سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

همانطور که میدانید شبکه‌های رایانه ای قادر هستند به چند کامپیوتر اجازه دهند که اطلاعاتی را با یک دیگر درمیان بگذارند. در این میان سیستم‌های صوتی تحت شبکه توانسته اند مدیریت منابع اطلاعاتی و خدمت محیط‌های متفاوت را با کیفیتتر نمایند و به آنها سرعت دهند. شبکه‌های صوتی نیز همچون شبکه‌های رایانه ای به دستگاه‌های مختلفی از قبیل میکسر، آمپلی فایر و بلندگوها این دسترسی را می‌دهند تا سیگنال‌های صوتی را با هم به اشتراک قرار دهند. در ادامه با هم به سراغ این میرویم که سیستم صوتی تحت شبکه چیست و سیستم صوتی تحت شبکه چه کاربردی دارد و چگونه راه اندازی میشود.

سیستم صوتی تحت شبکه چیست

شاید در چند دهه گذشته بود که ابزار آلات صوتی تحت شبکه بیشتر برای محیط‌های بزرگ از قبیل بیمارستان‌ها، استادیوم‌ها و مدارس استفاده می‌شد اما در حال حاضر این تکنولوژی و تجهیزات به اندازه ای ارتقا پیدا نموده که حتی در محیط‌های کوچکی چون فروشگاه‌ مغازه، باشگاه و .. استفاده میشود زیرا برای برخورداری این فضاها نیز مورد طراحی قرار گرفته اند.

مطلب مرتبط: محاسبات و طراحی سیستم صوتی

تعریف سیستم صوتی تحت شبکه

تعریف سیستم صوتی تحت شبکه

اگر بخواهیم سیستم صوتی تحت شبکه را تعریف کنیم باید این گونه بگوئیم که منتقل نمودن صوت در قالب دیجیتال از محیطی به محیط دیگر به واسطه یک نوع شبکه را سیستم صوتی تحت شبکه گویند. سیستم تحت شبکه به مخاطب این دسترسی را میدهد که حجم زیادی اطلاعات و داده را از راه یک کابل انتقال دهد. برای منتقل کردن چند کانال صوتی فشرده پهنای باند مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارتی صدا قادر است در طول این مسافت بدون این که مشکلی به سیگنال‌هایش زده شود انتقال پیدا نماید. از طریق این سیستم است که می‌توان بدون محدودیت‌های کابل کشی آنالوگ و یا ادغام شدن الکترومغناطیسی، صدایی با کیفیت خوب و قابل قبول ارائه نمود.

مزایای سیستم صوتی تحت شبکه

مزایای سیستم صوتی تحت شبکه

اگر بخواهیم از مزایای سیستم صوتی تحت شبکه سخن به میان آوریم باید موارد زیر را شرح داد:

  • امکان ارتقا:

از بزرگترین مزایای آن قدرت گسترش و رشد میباشد. مخاطب میتواند از ابتدائی ترین وسایل استفاده کند و سپس مواردی مانند مانیتور، میکروفون بیسیم و .. را به آن اضافه نماید و آنها را به هم وصل کند.

  • وجود کابل‌های کمتر:

در سیستم‌های آنالوگی که وجود دارد از به هم ربط دادن وسایل حجم زیادی کابل دیده میشود که کار را میتواند در تاسیسات بزرگ سخت تر و پیچیده تر نماید. اما در سیستمهای صوتی تحت شبکه کابلهای دیجیتال جانشین کابل‌های آنالوگ شده اند. این کار سبب شده وزن کابل‌ها کاهش پیدا کند و همچنین اتصالات مورد استفاده در یک سیستم صوتی شبکه را میشود به صورت جدا از اتصالات فیزیکی طراحی نمود.

  • منتقل نمودن اطلاعات بیشتر:

با به روز رسانی فناوری‌های نوین دیجیتال حجم اطلاعاتی که یک کابل توانایی حمل نمودن آن را دارد از چند هزار بیت به چند میلیارد بیت افزایش پیدا کرده است.

  • تحت کنترل بودن سیستم صوتی تحت شبکه به وسیله ی نرم افزار:

در این سیستم سیگنال‌های صوتی همچون داده‌ها میباشند پس چند دستگاه میتوانند همزمان از یک صدا برخوردار شوند و آن را به محیط‌های متفاوت هدایت نمایند. رایانه‌ها توانایی این را دارند که از شبکه برای کنترل و نظارت نمودن بر وسایل صوتی همچون میکسرهای دیجیتال و موتورهای DSP استفاده نمایند.

  • امکان زون بندی نمودن:

به واسطه ی نرم افزار سیستم صوتی تحت شبکه، قادر هستید قسمت های متفاوتی را مدیریت نمائید. به عبارتی این بدان معنی است که چون سیستم تحت شبکه از یک یا چند دستگاه دارای پورت شبکه تشکیل شده است این امکان فراهم شده که زون بندی مختلفی نیز داشته باشید.

  • امکان تقسیم بندی سیگنال ها:

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب و بزرگ سیستم تحت شبکه این است که شبکه قادر است یک سیگنال صوتی را تقسیم نماید و آن را به چند مسیر هدایت کند. به طور مثال می توانید صدای ورودی در یک میکروفون را در ان واحد به چند میکسر انتقال دهید.

  • از وسایل و ابزار آلات سیستم صوتی تحت شبکه وسایلی نظیر:

ترمینال یا گیت وی، آمپلی فایر، بلندگو، میکروفون و سرورهای رایانه ای تحت شبکه می باشند که بسیار کاربردی و مورد استفاده بوده و اکثرا با آن ها سر و کار داریم.


مطلب مرتبط: آموزش نصب سیستم صوتی

سیستم صوتی تحت شبکه به طور خلاصه

سیستم صوتی تحت شبکه یک سیستم صوتی است که از طریق شبکه‌های کامپیوتری یا اینترنت برای انتقال صدا استفاده می‌کند. این سیستم‌ها از فناوری‌های مختلفی مانند VoIP (صوت از طریق اینترنت) یا پروتکل‌های مخصوص صوتی استفاده می‌کنند تا به کاربران امکان مکالمه و یا پخش محتوای صوتی را در محیط‌های مختلف فراهم کنند.

این سیستم‌ها معمولاً از تجهیزات متشکل از میکروفون‌ها، بلندگوها، کنترلرها و سرورهای صوتی تشکیل شده‌اند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. افراد می‌توانند از طریق دستگاه‌های مختلفی مانند تلفن‌های همراه، کامپیوترها یا دستگاه‌های ویوآی‌پی (VoIP) به این سیستم‌ها متصل شوند و صدا را انتقال دهند یا دریافت کنند.

این سیستم‌ها در محیط‌هایی مانند کنفرانس‌ها، تجمعات بزرگ، مراکز تلفنی، مراکز کنترل و … استفاده می‌شوند. همچنین، با توجه به پیشرفت فناوری، سیستم‌های صوتی تحت شبکه همچنین در خانه‌ها و محیط‌های سازمانی کوچکتر نیز به عنوان سیستم‌های صوتی هوشمند و یا سیستم‌های هوشمند خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون اگر در مورد سیستم های صوتی تحت شبکه سوالی دارید از ما بپرسید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید