درآمد از سازمان نظام مهندسی چقدر است؟

درآمد از سازمان نظام مهندسی چقدر است؟

 نظام مهندسی یک سازمان حرفه‌ای است که مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های مهندسی را دارد. برای مثال برای اینکه بتوانید به عنوان یک مهندس مکانیک، برق، عمران، معماری فعالیت کنید و به درآمد برسید باید پروانه اشتغال   را دریافت کنید. این پروانه به کار نشان‌دهنده صلاحیت علمی و تجربی شما در زمینه مهندسی است. بعد از اینکه وارد سازمان نظام مهندسی شدید، به درآمد میرسید. اما اینکه درآمد نظام مهندسی چقدر است و مهندسینی که در آزمون قبول میشوند در ماه چقدر درآمد دارند و حقوق مهندس در سازمان نظام مهندسی بر چه اساس است،   در ادامه همراه ما  باشید تا با فرمول محاسبه درآمد از نظام مهندسی را بدانید.

 

برای کسب درآمد از سازمان نظام مهندسی باید چکار کرد؟

برای  کسب درآمد از سازمان نظام مهندسی باید اقدام به دریافت پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی نمایید، برای اینکار شما باید پیش‌نیازهایی را داشته باشید، از جمله داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، سابقه کار یا کارآموزی، قبولی در آزمون نظام مهندسی و تهیه مدارک لازم. پروانه اشتغال نیز  در پایه‌های مختلف صادر می‌شود، که هر پایه نشان‌دهنده سطح دانش و تجربه شما است. پایه‌های موجود عبارت‌اند از پایه سه، دو، یک و ارشد.  با بالا رفتن پایه، شما می‌توانید در پروژه‌های بزرگتر و مهم‌تر شرکت کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.

درآمد نظام مهندسی

 

میزان درآمد از سازمان نظام مهندسی

درآمد مهندس در سازمان نظام مهندسی بستگی به پایه، رشته، سابقه، مهارت، نوع پروژه و شرایط بازار کار دارد. به طور مثال، می‌توان گفت که مهندسان مکانیک از درآمد خوبی برخوردار هستند، اما نمی‌توان یک میزان دقیق برای آن اعلام کرد. برای مثال، بر اساس یک منبع، درآمد یک مهندس پایه سه مکانیک برای حقوق سالانه به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 40 تا 50 میلیون تومان است. درآمد یک مهندس پایه یک مکانیک برای حقوق سالانه به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 100 تا 150 میلیون تومان است.

اما برای افزایش درآمد خود، شما باید عوامل دیگری را هم در نظر بگیرید، مانند داشتن مدرک تحصیلی بالاتر، یادگیری نرم‌افزارهای مهندسی، ارتباط برقرار کردن با کارفرمایان و مشتریان، انتخاب پروژه‌های مناسب و مطالعه بازار کار.

 

درآمد مستقیم و غیرمستقیم از سازمان نظام مهندسی

درامد مستقیم، به درآمدی گفته میشود که به طور ماهانه از سوی خود سازمان، به حساب مهندس واریز میشود. اما منظور از درآمد غیرمستقیم، درامدی است که از طریق دریافت پروژه، استفاده از مدرک و پروانه اش برای ساخت و ساز یا پروژه، دریافت درآمد از سوی نظارت بر پروژه ها یا طراحی ها و… .

سالانه، مقدار درآمد مربوط به پروانه نظام مهندسی توسط هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی هر استان تصویب و در سایت منتشر می‌شود. درآمد مرتبط با مرکز استان، بیشتر از مناطق شهرستانی اطراف قرار دارد، به گونه‌ای که بخشی از این درآمد به شهرستان‌های مجاور به‌عنوان ضریب (مثلاً نود درصد) از کل درآمد مرکز استان تعلق می‌گیرد.

 

 

  دوره های طلایی با قیمت استثنایی برای قبولی در آزمون

آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیک

    اطلاعات عمومی مهندسی مکانیک مرتبط با آزمون طراحی تاسیسات مکانیکی

 آموزش مباحث مقررات ملی ساختمان_آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی 

اطلاعات عمومی مهندسی مکانیک مرتبط با آزمون نظارت و اجرا تاسیسات مکانیکی 

آموزش جامع نشریه 128  

پیشنهاد میدهیم که فایل های صوتی نظر دانش‌پژوهان را گوش دهید  

نظر الناز محمدی دانشجوی دوره  آنلاین نظام مهندسی :

ظر خوشنام ضیایی دانشجوی دوره آمادگی نظام مهندسی :

 

نظر بهمن خامنه دانشجوی دوره آنلاین نظام مهندسی :

نظر میثم محرابی دانشجوی دوره آفلاین نظام مهندسی :

سوالات متداول دانش پژوهان دوره آمادگی تاسیسات

 

فایل‌های مهم برای قبولی در آزمون

pdf نشریه 110 جلد اول

pdf نشریه 110 جلد دوم 

سوالات آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق

سوالات آزمون نظام مهندسی مکانیک 

 منابع آزمون نظام مهندسی  مکانیک

مبحث 15 مقررات ملی ساختمان

مبحث 16 مقررات ملی ساختمان

مبحث 14 مقررات ملی ساختمان

 

سودا

 

روش محاسبه درآمد پروانه نظام مهندسی به شیوه زیر تعریف می‌شود:

(متراژ هر پروژه) × (مبلغ هر مترمربع) × 10%

مهمترین نکته در این روش، وابستگی متراژ هر پروژه به نوع آن و تعداد طبقات است. متراژ هر پروژه به اندازه ویژگی‌های مختلف آن از جمله نوع پروژه و تعداد طبقات آن متغیر است. همچنین، مبلغ هر مترمربع از پیش تعیین شده و در مرحله محاسبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که پنج درصد از این ده درصد (یعنی سه درصد) به سازمان تعلق دارد و پنج درصد باقی‌مانده به عنوان مالیات کم می‌شود. میزان باقی‌مانده پس از کم شدن مالیات به عنوان درآمد پروانه نظام مهندسی محاسبه شده و به حساب مهندسان واریز می‌شود.

نکات مهمی که در رابطه با درآمد از ارجاع کار باید مدنظر داشته باشید عبارتند از:

این نوع درآمد به تعداد ساختمان‌ها و تعداد مهندسان هر شهرستان بستگی دارد و درآمد ثابتی ندارد.
ارجاع کار برای مهندسان پایه سه در پروژه‌های ساختمان‌های 1، 2، 3 و 5 طبقه صورت می‌گیرد. با توجه به کمبود تعداد ساختمان‌های زیر پنج طبقه، در شهرستان‌های بزرگ این مهندسان درآمد چندانی نخواهند داشت. هرچه مهندس پایه بالاتر باشد، متراژ سهیمه و تعداد طبقات مجاز بیشتر می‌شود و در نتیجه درآمد پروانه نظام مهندسی نیز افزایش می‌یابد.

درآمد یک مهندس ناظر پایه ۳ در سازمان نظام مهندسی

با توجه به ابلاغیه تعرفه خدمات مهندسی سال ۱۴۰۲ درآمد یک مهندس ناظر پایه ۳ بستگی به گروه ساختمانی، متراژ زیربنا و تعداد طبقات دارد. به طور مثال، برای یک ساختمان گروه الف با ۲۰۰ مترمربع زیربنا و ۲ طبقه، حق الزحمه مهندس ناظر پایه ۳ برابر با ۱۰/۶۰۰ میلیون ریال است2. این مبلغ شامل هزینه‌های طراحی، نظارت و هماهنگی است3. البته باید توجه داشت که این مبلغ ممکن است با توجه به شرایط بازار، نوسانات قیمت و تخفیفات متفاوت باشد. برای محاسبه دقیق‌تر درآمد مهندس ناظر پایه ۳، می‌توانید از جدول هزینه‌های ساخت و ساز و فرمول زیر استفاده کنید.

درآمد مهندس ناظر پایه ۳=هزینه ساخت هر مترمربع زیربنا×متراژ زیربنا×ضریب گروه ساختمانی×ضریب تعداد طبقات×ضریب پایه مهندس

که در آن:

ضریب گروه ساختمانی برای گروه الف برابر با ۰/۱۲، برای گروه ب برابر با ۰/۱۴، برای گروه ج برابر با ۰/۱۶ و برای گروه د برابر با ۰/۱۸ است.

ضریب تعداد طبقات برای ۱ و ۲ طبقه برابر با ۱، برای ۳ تا ۵ طبقه برابر با ۱/۱۵، برای ۶ و ۷ طبقه برابر با ۱/۳۰، برای ۸ تا ۱۰ طبقه برابر با ۱/۴۵، برای ۱۱ و ۱۲ طبقه برابر با ۱/۶۰، برای ۱۳ تا ۱۵ طبقه برابر با ۱/۷۵ و برای ۱۶ طبقه و بالاتر برابر با ۱/۹۰ است.

ضریب پایه مهندس برای پایه ۳ برابر با ۰/۱۲، برای پایه ۲ برابر با ۰/۱۴، برای پایه ۱ برابر با ۰/۱۶ و برای پایه ارشد برابر با ۰/۱۸ است.

 به طور کلی، درآمد یک مهندس اجرا و ناظر پایه ۳ بستگی به نوع پروژه، میزان تعهد، مهارت‌های تکمیلی و عوامل دیگر دارد. اما بر اساس برخی منابع، میانگین درآمد یک مهندس اجرا ناظر پایه ۳ در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در سال است. این مقدار ممکن است در استان‌های مختلف متفاوت باشد. برای مثال، در استان تهران، تعرفه خدمات نظام مهندسی برای نظارت تاسیسات مکانیکی در سال ۱۴۰۲ برای یک ساختمان ۳ تا ۵ طبقه، ۲/۲۵ درصد از هزینه اجرا است.

 

نظام مهندسی

اگر شما می‌خواهید پایه خود را ارتقا دهید و درآمد بیشتری کسب کنید، باید پیش‌نیازهایی را داشته باشید.  این پیش‌نیازها عبارت‌اند از: داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، داشتن سابقه کار یا کارآموزی معتبر، قبولی در آزمون نظام مهندسی و تهیه مدارک لازم.  آزمون نظام مهندسی رشته مکانیک در سال ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۳ اردیبهشت و مهر ماه برگزار شد یک آزمون دیگر در پیش رو است.منابع آن از سوی سازمان نظام مهندسی اعلام  میشود. سوالات و پاسخنامه آن نیز در اینترنت قابل دسترسی است. برای اینکه از سازمان نظام مهندسی درآمد خوبی کسب کنید، از الان برای آزمون بعدی آماده شوید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید