چاه ارت چیست

چاه ارت چیست

اگر بخواهیم در ابتدا به معنای واژه ای چاه ارت  بپردازیم باید معنای کلمه ارت در علوم مهندسی بپردازیم که به معنی متصل بودن دستگاه دستگاه بدنه الکتریکی به زمین است . در واقع چاه ارت حفره ای ایجاد شد در زمین است تا میزانی که به رطوبت خاک برسد . در درون این حفره یک صفحه مسی جای داده شده است که به وسیله سیم های مسی که در سطح آن جوش خورده است به دستگاه تست باکس که بیرون از حفره وجود دارد متصل گردید است.  البته که این صفحه به صورت عمودی در حفره جای داده شده است زیرا به این شکل بیشترین تماس را با سطح خاک دارد.

چاه ارت

نحوه کارکرد چاه ارت

حال به سراغ آن میرویم که چاه ارت چطور کار می کند؟

طبیعتا بدن انسان بنا بر شرایط مختلف همچون مرد یا زن بودن و کودک یا کهن سال بودن دارای شرایط فیزیکی و البته بیولوژیکی متفاوتی میباشد . اما این مقاومت در شرایط عادی در حدود ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ اهم است . مطابق با دستوالعملهایی که از سوی وزارت کار ارائه شده است ؛ چاه ارت باید برای ایجاد مقاومتی پایین یعنی زیر دو اهم ایجاد گردد .

چاه ارت یک واسطه اصلی برای جلوگیری از برق گرفتگی محسوب میشود . به گونه که در زمان اتصال دستگاه الکتریکی به چاه ارت و زمانی که فرد به بدنه دستگاه برخورد مینماید و نشتی جریان رخ میدهد . این جریان الکتریکی میتواند از بدن انسان یا چاه ارت عبور کند و مجدد به نقطه ای که تولید شده است بازگردد . در میان جریان الکتریکی تمایل به آن نشان میدهد تا از مسیری عبور نماید که دارای مقاومت کمی باشد به همین جهت مسیر خود را به سمت چاه ارت که مقاومتش زیر ۲ اهم میباشد هدایت میکند . در همین راستا است که از برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند.

نحوه کارکرد چاه ارت

مزایای استفاده از چاه ارت

  • ایمن سازی سیستم های کنترل کننده دقیق و تجهیزات برقی
  • ایمن سازی پست های برقی
  • ایجاد شرایطی ایمن برای حفاظت در محیط کار و زندگی
  • حذف شدن اضافه بار و ولتاژ های اضافی
  • مانع از ایجاد اثرات صاعقه
  • مانع از ایجاد ولتاژ های ناخواسته
  • ایمن سازی برای انسان ها در پروژه های کاری مختلف
  • تضمین ایمنی بالا در تجهیزات الکتریکی

انواع چاه ارت

از نظر دسته بندی ۲ نوع چاه ارت حفر میگردد که بر اساس شرایط جغرافیایی و زمین شناسی یکی از آن ها انجام میپذیرد:

چاه ارت سطحی

چاه سطحی

تا زمانی که شرایط محیا باشد چاه عمقی ( که در مورد بعد به آن میپردازیم ) حفر میگردد . در غیر از صورت و عدم شرایط اقدام به حفر چاه سطحی می کنند تا حفاظت لازم را نسبت به انواع تجهیزات الکتریکی ایجاد نمایند . لازم بذکر است که این روش بسیار محبوب بوده و تا عمق ۸۰ سانتی متر امکان اجرا دارد.

چاه عمقی

چاه عمقی

و اما چاه عمقی که از روش های همیشگی و مرسوم بشمار میرود . این نوع در مکان هایی انجام میشود ‌که نیاز به حفر چاه با عمق بالا دارد . در زمان حفر کردن چاه ، کار تا جایی ادامه پیدا میکند که به قسمت رطوبت داره خاک برسند تا صفحه مسی را در آن جا قرار بدهند و اطراف آن را با یوبولیت پر کنند .

مصالح مورد نیاز

برای حفر کردن و نیز پر کردن چاه ارت به مصالح متعددی از جمله :

  • کابل
  • میله برقگیر
  • بست میله برقگیر به سیم ارت
  • تسمه مسی
  • بست هایی برای اتصالات
  • به کاربردن سیم مسی برای متصل کردن به صفحه مسی
  • یوبولیت

تست چاه ارت

توجه داشته باشید که بعد از اجرای هر نوع چاه نیاز به این مسئله میباشد که توسط افراد متخصص و را تجربه تست گردد . تست آن به این منظور صورت میگیرد که مقاومت اهمی آن مشخص گردد . دیگر زمان آن رسیده که از تست کردن به روش های سنتی بپرهیزیم و از طریق دستگاه ارت سنج به اندازه گیری اهمی آن بپردازیم. این اندازه گیری از طریق دو روش معمول اندازه گیری سه سیمه و اندازه گیری ارت مرده صورت میگیرد .

سخن پایانی

حفر چاه ارت یکی از اولین و مهمترین ایمنی های پروژه های کاری به حساب می آید . که در دو نوع مختلف همراه با ویژگی های مثبتی حفر میگردد . که بر اساس دستورالعمل استاندارد بین المللی IEEE86  بعد اجرا برای ایمنی بیشتر چاه ؛ باید تست گردد .

لینک های مفید:

استاندارد های سیستم های ارتینگ

تجهیزات چاه ارت

آلبوم نقشه های اتوکد ارتینگ و صاعقه گیر

سیستم ارتینگ چیست و انواع آن کدامند؟

فواید سیستم ارتینگ

قیمت سیستم ارتینگ

معرفی روش های رایج احداث ارتینگ

بررسی معایب سیستم ارتینگ

مهم ترین ویژگی های سیستم ارتینگ

هدف از اجرای سیستم ارتینگ چیست؟

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید