پروانه نظام مهندسی چیست؟ مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی

پروانه نظام مهندسی چیست؟ مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی

پروانه نظام مهندسی به مهندسان اجازه می‌دهد که در زمینه مهندسی خود به صورت قانونی و مسئولانه فعالیت کنند و از مزایای حرفه‌ای و اجتماعی آن بهره‌مند شوند. برای دریافت پروانه نظام مهندسی، شما باید مدارک لازم را تهیه کرده و در آزمون ورود به حرفه مهندسان شرکت و قبول شوید. سپس باید عضو سازمان نظام مهندسی کشور شده و درخواست صدور پروانه خود را ارسال کنید. پروانه نظام مهندسی برای مدت سه سال اعتبار دارد و برای تمدید آن باید مدارک جدیدی را ارائه دهید. در ادامه همه چیز در مورد پروانه نظام مهندسی توضیح داده ایم. بد نیست در مورد آن بدانید. شاید ترغیب شدید که در آزمون شرکت کنید و برای کسب پروانه از سازمان نظام مهندسی آمادگی پیدا کنید.

 

 

پروانه اشتغال نظام مهندسی چیست؟

طبق مقررات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، فارغ‌التحصیلانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند، میتوانند در آزمونی که هر ساله حداقل 2 بار برگزار میشود شرکت کنند. مهندسین در یکی از “رشته‌های اصلی” یا “رشته‌های مرتبط”  از طریق ثبت نام در آزمون، و قبولی در آن آماده دریافت پروانه اشتغال میشوند. مهندسین در حوزه هایی نظیر طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی، امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق، درخواست تشخیص صلاحیت نمایند. این پروانه اشتغال به کار به عنوان یک سند رسمی دولتی مطابق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی ارائه می‌شود و تمامی اثرات و تبعات مرتبط با اسناد رسمی را به همراه دارد.

 پروانه اشتغال نظام مهندسی

 


 

چقدر طول می کشد تا پروانه نظام مهندسی در دست بگیرید؟

به طور متوسط، مدت زمان صدور پروانه نظام مهندسی از زمان تحویل کامل مدارک  بعد از قبولی در آزمون تا زمان رسیدن پروانه به دست شما حدود یک تا دو ماه است.

اما این مدت زمان ممکن است بسته به نظام مهندسی هر استان و تعداد درخواست‌های موجود متفاوت باشد. برای کاهش زمان صدور پروانه، شما باید از داشتن تمامی مدارک لازم و معتبر اطمینان حاصل کنید و پس از قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسان، سریعاً عضو سازمان نظام مهندسی شوید و درخواست صدور پروانه خود را ارسال کنید. همچنین باید پیگیری لازم را انجام دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا ابهام، با سازمان نظام مهندسی مربوطه تماس بگیرید
پروانه نظام مهندسی اشتغال به کار در رشته مهندسی عمران، برق و مکانیک یک گواهی رسمی است که به مهندسان ساختمان، برق و مکانیک اجازه می‌دهد در زمینه مهندسی برق و مکانیک فعالیت قانونی داشته باشند.

 پروانه اشتغال نظام مهندسی

 

مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی

برای دریافت این پروانه، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • شرکت و قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسان
  • عضویت در سازمان نظام مهندسی کشور
  • تهیه و ارائه مدارک لازم برای صدور پروانه
  • پرداخت هزینه تعیین شده برای صدور پروانه

تقریباً دو هفته پس از ارسال مدارک به سازمان نظام مهندسی ، یک پیامک اطلاع‌رسانی دریافت خواهید کرد. این پیامک، همراه با اطلاع‌رسانی در مورد هر گونه نواقص ممکن در مدارک ارسالی (در صورت وجود نقص)، زمان مراجعه حضوری به سازمان را اعلام می‌نماید.  باید شماره موبایلی که در سایت ثبت میکنید به نام خودتان باشد. کد ملی وارد شده با کد ملی صاحب شمره تطابق داده میشود. بعد از اطلاع رسانی، می‌توانید در روز مشخص شده به سازمان مراجعه و مراحل اداری مورد نیاز برای صدور پروانه خود را به پایان برسانید. بعد از این مرحله، منتظر بمانید تا تقریباً دو ماه بعد، پروانه شما صادر شده و به آدرس محل اقامت شما ارسال شود. حالا که پروانه در دست شماست، ممکن است به اشتباه فکر کنید که این ماجرا به پایان رسیده است. اما باید بگویم که هفت خانه دیگر باقی مانده تا به مرحله نهایی برسید!

اخذ پروانه نظام مهندسی بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی

 

  دوره های طلایی با قیمت استثنایی برای کسب پروانه اشتغال

آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیک

سودا

 


راهنمای گام به گام پس از دریافت پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی

پس از دریافت پروانه از طریق پست، موظف به اقدامات فوری خود شوید و منتظر نمانید. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر (که مکان آن در کدام‌یک از مناطق شهرداری قرار دارد اهمیتی ندارد) مراجعه کرده و درخواست فعال‌سازی پروانه خود را ارائه دهید.

درخدمات الکترونیک شهر، پس از دریافت مدارک و فرم‌های لازم از سوی شما، درخواست فعال‌سازی پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی برای شما ثبت می‌شود. بعد از ۱ هفته الی ۱۰ روز، شماره امضای شما صادر خواهد شد.

حالا با استفاده از شماره حساب بانک صادرات، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان مراجعه کرده و در آن سایت ثبت‌نام کنید. با استفاده از شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری، کلمه عبور خود را تعیین کنید. بعد از ورود، شما می‌توانید شماره امضای خود را دریافت کنید. همچنین در این مرحله، برخی اطلاعات تکمیلی از جمله شماره حساب بانک صادرات را وارد نمایید.

بعد از این مرحله با در دست داشتن شماره امضا (به‌عنوان شماره شهرسازی) و شماره پروانه و شماره عضویت، مهر خود را ایجاد نمایید.

پس از ساخت مهر، دوباره به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و با استفاده از مهر و امضای چند فرم دیگر، پروانه خود را فعال می‌سازند.

حالا باید دوباره با استفاده از شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری و کلمه عبوری که برای خود تعیین کرده‌اید، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان مراجعه نموده و با ثبت برخی مشخصات و اطلاعات از جمله میزان کارکرد در خارج از شهر و انجام برخی تنظیمات از جمله انتخاب مناطق و گروه‌های ساختمانی مدنظر، منتظر ارجاع کار نظارت از سوی سازمان از طریق سامانه باشید. اگر برای شرکت در آزمون و کسب پروانه  دودل شده اید، بهتر است مقاله ای که در مورد مزیت عضویت در سازمان نظام مهندسی تولید کردیم را بخوانید.


 

فرم درخواست “پروانه اشتغال”

طبق ماده ۷ این دستورالعمل، درخواست‌کننده پروانه اشتغال ملزم به تکمیل درخواست کتبی خود است. این درخواست به وسیله فرم خاصی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی تدوین شده و شامل نکات ضروری که درخواست‌کننده باید تعهد و رعایت نماید، می‌باشد. در ادامه این فرم همراه با مدارک زیر باید تحویل داده شود:

الف ـ فتوکپی مصدق مدرک تحصیلی که ارزش دانشگاهی، رشته و درجه علمی آن توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی تأیید شده است. این فتوکپی باید به گونه‌ای باشد که اطمینان به صحت آن برای مرجع صادرکننده “پروانه اشتغال” محقق گردد.

ب ـ گواهی اشتغال به کار، به ترتیب مقررات ماده ۶ این دستورالعمل.

پ ـ گواهی قبولی در آزمون.

ت ـ فتوکپی کارت کد اقتصادی درخواست‌کننده.

ث ـ فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض صدور “پروانه اشتغال”.

ج ـ مدارک عضویت در “نظام مهندسی استان”.

چ ـ مدارک هویت، به ترتیب مشخص شده در فرم درخواست “پروانه اشتغال”.

ح ـ سایر مدارکی که طبق مقررات این دستورالعمل یا قوانین مربوط به صدور این گونه مدارک، الزامی است.

 

نکات مهم در مورد دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی برق و مکانیک

پروانه نظام مهندسی اشتغال به کار در رشته مهندسی  برق و مکانیک می‌تواند در سه نوع طراحی، نظارت و اجرا صادر شود. برای دریافت هر نوع از این پروانه‌ها، شما باید دارای مدرک تحصیلی و سابقه کار مرتبط باشید. مدت سابقه کار مورد نیاز بسته به مدرک تحصیلی شما متفاوت است. برای مثال، دارندگان مدرک دکتری با حداقل یک سال، کارشناسی ارشد با حداقل دو سال و کارشناسی با حداقل سه سال سابقه کار می‌توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت کنند

پروانه نظام مهندسی اشتغال به کار در رشته مهندسی برق و مکانیک به شما مزایایی مانند امکان انجام پروژه‌های مهندسی برق و مکانیک، ارتقای پایه و رتبه مهندسی، استفاده از خدمات و تسهیلات سازمان نظام مهندسی و اعتبار اجتماعی و حرفه‌ای می‌دهد. برای کسب پروانه، اول شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را مطالعه کنید، ببینید شرایطش را دارید یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه نظام مهندسی می‌توانید به وب‌سایت‌های زیر مراجعه کنید:

آیا پروانه نظام مهندسی برای همه رشته‌های مهندسی لازم است؟

خیر، پروانه نظام مهندسی برای همه رشته‌های مهندسی لازم نیست. برخی از رشته‌های مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی مدیریت و مهندسی نرم‌افزار نیازی به پروانه نظام مهندسی ندارند. اما برای رشته‌های مهندسی که در زمینه‌های مرتبط با ساختمان، زیرساخت، انرژی، محیط زیست و ایمنی فعالیت می‌کنند، پروانه نظام مهندسی ضروری است. برای مثال، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی معدن و مهندسی نفت باید پروانه نظام مهندسی داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید