انواع دوربین مداربسته + نکات خرید دوربین مدار بسته

انواع دوربین مداربسته + نکات خرید دوربین مدار بسته

با پیشرفت علم و صنعت امروزه انواع دوربین های مداربسته به وفور در بازار وجود دارد. این دوربین ها برای ادارات، اماکن تجاری و ساختمان ها استفاده می شود. هر یک از انواع سیستم مدار بسته دارای ویژگی خاصی می باشد و با توجه به نوع استفاده می توان اقدام به خرید این نوع سیستم ها کرد. قبل از نصب دوربین مدار بسته نیاز است تا با انواع سیستم و انواع دوربین آشنا شوید.

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان

 

اگر می خواهید آشنایی با انواع سیستم مدار بسته پیدا کنید  و با نکات خرید دوربین مدار بسته آشنا شوید و ویژگی های یک دوربین مدار بسته خوب را بدانید تا پایان با ما همراه باشید.

 

 انواع دوربین مدار بسته

 انواع دوربین مدار بسته

  • دوربین مدار بسته صنعتی

برای تصویربرداری در مناطقی که حفاظت از آن ها بسیار حساس می باشد، مثل ادارات دولتی مورد استفاده قرار می گیرد. دارای کیفیت بالایی می باشند، تصویر به صورت واضح و امکان زوم کردن وجود دارد، بدون اینکه در کیفیت تصاویرتاثیر بگذارد. این نوع دوربین ها دارای منو می باشند و می توان تنظیمات را طوری قرار داد که در زمان خاص و در محدوده خاصی تصویربرداری انجام دهد.

  • دوربین مدار بسته دید در شب

این نوع از دوربین‌ها مناسب برای شب می‌باشند. با استفاده از LED مادون قرمز کار می کنند. این نوع از دوربین‌ها قابلیت تصویر برداری از فاصله 183 متری را دارند.

  • دوربین های مدار بسته با IP

این نوع دوربین‌ها تحت شبکه میباشند و به دو صورت باسیم و بدون سیم میباشند. دوربین‌های مدار بسته با IP به سادگی نصب می‌شوند و کابل کشی به صورت جدا نیاز ندارد. نوع سیم دار از طریق اینترنت تصاویر را ارسال می کند و نوع بی سیم از طریق Wi-Fi  تصاویر را ارسال می‌کند.

  • دوربین مدار بسته بالت

این نوع دوربین‌ها برای فضاهای باز که دارای مسافت طولانی هستند، استفاده می‌شود. شکل آنها به صورت استوانه ای می‌باشد. معمولا برای این نوع از دوربینها محافظی قرار می‌دهند که دچار آسیب در مقابل بارندگی نشوند. این نوع دوربین ها قابلیت تصویر برداری در شب نیز دارا می باشند. تنها قابلیتی که این نوع دوربین‌ها ندارند این است که قابلیت زوم کردن ندارند و همچنین به صورت ثابت هستند و امکان گردش دوربین وجود ندارد.

  • دوربین های مدار بسته C-MOUNT

این نوع از دوربین‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود. در صورت داشتن کیفیت امکان تصویربرداری 35 تا 40 متر را دارا میباشند و همچنین لنز های این دوربین به صورت متحرک میباشد و در صورت نیاز می توان آن را تعویض کرد.

  • دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین مدار بسته اسپید دام امکان تصویربرداری در فضاهای بزرگ را دارا می باشد. امکان قابلیت چرخش و زوم را دارند. هنگامی که دوربین میچرخد متناسب با آن زاویه تصویربرداری نیز تغییر میکند. اما باید این نکته را مد نظر باشد که میزان زوم و چرخش توسط کاربر انجام میشود. به همین دلیل برای فضاهای داخلی مناسب می باشد.

  • دوربین مدار بسته DOME

این نوع دوربین مدار بسته برای نصب‌های سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. دارای شکلی به صورت نیم دایره میباشند. به دلیل نیم دایره بودن این نوع دوربین ها معمولا از آن ها در ساختمان‌ها استفاده می کنند، زیرا شکل ظاهری آن مشخص نیست و سارقان کمتر متوجه وجود دوربین می شوند. این نوع دوربین‌ها برای نصب های سقفی می‌باشند و تمام محیط را تصویربرداری می کنند.

دوربین مدار بسته DOME

انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی

  • دوربین مدار بسته آنالوگ
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته تحت شبکه

این نوع دوربینها تحت شبکه، تصاویر را ذخیره میکنند. قیمت این نوع دوربی ها نسبت به سایر دوربینها قیمت بالایی دارند. از کابل شبکه برای اتصال دستگاه به دوربین استفاده میکنند. برخی از کاربران به دلیل حساس بودن ترجیح میدهند، از این نوع دوربین ها استفاده کنند. کیفیت بالا و قابلیت‌های هوشمند این نوع دوربینها در بین سایر دوربین‌ها بارز است.

دوربین مدار بسته آنالوگ

دستگاه ضبط برای این نوع دوربین هاDVR  میباشد. قیمت پایین و سادگی نصب باعث محبوب شدن این نوع از دوربینها شده است. اما در مقابل امکانات این نوع دوربین ها پایین می باشد و همچنین کیفیت خوبی ندارند و از کابل کواکسیال برای اتصال دوربین به دستگاه استفاده میشود. برای رفع مشکلات کیفیت دوربین مدار بسته آنالوگ ورود دوربین آنالوگ HD توانست با تغییراتی که در این نوع دوربینها ایجاد کرد، امکان تصویر برداری با کیفیت بالا را فراهم کند.

مطلب مرتبط: محاسبات دوربین مدار بسته

قیمت بهترین انواع دوربین مدار بسته

قیمت دوربینهای مدار بسته با توجه به برند، کیفیت و خدماتی که دارد، متفاوت می باشد. شما با توجه به بودجه ای که دارید می توان بهترین دوربین مدار بسته را خریداری کنید.

لینک های مفید:

سیستم دوربین مدار بسته مسجد

نقشه دوربین مدار بسته برج 13 طبقه

نقشه سیستم دوربین مدار بسته برج 24 طبقه

نقشه سیستم دوربین مدار بسته ساختمان مسکونی 8 طبقه تیپ 2

نقشه سیستم دوربین مدار بسته مجتمع ورزشی 7 طبقه

 

 

ویژگی های یک سیستم مدار بسته خوب

• دید در شب

بیشتر حوادث مالی و جانی در شب اتفاق می افتد. به همین دلیل داشتن دوربین مداربسته دید در شب امکان تصویر برداری در شب را به طور واضح برای ما فراهم می کند. یک دوربین مدار بسته برای اینکه در شب امکان تصویر برداری را داشته باشد، باید مجهز به مادون قرمز باشد. دوربین هایی که مجهز به مادون قرمز است، میتواند در زمانی که تاریکی کامل است تصاویر را به طور با کیفیت ضبط کند.

• گردش دوربین

گاهی به دلیل بزرگی محوطه مجبور میشویم که از چند دوربین استفاده کنیم. اما با استفاده از این نوع دوربین‌ها می توان در خرید تعداد بیشتر دوربین صرفه‌جویی کرد. دوربین مدار بسته خوب باید بتواند تمام فضا را پوشش دهد. داشتن این ویژگی باعث می شود که دوربین به همه جهات بچرخد و تصاویر را ضبط کند. دوربینی که این قابلیت را داشته باشد، میتواند تا 360 درجه را تصویر برداری کند.

ویژگی های یک سیستم مدار بسته خوب

• کیفیت تصویر

اولین و مهمترین ویژگی یک سیستم مدار بسته خوب، کیفیت تصویر می باشد. دوربین باید تصاویر با کیفیت را بگیرد. به طوری که در تصاویر چهره افراد کاملاً مشخص باشد. در غیر این صورت اگر تصاویر بی‌کیفیت باشد، استفاده از دوربین معنایی ندارد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که دوربین‌هایی را خریداری کنید، که تصاویر با کیفیت را ضبط کنند.

مقاوم در برابر باران و سایر عوامل محیطی

یکی دیگر از ویژگی‌های یک سیستم مدار بسته خوب این می باشد که دوربین ممکن است در بیرون و در شرایط محیط باز قرار گیرد و نباید در برابر شرایط آب و هوایی مثل باران، برف و رطوبت دچار آسیب شود و باعث اختلال در تصویربرداری دوربین شود. بلکه باید در برابر این عوامل مقاوم باشد.

Zoom

Zoom کردن به معنی بزرگ کردن تصاویر می باشد و یک ویژگی خوب دوربین مدار بسته است. اما ویژگی بهتر که برای نظارت خوب می باشد. این است که در کنار زوم کردن قابلیت چرخش نیز داشته باشد که بتوان تصاویر را به راحتی بزرگ کرد، به دلیل این که برخی از حوادث در کسری از ثانیه انجام می‌شود، این قابلیت گردش باعث می‌شود، تصاویر بیشتری را دوربین ضبط کند.

 

اولین و مهمترین ویژگی یک سیستم مدار بسته خوب

اندازه مناسب

امروزه دوربین‌هایی با اندازه و شکل های متفاوتی وجود دارد. هر چه اندازه دوربین ها کوچک تر باشد، بهتر می باشد. زیرا کسی متوجه آن نمی شود معمولا دوربین های کوچک متناسب برای فضای بسته می باشند، که زیاد مشخص نباشد.

برند معتبر

بهتر است برای خرید دوربین هزینه کنیم، تا یک سیستم مدار بسته خوب با ویژگی های متناسب و با کارکردی که نیاز داریم را در اختیار ما قرار دهند. استفاده از دوربین ها مدار بسته با برند معتبر مهمترین مزیتی که دارند این می باشد، که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشند.

ویژگی های یک سیستم مدار بسته خوب

داشتن سیستم صوتی

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم مدار بسته خوب، داشتن سیستم صوتی است. دوربین های قدیمی تر امکان ضبط کردن صدا را نداشتند. امروزه این امکان به دوربین مدار بسته اضافه شده است که می‌تواند علاوه بر تصاویر صدا را نیز ضبط کنند.

انواع دوربین‌های مدار بسته به طور خلاصه

دوربین های مدار بسته دارای انواع مختلفی می باشند که هرکدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشد. انواع دوربین های مدار بسته به شرح زیر می باشد:
• دوربین های صنعتی
• دوربین دید در شب
• دوربین مداربسته AL یا هوش مصنوعی
• دوربین های مدار بسته با IP
• دوربین مدار بسته بالت
• دوربین های مدار بسته C-MOUNT
• دوربین مدار بسته اسپید دام
• دوربین مداربسته لنز فیکس
• دوربین مداربسته چشم ماهی
• دوربین مدار بسته بی سیم
• دوربین مدار بسته حرارتی
• دوربین مدار بسته شبکه ای
• دوربین مدار بسته با کیفیت HD
• دوربین مدار بسته DOME
• دوربین مدار بسته آنالوگ
• دوربین مدار بسته تحت شبکه

مطلب مرتبط: انواع روش انتقال تصویر در دوربین مدار بسته

 

 

آشنایی با انواع دوربین های مداربسته از نظر نوع لنز:

دسته بندی دوربین های مداربسته با توجه به نوع لنز

تمامی دوربین های مدار بسته مستقل از نوع کیس، از لحاظ لنز به یکی از سه دسته لنز ثابت ، لنز وری فوکال و لنز موتورایز تقسیم می شود.

لنز ثابت

دوربین های دارای لنز ثابت قابلیت زوم نداشته و با توجه به فاصله کانونی ثابت لنز خود همواره تصویری با فاصله ثابت از اجسام را به دستگاه ضبط ارسال می نماید. اکثر دوربین های موجود در پروژه ها از این دسته هستند.

لنز وری فوکال

این نوع دوربین ها دارای قابلیت زوم و فوکوس دستی می باشند. بر روی این مدل دوربین ها دو پیچ ساده یا آلن وجود دارد که توسط یکی از آنها فاصله كانونی دوربین تغییر کرده و توسط پیچ دیگر عملیات فوکوس انجام میشود. کاربرد اصلی این نوع دوربین برای مکان هایی است که یک نقطه از محیط نسبت به سایر نقاط دارای اهمیت بیشتری باشد. (مانند دخل مغازه ها، ویترین طلافروشی ها)

لازم به ذکر است از آنجا که عموم دوربین های موجود توانایی پلاک خوانی در سرعت را ندارند جهت پلاک خوانی ماشین ها می توان در محلی که سرعت آنها کم است (دست اندازها و..) لنز یک دوربین وری فوکال را تنظیم نمود تا پلاک خوانی ماشین ها صورت پذیرد.

لنز موتورایز

این نوع دوربین ها دارای لنز متغیر موتوردار هستند که تغییر فاصله کانونی لنز آنها از راه دور و توسط دستگاه ضبط کننده انجام می شود. این مدل دوربین ها دارای فوکوس خودکار بوده و نسبت به دو مدل قبلی (لنز ثابت و وری فوکال) گران قیمت تر هستند. دوربین های موتورایز قابلیت تغییر در سمت را نداشته و توسط این نوع دوربین ها صرفا می توان در یک راستای ثابت با زوم کردن سوژه ها را دنبال نمود.


مهم ترین نکات در هنگام خرید دوربین مدار بسته

در عصر حاضر و با توجه به پیشرفت‌های وسیع عرصه ی تکنولوژی و همچنین تنوع دوربین‌های مدار بسته، انتخاب و خرید این دستگاه کار سختی به نظر می رسد. در زمان خرید دوربین مدار بسته، توجه به مکان نصب آن، هدف دقیق شما از خرید دوربین و… کاری ضروری است. خرید دوربین مدار بسته کاری تخصصی است، بنابراین برای خرید این دستگاه لازم است از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید. با این حال در این مقاله در رابطه با مهم‌ترین نکات در هنگام خرید دوربین مدار بسته را ارائه خواهیم کرد.

مهم ترین نکات در هنگام خرید دوربین مدار بسته

ارزیابی نیازها برای نصب دوربین مدار بسته

1- قصد شما از خرید دوربین مدار بسته چیست؟

2- سیستم دوربین مدار بسته سیمی یا بی سیم نیاز شما را برآورده می کند؟

3- لازم است دوربین شما چه میزان کیفیتی داشته باشد؟

4- بودجه شما چه قدر است؟

5- تنها پوشش فضای داخلی کافی است یا باید فضای خارجی را هم پوشش دهد؟

بررسی سطح نور محیط؛ یک پارامتر مهم در انتخاب دوربین مدار بسته

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین مدار بسته میزان توانایی آن در زمان قرار گیری در محیط های تاریک می باشد. لوکس، واحد اندازه گیری سطوح روشنایی دوربین است. هر مقدار این عدد پایین‌تر باشد، نیاز به نور کمتری برای بازسازی تصویر دارد. دوربین هایی که مجهز به مادون قرمز هستند، توانایی ارائه تصاویر شفافی در تاریکی مطلق دارند.

تصاویر دوربین را از طریق چه دستگاهی کنترل و مشاهده می کنید؟

پیش از اینکه اقدام به خرید دوربین مدار بسته کنید، لازم است این سوال را از خود بپرسید که تصاویر دوربین مدار بسته را در کجا مشاهده خواهید کرد؟ برای مشاهده تصاویر دوربین، دستگاههایی مانند مانیتور، آنتن مرکزی، گوشی های هوشمند، تلویزیون و… وجود دارند. برخی از دستگاهها، از خروجی آنتن مرکزی یا تلویزیون برخوردار نیستند. همچنین برندهایی وجود دارند که اهمیتی برای امکانات نرم افزارهای گوشی، برای مشاهده تصاویر دوربین قائل نبوده و نرم افزارهای محدودی را به تولید رسانده اند. در مبحث 13 مقررات ملی ساختمان به الزامات دوربین مداربسته پرداخته شده است.

ارزیابی نیازها برای نصب دوربین مدار بسته 1-قصد شما از خرید دوربین چیست؟ 2-سیستم دوربین مدار بسته سیمی یا بی سیم نیاز شما را برآورده می کند؟ 3-لازم است دوربین شما چه میزان کیفیتی داشته باشد؟ 4-بودجه شما چه قدر است؟ 5-تنها پوشش فضای داخلی کافی است یا باید فضای خارجی را هم پوشش دهد؟ بررسی سطح نور محیط؛ یک پارامتر مهم در انتخاب دوربین مدار بسته یکی از مهم ترین ویژگی های دوربین مدار بسته میزان توانایی آن در زمان قرار گیری در محیط های تاریک می باشد. لوکس، واحد اندازه گیری سطوح روشنایی دوربین است. هر مقدار این عدد پایین تر باشد، نیاز به نور کمتری برای بازسازی تصویر دارد. دوربین هایی که مجهز به مادون قرمز هستند، توانایی ارائه تصاویر شفافی در تاریکی مطلق دارند. تصاویر دوربین را از طریق چه دستگاهی کنترل و مشاهده می کنید؟ پیش از اینکه اقدام به خرید دوربین مدار بسته کنید، لازم است این سوال را از خود بپرسید که تصاویر دوربین مدار بسته را در کجا مشاهده خواهید کرد؟ برای مشاهده تصاویر دوربین، دستگاههایی مانند مانیتور، آنتن مرکزی، گوشی های هوشمند، تلویزیون و... وجود دارند. برخی از دستگاهها، از خروجی آنتن مرکزی یا تلویزیون برخوردار نیستند. همچنین برندهایی وجود دارند که اهمیتی برای امکانات نرم افزارهای گوشی، برای مشاهده تصاویر دوربین قائل نبوده و نرم افزارهای محدودی را به تولید رسانده اند.

اطمینان از گارانتی و اصالت دوربین مدار بسته

پیش از خرید دوربین مدار بسته لازم است که از گارانتی و اصالت کالا اطمینان حاصل نمایید. برخی از شرکت‌های نامعتبر وجود دارند که دوربین های فاقد کیفیت خود را با گارانتی کوتاه مدت به فروش م رسانند. هنگامی که تاریخ کوتاه مدت گارانتی به اتمام برسد، شرکت مورد نظر هیچ مسئولیتی در خصوص مشکلات سیستم بر عهده نمی گیرد. گارانتی یا به صورت کارت و سریال دوربین مکتوب است، یا اینکه در فاکتور فروشنده قید میگردد.

مطلب مرتبط:   بررسی ساختار و محاسبات دوربین مدار بسته 


قیمت دوربین مدار بسته

قیمت، پارامتر مهمی در زمان خرید دوربین مدار بسته است. توصیه می شود با توجه به قابلیت هایی که از دوربین های مدار بسته انتظار دارید، برای خرید آن اقدام نمایید. برخی اوقات به علت کم یا زیاد شدن قابلیت های دوربین های مدار بسته و یا نوع برند، قیمت تغییر می یابد.

نکاتی در رابطه با خرید دوربین مدار بسته

-در زمان نصب دوربین لازم است تمامی ورودی و خروجی ها قابل تصویر برداری باشند.

-دوربین ها به یک منبع انرژی مانند برق احتیاج دارند. بنابراین تمامی دوربین ها لازم است به برق دسترسی داشته باشند.

-دوربین های بیسیم باتری داخلی دارند، اما به علت اتمام شارژ غیر استاندارد هستند.

-در آخر توصیه می کنیم در جهت کاهش نقطه کور و امنیت بالاتر حتما از یک کارشناس مشاوره بگیرید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید