همراه پاسخ دانلود کنید و از الان برای آزمون اصلی خود آمادگی پیدا کنید.

 

شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی

شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی، پشتکار، دانش تئوری و  کار عملی است. برای تقویت دانش تئوری و بالا بردن شانس قبولی در آزمون، میبایست منابع را مطالعه کرد و سوالات آزمون های پیشین را به قول معروف قورت داد.  بسیاری از داوطلبان، به کتاب باز (open book) بودن آزمون  بسنده میکنند و دلشان را به منابعی که سر جلسه دسترسی دارند، خوش میکنند.

تصور نکنید که کتاب باز بودن آزمون‌های نظام مهندسی به معنای راحت بودن امتحانات آن است. اتفاقا به معنای پیچیده بودن آزمون است. البته نمیخواهیم به دلتان نگرانی و استرس وارد کنیم. اما برای آمادگی صد در صدی، میبایست به منابع و مجموعه سوالات آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۰، ۱۳۹۹، ۱۳۹۸ و… اشراف کامل داشت.  شما هرچقدر هم خوانده باشید و اطلاعاتتان کامل باشد اما اگر قبل از آزمون چندین سوال را پاسخ نداده باشید وقتی سر جلسه می‌نشینید، شاید احساس کنید که سوالات مبهم بوده و برایتان بسیار سخت باشد. اما با تست زدن قبل از آزمون قطعا آزمون برایتان شفاف خواهد شد.

دقیقا مانند کنکور سراسری، اگر قصد دارید خودتان را قبل از آزمون نظام مهندسی به خوبی آماده کرده و برای قبولی پا در جلسه بگذارید، بهتر است از همین الان در دوره های تخصصی مهندسی شرکت کنید.

 مجموعه  سودا که یکی از معتبرترین مراکز آموزشی است،  فرصت های مناسب و ویژه ای برای ارتقا سطح دانش تئوری و تجربه کاری فراهم کرده و به شمایی که قصد دارید پروانه اشتغال به کار را از سوی سازمان نظام مهندسی دریافت کنید، کمک زیادی میکند. در اینجا علاوه بر دسترسی رایگان به مجموعه سوالات آزمون نظام مهندسی 1400 به قبل در کلیه رشته های مهندسی معرفی شده، میتوانید در کلاس های تخصصی مرتبط به حرفه خود شرکت کنید و به پی دی اف های آموزشی دسترسی داشته باشید.

هر نیم سال یکبار اخبار آزمون نظام مهندسی،  نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی، تاریخ آزمون نظام مهندسی مطابق با اطلاعات سایت نظام مهندسی و… در این پست بروزرسانی میشود. پیشنهاد میدهیم که این پست از سایت سودا را book mark نمایید.

به امید قبولیت شما داوطلبان عزیز در آزمون نظام مهندسی و ارتقا سطح مهارت، دانش و ارتقای شغلی شما. دوستان عزیز، اگر هر گونه سوالی در مورد این آزمون و سازمان نظام مهندسی دارید، در زیر این پست بنویسید ما در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

 

مدارک موردنیاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی 

1. حرفه معماران تجربی:
– مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای یا معادل آن.

2. حرفه مهندسان:
– حداقل مدرک کارشناسی که توسط وزارت علوم تأیید شده باشد.

3. صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان:
– مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته عمران با گرایش سازه یا زلزله.

4. حرفه کاردان های حرفه‌ای:
– مدرک کاردانی که توسط وزارت علوم یا سایر وزارتخانه‌ها تأیید شده باشد.

5. صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی رشته عمران:
– مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته عمران با گرایش خاک و پی.

 

هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

در ابتدا، یکی از مهمترین مراحل در فرآیند شرکت در آزمون نظام مهندسی، واریز هزینه مشخص شده توسط دفتر مقررات ملی ساختمان است. داوطلبان باید پیش از شروع نام‌نویسی و تکمیل تقاضانامه، هزینه ثبت نام خود را به صورت آنلاین پرداخت کرده و پس از دریافت کارت اعتباری و سریال مرتبط، مراحل بعدی را انجام دهند.

مهم است بدانید که واریز وجه تنها از طریق سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت شهرسازی امکان‌پذیر بوده و از کارت‌های بانکی شتاب با رمز دوم استفاده می‌شود. این سایت در زمان ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی، لینک پرداخت را فعال می‌کند و با کلیک بر روی آن، کاربران به درگاه پرداخت هدایت می‌شوند.

توجه دارید که شرکت در آزمون نظام مهندسی 1402 برای تمامی حوزه‌های علمی، از جمله عمران (صلاحیت‌های نظارت، محاسبات و اجرا)، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، نقشه برداری، معماری (تنها صلاحیت‌های نظارت و اجرا)، شهرسازی و ترافیک، با مبلغ 180.000 هزار تومان می‌باشد. همچنین، هزینه شرکت در آزمون نظام مهندسی 1402 برای رشته عمران با صلاحیت‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، و رشته معماری با صلاحیت طراحی به مبلغ 200.000 هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

برای شرکت در سازمان نظام مهندسی، موارد زیر لازم است:

1. تکمیل فرم درخواست شرکت در سازمان نظام مهندسی.
2. ارائه اصل و تصویر شناسنامه.
3. ارائه اصل و تصویر کارت ملی.
4. ارائه اصل و تصویر مدارک تحصیلی معتبر.
5. تهیه دو عکس 3×4 رنگی با زمینه روشن.
6. ارائه اصل و تصویر فیش واریزی به حساب سازمان.

با شرکت در سازمان نظام مهندسی مزایای عضویت در سازمان نظام مهندسی شامل حال شما می‌شود.

 

شرایط دریافت مهر نظام مهندسی:

1. داشتن مدرک فارغ التحصیلی در سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، و همچنین معماری، به همراه تجربه کاری در رشته‌های مجاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی.
2. قبولی در آزمون نظام مهندسی.
3. داشتن سنوات سابقه کار حرفه‌ای برای شرکت در آزمون نظام مهندسی.

مزایای چشمگیری که مهندسان با دریافت مهر نظام مهندسی، به  دست می آورند:

1. کسب اعتبار شغلی و امکان بهره‌مندی از مزایای پروانه اشتغال اصناف.
2. امکان بهره‌مندی از سیستم ارجاع کار سازمان نظام مهندسی استان.
3. امکان ارتقاء شغلی بر اساس تجربه و مشارکت در دوره‌های آموزشی ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی.

خلاصه مطلب درمورد صفر تا صد معرفی و شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی :

آزمون نظام مهندسی به صورت سالانه در هفت رشته اصلی به تداوم برگزار می‌پردازد، با هدف اخذ پروانه نظام مهندسی  که برای تأسیس شرکت‌ها و دفاتر مهندسی. آزمون نظام مهندسی دو بار در سال، با فاصله حدود شش ماه انجام می‌شود. داوطلبان موظف به شرکت در نام در آزمون نظام مهندسی بوده و می‌بایست به وب‌سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مراجعه کرده و اطلاعات خود را به موقع ثبت نمایند.

مطالب دیگر در مورد آزمون نظام مهندسی

همه چیز در مورد ثبت نام آزمون نظام مهندسی

تعداد سوالات و مدت زمان آزمون نظام مهندسی

نحوه اعتراض به آزمون نظام مهندسی

چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شوم؟

5/5 - (13 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۲۹
ارسال دیدگاه جدید