شرایط تاسیس شرکت‌ های حقوقی نظارت و اجرا نظام مهندسی چیست؟

شرایط تاسیس شرکت‌ های حقوقی نظارت و اجرا نظام مهندسی چیست؟

 تاسیس هر نوع شرکت مهندسی دارای قوانینی است که برای به رسمیت شناخته شدن کسب و کار باید توسط مدیران و مهندسین رعایت شود. طراحی، نظارت و اجرا از اصلی‌ترین وظایف یک شرکت مهندسی می‌باشد. به طور کلی شرکت‌های مهندسی به دو صورت سهامی خاص و مسئولیت محدود می‌توانند فعالیت داشته باشند. مهندسین می‌توانند با داشتن شرایط تاسیس شرکت های حقوقی نظارت و اجرا نظام مهندسی به صورت تخصصی به حوزه ساختمان ورود کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شروط و صلاحیت لازم برای ثبت شرکت مهندسی بپردازیم؛ از این رو تا پایان با ما همراه باشید.

صلاحیت تاسیس شرکت حقوقی

یک شرکت حقوقی نظارت و اجرای مهندسی باید در آغاز کار در اداره ثبت شرکت‌ها نام تجاری خود را ثبت کرده سپس در زمینه شغلی خود به فعالیت بپردازد. در وهله اول باید همه ارکان اصلی و نیروس انسانی کافی را داشته باشد. زمانی یک شرکت مهندسی دارای صلاحیت است که مجموعه‌ای متشکل از مدیرعامل، هیئت مدیره، شرکا و شاغل حقوقی باشد. هر یک از این افراد وظایفی را برعهده دارند که در اداره شرکت و پیشرفت آن نقش دارد.

موسس شرکت و شرکا باید کلیه مدارک شناسایی و شخصی خود اعم از شناسنامه، مدرک تحصیلی، گواهینامه‌ها و کپی برابر با اصل هر یک از این نسخه‌ها را به مراکز ذی‌صلاح ارائه داده و به تایید برسانند. طبق قانون نظام مهندسی ساختمان،  اصلی‌ترین شرط تاسیس شرکت حقوقی نظارت و اجرا تابعیت کشور ایران است. اشخاصی که داوطلب ثبت شرکت هستند باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط بوده یا در غیر این صورت در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و دانش قابل قبولی در این زمینه داشته باشد.

نداشتن سابقه کیفری و جزایی بسیار مهم بوده و کسانی دارای سابقه جرم و کیفر بوده باشند صلاحیت تاسیس شرکت را نخواهند داشت مگر این که تخلف صورت گرفته جزئی بوده و توسط مراجع قانونی منعی نداشته باشد. دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید دارای پروانه طراحی باشند و به صورت تمام وقت در شرکت حضور داشته باشند. طراحان حقوقی ساختمان در سطوح مختلف می‌توانند فعالیت کرده و وظایفشان بر این اساس مشخص می‌شود.

 ناظران حقیقی و حقوقی بر روند کار نظارت کرده و در اجرا هر گاه تخلفی را مشاهده کردند باید آن را گزارش کنند.

حیطه کاری شرکت حقوقی نظام مهندسی

ارائه خدمات نظارت و اجرای ساختمان‌ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی مورد تایید وزرات مسکن و شهرسازی انجام می‌گیرد. صفر تا صد عملیات اجرایی ساختمان برعهده شرکت‌های مجری بوده و مسئولیت کلیه اقدامات برعهده مجموعه است. متداول‌ترین وظیفه شرکت حقوقی مهندسی کنترل و انجام عملیات‌های ساختمانی به شیوه اصولی و استاندارد است.

مجری حقیقی یا حقوقی باید با همکاری ناظرین پروژه زمان‌بندی دقیقی داشته و در موعد مقرر پروژه را تحویل دهد. یکی دیگر از وظایف مجری فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت همه دست اندرکاران کارگاه و هماهنگی خدمات است. به طور کلی هدف تاسیس شرکت‌های حقوقی نظام مهندسی ساخت و نظارت صحیح طرح‌ها می‌باشد. نقشه‌کشی و تمرکز روی اهداف پروژه در حوزه کاری شرکت‌های نظارت و اجرای مهندسی قرار می‌گیرد.

 

 

مجوزهای لازم برای تاسیس شرکت حقوقی نظام مهندسی

اخذ پروانه نظارت و اجرا از مجوزهایی است که برای تاسیس شرکت حقوقی نظام مهندسی بسیار ضروری است. یک شرکت مهندسی برای تمامی فعالیت‌های خود باید مدارک و مجوز در دست داشته و آن‌ها را از نهادهای مرتبط دریافت نماید. برای آگاهی بیش‌تر می‌توانید از مشاوران راهنمایی گرفته و با زاویه مطلع به امور وارد عمل شوید. پروانه اشتغال به کار از واجبات ثبت شرکت حقوقی نظارت و اجرای نظام مهندسی می‌باشد. البته در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیازمند مجوز باشد این مراحل توسط موسس طی می‌شود. جواز واحد فنی مهندسی، گواهینامه‌های مبنی بر فعالیت‌های صنعتی و معدنی و گواهینامه عضویت در انجمن مهندسی از دیگر مجوزهای لازم جهت تاسیس شرکت است.

شرکت حقوقی  مهندسی طراحی و نظارت در صنعت ساختمان

در راستای ایجاد هماهنگی بیشتر در رشته‌های هفت‌گانه ساختمانی، تنظیم و نظارت بر همۀ جنبه‌های فنی و مهندسی طراحی، اجرا، و نظارت بر ساختمان‌ها از طریق شرکت‌های حقوقی به عهده گرفته می‌شود.

شرکت‌های حقوقی در انجام امور طراحی ساختمان‌ها، که بودجۀ آنها از محل بودجۀ عمومی کشور پرداخت نمی‌شود، نقش اساسی دارند. برای انجام این فعالیت‌ها، شرکت‌ها باید از سوی وزارت مسکن و شهرسازی صلاحیت کسب کنند.

همچنین، افراد حقیقی با پروانه اشتغال به کار مهندسی نیز می‌توانند دفاتر مهندسی طراحی ایجاد کنند، با این شرط که از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز فعالیت دریافت کرده و تابلوی مجوز را در دفتر خود نصب کنند.

یک دفتر طراحی حداکثر می‌تواند دارای ده شریک باشد و هر سال مساحت زیربنای مشخصی را برای طراحی به عهده بگیرد.

برای تأسیس یک شرکت حقوقی طراحی، ابتدا باید در اداره ثبت شرکتها ثبت شود و تأسیس آن در روزنامه رسمی کشور آگهی شود. موضوع این شرکت باید انجام خدمات طراحی در امور ساختمانی باشد.

حداقل دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت باید پروانه نظام مهندسی طراحی داشته باشند و تمام وقت در شرکت حقوقی طراحی مشغول به کار باشند. افراد عضو دفتر شرکت حقوقی طراحی باید مشارکت نامه داشته باشند و آنها باید مشارکت‌نامۀ خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند.

این شرکت‌ها مسئول اجرای قوانین و مقررات صنعت ساختمان در حوزه‌های مختلف می‌باشند و در مورد صلاحیت طراحان نیز حد و حدودی تعیین شده است. این حدود صلاحیت به متراژ و تعداد طبقات مشخصی محدود می‌شود که هر دفتر طراحی می‌تواند در مدت زمان مشخصی، آن را به عهده بگیرد. این امور به عنوان حدود صلاحیت طراحان مطرح می‌شود.

 

 

  دوره‌های طلایی با قیمت استثنایی برای قبولی در آزمون و کسب پروانه جهت تاسیسات شرکت

آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

آمادگی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیک

 

سودا

 

کلام آخر در مورد اینکه شرایط تاسیس شرکت‌های حقوقی نظارت و اجرا نظام مهندسی چیست؟

ما در این مقاله سعی کردیم شرایط تاسیس شرکت‌های حقوقی نظارت و اجرا نظام مهندسی را مورد بررسی قرار دهیم، امیدواریم از مطالب فوق لذت برده باشید. آگاه باشید که اولین اقدام برای تاسیس شرکت مجری، اخذ مجوزهاست. ثبت هر شرکت مهندسی با موضوع خاص نیازمند شرایط و صلاحیت ویژه‌ای است که توسط مراکز ذی‌صلاح مشخص می‌گردد. از آنجایی که شرکت مجری باید پاسخگوی ناظر و کارفرما باشد مستلزم دانش و مهارت کافی در ساخت و ساز است که با دریافت مجوز تمامی حقوق و مسئولیت‌ها بر او واجب می‌شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید