رشته های آزمون نظام مهندسی – (رشته های مجاز نظام مهندسی)

رشته های آزمون نظام مهندسی - (رشته های مجاز نظام مهندسی)

چه رشته‌هایی میتوانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟ رشته‌های آزمون نظام مهندسی چیست؟ چه رشته‌هایی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟ رشته‌هایی که در آزمون نظام مهندسی صلاحیت دارند کدامند؟ همانطور که می دانید مهندسان در حین انجام پروژه‌ها و وظایف مختلف خود نیازمند هماهنگی و همکاری با یکدیگر و با سایر حوزه‌ها هستند. به همین دلیل، سازمان نظام مهندسی به عنوان یک چارچوب سازمانی، نقش مهمی در مدیریت پروژه‌ها، تخصیص منابع، ارتقاء فناوری، ایمنی، مدیریت ریسک، و ارتباط با مشتریان و سایر ذینفعان دارد. برای ورود به این سازمان؛ هر ساله چند آزمون نظام مهندسی برگزار میشود که فقط 7 رشته اصلی نظام مهندسی قادر به پذیرش است.

 اگر می خواهید اطلاعات کامل و جامعی  را در رابطه با  رشته های نظام مهندسی داشته باشید، با ما همراه شوید تا هر آنچه را که لازم است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در این پست سِودا به سراغ رشته های مجاز آزمون نظام مهندسی طبق آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی نظام مهندسی رفته ایم.

 

۷ رشته اصلی نظام مهندسی

رشته‌های آزمون نظام مهندسی شامل تمامی رشته‌های مرتبط با مهندسی عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی و ، ترافیک و نقشه‌برداری می‌شود.  زیرشاخه های رشته های اصلی نظام مهندسی برای آزمون در این پست مشخص شده است. بنابراین، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی که علاقه به دریافت پروانه اشتغال از نظام مهندسی دارند، می‌توانند در زمان معین، ثبت‌نام خود را در دو نوبت یا حتی بیشتر انجام دهند.

همانند نظام پزشکی که به هر پزشک یک شماره در سازمان نظام پزشکی اختصاص می‌دهد، مهندسان نیز با داشتن شماره نظام مهندسی خود، قابلیت برگزاری اموری همچون تأسیس دفتر مهندسی و سایر امور مربوط به حرفه‌ی خود را دارند.  اگر شما خواستار ورود به سازمان و کسب پروانه سازمان نظام مهندسی هستید، باید شرایطش را داشته باشید. اولین شرط دریافت شماره پروانه این است که رشته تحصیلیتان؛ مطابق با رشته های مجاز سازمان نظام مهندسی باشد. و شرط دوم این است که باید مدرکتان بالاتر از کارشناسی باشد. اگر رشته شما جزو 7 رشته اصلی نظام مهندسی است، برای دوره بعد آزمون اقدام کنید. برای کسب آگاهی در مورد مزایا و  شرایط عضویت در نظام مهندسی به این مقاله رجوع کنید.  در ادامه این مقاله، به بررسی رشته‌های مورد پذیرش در نظام مهندسی و صلاحیت‌های آزمون نظام مهندسی سال 1402 می‌پردازیم تا توضیحات جامعی درباره رشته‌های تحصیلی مورد نظر ارائه دهیم.

 

 

رشته های مجاز آزمون نظام مهندسی به صور تفکیک شده و کامل

جدول رشته‌های اصلی و مرتبط نظام‌مهندسی

در زیر، چندین جدول از رشته‌های اصلی مهندسی و رشته‌های مرتبط با هر یک از آنها آورده شده است؛ این جدول تا حد زیادی رشته‌های مهندسی اصلی و مهم را پوشش می‌دهد، اما باید توجه داشت که هر رشته اصلی دارای حوزه‌های فرعی بسیاری است و می‌توانید بر اساس علاقه و تمایلات خود در یکی از زیرشاخه‌های هر رشته مسیر حرفه‌ای خود را ادامه دهید.

 

رشته های نظام مهندسی مکانیک

نظام مهندسی شامل انواع مختلفی از رشته‌های مهندسی است که به توسعه، طراحی، ساخت، و نگهداری محصولات و پروژه‌های مهندسی مشغولند. یکی از این رشته ها، مربوط به مهندسی مکانیک با گرایش های زیر است:

 

رشته های مرتبط با تاسیسات مکانیکی:
کارشناسی تاسیسات مکانیکی (حرارت و سیالات)
دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)
کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی و جامدات)

  دوره طلایی با قیمت استثنایی برای قبولی در آزمون مکانیک

آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیک

برای شرکت در آمادگی آزمون نظام مهندسی با شماره ۰۲۱۸۸۸۳۱۰۲۱ تماس بگیرید.

 

رشته های نظام مهندسی برق

  • مهندسی برق قدرت.
  • مهندسی الکترونیک.
  • مهندسی کنترل.
  • مهندسی مخابرات.

 

رشته های مرتبط با تاسیسات برقی:
معادل کارشناسی برق (قدرت)
مهندسی کنترل و ابزار دقیق
کنترل
دبیری فنی برق (قدرت)
مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق
مخابرات

  دوره آموزشی با قیمت استثنایی برای قبولی در آزمون برق

آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

برای شرکت در آمادگی آزمون نظام مهندسی با شماره ۰۲۱۸۸۸۳۱۰۲۱ تماس بگیرید.

مشاوره درباره رشته های آزمون نظام مهندسی

 

   رشته های نظام مهندسی عمران

رشته های موردپذیرش در عمران برای نظام مهندسی طراحی، اجرا و نظارت است اما در سال 1402، دو صلاحیت جدید با عناوین “به‌سازی” و “گودبرداری” به دایره رشته های موردپذیرش آزمون نظام مهندسی در حوزه عمران افزوده شدند. این تغییرات نه تنها دامنه صلاحیت‌های مهندسان عمران را گسترش داده، بلکه امکان بهبود فرآیند طراحی و اجرا در زمینه‌های حیاتی مانند گود؛ پی؛ سازه‌های نگهبان؛ ارزیابی و بهسازی را نیز فراهم نموده است. این اقدامات، نشان‌دهنده توسعه و به‌روزرسانی مداوم نظام مهندسی در پاسخ به نیازها و پیشرفت‌های فناوری در حوزه عمران می‌باشد.

اگر در میان تمامی رشه های نظام مهندسی به دنبال بهترین رشته نظام مهندسی هستید، می توانیم از مهندسی عمران به عنوان یکی از بهترین گزینه ها با گرایش های زیر نام ببریم:

رشته های مرتبط با مهندسی عمران:
دبیری فنی مهندسی عمران
عمران آب
راه سازی
عمران روستایی
مهندسی عمران
تکنولوژی عمران
ساختمان سازی
خط و ابنیه
 عملی
ساختمان

 

رشته های مرتبط با معماری در جدول زیر قرار داده شده است :

 

رشته های مرتبط با معماری:
دبیری فنی معماری
معماری و تزئینات داخلی
معماری سنتی
مرمت و احیای بناهای تاریخی

 

رشته های مرتبط با شهرسازی در جدول زیر قرار داده شده است :

 

رشته های مرتبط با شهرسازی:
طراحی شهری
برنامه ریزی شهری
مهندسی محیط
محوطه سازی و طراحی فضای سبز
کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط یا محیط زیست

 

رشته های مرتبط با ترافیک در جدول زیر قرار داده شده است :

 

رشته های مرتبط با ترافیک:
 کارشناسی مهندسی ترافیک، راه و ترابری
رشته های مرتبط با نقشه برداری:
کارشناسی مهندسی نقشه برداری

 

سایر رشته های نظام مهندسی

براساس آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته های نظام مهندسی،  رشته‌های مهندسی مورد قبول سازمان نظام مهندسی   که به شما معرفی کردیم جزو تنها رشته های موردپذیرش سازمان است. مهندسی مواد، مهندسی هوا فضا، مهندسی نفت، مهندسی محیط زیست، مهندسی شیمی مهندسی پزشکی، مهندسی رباتیک، و مهندسی هسته‌ای جزو رشته های مجاز برای آزمون نظام مهندسی نیستند. اما شاید با رجوع سازمان و دفتر مقررات ملی و هم ارزی برخی از دروس رشته ها و بالا بودن معدل قبولی، رشته هایی مانند هوافضا بتوانند در آزمون مکانیک شرکت کنند.

بهترین و پردرآمدترین رشته های نظام مهندسی

 

بهترین و پردرآمدترین رشته های نظام مهندسی

تعیین “بهترین” رشته مهندسی بستگی به علایق، توانمندی‌ها، و اهداف شخصی شما دارد. هر رشته مهندسی مزایا و چالش‌های خود را دارد و بهترین رشته برای شما باید با توجه به علایق شخصی، مهارت‌ها، و اهداف حرفه‌ای شما انتخاب شود .هر یک از این رشته‌ها می‌توانند موقعیت‌های شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کنند. برای انتخاب بهترین رشته، مهم است که بازار کار را بررسی کنید، با افرادی که در حوزه مورد نظر شما فعالیت می‌کنند، مشورت کنید و به تحقیقات خود درباره محتوا و نیازهای هر رشته ادامه دهید.

با این حال، برخی از رشته های نظام مهندسی به دلیل شرایط مطلوبی که دارند، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

برخی از بهترین رشته های نظام مهندسی عبارتند از:

  • مهندسی عمران: مهندسی عمران یکی از پرطرفدارترین رشته های نظام مهندسی است. مهندسان عمران در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان ها، پل ها، جاده ها، سدها و سایر سازه ها فعالیت می کنند. این رشته به دلیل تنوع زمینه های کاری و بازار کار خوب، از محبوبیت زیادی برخوردار است.
  • مهندسی برق: مهندسی برق یکی از رشته های پرکاربرد و ضروری در جامعه است. مهندسان برق در زمینه تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، طراحی و ساخت تجهیزات برقی و الکترونیک فعالیت می کنند. این رشته به دلیل تنوع زمینه های کاری و بازار کار خوب، از محبوبیت زیادی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.
  • مهندسی مکانیک: مهندسی مکانیک یکی از رشته های کاربردی و پرطرفدار در نظام مهندسی است. مهندسان مکانیک در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری ماشین آلات، ابزارها و تجهیزات صنعتی فعالیت دارند. این رشته به دلیل تنوع زمینه های کاری و بازار کار خوب، و همچنین منبع درآمد مناسب از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.
  • مهندسی معماری: مهندسی معماری یکی از رشته های هنری و مهندسی وبسیار بسیار محبوب است. مهندسان معمار در زمینه طراحی، ساخت و بازسازی ساختمان ها و فضاهای شهری مشغول به فعالیت هستند. این رشته به دلیل خلاقیت و زیبایی شناسی بالایی که دارد، در بین شرکت کنندگان از طرفداری زیادی برخوردار است.

البته، انتخاب رشته نظام مهندسی باید با توجه به شرایط و علایق فردی انجام شود. داوطلبان باید با تحقیق و بررسی دقیق، رشته ای را انتخاب کنند که به آن علاقه مند هستند و در آن موفق خواهند شد.

 

چه رشته هایی از مکانیک مجاز ثبت نام در آزمون نیستند؟

  • طبق قانون نظام مهندسی،  تعیین شده که فارغ‌التحصیلان از رشته‌های خاص، حاصل اخذ پروانه مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان بهره‌مند نمی‌شوند.
  • فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک با تخصص در کشتی‌سازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی تعلق نمی‌گیرند.
  • فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک با تخصص در نیروگاه، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان تعلق نمی‌گیرند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک با تخصص در ساخت و تولید، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان تعلق نمی‌گیرند.
  • فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی شیمی با تخصص در طراحی فرآیندها، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان تعلق نمی‌گیرند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی مهندسی پزشکی با تخصص در بیوالکتریک، پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با تأسیسات برقی ساختمان تعلق نمی‌گیرند.

  • فارغ‌التحصیلان با مدرک کارشناسی در رشته مدیریت شهری، اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های اصلی یا مرتبط با معماری را بر عهده نخواهند داشت.


 

کلام پایانی در مورد رشته های موردپذیرش آزمون نظام مهندسی 

در حال حاضر آزمون نظام مهندسی در رشته ها و صلاحیت های زیر انجام میشود:

۱– رشته عمران (سه صلاحیت)

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

آزمون نظام مهندسی عمران اجرا

آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

۲- رشته معماری (سه صلاحیت)

آزمون نظام مهندسی معماری نظارت

آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

آزمون نظام مهندسی معماری طراحی

۳- رشته تاسیسات برقی (دو صلاحیت)

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی

۴- رشته تاسیسات مکانیکی (دو صلاحیت)

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی

۵- آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری

۶- آزمون نظام مهندسی شهرسازی

۷- آزمون نظام مهندسی ترافیک

در این مقاله سعی کردیم که لیست کاملی از رشته های نظام مهندسی را به همراه  زیر گرایش های آن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. همانطور که گفتیم اگر به دنبال بهترین رشته نظام مهندسی هستید لازم است که پارامتر های مختلف را در کنار یکدیگر بررسی کنید تا در نهایت بتوانید به بهترین انتخاب ممکن برسید. از همراهی شما عزیزان سپاس گذاریم و امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید