اخبار نظام مهندسی

ممنوعیت ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار

بخشنامه جدید: ممنوعیت ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشنامه‌ای جدید که با هدف جلوگیری از تعارض منافع صادر شده است، ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان ادارات کل اجرایی خود را ممنوع کرد.

در این بخشنامه که با عنوان “ممنوعیت ارائه مشاوره روابط کار” خطاب به مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها صادر شده است، به صراحت به مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری استناد شده و ارائه هر گونه مشاوره روابط کار تحت هر عنوان و دریافت حق‌المشاوره و یا عناوین مشابه توسط کارشناسان و کارمندان شاغل در این ادارات کل، ممنوع اعلام شده است.

دلایل این ممنوعیت:

  • تعارض منافع: ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان وزارت کار می‌تواند زمینه‌ساز تعارض منافع شود. چرا که این کارمندان در عین حال که وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به روابط کار را بر عهده دارند، ممکن است به نفع کارفرمایان یا کارگران خاصی مشاوره ارائه دهند.
  • سوء استفاده از مقام اداری: دریافت حق‌المشاوره برای ارائه مشاوره روابط کار، نوعی سوء استفاده از مقام اداری محسوب می‌شود و مغایر با اصل صداقت، امانت و انصاف در انجام وظایف است.
  • حفظ روابط سالم: ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان وزارت کار می‌تواند روابط سالم بین این کارمندان و مراجعین را خدشه‌دار کند و زمینه سوءظن و فساد را فراهم کند.

مسئولیت‌ها:

  • مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها: موظفند این بخشنامه را به اطلاع تمامی همکاران خود برسانند و در صورت مشاهده موارد تخلف، فرد متخلف را به هیئت تخلفات اداری معرفی کنند.
  • مدیران و سرپرستان بلافصل: طبق ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسؤول نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله بوده و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند.
  • ادارات کل اجرایی: مکلفند در ابتدای هر فصل گزارش نظارتی خود را در خصوص اجرای این بخشنامه به اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری ارسال نمایند.

با ابلاغ این بخشنامه، انتظار می‌رود که شاهد شفافیت و عدالت بیشتر در ارائه خدمات مشاوره روابط کار باشیم و از سوء استفاده از مقام اداری و تعارض منافع در این زمینه جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا